Działania prowadzone w social mediach powinny dobrze wpisywać się w realne, bieżące potrzeby użytkowników danego serwisu. Które akcje i kampanie na Instagramie cieszyły się największym uznaniem ekspertów ds. social mediów w 2020 r.?

#CatchTHEMoment, #szczereciało, #ZezraIPomoga to przykłady akcji na Instagramie, które zostały wyróżnione przez ekspertki jako najciekawsze działania w 2020 r. Sprawdź, jakie jeszcze akcje polecają: Anna Ledwoń-Blacha, Agata Patoła i Justyna Mudło.
Najciekawsze akcje i kampanie na Instagramie w 2020 roku
Anna Ledwoń–Blacha – co-founder & creative director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec, głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- #CatchTHEMoment #WeAreTheAnswear
To międzynarodowy konkurs fotograficzny na polskim rynku, zapoczątkowany przez answear.com. Bardzo podobała mi się idea akcji – cieszenie się chwilą i małymi rzeczami, łapanie tzw. „tu i teraz”, w szczególności w pandemicznym świecie. W jury zasiadali fotografowie, a co miesiąc ambasadorem była inny influencer, na przykład @pannalemoniada.
- wyzwanie fotograficzne #kobiecafotoszkola
#kobiecafotoszkola to coroczna akcja, dzięki której możesz nauczyć się fotografii, stać się bardziej odważny. Według mnie wyzwanie służy jednak przede wszystkim budowaniu społeczności i biznesów. Sporo młodych polskich firm zaistniało właśnie dzięki uczestnictwu w tej akcji. Brawo!

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
- Akcja #RealInfluencers wymyślona przez portal noizz.pl
Kampania miała pokazać pracę ludzi, którzy na co dzień dbają o nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Jak zwiększyć zasięgi takich osób? Przez wykorzystanie zasięgów największych influencerów. Na koncie Maffashion zobaczyliśmy Ane Piżl – ratowniczkę medyczną z Akademii Medycznej w Warszawie, a na koncie Małgorzaty Rozenek-Majdan – Artura Szewczyka, który „zabrał” obserwatorów do SOR-u w Mińsku Mazowieckim.
- #DzienSzpilek Moliera 2
Akcja zdecydowanie miała potencjał. Aby wziąć w niej udział, uczestniczki miały za zadanie zrobić zdjęcie w szpilkach, udostępnić je oraz dodać hasztag (#DzieńSzpilek). Za każdą taką fotkę ekskluzywny butik Moliera 2 miał przekazać 2 zł na rzecz Fundacji „Alivia” działającej na rzecz osób z chorobą nowotworową. Finał całości? Moralnie i etycznie względny, co było szeroko komentowane na profilach marketerów i „zwykłych” ludzi.
Akcję zapoczątkowała blogerka Justyna Lis, która napisała: „Akceptacja swojego ciała to proces, który zajmuje wiele lat ciężkiej pracy. Promowany w mediach ten sam kanon piękna zdecydowanie w tym nie pomaga”. Każda kobieta ma „boczki”, cellulit, nierówne piersi lub rozstępy po ciąży. Nadeszła pora na normalizację ludzkiego, kobiecego ciała. Akcja trwa nadal i gorąco zachęcam do wzięcia w niej udziału.
Agata Patoła – zajmuje się social mediami w agencji K2. Tworzy strategie komunikacji, kampanie reklamowe oraz prowadzi działania contentowe w oparciu o Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, czy Spotify. Prowadzi szkolenia dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu i user experience.
- Zaangażowanie influencerów w akcje społeczne
Uważam, że w tym roku najbardziej wartościowe były działania influencerów takich jak Krzysztof Gonciarz i Kasia Gandor, którzy angażowali się społecznie, wykorzystując swoje zasięgi do udostępniania relacji ze Strajku Kobiet, a także rozpowszechniania przydatnych informacji dla protestujących.
- Współpraca marki Your Kaya z Panem od Francuskiego
Współpraca marki Your Kaya i z Panem od Francuskiego pokazała, że zagadnienia związane z menstruacją może poruszać facet i że nie ma wstydliwych tematów. A przede wszystkim – nie warto wymyślać nowych nazw na naturalne i oczywiste rzeczy takie jak okres, bo może dojść do nieporozumienia… niezależnie od języka. ;)
Justyna Mudło – social media manager w MaxROY.agency, trener Instagrama. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jakąś historię (niektóre lądują na IG Stories, których jest wielką entuzjastką).
- #szczereciało
Jak wiadomo, Instagram słynie z pięknych zdjęć i propagandy nieustającego sukcesu, więc tym bardziej cieszy fakt, że jest tam miejsce również (a może przede wszystkim?) na głos rozsądku, jaki ma w sobie każdy z nas. #szczereciało to akcja zapoczątkowana przez jedną z influencerek – Justynę Lis, która podzieliła się ze światem swoją drogą do samoakceptacji i ciałopozytywności. W miarę upływu czasu, pod tym hashtagiem zaczęły pojawiać się kolejne zdjęcia pokazujące, że nie ma idealnych ciał – tajemnicą udanej fotografii jest odpowiednia praca z obiektywem i światłem, a to nie powinno w nas wzbudzać żadnych kompleksów.
- #ZezraIPomoga
Trwająca pandemia wszystkim daje w kość, ale gastronomia należy do tych sektorów gospodarki, które cierpią najbardziej. Miło obserwować, jak znani twórcy wyrażają chęć pomocy restauratorom – przykładem może być profil @roobens_, którego właściciel postanowił podzielić się swoimi zasięgami ze „ślonskim gastro” i przez cały październik 2020 r. udostępniał kulinarne miejsca, które potrzebują wsparcia. Warto tu pochwalić lokalny charakter akcji i zamiłowanie autora do rodzinnego Śląska, który obecnie mieszka i pracuje w Warszawie (autor, nie Śląsk).
- #niebawemwMNW
Muzea na Instagramie radzą sobie bardzo dobrze – dobrym tego przykładem może być akcja Muzeum Narodowego w Warszawie, które z okazji lockdownu zachęciło do domowego kontemplowania sztuki za pomocą kreatywnego wyzwania. Pod hashtagiem #niebawemwMNW znajdziesz masę twórczych odwzorowań znanych i mniej znanych dzieł sztuki, które zostały wykonane w domowym zaciszu (promując jednocześnie drugi szumny hashtag – #ZostanWDomu). Apeluję, aby wprowadzić na stałe taki sposób nauki do szkół, nawet jeśli byłaby to jedynie historia sztuki!
A Ty które akcje i działania marek na Instagramie w 2020 r. uważasz za najciekawsze? Jeśli chcesz dołączyć do zestawienia, napisz na adres redakcja@marketerplus.pl.
Warto doczytać:
- Instagram w praktyce: najbardziej inspirujące polskie konta firmowe,
- Instagram w praktyce: 14 wskazówek, jak zwiększyć zasięg organiczny,
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę,
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych,
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens,
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie,
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać,
- Instagram dla e-commerce w praktyce: 17 polskich kont e-sklepów, które inspirują.