Zobacz nowy numer!

Planuj, wdrażaj i optymalizuj skuteczne kampanie z influencerami

Sprawdź!

Jakie cechy powinien mieć skuteczny podcaster

W kilku poprzednich artykułach – zarówno w wydaniu drukowanym, jak i na stronie – pisałam o wykorzystaniu podcastów do promocji biznesu, o tym, jak rozpocząć przygodę z podcastami, a także o kwestiach technicznych i sprzętowych. Postanowiłam jednak teraz napisać trochę o tym, jaki powinien być sam podcaster lub jakie cechy mógłby w sobie rozwija, aby faktycznie dobrze robić to, co robi.

Jakie cechy powinien mieć skuteczny podcaster

W kilku poprzednich artykułach – zarówno w wydaniu drukowanym, jak i na stronie – pisałam o wykorzystaniu podcastów do promocji biznesu, o tym, jak rozpocząć przygodę z podcastami, a także o kwestiach technicznych i sprzętowych. Postanowiłam jednak teraz napisać trochę o tym, jaki powinien być sam podcaster lub jakie cechy mógłby w sobie rozwija, aby faktycznie dobrze robić to, co robi.

Czas czytania: ok. 8 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jakie cechy powinien mieć skuteczny podcaster,
  • co warto zrobić, aby zwiększyć swoją pewność siebie i zmniejszyć stres przed nagraniem i w jego trakcie,
  • dlaczego umiejętność zadawania pytań i słuchania jest istotna w pracy podcastera,
  • jak przyjmować konstruktywną krytykę i wykorzystywać ją do rozwoju audycji.

Wiele razy w rozmowach prywatnych i biznesowych słyszałam o tym, że większość osób porzuca podcast po siedmiu pierwszych odcinkach. Zaczęłam się zastanawiać, dlaczego tak jest, baczniej obserwować, jakich cech charakteru wymaga ode mnie podcastowanie, z czym się zmagam i co muszę rozwijać. Przyglądałam się nie tylko sobie, lecz także innym podcasterom. Na wstępie zaznaczam, że to moja subiektywna opinia na bazie własnych obserwacji, a wnioski są czasem trochę z przymrużeniem oka. ;)

1. Odwaga i umiejętność okiełznania stresu

Mimo że podcast nie jest audycją na żywo, nie ma w nim też elementów wideo – czyli po prostu nas nie widać – a całość można odpowiednio zmontować i wyciąć z niej niechciane fragmenty, to jednak odwagę podcaster musi mieć!

W dodatku tak jak przy każdym wystąpieniu publicznym (to przecież forma wystąpienia) dopada nas stres. Mały, ale jednak stres. To naturalny objaw, jeśli zależy nam, aby wypaść jak najlepiej i dać słuchaczom coś wartościowego. Musimy wtedy okiełznać nerwy nie tylko swoje, lecz także gości, których zapraszamy do rozmowy (oczywiście tylko w wypadku podcastów prowadzonych w formie wywiadu).

Oni zazwyczaj mają jeszcze mniejsze doświadczenie w nagrywaniu, ich strach przed nieznanym to zatem nic dziwnego. Dlatego podcaster – jako osoba bardziej doświadczona i niejako odpowiedzialna za całość rozmowy – powinien pomóc rozmówcy opanować niepokój i po prostu wyluzować.

Co warto zrobić, aby zwiększyć swoją pewność siebie i zmniejszyć stres?

1. Zjedz lekki posiłek, aby nie burczało Ci w brzuchu i pusty żołądek nie odciągał Twojej uwagi.
2. Przygotuj sobie kubek z wodą i postaw go na miękkiej podkładce – dźwięk kubka uderzającego o blat stołu to dodatkowy stres podczas nagrywania.
3. Daj sobie razem z gościem czas na tzw. small talk – rozluźnijcie się, rozgadajcie, a w wypadku pierwszego spotkania: poznajcie się po prostu.
4. Opowiedz gościowi, jak będzie wyglądało nagranie, zapewnij go, że wszystko można potem wyciąć, zmontować i dograć. Umów się z nim też, że jeśli będzie potrzeba zrobienia przerwy w czasie nagrywania, to taka możliwość też wchodzi w grę. Gdy będziesz mu o tym opowiadał, poniekąd sam sobie o tym przypomnisz.
5. Możesz też lekko porozciągać mięśnie, aby się bardziej rozluźnić.

Dobrą praktyką w wypadku wywiadów z gośćmi jest przesyłanie im wcześniej przygotowanych pytań. Ma to kilka zalet:
w trakcie przygotowywania pytań szukasz informacji o gościu i lepiej go poznajesz, Twój gość nie boi się, że nie będzie z czegoś przygotowany, a Ty z kolei też masz małą ściągę na wypadek pustki głowie, przygotowany gość to więcej wartościowych informacji dla Twoich słuchaczy: przecież nie chodzi Ci o przyłapanie rozmówcy na niewiedzy, ale o to, żeby mu pomóc w dzieleniu się swoją wiedzą.

2. Ciekawość drugiego człowieka

Ta cecha jest istotna głównie wtedy, gdy tworzymy podcast w formie wywiadu. Bez tego trudno będzie nam zbudować relację, zaangażować się w rozmowę, być w niej obecnym i faktycznie zainteresować słuchacza jej treścią.

Chociaż używam słowa „wywiad”, to jednak taki podcast ma bardziej charakter rozmowy. Nie polega na zadawaniu pytań i czekaniu na odpowiedzi gościa. Powinien to być naturalnie toczący się dialog. To prawda, wcześniej wspominałam, że warto przygotować pytania, umożliwiające rozmówcy przygotowanie, a dla podcastera będące ściągawką.

Jednak to tylko taki element startowy, ramy wyznaczające tory. Dobra rozmowa toczy się sama, pytania tworzą się w głowie w sposób naturalny, a te przygotowane wcześniej często stają się zbędne, dają co najwyżej poczucie bezpieczeństwa – zawsze można się nimi poratować.

Rzecz jasna, to nie tylko podcaster jest odpowiedzialny za przebieg rozmowy i tzw. flow, czyli jej płynność. Ludzie są różni, mają różne charaktery i podejście do świata. Jeśli rozmówca będzie miał postawę roszczeniową czy będzie się wywyższał, to dobre intencje prowadzącego mogą być znacznie osłabione. Ponadto są osoby, których bardzo introwertyczny styl bycia i małomówność okazują się nie lada wyzwaniem i naprawdę trudno stworzyć z nimi atmosferę żywej rozmowy pełnej energii. Ale próbować zawsze warto!


Czytaj także: „Podcasty czy wideo – co jest lepsze dla Twojego biznesu?”.


3. Umiejętność zadawania pytań i słuchania

To zdolność przydatna każdemu człowiekowi, a już na pewno wszystkim, którzy dużo obcują z innymi, zawodowo czy prywatnie, lub są podcasterami właśnie! Oczywiście tutaj znowu odnoszę się do podcasterów tworzących audycje oparte na rozmowach. Bo jak istnieją głupie odpowiedzi… tak są pytania zadane w niewłaściwy sposób.

Jak w każdym wywiadzie, również podczas rozmowy podcastowej lepiej unikać złożonych, wielowątkowych pytań, w których gość tylko się pogubi. Pytania zamknięte czy sugerujące odpowiedź też nie są najlepszym pomysłem. A gdy widzisz, że Twój rozmówca inaczej zrozumiał kwestię, o którą go pytasz, warto go poratować pytaniami pomocniczymi. I tu właśnie wkracza do gry równie ważna umiejętność słuchania.

Pamiętam, jak w jednym z pierwszych odcinków swojego podcastu „Firma on-line” zapytałam kilku podcasterów, co dało im nagrywanie podcastu. Wielu z nich wymieniło rozwinięcie umiejętności zadawania pytań i słuchania. Po półtora roku nagrywania sama widzę to u siebie, co więcej: wciąż się uczę.

Jeśli jednak masz wrażenie, że to zadawanie pytań nie jest Twoją mocną stroną, mam dla Ciebie dobrą wiadomość: można tę umiejętność wypracować!

4. Otwartość na naukę

I nie chodzi mi tylko o naukę zadawania pytań i słuchania drugiego człowieka. To także ciągłe ćwiczenie głosu oraz poprawnej wymowy. Ponadto trzeba wciąż poszerzać wiedzę na tematy poruszane w podcaście.

Przykład
Kiedy prowadzisz podcast o marketingu online, nie ma możliwości, abyś nie śledził nowinek z branży, informacji o zmianach w algorytmach czy nowych rozwiązaniach technologicznych.

Pamiętaj!
Aby być na bieżąco i tworzyć ciekawe treści, musisz wygospodarować czas na własny rozwój, czyli po prostu na naukę.

Z kolei jeśli sam montujesz odcinki, to dobrze i w tym obszarze poszerzać swoje umiejętności. Testować nowe narzędzia, niewykorzystywane wcześniej funkcje, szukać sposobów, żeby jeszcze bardziej poprawi jakość dźwięku. Ponadto czasem coś może pójść nie tak podczas nagrania i bez bardziej zaawansowanych sztuczek zastosowanych na etapie obróbki audycja będzie złej jakości. Takie poprawki możesz zlecić na zewnątrz, ale możesz też nauczyć się ich wykonywania samemu

5. Przyjmowanie konstruktywnej krytyki

Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że hejt to nie konstruktywna krytyka. Feedback jest potrzebny wszystkim – zarówno pozytywny, który dodaje energii do działania, jak i ten negatywny, w którym dostajesz informacje, co jeszcze można poprawić. Jeśli takie sugestie ulepszeń mają swoje uzasadnienie i sam zaczynasz to zauważać, nie broń się, nie atakuj ani nie uciekaj. Załóż, że takie komentarze pozwolą Ci być jeszcze lepszym, zdobyć większą liczbę słuchaczy i rozwijać swój kanał.

Pamiętaj!

Ludzie zwykle słuchają podcastów w aplikacjach, w których nie ma opcji komentowania poszczególnych odcinków. Dlatego też taki konstruktywny feedback jest na wagę złota. W dodatku pokazuje, że słuchaczowi naprawdę zależy, aby pomóc Ci poprawiać jakość audycji – wykonał on dodatkową pracę, żeby nawiązać kontakt z Tobą i poinformować Cię o swoich uwagach.

6. Kreatywność

Nie jest to aż tak bardzo ważny aspekt, ale warto łamać schematy i testować nowe pomysły, np. inne niż wszyscy metody promocji podcastu. W ten sposób się wyróżnisz i zostaniesz lepiej zapamiętany. Testowanie różnych sposobów na dystrybucję podcastu jest istotne też z tego względu, że pozwala na dotarcie do nowych odbiorców. Poza tym nie wszystkie sposoby promocji, które sprawdzają się u innych podcasterów, sprawdzą się u Ciebie.

Odrobina kreatywności przyda Ci się także podczas tworzenia scenariuszy poszczególnych odcinków, układania pytań, a także nagrywania wstępu mającego zachęcić słuchaczy do przesłuchania całej audycji. Monotonia i szablonowość nie są dobre w content marketingu, bo wtedy materiały giną w ogromnej ilości tworzonych obecnie treści. Dlatego cały czas trzeba walczyć o uwagę słuchaczy, a pomaga w tym umysł otwarty na nowe pomysły.

Podsumowanie

Tak jak wcześniej wspomniałam, wymienione punkty to tylko moje obserwacje. Zwłaszcza jeśli chodzi o przygotowanie się do rozmowy. Wiem, że warto też zadbać o struny głosowe i rozruszać aparat mowy. Jednak w tym aspekcie nie jestem specjalistką i nie chcę radzić na podstawie tego, co wyczytam w internecie. Tak naprawdę wszystkie te cechy można w sobie rozwinąć – trzeba tylko chcieć i widzieć w tym wartość. Poza tym nie każdy musi zostać podcasterem…


Więcej informacji o tym, jak wykorzystać podcasty w swoim biznesie, znajdziesz na stronie http://www.achmielewska.com/, a także w nowym cyklu, który Agata publikuje na łamach „Marketera+”. Zamów prenumeratę (cykl w wydaniach: od numeru 2 (34): marzec–kwiecień 2019), na sklep.marketerplus.pl.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę