Psychologia konsumenta i neuromarketing w praktyce

210 stron praktycznej wiedzy!

Zobacz numer

Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż dzięki Facebookowi

Przekierowania z serwisów społecznościowych generują już ponad 20% ruchu na stronach internetowych. Największy ruch pochodzi z serwisu Facebook, który staję się cennym źródłem pozyskiwania nowych klientów. Jak zwiększyć sprzedaż dzięki temu kanałowi?

Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż dzięki Facebookowi

Przekierowania z serwisów społecznościowych generują już ponad 20% ruchu na stronach internetowych. Największy ruch pochodzi z serwisu Facebook, który staję się cennym źródłem pozyskiwania nowych klientów. Jak zwiększyć sprzedaż dzięki temu kanałowi?

Czas czytania: ok. 11 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jak Facebook wpływa na ruch na stronach internetowych,
  • jaką obrać strategię zarządzania fan page’em, aby podnosił sprzedaż,
  • jak wykorzystać ruch z Facebooka.

Facebook, jako kanał generujący źródło ruchu na stronach

Facebook staje się istotnym kanałem, generującym coraz większy ruch na strony internetowe. Według badań platformy Shareaholic, we wrześniu 2014 r. przekierowania z Facebooka stanowiły ponad 22% wszystkich przekierowań z mediów społecznościowych. To, że w ramach portali społecznościowych Facebook nie ma praktycznie żadnej konkurencji w ilości przekierowywanych linków, pokazują dane zamieszczone poniżej.

Tabela przedstawiająca udział przekierowań na strony internetowe z najbardziej popularnych platform społecznościowych

Tabela przedstawiająca udział przekierowań na strony internetowe z najbardziej popularnych platform społecznościowych

www.blog.shareaholic.com

Tak dobre wyniki Facebooka sprawiają, że firmy inwestują w tym kanale coraz większe środki na budowanie społeczności wokół swojej marki. Nie dziwi fakt, że przedsiębiorstwa zajmujące się e-handlem dostrzegają w Facebooku coraz większy potencjał sprzedażowy.

Dlaczego strategia jest ważna?

Zakładając firmową stronę sklepu internetowego na Facebooku, należy postawić sobie pytanie, co chcemy osiągnąć dzięki prowadzeniu aktywnych działań w serwisie społecznościowym. Obranie strategii zarządzania fan page’em powinno być pierwszym krokiem całej drogi wdrożenia danej marki do świata social mediów. To jak wyglądać będzie fan page, jakiego typu treści będą się na nim znajdować, uzależnione powinno być od celów jakie chcemy dzięki niemu osiągnąć. Do tych najważniejszych dla sklepów internetowych zaliczyć możemy:

  • budowę wizerunku danej marki/firmy;
  • budowę społeczności wokół marki;
  • aktywną komunikację z klientem lub potencjalnym klientem;
  • sprzedaż wsparcie sprzedaży artykułów/usług.

Wiele firm, także tych, które prowadzą sprzedaż drogą online, wykorzystują Facebooka głównie w celu budowania swojego wizerunku. Dzięki regularnej moderacji fan page’a, firma zdobywa zaufanie wśród użytkowników. Aktywny kontakt z fanami, reagowanie na ich zapytania i potrzeby, prezentacja firmy i jej mocnych stron, opcja pochwalenia się swoimi osiągnięciami – wszystko to buduje pozytywny wizerunek firmy, która dzięki podjętym staraniom, staje się także ekspertem w swojej dziedzinie w oczach potencjalnych klientów. Dzielenie się z fanami wartościowym i odpowiednio dobranym contentem, skutkuje powiększaniem się aktywnej społeczności wokół naszej marki. Z czasem, zdobyta w sposób naturalny, rzesza fanów sama poszerza zasięg prowadzonych przez nas działań (m.in. poprzez udostępnianie treści kolejnym użytkownikom serwisu Facebook). Dzięki poleceniom i rekomendacjom, zdobywamy coraz bardziej lojalną grupę konsumentów. Jeśli to właśnie budowa wizerunku i społeczności wokół marki jest dla Ciebie najbardziej istotnym aspektem prowadzenia fan page’a, skup się na wartościowej i aktywnej moderacji strony na portalu Facebook.

Ostatnim wspomnianym przeze mnie celem prowadzenia działań na Facebooku jest wsparcie sprzedaży oferowanych produktów bądź usług, drogą internetową. Słowo „sprzedaż” zostało w tym artykule przekreślone umyślnie, gdyż Facebook, sam w sobie, nigdy sklepu internetowego nie zastąpi. Stanowi jednak ważny kanał, dzięki któremu tę sprzedaż można znacznie zwiększyć. Już dzięki działaniom wizerunkowym wpływamy bezpośrednio na jej zwiększenie w e-sklepie. Budując zaufanie wokół marki, tworzymy coraz większą bazę klientów. Dodając wartości marketingowe (jak reklamy Facebook) realnie wpływamy na wielkość naszych dochodów.

Dobre praktyki zwiększające sprzedaż

Przejdźmy do konkretów. Prowadzisz sklep internetowy? Masz fan page’a na Facebooku? Chcesz dzięki niemu więcej sprzedawać? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami i „upiecz dwie pieczenie na jednym ogniu” – buduj wizerunek i sprzedawaj więcej.

1. Jasno sprecyzuj swoją grupę docelową

Prowadząc sklep internetowy ze zdrową żywnością dla wegan, będziemy chcieli dotrzeć za pomocą Facebooka do grona zdeklarowanych wegan lub użytkowników interesujących się zdrowym trybem życia, eksperymentujących z dietą, chętnie wykorzystujących przepisy wegańskie w swoim jadłospisie, jako ciekawe urozmaicenie codziennego menu. Zdobywanie fanów dla tak nakierowanego strategicznie fan page’a wśród ogółu użytkowniku byłoby, od strony marketingowo-sprzedażowej, zupełnie bezcelowe. Czy zależy nam jedynie na „pustych” lajkach czy raczej osobach zainteresowanych tematyką wegańską, chętnych do zrealizowania zakupu w naszym sklepie ze zdrową, wegańską żywnością?

A może prowadzisz swój punkt gastronomiczny w Krakowie? Chciałbyś zdobyć ogromną rzeszę fanów, ale czy posiadanie kilkuset fanów z Poznania, Wrocławia czy Warszawy przyniesie realny dochód w postaci większej ilości klientów w Twoim barze? W działaniach marketingowych, prowadzonych na Facebooku, skupiaj się na tej grupie odbiorców, którzy w sposób namacalny przyczynić się mogą do Twojego finansowego sukcesu.

2. Komunikuj się ze swoimi potencjalnymi klientami

Pamiętaj, fan page na Facebooku tworzą nie tylko oddelegowani do tego zadania przez firmę twórcy treści, ale i sami użytkownicy lubiący Twoją stronę! To głównie ich komentarze i recenzje budują obraz Twojej firmy, na podstawie których podejmowane będą decyzje zakupowe wielu potencjalnych klientów. Dbaj więc o regularne kontakty ze swoimi fanami. Odpowiadaj na zapytania pojawiające się na stronie, bierz udział w dyskusji rozgrywającej się pod postem. Na Twoim firmowym fan page’u pojawiła się negatywna opinia? Nie bój się stawić jej czoła! Brak reakcji jest sygnałem, że firma boi się konfrontacji, ma coś do ukrycia. Dzięki próbie rozwiązania problemu, pokazujemy, że zależy nam na klientach i ich potrzebach. Dzięki pro-konsumenckiej postawie zyskujemy coraz większe grono zadowolonych klientów, którzy dokonują u nas zakupów regularnie i polecają nas innym.

3. Postaw na wysokiej jakości content

W swoim sklepie internetowym sprzedajesz odzież. Posiadasz wysokiej jakości zdjęcia produktów, a więc zdecydowałeś, że pokażesz cały dostępny asortyment na swoim fan page’u. Błąd! Same zdjęcia produktowe, informacje o dostępności danego rozmiaru, nie stanowią interesujących i angażujących informacji dla użytkownika serwisów społecznościowych. Podziel się treściami, które zaciekawią Twoja grupę docelową – zdjęcia przykładowych zestawów ubrań na różne okazje, wideo prezentujące najnowsze trendy z wybiegów mody, ciekawe wpisy z modowych blogów (jeszcze lepiej jeśli dotyczą Twoich produktów). Eksperymentuj z rodzajem postów, testuj zasięg galerii zdjęć, filmików czy podlinkowanych newsów. Zobacz, jakie treści lubią Twoi fani i dostarczaj im ciekawej i angażującej rozrywki (jednocześnie „przemycając” treści marketingowe, dotyczące Twoich produktów/usług). Warto tutaj wspomnieć o zasadzie 70/20/10, według której posty na firmowych fan page’ach w 70% powinny odnosić się do zainteresowań naszej grupy docelowej, 20% zawartości stanowić mogą udostępnienia ciekawych treści z innych profili, a jedynie około 10% postów odznaczać się może czysto promocyjno-sprzedażowym charakterem.

4. Reklamuj się z rozsądkiem

Jeśli postanowiliśmy, że fan page ma nie tylko budować nasz wizerunek, ale i zwiększyć sprzedaż produktów, zależeć nam powinno, na jak największym zasięgu publikowanych treści (z zaznaczeniem, że nadal kierujemy je do określonej grupy odbiorców). Cel ten możemy osiągnąć, dzięki płatnym reklamom Facebooka. Poprzez wykorzystanie opcji określenia grona odbiorców możemy bardzo precyzyjnie modelować grupę docelową spośród wszystkich użytkowników, a dzięki temu reklamy docierają do osób zainteresowanych konkretną branżą. Facebook proponuje nam kilka rodzajów reklam.

Podział reklam Facebooka ze względu na cel kampanii

Podział reklam Facebooka ze względu na cel kampanii

www.facebook.com/ads/create

Jeśli chcesz zwiększyć zasięg posta informującego o trwającej wyprzedaży w Twoim sklepie internetowym, wybierz opcję promowania posta. Jest to najłatwiejszy sposób na stworzenie reklamy na portalu Facebook. Chcesz skierować użytkownika bezpośrednio na stronę swojego sklepu, gdzie trwa właśnie promocja? Wybierz docelowy url, a użytkownik po kliknięciu w reklamę zostanie bezpośrednio przekierowany do Twojego sklepu.

Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z reklamami na platformie Facebook, zachowaj umiar, co do ustalania budżetu na kampanię reklamową. Zacznij od drobnych sum. Dzięki dobrze skonstruowanej reklamie, ciekawej grafice i odpowiednio dobranej grupie docelowej, wymierne efekty uzyskać możemy dzięki kampaniom z budżetem rzędu 5-10zł/dzień. Nie wiesz jakich efektów powinieneś się spodziewać po danej kreacji? Prowadź kampanie krótkie czasowo (maksymalnie tydzień), testuj różne grafiki i teksty reklamowe – poznaj swoją grupę docelową, zobacz jakie treści są dla nich najbardziej motywujące. Z czasem, porównując wyniki kampanii, sam stwierdzisz które z nich są dla Ciebie zadowalające. Sprzedajesz wegańską żywność i początkowy przyrost Twoich fanów z płatnych wyników to dziesięć lajków na tydzień, a Twój znajomy sprzedający damską biżuterię notuje wzrost na poziomie 100 fanów tygodniowo? Branża branży nie równa! Jeśli Twój produkt jest niszowy, grupa potencjalnych klientów również będzie bardziej ograniczona. Przyglądaj się więc konkurencji, testuj treści reklam i na tej podstawie oceniaj swoje wyniki.

Jak wykorzystać ruch z Facebooka?

Fan page działa, zebraliśmy już pewną społeczność wokół naszej marki, dostarczamy wartościowych i interesujących treści dla naszych fanów, od czasu do czasu informujemy ich o promocjach i wyprzedażach. W jaki sposób możemy dodatkowo „mobilizować” naszą społeczność do dokonania zakupu w naszym sklepie?

  • Przygotuj specjalne oferty, przeznaczone wyłącznie dla Twoich fanów

Wystarczy kod rabatowy, dzięki któremu użytkownik poczuje się docenionym fanem. Jeśli przez określony czas, potencjalny klient będzie miał możliwość dokonania tańszego zakupu, z pewnością będzie bardziej skory do dokonania transakcji w Twoim e-sklepie. Tego typu akcje wpływają korzystnie na wizerunek firmy, jako tej, która pozytywnie zaskakuje swoich fanów.

  • Stwórz specjalne karty/aplikacje i dodaj je w górnym menu strony firmowej na Facebooku

Świetnym pomysłem wykorzystania ruchu z Facebooka jest poszerzanie bazy mailingowej, która wykorzystywana może być do wysyłki newslettera. Wystarczy prosta aplikacja, za pomocą której użytkownik będzie posiadał opcję dodania swojego adresu e-mail do Twojej bazy. Zachętą do zapisania się do newslettera, może być opcja darmowej dostawy dla pierwszego zamówienia w Twoim sklepie – to naprawdę działa! Innym sposobem wykorzystania ruchu mogą być zakładki przekierowujące bezpośrednio do danej sekcji w e-sklepie (takich jak, np. sekcja z przecenionymi produktami).

Przykład górnego menu strony firmowej, który zawiera dodatkowe aplikacje wykorzystujące ruch z Facebooka

Przykład górnego menu strony firmowej, który zawiera dodatkowe aplikacje wykorzystujące ruch z Facebooka

www.facebook.com/HeritageOfScotland
  • Zachęcaj do opiniowania marki/produktów na forum fan page’a

Opinie na temat sklepu, znajdujące się na portalu społecznościowym, nie są anonimowe, dzięki czemu stają się wartościowym wyznacznikiem dla potencjalnego klienta. Użytkownicy sklepów internetowych otwarcie przyznają, że prawdziwe opinie czy recenzje sprawiają, że czują się bardziej komfortowo w sytuacji, kiedy dokonują zakupu u danego sprzedawcy po raz pierwszy. Jak je zdobywać? Świetną opcją jest stworzenie prostego programu lojalnościowego dla klientów. W zamian za opinie zaproponuj punkty, które obniżą wartość koszyka w trakcie kolejnych zakupów lub po zebraniu danej puli, umożliwią wymianę na bezpłatny produkt.

Podsumowując: jeśli chcesz czerpać wymierne korzyści (także te finansowe) z działań prowadzonych na Facebooku, obierz jasno skonstruowaną strategię zarządzania fan page’em, dostarczaj wartościowego contentu dla społeczności i ciągle ją powiększaj, wykorzystuj ruch z Facebooka i daj sobie czas! Nie licz na ogromne zyski po kilku dniach czy tygodniach od daty założenia fan page’a. Buduj pozytywny wizerunek swojej marki, wzmacniaj zaufanie wśród potencjalnych i dotychczasowych klientów, a sprzedaż w Twoim sklepie internetowym z pewnością wzrośnie.


Warto doczytać:
1. Blog Post Planner.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę