Testy A/B to kolejne hasło, które w swoim cyklu "ABC makretingu B2B" porusza Łukasz Kosuniak. Autor raz w tygodniu prezentuje jeden termin istotny dla zrozumienia najważniejszych zagadnień marketingu B2B.
A
A/B testing
Kiedyś o wyglądzie e-maila albo witryny WWW decydowali marketerzy, developerzy i wszyscy, którym wydawało się, że się na tym znają. Oczywiście profesjonalni marketerzy posługiwali się wiedzą opartą na badaniach eye trackingu czy heatmapach, ale ciągle było to pogranicze nauki i sztuki.
Działo się tak, dopóki narzędzia analitycznie nie stały się na tyle dostępne, że najprościej jest wyprodukować kilka wersji strony, e-maila czy posta w sieciach społecznościowych, a następnie sprawdzić na małej grupie użytkowników, która wersja ma największy współczynnik otwarcia (open rate – OR) oraz liczbę kliknięć (click through rate – CTR).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Marketerzy B2B ciągle jeszcze mają sporo do nadrobienia w stosunku do koleżanek i kolegów z B2C, gdzie żadna licząca się kampania nie wejdzie na rynek bez wykonania tego typu testów.
Dobre narzędzia marketing automation (poprzednie hasło elementarza) posiadają tego typu moduły, dzięki czemu tworząc nową zautomatyzowaną kampanię, można zacząć od wykonania testu A/B, żeby treści miały jak największą skuteczność oraz by pracować na faktach i danych, a nie subiektywnym poczuciu estetyki.
Regularne stosowanie testów A/B sprawia też, że uczysz się od swoich klientów, jak powinien wyglądać skuteczny e-mailing, banner czy post w sieci społecznościowej.
Czy warto?
Liczby mówią same za siebie. Blog optimizely.com podaje kilka ciekawych przykładów:
- Discovery dzięki testom A/B zwiększyło zaangażowanie w treści video o 6%,
- Sony, stosując testy A/B do swojej strony e-commerce, zwiększyło sprzedaż o 20%,
- Comscore, testując m.in. treści z wypowiedziami klientów, zwiększył liczbę leadów wygenerowanych w ten sposób o 69%.
Więcej o testach A/B:
Sprawdzony proces przeprowadzania testów A/B – artykuł z bloga Conversion.pl opisujący proces testów A/B oraz potencjalne pułapki, jakie w tym procesie czekają,
A/B Testing – teoria i praktyka testów A/B oraz konkretne przykłady rezultatów.