E-commerce i user experience to dziś dwa nierozłączne pojęcia. Łączą się ze sobą w bardzo naturalny sposób, ponieważ mają wspólny cel. Jest nim poprawa jakości, wzrost satysfakcji oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom użytkowników. Efektem tego ma być zwiększenie sprzedaży i zbudowanie podstawy do krótko- i długoterminowego rozwoju. Jakie więc prace podjąć w sklepie internetowym, żeby poprawić user experience?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest współczynnik konwersji i jakie czynniki na niego wpływają,
- na jakie elementy sklepu internetowego zwracają uwagę użytkownicy i klienci,
- dlaczego warto zoptymalizować witrynę pod kątem UX.
Doświadczenia użytkownika. Doświadczenia klientów. User experience. Customer experience. Wpływ UX na konwersję. Współczynnik konwersji i jego rola w sklepie internetowym oraz w e- commerce. Konkurencyjność sklepów internetowych. Związek pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania z wysokością obrotów oraz zysków. Wpływ optymalizacji szeroko rozumianej konwersji na oceny, opinie użytkowników, klientów. Uff dużo tego! A to przecież tylko czubek góry lodowej! Zachęcam jednak do zapoznania się z zależnościami łączącymi konwersję strony internetowej oraz UX design. Lektura poniższego artykułu oraz innych, które podejmują wspomniane powyżej zagadnienia, wskaże Ci związki, problemy i rozwiązania, a jednocześnie poszerzy świadomość i pokaże możliwości rozwoju Twojego biznesu.
Współczynnik konwersji i jego znaczenie
Zapewne zetknąłeś się już z takimi pojęciami jak optymalizacja UX, konwersja i współczynnik konwersji. W 2021 r. funkcja współczynnika konwersji ma kluczowe znaczenie i nic się w tym zakresie nie zmieniło ani przez najbliższych kilka lat nie zmieni. Będzie ona podstawowym miernikiem skuteczności działań prowadzonych dla dowolnej strony, w tym szczególnie dla sklepów internetowych. Znaczenie conversion rate jest bowiem obiektywne i nie zależy od żadnego punktu widzenia – to bezstronna miara, która wskazuje problem, a najczęściej zbiór problemów, dotyczących użytkowników.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pozwala zdiagnozować miejsca oraz przyczyny. Ma tym samym wartość nie tylko diagnostyczną, lecz także prognostyczną, ponieważ wzrost współczynnika konwersji jest skorelowany ze wzrostem sprzedaży i zysku. W jaki sposób zatem optymalizować i zwiększać współczynnik konwersji?
Tradycyjne czynniki wpływające na współczynnik konwersji
Kiedy użytkownik lub klient e-commerce – czasami te pojęcia nachodzą na siebie, lecz są także sytuacje, w których należy je wyraźnie rozgraniczyć – ocenia użyteczność witryny, atrakcyjność sklepu oraz dostępność produktów, zwraca szczególną uwagę na kilka elementów.
Odwiedzający stronę sklepu internetowego są wrażliwi na content dotyczący produktu, czyli np. jego opis i specyfikację, oraz towarzyszące prezentacji infografiki. Szukają również informacji o cenie. Na stronę patrzą z punktu widzenia swoich – nie zawsze w pełni świadomych, ale zawsze w pełni odczuwanych – doświadczeń, które zdobyli odwiedzając strony konkurencyjne.
Wolumen sprzedaży zależy dzisiaj od tego, jak łatwo klienci są w stanie odnaleźć konkretny produkt na stronie oraz od tego, jak bardzo w tych poszukiwaniach będzie wspierać ich wyszukiwarka. Odkrycia tych związków nie dokonano jednak na samym początku powstania e-commerce. Trochę czasu upłynęło zanim zrozumiano, że cena produktu, sposób i koszt wysyłki są równie istotne podczas podejmowania decyzji zakupowej jak to, w jaki sposób sklep internetowy jest zaprojektowany. Innymi słowy, ważne jest to, w jaki sposób w sklepie kupuje się produkty.
Szczególnego znaczenia nabrał dzisiaj sam proces oraz miejsce zakupu. Tak samo istotne jest „gdzie” i „w jaki sposób” kupujemy, jak i „za ile”. Klienci nie chcą po prostu kupować tanio, chcą kupować tanio i bezproblemowo. Tanio i szybko. Tanio i wygodnie. Tanio i prosto. Tanio i intuicyjnie. Tanio i w poczuciu szerokiej dostępności produktów, kanałów, miejsc. Tanio i bezpiecznie.
Przykład? Oto on! Na chęć zakupu wpływa także oferowanie mobilnych wersji sklepów internetowych, szybkość ładowania się strony głównej i podstron np. kart produktu. Chcemy przeglądać produkty na komputerze, a kupować je na komórce. Chcemy je sprawdzić w sklepie stacjonarnym, a kupić w sklepie internetowym. A może zrobić dokładnie na odwrót. W każdym jednak wariancie chcemy mieć zapewniony ten sam poziom komfortu, bezproblemowości i satysfakcji.
Co więcej, dodanie produktu do koszyka, zwiększenie sprzedaży – nie tylko najbardziej chodliwych produktów, ale także tych mniej popularnych – uzależnione jest dziś w około 80% od jakości projektu sklepu internetowego. Zależy od tego, jakie UX (user experience) sklep oferuje, w jakim stopniu UX design stał się podstawą projektowania elementów, procesów, funkcjonalności, rozwiązań oferowanych klientom w sklepie internetowym oraz od tego, czy projektanci tworzący sklep brali pod uwagę najnowsze wzorce projektowe, rekomendacje uznanych instytutów badawczych, wyniki testów, benchmarków.
Działanie sklepu internetowego zorientowane na klienta
Content sklepu internetowego – chociaż jest niezwykle ważny – nie przesądza dzisiaj o jego pełnej użyteczności. Za pomocą treści nie jesteśmy w stanie przyczynić się do realizacji celów, jakie stawiają przed sobą użytkownicy (wygodne i szybkie zakupy) oraz właściciel strony (większa średnia wartość sprzedaży, większy zysk, lepsza konwersja strony).
Z punktu widzenia użytkownika witryny najważniejszą kwestią jest dla niego możliwość dokonania zakupów w sposób jak najbardziej bezproblemowy, wygodny i intuicyjny. Tak właśnie chcemy kupować w internecie i nie ma znaczenia, czy jesteśmy Polakami, Niemcami czy Australijczykami. To trend ogólnoświatowy, obserwowany na wszystkich rynkach e-commerce.
Wyczerpujące informacje, opisy, materiały wideo, CTA (call to action) nie są dziś jedynymi zachętami do zakupu. Nie są w stanie znacząco zwiększyć sprzedaży produktu, osiągnąć celu, jakim jest rozwój firmy czy też zagwarantować wysokiej konkurencyjności. Co zatem jest w stanie pomóc witrynie internetowej, sklepowi internetowemu? Świadomość potrzeb i oczekiwań klientów – tak można najszybciej i najprościej odpowiedzieć na to pytanie.
Badania UX, audyty UX, optymalizacja pod kątem UX – bo najważniejszy jest użytkownik
Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę Google hasło „korzyści optymalizacji UX”, to z licznych artykułów dowiesz się, że działania optymalizacyjne w witrynie zwiększają atrakcyjność i przyjazność strony dla jej użytkownika. Zoptymalizowana pod kątem UX strona bardziej skłania klienta do zakupu, ponowienia zakupu czy też spontanicznego polecenia sklepu.
Celem wszystkich komercyjnych stron jest sprzedaż, osiąganie dobrych wyników finansowych, oraz możliwość efektywnego konkurowania, które firmy realizują wykorzystując do tego różne narzędzia i różne kanały.
Kluczem do osiągnięcia tego celu jest klient, użytkownik sklepu, który wie, czego oczekuje, a przede wszystkim wie, że nie jest skazany na zakup w jednym miejscu. Jest doskonale świadomy, że znalezienie poszukiwanego przez niego produktu w sklepie konkurencji jest kwestią kilku kliknięć.
analiza danych pochodzących z bardzo różnych narzędzi analitycznych to dopiero połowa sukcesu. To zaledwie część możliwości, jakie możesz dzisiaj wykorzystać do poprawienia konwersji. Pamiętaj przy tym, że optymalizacja konwersji to działania, które nie mają końca – zawsze wymagają wprowadzania nowych rozwiązań, wzorców, opierania się na najnowszych wynikach badań i testów.
„Jeśli chcesz skutecznie konkurować, zadbaj o user experience z agencją UX”. Tak w skrócie można opowiedzieć o istotnej zmianie, jaka zaszła w zakresie promocji, projektowania, konkurowania, sprzedawania produktów i usług w internecie.
Wpływ UX designu na wysokość współczynnika konwersji jest dziś oczywisty. Dodatkowo został potwierdzony niezliczonymi badaniami i testami. Od jakości projektu strony, od tego, w jaki sposób została zaprojektowana np. karta produktu, koszyk, płatność, w jaki sposób przebiega proces wyszukiwania, sortowania, filtrowania wyników zależy to, czy klient dokona zakupu, utworzy konto w sklepie, zapisze się do newslettera czy też wyrazi swoją pozytywną opinię i ocenę w systemie ratingowym.
Tworząc stronę internetową – firmową, korporacyjną, usługową lub mającą na celu sprzedaż produktów – warto mieć na uwadze powyższe kwestie i zależności. Od nich bowiem zależy dziś sukces!
Materiał partnera