Jeśli jesteś managerem do spraw marketingu czy digitalu i pracujesz w dużej firmie dystrybucyjnej lub produkcyjnej, przypuszczalnie masz do czynienia z takimi kwestiami jak: efektywna prezentacja produktu, angażowanie obecnych klientów biznesowych oraz sprawne publikowanie materiałów o firmie. Wszystko to (a nawet więcej) zapewnia platforma e-commerce B2B Saly.
A teraz pytanie kontrolne: czy Ty lub Twoi koledzy z działu sprzedaży B2B jesteście zadowoleni z dotychczasowego narzędzia do obsługi klientów biznesowych? Trudno to stwierdzić? A nie obawiacie się, że ci obecni klienci również mogą podzielać Waszą opinię?
Jako software house z ponad 10-letnim doświadczeniem w digitalizacji procesów sprzedażowych w dużych firmach B2B wiemy, że wiele osób pracujących na zastanym w firmie oprogramowaniu jest niezadowolonych z jego efektywności, skomplikowania czy wyglądu. Zazwyczaj mają do czynienia z przestarzałym oprogramowaniem, które oczywiście 5-10 lat temu było reprezentatywne dla ich branży, ale od tego czasu nie zmieniło się ani pod względem wyglądu, ani funkcjonalności. Czas leci, technologia się rozwija, a wymagania biznesowe i klienckie rosną.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na tym etapie firmy najczęściej decydują się na przejście na nową platformę B2B.
https://www.youtube.com/watch?v=pDvp_v5uGKQ&feature=youtu.be
Dlaczego stara platforma B2B zawodzi?
Możliwe, że znasz już przyczyny takiego stanu rzeczy, ale chcemy je podsumować oraz spisać to wszystko w jednym miejscu, abyś mógł mieć wszystko przed oczami.
Po pierwsze – design. Ludzie kupują oczami, więc lekki, przyjazny użytkownikom końcowym UX jest kluczowy dla nowoczesnego oprogramowania B2B. Prawdopodobnie widziałeś w sieci takie strony z lat 2005-2010 z kwadratowymi nieczytelnymi elementami i pustą przestrzenią po bokach. Czy to zachęca do ponownego składania zamówienia? Raczej nie.
Badania pokazują (Proces zakupowy w B2B, E-point), że dla klienta B2B wygoda i łatwość znalezienia produktu jest tak samo ważna jak dla klienta B2C. Przecież to ta sama osoba! Dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa w platformie B2B – od znalezienia pożądanego produktu aż do momentu złożenia zamówienia – a także przejrzysta prezentacja produktów, są zapewniane właśnie dzięki pracy doświadczonego UX designera.
Po drugie – responsywność. Tylko od ubiegłego roku wzrosła liczba konsumentów korzystających ze smartfonów w celu dokonywania zakupów online – z 61% do prawie 70% (E-commerce w Polsce 2020, Gemius). To nie bez znaczenia dla firm prowadzących e-commerce, zwłaszcza z asortymentem produktów, których odbiorcą jest młode pokolenie.
„A co, jeśli kierujemy naszą ofertę do osób w średnim wieku?”
Niech na to pytanie odpowiedzą dane. Aż 73% osób w wieku 39-49 lat potwierdziło, że korzysta ze smartfonów do dokonywania zakupów (Gemius).
Wyobraź sobie, jak to wpłynie na wizerunek Twojej firmy, gdy Wasz klient zechce kupić 200 jednostek towaru i nie ma możliwości złożenia zamówienia przez laptopa, a Wasza strona internetowa nie nadaje się do składania zamówień przez urządzenia mobilne?
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020”, drugim najczęstszym problemem, z którym spotykają się konsumenci, jest właśnie „niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych”.
Czy sytuacja ta dotyczy również Twojej firmy, w której odpowiadasz za rozwój, pozyskiwanie nowych klientów czy też działania mające na celu wyróżnić się na tle konkurencji? Wdrożenie nowej platformy B2B z pewnością rozwiąże te problemy.
Po trzecie – brak dodatkowych funkcji wspomagających pracę działów marketingu i sprzedaży. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się w zespole, co mogłoby uprościć Waszą pracę w zakresie obsługi klienta lub prezentacji produktów?
Nowoczesne oprogramowanie B2B dedykowane jest nie tylko klientom, ale również działom handlowym. Może ono dostarczać przydatne informacje analityczne o sprzedaży (nie tylko miesięczna wartość zamówień). Dzięki temu możesz szybko sprawdzić najlepiej sprzedające się produkty i to, który klient generuje najwięcej przychodów (jest najbardziej wartościowy dla firmy) lub też kontrolować najmniejsze i największe odchylenia w sprzedaży. Informacje te pomogą w dokładnym planowaniu zasobów oraz raportowaniu efektywności.
Techniki marketingu internetowego są również ściśle powiązane z platformą B2B:
- zwiększenie widoczności produktu oraz wsparcie sprzedaży poprzez cross-selling,
- zakładka aktualności do dzielenia się najnowszymi informacjami o produktach (i nie tylko),
- wbudowany moduł SEO do optymalizacji poszczególnych zakładek pod względem nagłówków, opisów i słów kluczowych,
- moduł promocyjny pozwalający na wyróżnienie produktów na www, na których zależy Twojej firmie,
- zaawansowane funkcje w wyszukiwarce produktowej – suggester produktów wysokomarżowych – wybrany produkt dla danej kategorii pokazuje się zawsze na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jakie są najczęstsze bariery w przejściu na nową platformę B2B?
- oddział korzysta z rozwiązań, które proponuje mu centrala – jest to trudna sytuacja, gdy inicjatorzy zmian w firmie nie mają prawie żadnego wpływu na wybór oprogramowania. Istnieje jednak szansa, że jeśli dobrze zaprezentujesz swoje pomysły polskiemu kierownictwu, a dla nich ten problem będzie też oczywisty, to będzie można dojść do porozumienia z centralą. Na przykład podkreślając, że oddział ten generuje duże przychody i może je znacznie zwiększyć po wdrożeniu nowej platformy. Być może zarząd będzie tak zachwycony „polskim” rozwiązaniem, że podejmie decyzję o zmianie procesów obsługi klienta dla całej firmy,
- obawy przed zmianami oprogramowania ze strony pracowników – mogą brzmieć: „ale po co, przecież działa normalnie”. To naturalny ludzki opór przed “nowym”. W większości przypadków są to pracownicy, którzy pracują w firmie od lat, często na kierowniczych stanowiskach. Tutaj będziecie potrzebować pomocy kogoś, kto sprawnie posługuje się nowymi technologiami w firmie – może CTO, który wyjaśni im wszystko prostym językiem i udzieli odpowiedzi. Ponadto, warto podać przykłady konkurentów, którzy są bardziej „nowocześni” i osiągają dobre wyniki sprzedażowe. I wytłumaczyć, że istnieje coś takiego jak hyper care support, który zapewnia bezbolesną adaptację pracowników do nowego systemu B2B.
Zatem, odpowiadając na pytanie w temacie tego artykułu – „czy wdrożenie nowej platformy B2B w organizacji jest tego warte?” – na podstawie naszych doświadczeń możemy szczerze stwierdzić, że tak. Te firmy, które nie rozwijają swojego oprogramowania, nie podążają za trendami IT i potrzebami swoich klientów, pozostają w tyle i hamują swój rozwój.
3-5 lat to średni czas normalnego funkcjonowania oprogramowania w firmie. Po tym okresie należy go zaktualizować lub wdrożyć nowe rozwiązanie. Decydując się na inwestycję w zupełnie nową platformę B2B, warto upewnić się, że jej dostawca zapewnia stały rozwój oprogramowania (aktualizacje, nowe funkcje). Dzięki temu firma i jej klienci będą zawsze pracować na najnowszej wersji platformy, bez konieczności jej wymiany po kolejnych 5 latach.
Drogi menadżerze do spraw marketingu czy digitalu, jeśli czujesz, że firma, w której pracujesz, jest gotowa i potrzebuje wdrożyć nową platformę B2B, ponieważ tracicie sprzedaż i nowych klientów – skontaktuj się z nami. Produkt Saly został stworzony, aby wspierać ambitne, rozwijające się firmy handlowe B2B.
Sprawdź możliwości platformy B2B Saly.
Materiał partnera