Jeśli jesteś managerem do spraw marketingu czy digitalu i pracujesz w dużej firmie dystrybucyjnej lub produkcyjnej, przypuszczalnie masz do czynienia z takimi kwestiami jak: efektywna prezentacja produktu, angażowanie obecnych klientów biznesowych oraz sprawne publikowanie materiałów o firmie. Wszystko to (a nawet więcej) zapewnia platforma e-commerce B2B Saly.

A teraz pytanie kontrolne: czy Ty lub Twoi koledzy z działu sprzedaży B2B jesteście zadowoleni z dotychczasowego narzędzia do obsługi klientów biznesowych? Trudno to stwierdzić? A nie obawiacie się, że ci obecni klienci również mogą podzielać Waszą opinię?
Jako software house z ponad 10-letnim doświadczeniem w digitalizacji procesów sprzedażowych w dużych firmach B2B wiemy, że wiele osób pracujących na zastanym w firmie oprogramowaniu jest niezadowolonych z jego efektywności, skomplikowania czy wyglądu. Zazwyczaj mają do czynienia z przestarzałym oprogramowaniem, które oczywiście 5-10 lat temu było reprezentatywne dla ich branży, ale od tego czasu nie zmieniło się ani pod względem wyglądu, ani funkcjonalności. Czas leci, technologia się rozwija, a wymagania biznesowe i klienckie rosną.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na tym etapie firmy najczęściej decydują się na przejście na nową platformę B2B.
https://www.youtube.com/watch?v=pDvp_v5uGKQ&feature=youtu.be
Dlaczego stara platforma B2B zawodzi?
Możliwe, że znasz już przyczyny takiego stanu rzeczy, ale chcemy je podsumować oraz spisać to wszystko w jednym miejscu, abyś mógł mieć wszystko przed oczami.
Po pierwsze – design. Ludzie kupują oczami, więc lekki, przyjazny użytkownikom końcowym UX jest kluczowy dla nowoczesnego oprogramowania B2B. Prawdopodobnie widziałeś w sieci takie strony z lat 2005-2010 z kwadratowymi nieczytelnymi elementami i pustą przestrzenią po bokach. Czy to zachęca do ponownego składania zamówienia? Raczej nie.
Badania pokazują (Proces zakupowy w B2B, E-point), że dla klienta B2B wygoda i łatwość znalezienia produktu jest tak samo ważna jak dla klienta B2C. Przecież to ta sama osoba! Dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa w platformie B2B – od znalezienia pożądanego produktu aż do momentu złożenia zamówienia – a także przejrzysta prezentacja produktów, są zapewniane właśnie dzięki pracy doświadczonego UX designera.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Po drugie – responsywność. Tylko od ubiegłego roku wzrosła liczba konsumentów korzystających ze smartfonów w celu dokonywania zakupów online – z 61% do prawie 70% (E-commerce w Polsce 2020, Gemius). To nie bez znaczenia dla firm prowadzących e-commerce, zwłaszcza z asortymentem produktów, których odbiorcą jest młode pokolenie.
„A co, jeśli kierujemy naszą ofertę do osób w średnim wieku?”
Niech na to pytanie odpowiedzą dane. Aż 73% osób w wieku 39-49 lat potwierdziło, że korzysta ze smartfonów do dokonywania zakupów (Gemius).
Wyobraź sobie, jak to wpłynie na wizerunek Twojej firmy, gdy Wasz klient zechce kupić 200 jednostek towaru i nie ma możliwości złożenia zamówienia przez laptopa, a Wasza strona internetowa nie nadaje się do składania zamówień przez urządzenia mobilne?
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020”, drugim najczęstszym problemem, z którym spotykają się konsumenci, jest właśnie „niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych”.
Czy sytuacja ta dotyczy również Twojej firmy, w której odpowiadasz za rozwój, pozyskiwanie nowych klientów czy też działania mające na celu wyróżnić się na tle konkurencji? Wdrożenie nowej platformy B2B z pewnością rozwiąże te problemy.
Po trzecie – brak dodatkowych funkcji wspomagających pracę działów marketingu i sprzedaży. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się w zespole, co mogłoby uprościć Waszą pracę w zakresie obsługi klienta lub prezentacji produktów?
Nowoczesne oprogramowanie B2B dedykowane jest nie tylko klientom, ale również działom handlowym. Może ono dostarczać przydatne informacje analityczne o sprzedaży (nie tylko miesięczna wartość zamówień). Dzięki temu możesz szybko sprawdzić najlepiej sprzedające się produkty i to, który klient generuje najwięcej przychodów (jest najbardziej wartościowy dla firmy) lub też kontrolować najmniejsze i największe odchylenia w sprzedaży. Informacje te pomogą w dokładnym planowaniu zasobów oraz raportowaniu efektywności.
Techniki marketingu internetowego są również ściśle powiązane z platformą B2B:
- zwiększenie widoczności produktu oraz wsparcie sprzedaży poprzez cross-selling,
- zakładka aktualności do dzielenia się najnowszymi informacjami o produktach (i nie tylko),
- wbudowany moduł SEO do optymalizacji poszczególnych zakładek pod względem nagłówków, opisów i słów kluczowych,
- moduł promocyjny pozwalający na wyróżnienie produktów na www, na których zależy Twojej firmie,
- zaawansowane funkcje w wyszukiwarce produktowej – suggester produktów wysokomarżowych – wybrany produkt dla danej kategorii pokazuje się zawsze na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jakie są najczęstsze bariery w przejściu na nową platformę B2B?
- oddział korzysta z rozwiązań, które proponuje mu centrala – jest to trudna sytuacja, gdy inicjatorzy zmian w firmie nie mają prawie żadnego wpływu na wybór oprogramowania. Istnieje jednak szansa, że jeśli dobrze zaprezentujesz swoje pomysły polskiemu kierownictwu, a dla nich ten problem będzie też oczywisty, to będzie można dojść do porozumienia z centralą. Na przykład podkreślając, że oddział ten generuje duże przychody i może je znacznie zwiększyć po wdrożeniu nowej platformy. Być może zarząd będzie tak zachwycony „polskim” rozwiązaniem, że podejmie decyzję o zmianie procesów obsługi klienta dla całej firmy,
- obawy przed zmianami oprogramowania ze strony pracowników – mogą brzmieć: „ale po co, przecież działa normalnie”. To naturalny ludzki opór przed “nowym”. W większości przypadków są to pracownicy, którzy pracują w firmie od lat, często na kierowniczych stanowiskach. Tutaj będziecie potrzebować pomocy kogoś, kto sprawnie posługuje się nowymi technologiami w firmie – może CTO, który wyjaśni im wszystko prostym językiem i udzieli odpowiedzi. Ponadto, warto podać przykłady konkurentów, którzy są bardziej „nowocześni” i osiągają dobre wyniki sprzedażowe. I wytłumaczyć, że istnieje coś takiego jak hyper care support, który zapewnia bezbolesną adaptację pracowników do nowego systemu B2B.
Zatem, odpowiadając na pytanie w temacie tego artykułu – „czy wdrożenie nowej platformy B2B w organizacji jest tego warte?” – na podstawie naszych doświadczeń możemy szczerze stwierdzić, że tak. Te firmy, które nie rozwijają swojego oprogramowania, nie podążają za trendami IT i potrzebami swoich klientów, pozostają w tyle i hamują swój rozwój.
3-5 lat to średni czas normalnego funkcjonowania oprogramowania w firmie. Po tym okresie należy go zaktualizować lub wdrożyć nowe rozwiązanie. Decydując się na inwestycję w zupełnie nową platformę B2B, warto upewnić się, że jej dostawca zapewnia stały rozwój oprogramowania (aktualizacje, nowe funkcje). Dzięki temu firma i jej klienci będą zawsze pracować na najnowszej wersji platformy, bez konieczności jej wymiany po kolejnych 5 latach.
Drogi menadżerze do spraw marketingu czy digitalu, jeśli czujesz, że firma, w której pracujesz, jest gotowa i potrzebuje wdrożyć nową platformę B2B, ponieważ tracicie sprzedaż i nowych klientów – skontaktuj się z nami. Produkt Saly został stworzony, aby wspierać ambitne, rozwijające się firmy handlowe B2B.
Sprawdź możliwości platformy B2B Saly.
Materiał partnera