Kto nigdy w życiu nie otrzymał żadnego gadżetu reklamowego, niech pierwszy rzuci kamieniem. Upominki reklamowe są nieodzownym elementem działań marketingowych i promocyjnych wielu firm. Rynek jest bardzo duży, a mnogość propozycji powoduje, że coraz trudniej przygotować funkcjonalny, pomysłowy i zarazem unikatowy prezent. Z pomocą przychodzi personalizacja, która ze „zwykłego gadżetu”, przykładowo kubka, może uczynić wyjątkowy przedmiot, który będzie pracował na korzyść Twojej firmy, marki czy produktu przez długi czas.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie funkcje spełnia gadżet reklamowy,
- jakie są jego pożądane cechy,
- dlaczego i w jakich sytuacjach sięgać po ceramikę reklamową,
- jakie są możliwości techniczne znakowania kubków reklamowych.
Gadżety – w tym szeroko rozumiana ceramika reklamowa – są skutecznym narzędziem marketingowym. Wpisują się doskonale w wiele różnych działań promocyjnych. Dobrze dobrane i dopracowane, budują znajomość marki i stanowią swoistą wizytówkę firmy. Upominki biznesowe w dużej mierze są wręczane jako prezenty, przez co budują lub podtrzymują ciepłe relacje z klientami – zarówno tymi obecnymi, jak i potencjalnymi. Gadżety wplecione w całość działań marketingowych skutecznie kreują określony wizerunek marki.
Aby gadżety reklamowe dobrze spełniały swoją funkcję, muszą mieć kilka cech. Idealny upominek reklamowy jest:
- funkcjonalny i użyteczny – musi do czegoś służyć obdarowanemu, i to w taki sposób, że ten będzie chciał z niego korzystać,
- unikatowy – powinien pozytywnie zaskakiwać odbiorcę,
- wysokojakościowy – coraz więcej marketerów właśnie jakość wykonania wymienia jako główne kryterium wyboru upominku reklamowego.
W 2018 r. Ipsos na zlecenie Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych przeprowadził badanie „Percepcja upominków reklamowych”. Jeden z wniosków zawartych w raporcie mówi, że upominek reklamowy powinien być dostosowany do okazji oraz do profilu klienta. Na to pozwala personalizacja, która w wypadku gadżetów reklamowych i ceramiki daje bardzo wiele możliwości.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Personalizowany kubek reklamowy – czyli jaki?
Kiedy mowa o personalizacji, zapewne wielu osobom na myśl przychodzi komunikacja online. Personalizowane e-maile, reklamy itp. – to komunikaty odpowiadające konkretnym potrzebom użytkowników. Czy tak rozumianą personalizację da się przełożyć na ceramikę reklamową?
Oczywiście, że tak.
WSKAZÓWKA
Żeby osiągnąć spersonalizowaną ceramikę reklamową, należy stworzyć taki upominek, który będzie jak najbardziej dostosowany do odbiorcy i do konkretnej sytuacji, a jednocześnie będzie w ścisły sposób nawiązywał do wizerunku marki.
Dlaczego personalizacja działa? Bo każdy chce się czuć wyjątkowy, chce się wyróżnić i wejść w relację z osobą lub firmą, które zaoferują mu niezapomniane doświadczenie, jakim w tym przypadku może być prezent w postaci wyjątkowego kubka reklamowego.
W wąskim ujęciu personalizacja kubka to nadrukowanie na nim imienia osoby, która go otrzyma. W szerszym ujęciu – naniesienie na kubek precyzyjnie zaprojektowanej grafiki zawierającej logo, claim czy inne, dowolne hasło, z którym identyfikuje się obdarowywana osoba. To także dostosowanie kubka do CI (corporate identity) firmy.
Możliwości techniczne dają tutaj bardzo szerokie pole manewru. Techniki natryskowe mogą zmienić zwykły, biały kubek w produkt idealnie dopasowany do CI i barw marki. Techniki te pozwalają barwić kubek wewnątrz lub na zewnątrz na dowolny kolor. Istnieje także możliwość barwienia tylko wybranych elementów kubka, np. ucha.
Do dyspozycji jest jeszcze wiele innych technik, dzięki którym z wybranych modeli kubków można stworzyć wyjątkowe upominki. Standardowymi metodami znakowania w przypadku ceramiki reklamowej są choćby: druk bezpośredni, sublimacja czy kalkomania. Pole do popisu jest jednak znacznie większe. Mówimy tutaj o technikach rzadziej spotykanych, ale gwarantujących fantastyczny efekt, takich jak piaskowanie, grawerowanie laserem czy czasochłonne malowanie ręczne (hand made).
Połączenie wszystkich tych elementów daje rezultat w postaci spersonalizowanego gadżetu reklamowego.
Personalizowany kubek Americano Soft Touch Marka: Porceline by Maxim
Kubek Diamond Marka: Porceline by Maxim
Ceramika reklamowa – możliwości zastosowania
Kubki reklamowe mają bardzo szerokie spektrum zastosowania. Można je wykorzystywać przy wielu okazjach biznesowych, z których najpopularniejsze są targi i konferencje. Na tych wydarzeniach spotykasz się z obecnymi oraz potencjalnymi klientami i właśnie na takich eventach kreujesz wizerunek marki, nawiązujesz kontakty i budujesz relacje – nie tylko biznesowe. To idealnie miejsce do promocji i prezentacji swojej oferty. Odbywa się to zazwyczaj w jakże skutecznej formule rozmów face to face. To o tyle istotne, że upominek w postaci świetnie zaprojektowanego kubka ceramicznego możesz wtedy wręczyć osobiście, co pozwala na przekazanie wraz z nim sporej dawki emocji.
Personalizowany kubek Freedom Marka: Porceline by Maxim
PAMIĘTAJ
Kubek reklamowy sprawdza się znakomicie podczas targów i konferencji. Może być:
- prezentem wręczanym wszystkim osobom odwiedzającym stoisko,
- w spersonalizowanej wersji – świetnym upominkiem dla stałych i kluczowych klientów,
- pomysłem na promowanie marki podczas serwowania kawy czy herbaty na stoisku.
Personalizowany kubek Handy Marka: Porceline by Maxim
Kubki jako gadżety reklamowe są także bardzo często wykorzystywane na różnego rodzaju mniejszych eventach, szkoleniach czy kameralnych warsztatach. W takich sytuacjach bardzo często zna się imiona uczestników, co w znacznym stopniu ułatwia przygotowanie spersonalizowanego kubka.
Podobnie jest w wypadku różnego rodzaju jubileuszy czy ważnych wydarzeń w relacjach kontrahentów (takich jak przedłużenie umowy, podpisanie kontraktu). Za każdym razem, gdy znasz imię osoby, której chcesz wręczyć upominek, możesz przygotować personalizowany kubek, który w połączeniu z dopasowanym opakowaniem będzie stanowił wyjątkowy prezent.
Pól wykorzystania ceramiki reklamowej jest oczywiście znacznie więcej. Zaliczają się do nich działania trademarketingowe, w których kubek można wykorzystać do bezpośredniego wsparcia sprzedaży.
W każdej branży można znaleźć unikatowe zastosowania kubków reklamowych, z których na uwagę zasługuje jedno specyficzne, ale jakże istotne – kubek w miejscu pracy i kubek w przestrzeni biurowej.
Jak wynika z raportu „Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm”, przeprowadzonego dla Nespresso, kawa to nadal jeden z ulubionych napojów Polaków. Pije ją w pracy niemal 90% aktywnych zawodowo osób, a 7 na 10 badanych uważa ją za ważny lub nawet bardzo ważny element życia biurowego. Najczęściej po kawę sięgamy rano (robi tak ponad 60% badanych), a także w porze lunchu (49% respondentów). Jeśli kawa, to tylko w kubku lub filiżance. Jeszcze lepiej, gdy kubek lub filiżanka będą osobiste, spersonalizowane.
Produkty tego typu są bardzo często wykorzystywane w działaniach z obszaru employer brandingu. Wiele firm w tzw. pakietach welcome pack umieszcza właśnie kubek, który jest pewnego rodzaju niezbędnym narzędziem pracy.
Kubek reklamowy jako element welcome packu w nowym miejscu pracy
Źródło: LinkedIn.com
W okresie lockdownu kubek znajdował zastosowanie jako nieodzowny element zestawu do pracy zdalnej. Takie zestawy były wręcz masowo przygotowywane przez firmy, które chciały dodatkowo motywować swoich pracowników, zmuszonych do pracy w systemie home office.
Kubek reklamowy spełnia wiele funkcji. Jego właściwa personalizacja, dostosowana do oczekiwań odbiorcy, czyni z niego wyjątkowe narzędzie marketingowe, które zbuduje Twój pozytywny wizerunek na długi czas. Według raportu „Global Ad Impressions Study” średni czas użytkowania kubka reklamowego to 12 miesięcy, podczas których odbiorca ma kontakt z tym produktem aż 1400 razy. To czyni z kubka efektywne i długoterminowe narzędzie marketingowe. Potwierdzają to zresztą sami marketerzy: kubek reklamowy i produkty z szeroko rozumianej kategorii ceramiki reklamowej są najchętniej wybieranymi i najczęściej wykorzystywanymi przez nich gadżetami reklamowymi.
Warto doczytać:
- „Percepcja upominków reklamowych” – badanie Ipsos dla Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych, dostęp online: www.piap.org.pl.
- „Global Ad Impressions Study” – raport Advertising Specialty Institute, dostęp online: .
Materiał partnera