AI czy człowiek, lokalność czy kosmopolityzm, online czy offline? Ile osób, tyle opinii, a ile trendów, to jeszcze więcej komentarzy. Tegoroczny Trendbook 2025 od Focus Nation to prawdziwa „wojna światów”. Dostrzegamy bowiem dualizm zjawisk marketingowych, silną polaryzację zachowań konsumentów i szereg nowych wyzwań dla marketerów. Dlatego też wybraliśmy dla Was 14 trendów, zestawiliśmy je z komentarzami 17 niezależnych ekspertów oraz zweryfikowaliśmy badaniami przeprowadzonymi specjalnie dla nas przez firmę badawczą IQS. W Trendbooku znajdziecie dane i wnioski z badania. To 100 stron praktycznej wiedzy i wskazówek, których zadaniem jest wspierać pracę marketerów w doborze strategii w zmieniającej się rzeczywistości.
Publikacja jest darmowa, podana w przyjaznej formie w pliku PDF, który można pobrać na stronie Focus Nation.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Trendbook składa się z różnych perspektyw na temat najbardziej palących zagadnień komunikacyjnych w 2025 r.:
- algorytmiczna efektywność vs. czynnik białkowy,
- ekosystemy cyfrowe vs. decentralizacja aplikacji,
- retromania vs. tech-centryzm,
- technoretail vs. e-physical shopping,
- internet przestrzenny vs. offline’owy azyl,
- kulturowe zanurzenie vs. kosmopolityczne uniwersum,
- multiwersum vs. technologiczny minimalizm.
Oddajemy w Wasze ręce 3. edycję Trendbooka Focus Nation, który w tym roku, obok naszych predykcji, wiedzy ekspertów, został wzbogacony badaniami rynku. Dzięki temu prezentujemy kompletny materiał, który – mamy nadzieję – będzie Was inspirował w codziennej pracy nad realizacją celów i wdrażaniu strategii komunikacji – mówi Michał Korczak, strategy & managing director Focus Nation.
Partnerami głównymi Trendbooka są:
- IAA Polska – branżowy partner merytoryczny,
- IQS – partner badawczy,
- IAB Polska i DIMAQ Polska – patronat honorowym.
Badanie konsumentów i marketerów to dwa niezależne badania, które zrealizowaliśmy do tegorocznego Trendbooka, aby wesprzeć tę wyjątkową publikację swoją wiedzą i doświadczeniem badawczym. Celem była eksploracja podobieństw, punktów styku, a także odchyleń i rozbieżności pomiędzy obiema grupami badanych, co w naszej wspólnej opinii czyni Trendbook 2025 bardziej wiarygodnym i użytecznym marketingowo – podkreśla Alina Lempa, CEO IQS.
W Trendbooku 2025 swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się eksperci z różnych branż, wśród nich są: Dagmara Szulce (IAA Global), Agnieszka Sora (IAA Polska), Alina Lempa (IQS), Włodzimierz Schmidt (IAB Polska), Ewa Opach (DIMAQ), Dorota Haller (Ringier Axel Springer Polska), Agata Pilacińska-Jakubowska (Google Poland), Barbara Pasterczyk (ING Bank Śląski), Michał Sacha (Leroy Merlin), Małgorzata Piwowarska-Pinilla (Krosno Glass), Urszula Dziekańska (IQS), Przemysław Kuraczyk (IQS), Michał Kulawiak (IQS), Aleksandra Laudańska (FemTechnology Group, Wolni od metryki), Agnieszka Szlaska (IF Nation Group), Dawid Bednarski (Imagine Nation), Bartosz Bielas (Moonsteps).
🚀 Trendbook 2025 jest dostępny na stronie Focus Nation.Patronem medialnym publikacji jest „Marketer+”.