Karty premiowe to, według badań, jedna z najpopularniejszych form nagród przyznawanych w programach lojalnościowych i wsparcia sprzedaży. Są to nagrody atrakcyjne zarówno dla uczestników, jak i organizatorów. Dlaczego?
Spersonalizowane, natychmiast dostępne, elastyczne, nie wymagają magazynowania, są zawsze w zasięgu ręki organizatora. To wszystko cechy przedpłaconych kart premiowych. Ich zalety, z perspektywy zarówno organizatorów, jak i uczestników można mnożyć. Jednak często przed podjęciem decyzji o uruchomieniu programu lojalnościowego czy też na kolejnym etapie – wyboru nagrody, w umysłach organizatorów pojawiają się pytania o opłacalność inwestycji w tego typu działania. Jednak i w tym przypadku karty przedpłacone okazują się bardzo atrakcyjną propozycją ze względu na oszczędności, jakie za sobą niosą.
Karty przedpłacone a podatek VAT
Artykuły promocyjne, rozdawane bezpłatnie podczas różnorodnych akcji marketingowych, są obłożone podatkiem VAT. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają te czynności, których przedmiotem są towary i usługi. Tymczasem zarówno elektroniczne, jak i w papierowe bony premiowe nie są ani świadczeniem usługi, ani towarem, dlatego też nie podlegają temu opodatkowaniu. Oznacza to, że sięgnięcie po karty premiowe przyniesie oszczędności w budżecie akcji promocyjnych na poziomie 23%.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zwolnienia podatkowe
Podatek VAT to nie jedyne obciążenie finansowe, z którym trzeba się liczyć. Na uwadze warto mieć także podatek dochodowy, nakładany na zwycięzców programów lojalnościowych, m.in. konkursów oraz sprzedaży premiowej, który musi pobrać od nich organizator. Żeby nie zniechęcić do siebie uczestników, warto pamiętać o stawkach, które zwalniają z podatku. Można proponować takie nagrody, które będą korzystne, również pod tym kątem, dla uczestników.
Karty przedpłacone a podatek dochodowy
Zgodnie z art. 21, ust. 1, pkt 6a, 68 i 68a Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity DzU z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.) – ustawa o PDOF – osoba fizyczna jest zwolniona z podatku dochodowego m.in. w przypadku uzyskania nieodpłatnie:
- świadczeń przekazanych w ramach promocji lub reklamy – jednorazowo do 200 zł – przy czym zwolnienie nie dotyczy świadczeń przekazywanych m.in. własnym pracownikom lub zleceniobiorcom (pkt 68a);
- nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jednorazowo do 2000 zł – pod warunkiem, że nagroda nie dotyczy prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej (pkt 68);
- wygranych w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu – jednorazowo do 2000 zł (pkt 68);
- wygranych w konkursie organizowanym i emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) – jednorazowo do 2000 zł (pkt 68);
- wygranych w loterii promocyjnej – jednorazowo do 2280 zł – przy czym za jednorazową wartość wygranych w loterii promocyjnej uważa się kwotę uzyskaną na podstawie jednego losu lub innego dowodu udziału w grze (pkt 6a).
W powyższych przypadkach świadczeniodawca (organizator) nie jest zobowiązany do pobierania podatku i składania deklaracji PIT-8C lub PIT-8AR.
O Edenred
Edenred jest światowym liderem w usługach przedpłaconych. Współpraca z Edenred to m.in. stałe wsparcie i otrzymywanie na bieżąco informacji zwrotnej dotyczącej mierników efektywności. Dostarczamy bezkonkurencyjne rozwiązania oraz niezawodny serwis w obszarach wsparcia sprzedaży, motywacji i budowania lojalności na rynkach B2B2C.
Edenred służy nie tylko 50-letnim doświadczeniem, ale także wiedzą i know-how oraz zespołem specjalistów. Ważna jest dla nas rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także sprostanie niestandardowym oczekiwaniom klientów.
Edenred w Polsce dostarcza rozwiązania oparte na kartach przedpłaconych w trzech kategoriach: motywacja pracowników, lojalność w biznesie oraz zarządzanie wydatkami firm.