Pomiar zaangażowania pracowników od pewnego czasu stanowi punkt zainteresowania polskich przedsiębiorców. Coraz częściej dostrzegają oni korzyści wynikające z tego sposobu zarządzania pracownikami. Jednak nie zawsze w pełni zdają sobie sprawę z potencjału wynikającego z umiejętnego wykorzystania tego narzędzia. Jest to nie tylko skuteczny, ale i niskobudżetowy sposób na poprawę wyników finansowych firmy.
Wiedza dotycząca pożądanych zachowań pracowników i ich wpływu na całą organizację pozwala oddziaływać na zaangażowanie w sposób świadomy, kreując tym samym kulturę całej organizacji. Kwestię tę podejmuje Artur Żurek w książce „Zarządzanie przez zaangażowanie”. Autor wychodzi naprzeciw takim problemom jak: nieregularność przeprowadzania pomiarów zaangażowania pracowników, wydawanie dużych sum pieniędzy na zwiększenie motywacji bez uzyskania efektu w postaci wzrostu zaangażowania, brak praktycznego wykorzystania wyników uzyskanych pomiarów. Obala również mity związane z przekonaniem, że zmiana kultury korporacyjnej to długotrwały i kosztowny proces o nieprzewidywalnych skutkach, że pracownika motywują jedynie profity finansowe i że zadowolony pracownik jest zawsze zaangażowany.
Książka składa się z 10 rozdziałów, z których każdy zawiera minicase study – przykład, dzięki któremu czytelnik może poznać realia panujące w różnych przedsiębiorstwach oraz przemyślenia autora, będące wynikiem jego wieloletniej pracy zawodowej. Ponadto każdy rozdział kończy się podsumowaniem głównych stwierdzeń i myśli oraz zawiera „pytania do przemyślenia”, skłaniające do zastanowienia się nad rozważanymi tematami. Końcowe podsumowanie całej książki stanowi natomiast „ściągę”, do której można wrócić, aby szybko przypomnieć sobie najważniejsze aspekty przedstawione w publikacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Chcąc zrozumieć temat związany ze zwiększeniem zaangażowania pracowników, należy w pierwszej kolejności zdać sobie sprawę z różnicy pomiędzy zarządzaniem zaangażowaniem a zarządzaniem przez zaangażowanie. O ile w pierwszym przypadku działania skupione są jedynie na zwiększeniu liczby osób aktywnie zaangażowanych w pracę, o tyle zarządzanie przez zaangażowanie stanowi filozofię funkcjonowania firmy, gdzie zaangażowanie pracowników jest niezbędnym elementem działalności przedsiębiorstwa. To od ich zapału, aktywności i wysiłku wkładanego w wykonywane obowiązki zależą mierzalne wyniki firmy.
Wbrew powszechnym opiniom zaangażowanie nie jest równe satysfakcji czy zadowoleniu pracownika (choć jeśli te czynniki zostaną zaniedbane mogą być przyczyną jego odejścia z firmy). Dlatego często motywatory w formie finansowej nie są w stanie poprawić zaangażowania i działają krótkoterminowo. Oznacza to, że zaangażowanie nie zależy od wysokości otrzymywanego wynagrodzenia, lecz stanowi wypadkową gotowości do podjęcia dodatkowego, wykraczającego poza zakres obowiązków wysiłku, stopnia utożsamiania się z celami firmy oraz zachowań zgodnych z kulturą korporacyjną firmy. Odpowiednie oddziaływanie na te czynniki może stanowić o sukcesie przedsiębiorstwa.
Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z potęgi, jaką niesie ze sobą efektywne zarządzanie przez zaangażowanie. Nawet jeśli przeprowadzają analizy dotyczące zaangażowania pracowników, to albo w ogóle nie podają wyników do informacji publicznej (co obniża zaangażowanie), albo służą im one jedynie jako czynnik marketingowy. Dzieje się tak dlatego, że wielu menedżerów nie wierzy w zbudowanie dobrze funkcjonującej kultury korporacyjnej, zorientowanej na wyniki. Tymczasem właściwe wykorzystanie uzyskanych wyników może pomóc podnieść poziom zaangażowania, poprawiając tym samym wyniki finansowe firmy.
W książce „Zarządzanie przez zaangażowanie” znaleźć można skuteczne metody wpływania na postawę pracowników, a także wskazówki dotyczące unikania pułapek pozornych i nieskutecznych działań nakierowanych na podniesienie poziomu zaangażowania. Publikacja wskazuje również czynności, jakie należy podjąć, aby uzyskać oczekiwane rezultaty.
Pozycja skierowana jest do wszystkich zarządzających, zarówno wyższego, jak i niższego szczebla, do szefów zasobów ludzkich i konsultantów, aby mogli w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w ich pracownikach, a także, aby byli w stanie umiejętnie wykorzystać przedstawione w niej metody w sytuacji kryzysu i związanego z nim spadku zaangażowania pracowników.
[kreska]Tytuł: Zarządzanie przez zaangażowanie. Jak bezinwestycyjnie poprawić wyniki firmy
Autor: A. Żurek
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: Onepress