Żadna firma czy organizacja nie jest wolna od nieudanych inwestycji, przekrętów i fakapów. I o tym właśnie jest książka Złe decyzje zakupowe – o marnotrawieniu czasu, pieniędzy i innych zasobów na bezsensowne projekty. Peter Smith stworzył wciągającą opowieść o największych błędach oraz oszustwach związanych z zakupami dóbr i usług, które przydarzyły się zarówno nowicjuszom, jak i ekspertom z całego świata.
W książce Smith zebrał ważne lekcje na temat tego, jak nie zarządzać firmą, a także praktyczne wskazówki, jak uniknąć kompromitujących błędów, zminimalizować straty i podejmować dobre strategiczne decyzje.
Kupowanie odgrywa bardzo ważną rolę w sukcesie firm. Sposób wykorzystania pieniędzy ma spore konsekwencje dla ich rentowności, a mimo to jest jednym z najmniej zgłębionych obszarów. W sektorze prywatnym na zakup zasobów zewnętrznych przeznacza się 69 % przychodów podmiotów komercyjnych. Tymczasem nadal w organizacjach, jednostkach administracji publicznej oraz firmach wszelkiej maści i wszelkich rozmiarów na całym świecie, nieustannie pieniądze się traci, marnuje, nieodpowiednio wydaje, defrauduje lub kradnie. Niejednokrotnie skutkuje to nawet bankructwem firmy, a gdy chodzi o wydatki publiczne to często powoduje chaos polityczny, sprawy są nagłaśniane w mediach, dochodzi do rezygnacji, a czasem wręcz do rewolucji. Co jest przyczyną tej epidemii? Czy można coś zrobić, by ograniczyć niekompetencje, złe zarządzanie, a czasem również oszustwa?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Posługując się analizami przypadków z całego świata, Peter Smith w książce Złe decyzje zakupowe pokazuje, że choć organizacje w związku z nabywaniem produktów i usług mogą marnować pieniądze na wiele różnych sposobów, powody i przyczyny źródłowe, dla których firmy dokonują złych decyzji zakupowych, są uniwersalne i niezależne od branży. Efekty niekompetencji, złego zarządzania, a czasem również oszustw widać zarówno wtedy, gdy w KFC – ku przerażeniu klientów firmy – zabraknie mięsa z kurczaków albo gdy firma taka jak Skanska wypłaca olbrzymie kwoty oszustom na podstawie złych faktur, jak i wtedy, kiedy władze Kenii wydają 35 milionów dolarów na kilkanaście kilometrów ogrodzenia z siatki. Niemal we wszystkich opisanych w książce przypadkach problemów można było uniknąć albo zatrzymać je znacznie wcześniej, gdyby stosowane były odpowiednie środki zapobiegawcze. Niestety ich nie stosowano, ponieważ ze zwykłego lenistwa, niewiedzy czy ignorancji nikt nie przyjrzał się procesowi zakupowemu, co w ostatecznym rozrachunku wygenerowało koszt dla organizacji, czasami bardzo duży koszt.
Smith nie poprzestał na opisywaniu głupich decyzji i wpadek, ale zamieścił w książce również praktyczne wskazówki pomocne w unikaniu podobnych problemów oraz pokazujące, jak maksymalnie wykorzystywać potencjał relacji ze swoimi dostawcami. Radzi w niej, jak wybrać dostawcę produktów lub usług, jakich błędów unikać w kontakcie z nim, jak skutecznie negocjować, jak nie wpaść w pułapkę uzależnienia się od pośrednika, a także wskazuje słabości procesów zakupowych, które mogą prowadzić do oszustw. Bo choć wszystkie organizacje są podatne na błędy, to dzięki właściwym krokom zapobiegawczym można maksymalnie obniżyć ryzyko ich popełnienia.
***
Mnóstwo faktów, a także zabawnych i praktycznych anegdot. Ta książka to prawdziwe objawienie. […] Opisuje liczne kosztowne katastrofy. Jeśli tej książki nie przeczytasz, sam możesz zostać taką katastrofą dotknięty!
dr Richard Russil, autor i trener
Ograniczenia związane z Covid-19 pokazały, jak ważne są globalne łańcuchy dostaw oraz jakie trudności powoduje sytuacja, kiedy wszyscy chcą kupić to samo w tym samym czasie. Książka Petera pokazuje, gdzie może dojść do zakupowych katastrof i jak można ich uniknąć. Gdyby ukazała się przed wybuchem pandemii, pewnie niektórych związanych z nią koszmarnych wpadek można by uniknąć. Lektura obowiązkowa dla przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego.
generał porucznik sir Andrew Gregory, kontroler, SSAFA
Znakomita okazja, by uczyć się na cudzych błędach zamiast na własnych. Na podstawie świetnie przygotowanych i omówionych przykładów Peter pokazuje początkującym oraz doświadczonym fachowcom, w jaki sposób mogą uniknąć tych samych błędów. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto ma jakikolwiek kontakt z wydawaniem pieniędzy w imieniu organizacji.
Garry Mansell, były menedżer ds. zakupów w Coupa Software
Peter Smith zawarł tu bogactwo przykładów korupcji, ale i niezamierzonych acz kosztownych błędów popełnianych przez ludzi biznesu. Na zakupy dóbr i usług organizacje wydają biliony dolarów, więc to lektura obowiązkowa dla wszystkich członków kierownictwa, którzy za ten proces odpowiadają lub go nadzorują.
Raj Sharma, założyciel i prezes Public Spend Forum
***
Peter Smith ma ponad 35-letnie doświadczenie w realizacji procesów nabywczych i zarządzaniu łańcuchem dostaw, jest również konsultantem, analitykiem i autorem książek o tej tematyce. Obecnie zajmuje stanowisko dyrektora zarządzającego w Procurement Excellence Ltd, czołowej firmie konsultingowej. Jest uznawany za jednego z najlepszych brytyjskich ekspertów w zakresie poprawy wyników organizacji w sektorze publicznym i prywatnym poprzez usprawnienia w procesie nabywczym. Wykształcenie matematyczne odebrał na Cambridge University, jest również byłym przewodniczącym i obecnym członkiem Chartered Institute of Procurement and Supply. Jego pierwsza książka, Buying Professional Services, ukazała się w 2010 roku nakładem wydawnictwa Profile.
Peter Smith Złe decyzje zakupowe. Błędy, które mogą kosztować Twoją firmę miliony
Tytuł oryginalny: Bad Buying: How Organisations Waste Billions Through Failures, Frauds and F**k-ups
Przekład: Bartosz Sałbut
Liczba stron: 372 strony
Oprawa miękka ze skrzydełkami
Cena 49,90 zł
Wydawca: MT Biznes
http://www.mtbiznes.pl/b2816-zle-decyzje-zakupowe.htm