Nie wiesz, jak opowiedzieć o swoim projekcie? Zastanawiasz się, jaki sposób będzie najbardziej czytelny i zrozumiały dla odbiorcy? Wykorzystaj do tego explainer video. To forma animacji, która w prosty i bardzo czytelny sposób wyjaśnia odbiorcy istotę przedsięwzięcia. Jej zaletą jest zwięzły, krótki i treściwy komunikat, który w pierwszej kolejności wprowadzi odbiorcę w temat i zainteresuje go, a następnie przekieruje go na stronę internetową, na której pozna szczegóły projektu. Poniżej znajdziesz dziesięć porad, które pomogą stworzyć explainer video odpowiadające oczekiwaniom Twoich klientów.
1. Zrozum istotę pomysłu, który stoi za danym przedsięwzięciem
Teoretycznie to dość oczywiste, że aby móc coś wytłumaczyć, trzeba to najpierw samemu zrozumieć. Gdybyś miał dzisiaj wyjaśnić komuś w jednym zdaniu, czym jest LinkedIn, pewnie powiedziałbyś, że to „Facebook dla biznesu”. A gdybyś miał wytłumaczyć komuś, czym jest Facebook, mając do dyspozycji tylko jedno zdanie? Aby znaleźć sposób na wyjaśnienie czegoś, wyobraź sobie, że musisz wytłumaczyć to dziecku. Jeśli jesteś w stanie to zrobić, to znaczy, że koncepcja jest trafiona!
Zobacz animację, która wyjaśnia działanie Twittera:
2. Prawda Cię wyzwoli
Większość odbiorców bardzo szybko jest w stanie przejrzeć klasyczny marketingowy bełkot. Dlatego, jeśli chcesz naprawdę wpłynąć na czyjeś zachowanie, za wszelką cenę unikaj pustosłowia i zachwalania nadzwyczajnych cech produktu/usługi, które wcale nadzwyczajne nie są. Skoncentruj się na kilku najmocniejszych zaletach swojego biznesu i opowiedz o nich w taki sposób, w jaki sam chciałbyś o nich usłyszeć. Prawda zawsze wyjdzie na wierzch.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nigdy nie ufaj mapom!
3. Wprowadź „pierwiastek ludzki”
Każda historia ma początek. Tak samo jest z każdą firmą. Nie zawsze zaczyna się od przełomowego odkrycia, iskry bożej inspiracji czy dramatycznego zwrotu akcji. Ale to dzięki historii firmy angażujemy tzw. pierwiastek ludzki. Nagranie wypowiedzi jednego z „ojców założycieli” i dołączenie jej np. do animacji explainer video może być wyjątkowo skutecznym rozwiązaniem. Takie zabiegi sprawiają, że animacja staje się autentyczna i skraca dystans z odbiorcą.
4. Zdefiniuj i zaangażuj odbiorcę
Przygotowując przekaz, zaczyna się od zdefiniowania odbiorcy. W przypadku explainer video jest tak samo. Dokładne określenie grupy docelowej pozwala precyzyjnie dopasować animację pod kątem komunikacji, stylistyki i formy do oczekiwań konkretnej widowni. Gdy doprecyzujesz już swój „target”, to postaraj się przede wszystkim wczuć w swojego odbiorcę. Dzięki temu przygotujesz historię, która dotyczy konkretnego adresata – a więc spełnia jego oczekiwania i maksymalnie go angażuje.
Poniższa animacja wyjaśnia działanie portalu/aplikacji dla sprzedawców samochodów – bardzo dokładnie określona jest tu grupa docelowa.
5. Stwórz bohatera
Bardzo często kreacja historii i wprowadzenie „pierwiastka ludzkiego” nie będą możliwe bez stworzenia odpowiedniego bohatera. Tworząc go, sprawiasz, że Twoja animacja otrzymuje charakterystyczny element, który ułatwia zapamiętanie przekazu, wyróżnia markę i budzi sympatię widzów. Tym bohaterem może być prawdziwa osoba, firma albo abstrakcyjna postać. Ważne, aby była wiarygodna, tj. miała swoje wady i zalety, zrównoważone odpowiednio do jej roli.
To przykład postaci, która przewija się w większości animacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
6. Zatrudnij profesjonalistów
Znajdź kogoś, kto pasjonuje się tłumaczeniem idei lub opowiadaniem historii. Doświadczenie w brand storytellingu czy tworzeniu animacji typu explainer video może być tutaj bardzo pomocne, ponieważ w ostatnich latach te formy przekazu zyskują na popularności – coraz bardziej się rozwijają, a przez to udoskonalają.
7. Nie bój się eksperymentować z formą
Śmiałe zabiegi stylistyczne czy wykorzystanie nietypowych środków przekazu potrafią bardzo pomóc odbiorcom w zapamiętaniu tego, co chcesz przekazać. Możesz zrobić grę planszową, infografikę, klasyczne wideo czy animację w bardzo nietypowej stylistyce.
8. Nie unikaj uproszczeń
Jeśli chcesz przekazać coś klarownie, często musisz posłużyć się jakąś analogią zrozumiałą dla niemal każdego odbiorcy. Pisanie kodu programu można łatwo wytłumaczyć, mówiąc o projektowaniu i budowaniu domu, a alarm systemów analitycznych można porównać do kontrolek alarmowych w samochodzie. Łatwiej wyjaśnić przebieg procesu, posługując się przykładem wszystkim znanym, niż operując abstrakcyjnymi pojęciami.
A jak wytłumaczyć działanie sieci Wi-Fi? Zobacz sam!
9. Bądź gotów na ryzyko
Jeśli widzisz pole do wplecenia jakiegoś nie do końca poprawnego żartu, ale boisz się, że ktoś może poczuć się urażony albo osłabisz siłę swojego przekazu, to… nie bój się. Bez ryzyka nic nie osiągniesz, a dodanie odrobiny pikanterii – jak doprawienie mdłej potrawy – może tylko pomóc.
10. Nie zdradzaj wszystkiego na samym początku
Nigdy nie mów wszystkiego już w pierwszym komunikacie. Powiedz to, co najważniejsze, i daj odbiorcom czas na refleksję i reakcję. Jeśli pierwszy strzał był celny, to telefon się rozdzwoni. Często też warto myśleć o teaserowaniu niektórych przekazów, tak aby powoli stopniować napięcie (w przekazach reklamowych bardzo rzadko sprawdza się filozofia Hitchcocka – tj. zaczynanie od trzęsienia ziemi).