Email marketing jest skuteczny wtedy, kiedy po wysłaniu kampanii odbiorca odpowiednio na nią zareaguje. Co możesz zrobić, żeby zwiększyć swoje szanse? Odpowiednio spersonalizować mailing! To bardzo proste rozwiązanie, które nie zajmuje wiele czasu, a jest jedną z najbardziej skutecznych metod wpływających na otwieralność maili.
1. Wykorzystaj imię odbiorcy
Zapewne zbierasz adresy swoich odbiorców przez formularz zapisu na newsletter. Wystarczy, że dodasz do niego pole z imieniem, które subskrybent będzie musiał uzupełnić. W ten sposób zyskasz bardzo ważną informację, którą następnie wykorzystasz do personalizacji. Z naszych badań wynika, że zastosowanie tej prostej formy personalizacji może zwiększyć open rate (wskaźnik otwarć wiadomości) aż o 126%! Ten zabieg jest podstawowym sposobem tworzenia relacji z odbiorcą. Pomaga także w budowaniu świadomości marki.
Jeśli nie jesteś przekonany, to postaw się na miejscu odbiorcy. Którą wiadomość otworzysz – taką, gdzie widzisz swoje imię, czy może taką, która w żaden sposób nie jest spersonalizowana? Wykorzystując imię subskrybenta pokazujesz, że go znasz. To tworzy zaufanie, które (odpowiednio wykorzystane) może zaprocentować w przyszłości. Dodatkowo, takie wiadomości zdecydowanie wyróżniają się na skrzynce odbiorczej:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Imię odbiorcy możesz wykorzystać nie tylko w treści kampanii. W ten sposób możesz spersonalizować także temat czy preheader, czyli pierwsze zdanie w mailu, które wyświetla się po temacie wiadomości. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Jeśli umieścisz imię odbiorcy w temacie, to już w zupełności wystarczy. Nie personalizuj dodatkowo kilku elementów, które wyświetlają się obok siebie, ponieważ nie będzie to dobrze wyglądać.
2. Personalizuj wiadomości wykorzystując płeć
Skoro masz już imię swoich odbiorców, możesz to wykorzystać do utworzenia segmentów z podziałem na płeć. Dzięki temu będziesz mógł wysyłać inne treści do kobiet i mężczyzn, szczególnie jeśli Twoja oferta jest pod tym kątem różnorodna. Przygotujesz także odpowiednią kreację swojej wiadomości, wykorzystując np. odmienne kolory, różniące się treści czy reklamując bardziej dopasowane usługi. Wykorzystaj to, że kobiety i mężczyźni komunikują się w inny sposób i skorzystaj z naszych porad, żeby jeszcze skuteczniej personalizować.
Co oprócz tego? Wyobraź sobie, że zbliża się Dzień Chłopaka i chcesz wysłać specjalną ofertę tylko do kobiet, które z tej okazji szukają prezentu. Odpowiednio utworzony segment pozwoli Ci na zrealizowanie wysyłki do takiego segmentu.
3. Aktywny, nieaktywny – doceń i mobilizuj
Personalizować kampanię można również w oparciu o aktywność odbiorców. Inną wiadomość powinien otrzymać ktoś, kto jest oddanym subskrybentem i otwiera 80% Twoich maili, a inną – bierny odbiorca.
Jeśli na swojej liście utworzysz segment zgodny z regułą lojalności, będziesz mógł zrealizować odpowiednie wysyłki i zaangażować zarówno jednych, jak i drugich – ale przez zupełnie inne treści. Do osób, które rzadko otwierają wiadomości warto wysłać maila z rabatem, który zachęci ich do ponownego skorzystania z Twojej oferty. Do subskrybentów, którzy nigdy nie otworzyli żadnej wiadomości, możesz zrealizować wysyłkę „ostatniej szansy”. Jeśli ktoś na nią nie zareaguje, najlepiej usuń taki adres. Nie ma potrzeby zachowywania na listach osób, które nie reagują na twoje mailingi, a tym bardziej wysyłania im niepotrzebnie wiadomości.
W swojej bazie na pewno masz również odbiorców, którzy są lojalni – otwierają wiadomości, kupują w sklepie. Nie zapomnij o nich! Warto doceniać takie osoby, a w ramach podziękowania udostępnić im kod rabatowy albo dzień darmowej dostawy. Takie działania z pewnością pomogą w ich utrzymaniu i umocnieniu w gronie wiernych klientów.
Słowem podsumowania…
Oczywiście personalizować można o wiele więcej elementów. Do lepszego dotarcia do odbiorców można wykorzystać content dynamiczny (czyli dopasowanie treści kreacji dzięki wyrażeniom warunkowym), Google Analytics, czy dane uzyskiwane z systemu.
Personalizacja to też tylko jeden ze sposobów optymalizacji kampanii email marketingowych. Możesz skupić się na zwiększeniu Open Rate i CTR innymi metodami, pomnożyć zyski ze sprzedaży czy zwiększyć zaangażowanie Twoich odbiorców. W jaki sposób? O tym dowiesz się na szkoleniu Tour de e-commerce.
Jest to szkolenie współorganizowane przez FreshMaila, podczas którego eksperci z 7 firm działających w branży e-commerce podzielą się swoim cennym doświadczeniem i wiedzą. Od 19 do 23 listopada odwiedzą 5 miast: Kraków, Warszawę, Gdańsk, Poznań i Wrocław.
Poznasz nie tylko sposoby na tworzenie jeszcze lepszych maili, ale także m.in. to, jak wykorzystać fenomen Black Friday, co zrobić, aby klienci wracali na jeszcze większe zakupy, czy kilka case studies o tym, jak prostymi błędami można położyć swoją kampanię marketingową.
Wejdź na freshmail.pl/tour-de-e-commerce, wybierz interesujące Cię miasto i zapisz się na szkolenie! Koszt to tylko 99 zł netto.
Jest to coroczne szkolenie, podczas którego eksperci z FreshMaila odwiedzają pięć miast Polski i dzielą się swoją wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem w email marketingu. W tym roku szkolenie odbywać się będzie od 8 do 12 października w: Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Wejdź na stronę freshmail.pl/tour-de-e-commerce i dowiedz się więcej.
Marketer+ jest patronem medialnym szkolenia Tour de e-commerce.