Budowanie marki osobistej to proces rozłożony na długie miesiące, a nawet lata. Na konkurencyjnym rynku pracy personal branding ma coraz większe znaczenie. Sprawdź, dlaczego pracodawcy powinni dbać o marki osobiste pracowników.
Jeff Bezos, twórca Amazona i jeden z najbogatszych ludzi na świecie, szybko zrozumiał znaczenie marki osobistej i zwykł ponoć mawiać: „marka osobista jest tym, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”. W tych prostych słowach podsumować można znaczenie marki osobistej we współczesnym świecie.
1. Marka osobista pracownika = pokazanie, że w firmie pracują eksperci z branży
Mocno konkurencyjny rynek, biorąc pod uwagę chociażby branżę marketingu i PR, sprawia, że firma musi wyróżnić się, aby przetrwać i odnosić kolejne sukcesy. Uchodzenie za eksperta w branży to coś, o czym marzy zapewne niejedna aspirująca agencja.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Na to, jak postrzegają firmę potencjalni klienci, duży wpływ mają jej pracownicy. Jeżeli np. nowa na rynku agencja marketingowa przyjmie do swojego zespołu pracownika o znanym w branży nazwisku, który postrzegany jest jako ekspert w swojej dziedzinie, to jego wizerunek i wartości, jakie reprezentuje naturalnie zaczną być kojarzone i utożsamiane z samą firmą.
Marka osobista pracownika ma zatem silne przełożenie na postrzeganie samego pracodawcy. Posiadanie w swoim zespole specjalistów z danej dziedziny szybko pozwoli samej firmie zyskać miano eksperta, który ustala standardy i dyktuje trendy.
2. Marka osobista pracownika = dodatkowe źródło wiedzy o firmie, większy zasięg, poszerzone grono odbiorców (marketing)
Znacie teorię mówiącą o tym, że we współczesnym świecie każdego z nas od dowolnie wybranej osoby na świecie dzieli zaledwie sześć uścisków dłoni? Biorąc pod uwagę łatwość dotarcia do dowolnych osób na świecie, chociażby za sprawą mediów społecznościowych, teoria ta staje się realna.
Większość z nas ma obecnie setki, jeśli nie tysiące kontaktów biznesowych. Każde kolejne doświadczenie zawodowe tylko poszerza jeszcze ich grono.
Zapamiętaj
Pracownik posiadający silną markę osobistą, a zatem i grono osób skrupulatnie obserwujących jego poczynania, jest doskonałym nośnikiem firmowych wartości i naturalnym ambasadorem firmy. Dzięki niemu istotnie powiększają się zasięgi firmy o kolejne osoby istotne dla danej branży.
3. Marka osobista pracownika = informacje z pierwszej ręki na temat działań wewnątrz firmy i dobrych praktyk (employer branding)
We współczesnym świecie coraz większe znaczenie mają nie tylko produkt czy usługa oferowane przez daną firmę, ale także wartości, z jakimi się ona utożsamia: to, jak traktuje swoich pracowników czy też jakie podejście do ekologii prezentuje poprzez swoje działania.
Firmy mają możliwość informowania świata o swoich poczynaniach. Z punktu widzenia konsumenta komunikacja z poziomu profili firm w mediach społecznościowych nie zawsze jednak uchodzi za szczerą.
Zapamiętaj
Informacje o firmie pochodzące z profili jej pracowników odbierane są dużo bardziej przychylnie, a dodatkowo pracownik, który posiada silną markę osobistą niejako bierze na siebie odpowiedzialność za publikowane opinie czy informacje na temat danej firmy.
Posiadanie takiego ambasadora to doskonały sposób na budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów czy potencjalnych pracowników firmy.
4. Marka osobista pracownika = wzmacnianie pozycji indywidualnych ekspertów (social selling / sprzedaż)
Jednym z czynników przekładających się na sukces sprzedaży są relacje biznesowe – zarówno te bieżące, jak i te nawiązywane w przeszłości. Marka osobista ma zatem ogromne znaczenie w sprzedaży, gdzie liczy się możliwość dotarcia bezpośrednio do osób odpowiedzialnych za decyzje zakupowe w konkretnej firmie.
Zapamiętaj
Silna pozycja w branży otwiera nam wiele drzwi. Nawet jeśli nie mamy bezpośredniego kontaktu z osobą, do której chcemy dotrzeć, posiadanie marki osobistej zdecydowanie umożliwia nam rekomendację poszczególnych osób aż do momentu dotarcia do pożądanej osoby.
Specjalista sprzedaży posiadający silną markę osobistą to zatem wyjątkowo atrakcyjny i opłacalny pracownik dla większości firm.
5. Marka osobista pracownika = rozpoznawalność i sukces firmy
Wyniki badań udostępnionych przez LinkedIn wskazują, iż zaangażowani pracownicy firm mają osiem razy więcej wyświetleń, cztery razy więcej obserwatorów, siedem razy więcej wyświetleń ofert pracy i cztery razy więcej przesłanych CV na LinkedInie.
Te same badania dowodzą jednocześnie, że zaangażowanie pracowników przekłada się istotnie na wzrost rentowności firmy oraz rozpoznawalność marki. Co istotne, znaczna większość firm nadal nie posiada formalnej strategii budowania zaangażowania pracowników.
O tym, jak skutecznie tworzyć strategię zaangażowania pracowników i budować markę osobistą już niebawem eksperci z branży opowiedzą podczas 4. edycji wydarzenia #LinkedInLocalVirtual. Zapisy oraz pełna agenda wydarzenia dostępne TUTAJ.