20 mln Polaków korzysta z aplikacji mobilnych. Średnio mamy zainstalowane 33 aplikacje, ale aktywnie używamy tylko części z nich – o niektórych nawet nie pamiętamy1. Dzięki loterii, która codziennie angażuje użytkownika, aplikacja ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji, a marka – zbudować lojalność klienta.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie korzyści dla użytkowników płyną z uczestnictwa w loteriach organizowanych w aplikacjach mobilnych,
- w jaki sposób loterie w aplikacjach mobilnych mogą wspierać programy lojalnościowe i angażować klientów,
- jakie są korzyści dla marki, która organizuje loterię w programie lojalnościowym,
- jak należy zaplanować wdrożenie loterii w aplikacji mobilnej,
- jakie pytania pojawiają się najczęściej przy organizowaniu loterii w aplikacjach mobilnych.
Jak aplikacje mobilne wspierają programy lojalnościowe
Na telefonach zainstalowane są głównie aplikacje społecznościowe, bankowe oraz aplikacje sieci handlowych. Z badań GfK wynika, że klienci sklepów właśnie tam szukają informacji o promocjach (53%) i benefitów programu lojalnościowego2. Takimi korzyściami są m.in. personalizowane oferty, stały dostęp do historii zakupów i zebranych punktów, oferty przeznaczone tylko dla uczestników programu i możliwość zdobycia atrakcyjnych nagród.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Klienci znają wartość swoich danych, dlatego w zamian oczekują specjalnych korzyści. Loteria promocyjna dająca szansę na zdobycie auta czy większej gotówki może być odpowiedzią na te oczekiwania.
Zapamiętaj
Loteria w aplikacji mobilnej programu lojalnościowego jest z punktu widzenia uczestnika najprostszą i najbardziej intuicyjną formą aktywacji. Nie ma tu bowiem konieczności wypełniania formularzy zgłoszeniowych, przesyłania czy przechowywania paragonów. Wszystkie te informacje znajdują się w systemie zintegrowanym z bazą loterii, dlatego taka aktywacja jest najbardziej przyjazna dla uczestnika.
Poprzez loterię w aplikacji mobilnej marka wchodzi w obszar phygitalu i łączy świat fizyczny z online’em. Klient dokonuje zakupów stacjonarnie, natomiast z aktywacji korzysta z poziomu smartfona. Zapewnia to użytkownikowi wyjątkowe doświadczenia, a marce wymierne korzyści, jak pokazuje ramka 2. To zwiększa sprzedaż, zasięg akcji, lojalność klientów, a także pomaga optymalizować koszty akcji.
Wdrożenie loterii w aplikacji
Zorganizowanie w aplikacji mobilnej loterii, która będzie wykorzystywać dane z różnych systemów, jest zadaniem niełatwym, ale jak najbardziej możliwym do zrealizowania, co potwierdzają m.in. loterie sieci Stokrotka, Obi czy Delikatesy Centrum.
Stworzenie odpowiedniej mechaniki loterii to inwestycja, która opłaca się w dłuższej perspektywie, ponieważ taki system można wielokrotnie wykorzystywać. Szczególnie że loterie cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników.
Jak zaplanować wdrożenie
Wdrożenie loterii należy zacząć cztery–pięć miesięcy przed planowanym startem – od spotkania wszystkich zaangażowanych zespołów (działu marketingu, organizatora loterii, dostawcy aplikacji, programu lojalnościowego itd.). Podczas takiego spotkania określa się zakres pracy każdego teamu – sprawdza się możliwości i ograniczenia.
Obieg informacji (aplikacja, baza loterii, program lojalnościowy, system kasowy) jest najpierw tworzony w wersji testowej, a po weryfikacji – publikowany w środowisku docelowym. Jedna z najważniejszych kwestii to sprawdzenie jego wydajności i bezpieczeństwa.
Mniej więcej dwa miesiące przed startem organizator rozpoczyna proces uzyskiwania zezwolenia we właściwej izbie administracji skarbowej. Razem z wnioskiem składany jest regulamin z dokładnie opisaną mechaniką, zatem do tego czasu muszą być już ustalone kwestie technologiczne. Należy pamiętać, że proces odbywa się w ramach restrykcyjnej ustawy hazardowej, dlatego na tym etapie ważne są wytyczne od organizatora.
Uzyskanie zezwolenia wymaga załączenia gwarancji bankowej, która jest ważnym elementem wdrożenia. Gwarancję może dostarczyć zleceniodawca i jest ona wystawiana na wartość puli nagród wraz z podatkami.
Zapamiętaj
Warto mieć na uwadze, że loteria nie kończy się z ostatnim dniem przyjmowania zgłoszeń. Po tej dacie organizator przewiduje czas na ewentualne reklamacje. Cała akcja z punktu widzenia organizatora dobiega końca pół roku później, kiedy mija czas na ewentualne roszczenia i zostaje zwolniona gwarancja bankowa.
Wdrożenie loterii w aplikacji mobilnej to złożony proces, który wymaga szczególnego uwzględnienia aspektów zarówno technologicznych, jak i prawnych. Aby upewnić się, że cała akcja przebiegnie sprawnie, warto znać najczęściej pojawiające się pytania, które dotyczą planowania i organizacji loterii.
Rosnąca rola aplikacji mobilnych w budowaniu lojalności klientów
Współczynnik korzystania z aplikacji mobilnych programów lojalnościowych wynosi 93%, a w grupie osób w wieku 18–35 lat jest to aż 97% użytkowników. Aplikacji bankowych używa już ponad 25 mln Polaków. Dodatkowo preferowane jest korzystanie z internetu za pomocą smartfona – robimy to trzy razy częściej niż z komputera3. Ta tendencja utrzymuje się we wszystkich grupach wiekowych – dotyczy również pokolenia baby boomerów.
Aplikacje zapewniają komfort – nie trzeba nosić plastikowej karty, aby łatwo dokonać zwrotu, zrobić przelew itd. Dla marki to świetny kanał personalizowanej komunikacji – możliwość precyzyjnego dotarcia do odbiorców z informacjami o nowościach i promocjach, a przede wszystkim źródło danych. Dlatego rynek aplikacji mobilnych wciąż rośnie i codziennie pojawiają się nowe rozwiązania. Pozyskiwanie użytkowników jest trudne, ale ich utrzymywanie i angażowanie – jeszcze trudniejsze. Warto zatem sięgać po loterie, które budują lojalność podwójnie: u klienta i u posiadacza aplikacji.
- Raport Apperion, Minds & Roses i Cogision, 2024.
- Dane z YouGov.
- „Monitor programów lojalnościowych 2024” – raport ARC Rynek i Opinia.
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży w 2025 roku”.
Materiał reklamowy partnera