Oddolna, otwarta inicjatywa jest adresowanych do wszystkich, dla których równość i różnorodność jest ważna, chcą inicjować pozytywne zmiany w swoim miejscu pracy i całej branży. Pomysłodawcami badania są: Dominika Nawrocka, socjolożka, badaczka marketingowa, strateżka, Magdalena Łukasiuk, ekspert ds. PR oraz Artur Leśniak, strateg i kreatywny.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Projekt wsparły już m.in. Gazeta.pl, Facebook, Press, Brief, Marketer+, Nowymarketing.pl. Zaangażowanie zadeklarowało także IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Pomysłodawcy zabiegają także o wsparcie branżowych organizacji – w tym SAR i ZFPR.
Kwestionariusz #PoStronieKobiet jest anonimowy i został ułożony tak, by zbadać m.in., czy kobiety na równych prawach uczestniczą w ważnych projektach, a firmy, w których pracują mają przyjazne im rozwiązania i regulacje, czy może wręcz przeciwnie – spotykają się z dyskryminacją, począwszy od onieśmielania i dyskredytowania ich pomysłów, po naruszanie granic psychicznych czy fizycznych.
W ankiecie są także pytania o godzenie pracy z obowiązkami domowymi czy opiekuńczymi – tutaj celem będzie sprawdzenie, czy nie blokują one kariery i rozwoju zawodowego kobiet. Poruszono także kwestie awansu, czy zaangażowania w branżowe wydarzenia i wystąpienia w mediach. – Co ważne, powyższe pytania są także kierowane do mężczyzn i osób niebinarnych, po to, by poznać możliwie jak najszersze spektrum opinii – mówi Dominika Nawrocka. – Nie wyobrażamy sobie, by jakikolwiek dialog o tak ważnych kwestiach jak równość i różnorodność odbywał się w ramach jednej płci – podkreśla.
Badanie jest adresowane do wszystkich pracowników branży komunikacji marketingowej w Polsce –zaczynając od tych zaangażowanych po stronie klienta, czyli w działach marketingu, przez tych, którzy pracują po stronie agencji kreatywnych, PR czy mediowych, na studiach produkcyjnych oraz freelancerach kończąc. Badanie będzie realizowane w trzech etapach przez najbliższe kilka tygodni, a wnioski i raport z badania zostaną udostępnione całej branży.
Link do badania: #PoStronieKobiet
Pomysł realizacji #PoStronieKobiet wynika z potrzeby wypełnienia ważnej luki w danych. – Nasza branża od zawsze rozwija się dzięki danym, a wnioski z #PoStronieKobiet mogą pomóc zatrzymać w niej najlepszych ludzi i pomysły – wskazuje Magdalena Łukasiuk. – Powszechnie wiadomo, że firmy, w których jest większa różnorodność, osiągają lepsze wyniki. Wierzymy, że efektami #PoStronieKobiet mogą być także dobre praktyki dotyczące równości płci, wewnętrzne regulacje w firmach czy programy wsparcia kobiet – dodaje.
Ponadto w badaniu zderzono pracę przed i w trakcie pandemii, co pozwoli wypracować realne i przyszłościowe scenariusze oraz budować zróżnicowane zespoły, ułatwiając reklamie realizację jej społecznej i kulturotwórczej roli. – Mamy nadzieję, że dzięki #PoStronieKobiet poznamy obszary dyskryminacji, co pomoże je wyeliminować z naszego środowiska, a docelowo także z przekazów reklamowych – podnosi Artur Leśniak. – Reklama jako ważna część popkultury ma dużą moc pozytywnego zmieniania serc i umysłów. Wierzymy, że może być także dobrym przykładem dla innych – podkreśla.
Wstępne wyniki ilościowej części projektu zostaną zaprezentowane w czerwcu 2021 r. podczas Forum IAB. Etapy jakościowy i warsztatowy będą realizowane do września.
Więcej informacji: https://www.facebook.com/PoStronieKobiet/