Wielkimi krokami zbliża się święto zakupowego szaleństwa. Zarówno klienci, jak i marketerzy czekają na ten szczególny weekend w roku, czyli największe wydarzenie w handlu na świecie – mowa o Black Friday oraz Cyber Monday. W Czarny Piątek, bo tak popularnie jest nazywany pierwszy dzień tego wielkiego wydarzenia, klienci szukają swoich wymarzonych produktów w obniżonych cenach. Z kolei marketerzy i sprzedawcy robią wszystko, by w tym dniu odnotować rekordowe obroty. Nieocenione w tym zakresie są odpowiednie rozwiązania, dzięki którem ich praca jest łatwiejsza i efektywniejsza.
Black Friday to ogromne wyzwanie dla sklepów online i offline. W sieci pojawia się mnóstwo informacji i promocji, a marketerzy starają się zrobić wszystko, by przyciągnąć uwagę klienta. Warto się zastanowić, jaką strategię przyjąć i z jakich narzędzi skorzystać oraz które sprawdzą się przed Black Week i w jego trakcie.
Poniżej przedstawiamy skuteczne kanały komunikacji i narzędzia, które pomagają biznesom w budowaniu efektywnej i trwałej komunikacji ze swoimi klientami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kanał SMS – SerwerSMS
Z badań opublikowanych w raporcie „Komunikacja SMS w Polsce” (edycja VI), wynika jednoznacznie, że firmy bardzo chętnie wysyłają SMS-y, a klienci również chętnie je otrzymują. W przypadku SMS-ów przygotowanie kampanii to bardzo prosta rzecz. Należy wysyłać takie wiadomości, na które czeka użytkownik i które samemu chce się otrzymywać. Są to te najbardziej pożądane ze wszystkich komunikatów: zmiana statusów zamówienia, wiadomości marketingowe personalizowane oraz komunikaty marketingowe z rabatami, kodami do wykorzystania np. przy kolejnych zakupach.
– Według naszego ostatniego badania, aż 93% ankietowanych firm uznaje marketing SMS za skuteczne narzędzie wspierające sprzedaż i procesy zakupowe oraz notyfikacyjne. Co ważne, aż 82,7% użytkowników chce otrzymywać informacje handlowe właśnie poprzez SMS. To szybki i uniwersalny sposób, który wbrew powszechnym opiniom o przestarzałości, cały czas jest wykorzystywany przez najbardziej świadomych marketerów i implementowany w wielu procesac i systemach IT jako skuteczny i szybki sposób dotarcia do masowego odbiorcy – komentuje Daniel Zawiliński, managing director SerwerSMS.pl.
Rodzaje wiadomości, które warto wysyłać podczas takiego typu wydarzenia:
- Wiadomości marketingowe – SMS z konkretną ofertą, skrojoną na potrzeby danego użytkownika, lub masowo na wszystkie numery. Może to być także wiadomość informująca o tym, że dany rabat obowiązuje także po danym wydarzeniu.
- Wiadomości informacyjne – zmiany statusów zamówień, np. zamówienie, które zostało przyjęte do realizacji, produkt, który został wysłany do klienta, czy informacja o zmianie doręczenia paczki.
Kanał push – PushPushGO (komunikacja web push)
PushPushGo oferuje narzędzie, które pozwala informować o nowych promocjach i zwiększać retencję do sklepu. Kiedy subskrybenci zaczną przeglądać oferowane produkty, możesz dać im dodatkowe zachęty w postaci kodów rabatowych lub proponując inne, powiązane oferty. Pushe pomagają także w przypominaniu o niedokończonych transakcjach, ratując porzucone koszyki.
Technologia pozwala na tworzenie scenariuszy automatyzacji, zapewniając przy tym personalizację notyfikacji i dopasowując je do potrzeb klienta. Dzięki temu mogą się dowiedzieć:
- kiedy obserwowany produkt wróci do sklepu,
- o obniżkach ceny,
- jakie powiązane produkty mogą ich zainteresować.
Notyfikacje są wyświetlane na komputerach i urządzeniach mobilnych, docierając do 80% użytkowników internetu. Dane klientów PushPushGo pokazują wzrost konwersji o 10% po ich wdrożeniu, przy 5% wskaźniku zapisów na powiadomienia.
PushPushGo to narzędzie no-code, które można prosto i szybko zainstalować na stronie sklepu, przez co wsparcie informatyka nie jest wymagane. Kod jest lekki i nie powoduje obciążenia strony, która będzie działać płynnie również w wzmożonych zakupów.
– Do Black Friday warto się przygotować. Wielu klientów wcześniej przegląda oferty sklepów i wrzuca produkty do ulubionych, aby w czasie Black Friday tylko sfinalizować ich zakup. Warto ten proces monitorować i wykorzystać, włączając nawet miesiąc wcześniej automation, które na podstawie zebranych danych dokładnie trafi z komunikatem do tej grupy. Konkurencja będzie ogromna, a powiadomienia push mogą Ci pomóc w ściągnięciu klientów do Twojego sklepu – Paulina Poniewska, senior strategy and data analyst w PushPushGo.
Komunikacja e-mail – EmailLabs (komunikacja transakycjna)
Niezwykle istotnym sposobem komunikacji z klientami są wiadomości e-mail. Jak podaje raport przygotowany przez Techcrunch, 20% wizyt na stronach WWW w czasie Black Week pochodzi z e-maili. Według Wordstream, klienci kupujący po otrzymaniu kampanii e-mail wydają średnio 138% więcej aniżeli ci, którzy nie otrzymują ofert na Black Friday.
– Podczas Black Friday każdy z nas otrzymuje na swoją skrzynkę kilkadziesiąt e-maili. Poza ciekawym tematem, nadawca może przyciągnąć uwagę odbiorcy także wyświetlając logo swojej marki na listingu. Na Gmailu i Yahoo jest to możliwe dzięki identyfikatorowi BIMI. Prezentacja logo w skrzynce e-mail poprzedzona kilkuetapowym uwierzytelnieniem nadawcy wpływa na zwiększenie Open Rate średnio o 39%, lepszą rozpoznawalność marki, przez co istotnie wpływa na konwersję z kanału e-mail (dane Red SIFT & Entrust, US i UK, 2021 r. ), o najwyższym zabezpieczeniu marki przed phishingiem nie wspominając – komentuje Katarzyna Garbaciak, managing director w EmailLabs.
Platforma omnichannel – REDLINK
Kolejnym narzędziem w naszym zestawieniu jest REDLINK, czyli wiodące rozwiązanie CPaaS, które w jednym miejscu pozwala na łączenie komunikacji poprzez różne kanały. Zbiera wszystkie dane i realizuje komunikację z jednego miejsca optymalizując czas potrzebny na przygotowanie wysyłek (brak potrzeby przełączania się pomiędzy różnymi systemami). Umożliwia realizowanie prawdziwej komunikacji omnichannel.
Platforma REDLINK optymalizuje doświadczenie klienta, gdyż klient otrzymuje komunikaty tylko do czasu aż na nie zareaguje, w odpowiednich, niepowodujących irytacji momentach. Nie wysyłając nadmiernych komunikatów w tym samym czasie, REDLINK minimalizuje ryzyko wypisu z bazy. Wiąże się to także z optymalizacją kosztów, ponieważ nie ponosi się nakładów związanych z wysyłką wszystkiego do wszystkich.
– W czasie tak gorącego okresu, jakim jest czas Black Friday i Cyber Monday, liczy się nie tylko to, aby wysłać jak najwięcej komunikatów lub zrobić to jak najszybciej, choć i to jest nadal bardzo istotne, ale by wywrzeć zakładany efekt. Istotne jest, aby zrobić to SMART, czyli mądrze i efektywnie. Wiadomość musi być dostosowana do oczekiwań klienta, czyli spersonalizowana nie tylko pod względem jego preferencji dotyczących produktów, lecz także formy przekazu. Analizując doświadczenia i reakcje na wysyłane komunikaty z wcześniejszych kampanii oraz historię zakupową, w REDLINK w prosty sposób nie tylko stworzysz grupy odbiorców pod konkretne promocje, lecz także wyselekcjonujesz, jakim kanałem najlepiej przeprowadzić wysyłkę, aby osiągnąć najwyższą efektywność – komentuje Marika Rybarczyk, managing director w REDLINK.
Aplikacje mobilne – Appchance
Rynek mobile commerce rośnie z roku na rok, a klienci oczekują rozwiązań dopasowanych do urządzeń mobilnych. Już ponad 60% ludzi na świecie posiada smartfona, a prawie 70% użytkowników urządzeń mobilnych w wieku 16-64 korzysta z mobilnych aplikacji zakupowych. Oznacza to, że aktywny udział w mobile commerce powoli staje się koniecznością, a nie tylko ciekawą opcją. Pandemia COVID-19 tylko ten trend przyspieszyła, co potwierdza fakt, że 14% Polaków zaczęło po raz pierwszy kupować w sieci produkty spożywcze.
Mobilne aplikacje zakupowe przypadają do gustu klientom z wielu powodów. Jedne z głównych to wygoda i oszczędność czasu, szybki dostęp do nowości i promocji czy możliwość szybkiego zapoznania się z całą ofertą sklepu.
Z pomocnym rozwiązaniem w tym zakresie przychodzi Appchance. Jest to software house, który od ponad 10 lat tworzy najwyższej jakości aplikacje mobilne oraz webowe dla firm z całego świata. Specjalizuje się w digitalizacji procesów sprzedaży firm zajmujących się handlem detalicznym.
Doświadczenie, wiedza technologiczna i biznesowa Appchance przekładają się na wdrożenia aplikacji mobilnych, które mogą przynieść wzrost przychodów dla marki, nie tylko w kanale mobile, ale także w kanale offline. Aplikacja mobilna jest pomostem pomiędzy światem online i offlne i wspiera budowanie strategii omnichannel marki.
– Dlaczego klienci upodobali sobie mobilne aplikacje zakupowe? Powodów jest kilka. Najważniejszy to wygoda i oszczędność czasu. Jesteśmy w stanie robić zakupy 24/7 z dowolnego miejsca na świecie, bez konieczności udawania się do sklepu czy nawet uruchamiania komputera. Wystarczy nam tylko smartfon… no i najlepiej odpowiednia aplikacja mobilna – komentuje Przemysław Hanicki, CEO w Appchance.
Rozwiązanie marketing automation – User.com
User.com to zdecydowanie platforma all-in-one. Zawiera narzędzia do zbierania danych o użytkownikach, komunikacji, a także automatyzacji procesów działów marketingu, obsługi klienta oraz sprzedaży, pozwalając osiągać klientom nie tylko lepsze wyniki, lecz także zaoszczędzić czas.
Jedną z głównych zalet platformy jest dostarczenie środowiska stanowiącego centrum zarządzania komunikacją i relacjami (bez konieczności wykorzystania dodatkowych narzędzi), którego podstawę tworzy rozbudowany silnik automatyzacji. Sprawia to, że praca przebiega sprawniej, bez niepotrzebnego marnowania czasu na zarządzanie lub przekazywanie informacji między działami.
– Skuteczna implementacja technologii klasy marketing automation wymaga zarówno zrozumienia procesów marketingowych, jak i samej technologii. W user.com łączymy te dwa obszary z sukcesem, zapewniając naszym klientom dobrze wdrożone i osiągające niesamowite efekty biznesowe narzędzie. Nasi specjaliści pomagają przedsiębiorstwom i markom na całym świecie wzrastać poprzez budowanie bardziej wartościowych relacji z konsumentami. User.com wspiera wszystkie procesy związane z obsługą Twojego klienta bez konieczności integracji z innymi narzędziami – Mike Korba, CCO w User.com.
Lepsza pozycja w Google Maps – Center.ai
Center.ai to narzędzie, które poprawia efektywność działań w Google Maps i zwiększa ruch w sklepach. Z Center.ai można: analizować dane, monitorować zmiany, zarządzać informacjami, a także optymalizować widoczność wizytówek w Google Maps z jednego, łatwego w użyciu panelu.
To również czysta oszczędność czasu. Nawet najdrobniejsza modyfikacja informacji o danym sklepie w Mapach Google, wymaga wejścia w każdą wizytówkę z osobna i wielokrotnego dokonywania tej samej zmiany. Center.ai umożliwia dokonanie zmian grupowo – dla całej sieci lub wybranych grup sklepów jednocześnie, oszczędzając mnóstwo cennego czasu.
– Dzięki Center.ai nie tylko zaoszczędzisz bardzo dużo czasu na bieżącym zarządzaniu wizytówkami w Google Maps, ale także lepiej przeanalizujesz swoją pozycję na tle konkurencji i bardziej efektywnie wykonasz wiele działań, dzięki którym Twoje wizytówki będą bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania w Google Maps. To z kolei przełoży się na większą liczbę klientów i wyższe przychód – komentuje Miłosz Wójcik, CEO w Center.ai.
Agencja performance marketing – Admetrics
Admetrics nie jest narzędziem. To agencja performance marketingowa, której zadaniem jest łączenie wielu narzędzi komunikacji marketingowej w celu wygenerowania dla klientów najlepszych efektów prowadzonych działań. Filozofia działania Admetrics zakłada początkowe wyznaczenie celu, do którego dążymy wspólnie z klientem. Do jego realizacji dobierane są odpowiednie działania, które bazują na bogatym doświadczeniu zespołu. Ważna jest również analiza grupy docelowej i to jakimi kanałami najskuteczniej do nich trafić. Na tej podstawie zespół tworzy kompleksową strategię komunikacji. Pozwala to na optymalizację kosztów i dobór kanałów, które sprawdzają się najlepiej.
– Obecnie zbliża się najbardziej intensywny okres w roku, przed nami Black Friday (niektórzy żartują, że w Polsce mamy Black Month), Mikołajki oraz Boże Narodzenie. W tym czasie większość branż działających w obszarze e-commerce nastawia się na dużą sprzedaż. Konkurencja na rynku będzie spora, więc przebicie się do potencjalnych klientów ze swoją ofertą będzie kluczowe. Warto skorzystać z doświadczenia zespołu specjalistów admetrics. Wiemy jak połączyć różne kanały komunikacji marketingowej aby generować sprzedaże w tym gorącym okresie – komentuje Piotr Kudzior, project Manager w Admetrics.
Materiał partnera