W świecie marketingu, wysokiej jakości treści od zawsze były w cenie. Content marketing od lat zyskiwał na popularności, a dziś jest najważniejszym elementem działań marketingowych. Dobre treści pomagają w prowadzeniu działań SEO, zwiększają sprzedaż w sklepach internetowych, a także przekonują klientów do marek, które jeszcze niedawno nie istniały w świadomości klientów. Czym jest content marketing?
Jeśli zastanawiałeś się czym w ogóle jest content marketing, przeczytaj definicję zaproponowaną przez Content Marketing Institute:
Content Marketing to strategia oparta o tworzenie i dystrybucję wartościowych, istotnych i spójnych treści, które pozwolą pozyskać i utrzymać odpowiednio zdefiniowaną grupę docelową. Ma ona ostatecznie zaowocować wymiernymi korzyściami dla organizacji, która je stosuje.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jest to pojemna, ale jednocześnie dość precyzyjna definicja. Jak widać content marketing nie polega na tworzeniu jakichkolwiek treści. Muszą być wartościowe.
Dokładnie tak samo wygląda to w sklepach internetowych, a te pozbawione odpowiednich treści w zasadzie nie są w stanie konkurować na rynku. Nikt ich zwyczajnie nie zauważy. To content marketing SEO decyduje o pozycji w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio przygotowane treści mogą sprawić, że to właśnie strona twojego sklepu stanie się dobrze widoczną odpowiedzią na najczęściej wpisywane zapytania i frazy (czyli tzw. słowa kluczowe) związane z branżą.
Content jest jednak niezwykle istotny nie tylko ze względu na wsparcie SEO
Wartościowa treść to także ważny element budowania wizerunku marki, przyczyniający się do zwiększenia sprzedaży w sposób pośredni, np. przez zwiększenie zaufania do brandu.
Niezależnie od tego, ile inwestujesz w AdWords, reklamy displayowe czy komunikację w mediach społecznościowych, jednym z najbardziej znaczących źródeł wizyt w twoim sklepie jest najprawdopodobniej ruch organiczny, pochodzący bezpośrednio z wyszukiwarki.
To ruch, który zwykle dobrze konwertuje, dlatego warto się skupić na zwiększeniu liczby wizyt organicznych. Najpewniejszą metodą jest oczywiście zdobycie jak najwyższych pozycji na słowa kluczowe powiązane tematycznie z asortymentem twojego sklepu.
Nie licz na pozycjonerskie triki
Ich czasy minęły bezpowrotnie, a ruch komercyjny w internecie rośnie z roku na rok. Jedynym sposobem na długotrwałe wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania są publikacje odpowiednio dopasowanych treści (pomocnych dla użytkowników i czytelnych dla algorytmów Google) oraz ich aktywne promowanie w sieci.
Strona e-sklepu to specyficzny typ strony internetowej. Znaczna część ruchu organicznego jest bowiem związana z zapytaniami dotyczącymi konkretnego produktu lub konkretnej kategorii produktu. Gdy do intencji szukającego zaliczają się zakup lub skorzystanie z usługi, to znaczy, że korzysta on z fraz sprzedażowych.
Właściciele sklepów internetowych często zapominają jednak, że większość wyszukiwań nie prowadzi bezpośrednio do zakupu. Przed podjęciem decyzji potencjalni klienci chcą wiedzieć jak najwięcej. W tym celu posługują się frazami informacyjnymi.
Jak optymalizować treści w content marketingu?
Content marketing w 2018 roku to twórcza mieszanka technologii z kreatywnością. Z jeden strony, wystarczy tworzyć inspirujące treści (święty Graal wszystkich content designerów), z drugiej – świetnie poruszać się po narzędziach Google, menadżerze reklam, analizować i wyciągać trafne wnioski. Już sama znajomość tych programów to wiele, a dobry content designer wie, czym jest meta description, long tail, zagęszczanie fraz kluczowych, bot, IBL, nofollow i doffolow.
Prowadź swoich czytelników za pomocą linków wewnętrznych
Twoim obowiązkiem jest prowadzić czytelnika przez stworzone przez ciebie treści i tym samym angażować go, czyli zwiększać głębokość wizyty. Możesz robić to oczywiście za pomocą linków wewnętrznych.
Przygotuj listę najpopularniejszych zasobów (wpisów, video, infografik), aby wiedzieć, na jakie podstrony/tematy wysłać czytelników. Załóżmy, że stroną wejścia użytkownika jest artykuł o tym, czym jest strategia content marketingowa. Naturalnie zachęcasz go (za pomocą linka) do przejścia do kolejnego wpisu tematycznie powiązanego – np. przewodnika po procesie tworzenia owej strategii lub usługi twojej agencji.
Dobrą praktyką jest dodawanie linków wewnętrznych na końcu procesu pisania. Zwróć szczególną uwagę na używanie fragmentów artykułów jako linków. Warto opublikować fragmenty nowego wpisu na swoim profilu osobowym LinkedIn w formie artykułu (Business Page nadal nie mają tej funkcji) lub Medium.com (nawet w języku polskim). Linki odeślą ruch do twojej witryny.
Optymalizacja treści – rób to pod konwersję
Gdy przyjrzysz się popularnym blogom w swojej branży lub o marketingu, tak naprawdę trudno będzie ci znaleźć firmę, która (poprawnie lub w ogóle) wykorzystuje CTA w swoich treściach.
Twoje wezwanie do działania (call-to-action) może:
- zwiększyć świadomość marki,
- zbudować zaufanie z potencjalnymi klientami,
- zwiększyć zapotrzebowanie na twoje produkty lub usługi.
Ale jakiego CTA użyć? Podstawą będzie odpowiedzenie sobie na pytanie: co chcesz, aby zrobił użytkownik odwiedzający witrynę? Zoptymalizuj treść i CTA do tego zachowania.
Pisz najpierw do ludzi, potem dla robotów
Specjaliści SEO doskonale wiedzą, co zrobić, aby witryna widniała na pierwszej stronie wyszukiwarki. Możesz poświęcić długie godziny na szkolenia czy lekturę z optymalizacji stron pod kątem algorytmów, ale każdy ekspert od SEO potwierdzi – w treściach skup się na potrzebach klientów, a dopiero potem na robotach Google.
Jeżeli chcesz optymalizować, skup się na samej treści, a dopiero potem frazach kluczowych itd. Zacznij od zainstalowania wtyczki do SEO, a następnie poświęć uwagę tytułowi i meta opisowi. To dwa elementy, które są odpowiedzialne za „reklamę” twojej treści w wyszukiwarce.
W meta opisie możesz użyć do 320 znaków, a nawet emoji, jeżeli tylko pozwala ci na to kontekst (np. zamiast słowa „telefon” wstaw ikonę). Opis meta powinien być naturalny i atrakcyjny dla czytelnika. Nie warto też przesadzać z słowami kluczowymi – czy to w treści czy w tagach i opisach. Lepiej postawić na czytelność, a w tytule lub opisie na pomoc w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie zadane w wyszukiwarce.
Odkrywaj nowe możliwości i pozwól, by treści pracowały dla ciebie
Być może jest tak, że zatrzymałeś się w tworzeniu contentu. Odbierasz materiał od copywritera, publikujesz i wrzucasz w social media. I od pewnego czasu w statystykach nic się nie dzieje. Wprowadź nowe działanie do swojej pracy redakcyjnej, oznacz go i śledź wpływ na wyniki w Google Analytics.
Treść ma być wartościowa i istotna dla klienta
Tu zaczyna się pierwszy zgrzyt, bo wielu marketerów tworzy treści patrząc na nie z własnej perspektywy. Wprowadzają nowy produkt – tworzą katalog, prezentację sprzedażową, ulotki, trochę gadżetów i jak najszybciej wysłają to do klientów.
Tajemnicą Poliszynela jest to jak wiele tych materiałów zalega w magazynach albo przyczynia się do efektu cieplarnianego służąc jako podpałka do pieca. Marketerzy tworzą często treści mając na celu jak najlepsze opisanie cech produktów licząc na to, że klient je zinterpretuje i dopasuje do swoich potrzeb.
Jeśli tworzysz treści content marketingowe w sektorze B2B, dowiedz się więcej z artykułu „Content marketing – paliwo twojej marketingowej maszynerii”. Jeszcze więcej ciekawych informacji znajdziesz w publikacji „Skuteczny content marketing w modelu B2B”.
Treść wartościowa – czyli jaka?
Skąd wiadomo jakie treści są wartościowe i istotne? Tu właśnie zaczyna się tworzenie strategii content marketingu. Na początku nic nie tworzysz. Na początku pytasz. Najlepiej bezpośrednio. Pierwszym etapem strategii content marketingu jest zbudowanie profili klienta – zwanego „buyer persona”. Dzięki temu poznasz nie tylko potrzeby i obawy klientów, ale również dowiesz się jak wygląda proces decyzyjny klienta i kto bierze w nim udział.
Internauci są zainteresowani dotarciem do wartościowych informacji
Wykorzystują do tego głównie wyszukiwarki i sieci społecznościowe. Znacznie chętniej udostępniają swoim znajomym w formie linku lub polecenia, ciekawie napisaną, praktyczną treść niż bardzo dobrą stronę docelową kampanii PPC albo atrakcyjny mailing. Dostarczając im odpowiedzi na nurtujące pytania, zyskujesz nowych czytelników i dodatkowe linki prowadzące do twojej strony.
Połączenie tych dwóch czynników, tj. wysokiej jakości treści oraz naturalnych linków do niej prowadzących jest podstawą skutecznych działań SEO. Są one zgodne z wytycznymi stawianymi przez wyszukiwarki, a więc wśród całej gamy działań pozycjonerskich – najbezpieczniejsze i najbardziej trwałe.
Myśl strategicznie
Tak zagregowane dane pozwolą ci na stworzenie strategii content marketingu. Strategia nie jest tu słowem na wyrost. Większość problemów z content marketingiem bierze się z braku strategii.
Wyobraź sobie dziennik, w którym podczas kolegium redakcyjnego zamiast podziału tematów codziennie trwa dyskusja o tym, ile stron ma mieć wydanie, czy stron gospodarczych nie zastąpić sportowymi oraz do kogo tak naprawdę chce się dotrzeć.
Treści w gazetach się zmieniają, ale pewne procesy są powtarzalne. Redaktor naczelny musi wiedzieć jaka jest misja i ogólny przekaz. Redaktorzy działów wiedzą dokładnie do kogo adresują swój przekaz i jakimi treściami mają zapełnić szpalty.
Nieprzypadkowo odnoszę się tu do przykładu mediów. Content marketing upodabnia działy marketingu do wydawnictw. W niektórych zespołach marketingowych, które realizują spójną strategię content marketingu faktycznie odbywają się kolegia redakcyjne – zazwyczaj raz w tygodniu, czasem raz w miesiącu, ale jest to podstawowa forma koordynacji działań contentowych.
Planowanie treści z wyprzedzeniem, określenie procesów akceptacji, reformatowania, publikacji, promocji i analizy skuteczności pozwala ocenić ilość pracy potrzebną do realizacji projektu i uniknąć przykrych niespodzianek w trakcie jego realizacji.
Czy content marketing jest dla każdego?
W znacznej większości dziedzin marketing treści sprawdzi się bardzo dobrze. Są jednak sytuacje, w których wymagać będzie kreatywnego i niestandardowego podejścia oraz dokładniejszego planowania. Nawet gdy pozornie wydaje się, że content marketing się nie sprawdzi (bo tematyka jest trudna i dodatkowo nikt inny nie promuje się w taki sposób), nie warto przedwcześnie z niego rezygnować.
Pisaliśmy o tym w artykule „Content marketing w służbie SEO”, więc przed tobą kilka ważnych informacji o dobrej strategii dla każdego. Jak w każdych działaniach – kluczem do sukcesu jest odpowiednia strategia i dopasowanie komunikatów do grupy docelowej.
Dokładnie zaplanuj działania
W pierwszej kolejności musisz wybrać osobę lub firmę odpowiedzialną za content marketing. Wśród możliwości wymienić należy outsourcing, tworzenie treści własnymi siłami lub współpracę z agencją lub specjalistą z tej dziedziny. Decyzję najlepiej podjąć, mając na uwadze, że marketing treści to inwestycja długoterminowa.
Pierwsze wyniki najprawdopodobniej nie będą spektakularne, a do stworzenia wiarygodnego wizerunku eksperta potrzebna jest rzeczywista wiedza z danej dziedziny.
Skuteczne wykorzystanie content marketingu wymaga połączenia podejścia biznesowego z technicznym. Od strony biznesowej zastanów się, do kogo chcesz trafić ze swoim przekazem. Często zdarza się, że odbiorcy pokrywają się z grupą docelową twojego biznesu, jeśli jednak twoja oferta skierowana jest do bardzo szerokiego spektrum klientów, wyodrębnij w niej podgrupy. Lepiej określona nisza i bardziej spersonalizowany komunikat zwiększą skuteczność działań.
Kolejny krok stanowi określenie problemów wybranej grupy odbiorców. Wiedza o tym, z jakimi dylematami mają do czynienia w procesie decyzyjnym jest kluczowa, abyś mógł precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby. Ważne pozostaje także to, w jaki sposób próbują docierać do interesujących ich informacji.
Równie istotna jest forma prezentacji treści. Artykuły to tylko jedna z wielu opcji stosowanych w content marketingu. Do dyspozycji masz całą gamę innych narzędzi: raporty, infografiki, treści wideo, a nawet memy internetowe. Ich dobór i proporcje powinny być dostosowane do odbiorców.
Dla młodszych grup konsumentów lepiej sprawdzą się mniej standardowe, kreatywne formy, w przypadku B2B lepiej sięgnąć po case study, raporty lub specjalistyczne artykuły, a seniorów zazwyczaj interesują prostsze artykuły lub treści wideo. Różnicuj je odpowiednio, mając na uwadze również to, że wyszukiwarka nie zaindeksuje treści widocznych wyłącznie na obrazku czy w filmie instruktażowym.
Stwórz ciekawe treści
Gdy wiesz już, jaki temat poruszyć, musisz zastanowić się, jak połączyć oczekiwania internautów i wyszukiwarek. Jak wspoominaliśmy, w dużej mierze są one spójne – odbiorca ma dostać treść, której poszukuje i która zaspokaja jego potrzebę. Jeśli jednak poświęcisz chwilę czasu, aby dostosować treść również dla „robotów” wyszukiwarek – możesz na tym sporo zyskać.
Podstawą jest, abyś na jedną publikację wybrał tylko jeden aspekt swojego biznesu. Jeśli zajmujesz się renowacją mebli – dobra będzie np. informacja, czym różnią się techniki wykończenia drewna lub jak odnowić drobne zniszczenia w skórzanej tapicerce. Możesz również udokumentować główne etapy pracy zdjęciami, pokazującymi, jak zmienia się mebel w określonych odstępach czasu.
Po wybraniu odpowiedniego tematu, należy wykonać rozpoznanie, jakich konkretnie fraz konsumenci szukają w wyszukiwarkach. Dzięki temu dowiesz się, że np. pytają częściej o renowację niż odnawianie mebli czy preferują zapytania o stare meble, a nie o konkretny rodzaj sprzętu. Pozwoli ci to na stworzenie odpowiedniej struktury nagłówków, ujęcie pewnych rzeczy w dokładnie takiej formie, w jakiej są wyszukiwane, czy wyróżnienie istotnych szczegółów.
W rozpoznaniu potrzeb klienta możesz wspomóc się narzędziami istniejącymi na rynku – zarówno dostarczanymi bezpośrednio przez Google’a, jak i przez zewnętrzne firmy analizujące wpisywane słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, aby wydźwięk całości był naturalny i przyjemny dla oka.
Gdy tworzysz wpisy multimedialne (infografiki, reportaże zdjęciowe, raporty PDF, wideo), miej na uwadze, że „roboty” niezbyt dobrze sobie z nimi radzą. Dlatego konieczne jest stworzenie krótkiego opisu prezentowanych treści. Zwięzłe podsumowanie po pierwsze pomoże w zaindeksowaniu twoich treści, a po drugie będzie również informacją dla użytkowników, zachęcającą do obejrzenia filmu lub pobrania pliku.
W przypadku obrazków pamiętaj o tekstach alternatywnych, którymi dodatkowo poprawisz użyteczność swojej strony internetowej.
Promuj treści
Nieprawdą jest stwierdzenie, że dobra treść zawsze obroni się sama. Dlatego już w definicji content marketingu ujęliśmy aspekt jej dystrybucji. Prawdziwy zysk płynie z umiejętnego połączenia kreacji i promocji. Najlepszy i najbardziej pomocny artykuł, o którym nikt nie wie, nie przyciągnie do ciebie żadnego klienta.
Maksimum korzyści osiągniesz, gdy dasz się znaleźć swoim odbiorcom. Sporą część z tych działań możesz wykonać zupełnie bezkosztowo, nadal uzyskując dobre wyniki.
Dobrym przykładem jest publikacja treści w mediach społecznościowych, zarówno na kontach firmowych, prywatnych, jak i w grupach tematycznych. Daje to możliwość wirusowego rozprzestrzeniania się i docierania do szerszej grupy odbiorców. O wartościowych treściach możesz również poinformować swoich subskrybentów za pomocą newslettera. Dzięki temu zyskasz pierwszych odbiorców, jeszcze zanim uda ci się zbudować odpowiedni zasięg w wyszukiwarce.
Skontroluj działania
Efekty content marketingu są niezwykle trudne do zmierzenia standardowymi systemami analitycznymi. Pomiar sprzedaży, jaką wygenerował film opublikowany na YouTube’ie czy raport PDF, który rozszedł się po sieci, stanowią ogromne wyzwanie. Również określenie, czy konwertujący ruch pochodzący z wyszukiwarki jest związany z marketingiem treści, może przysporzyć wielu problemów (zwłaszcza dla znanych marek z mocno wyrobionym brandem).
Dzisiejsze narzędzia statystyczne są w stanie pomóc w odpowiednim podejściu do tematu, szczególnie dzięki grupowaniu treści i kanałów konwersji. Warto również analizować ścieżki wielokanałowe, gdyż bardzo często okazuje się, że różne metody dotarcia do odbiorcy najlepiej działają, współpracując ze sobą nawzajem.
Bardzo dobrym pomysłem jest mierzenie wewnętrznych kampanii (prowadzonych w obrębie twojej strony) za pomocą dodatkowych wymiarów i metryk.
Pamiętaj, że treści najbardziej popularne niekoniecznie muszą przynosić największe przychody. Wyjście poza standardowe raporty pomoże ci wyodrębnić działania najlepsze pod względem ich skuteczności, a nie tylko mające wpływ wizerunkowy.
Korzyści z content marketingu
Druga część definicji content marketingu mówi o tym, że celem tej strategii jest wygenerowanie wymiernych korzyści biznesowych dla organizacji, która ją stosuje.
Wprowadzenie content marketingu to duża rewolucja i sporo pracy. Co sprawia, że warto porzucić utarte schematy, w których tak dobrze funkcjonujesz i zaczynać coś zupełnie nowego? Odwołajmy się do analiz Content Marketing Insitute. Firmy, które wdrożyły content marketing zauważają zmiany w trzech obszarach biznesowych:
- zwiększenie sprzedaży,
- optymalizacja kosztów,
- bardziej jakościowa i lojalna baza klientów.
Content sprzedaje
Pozytywny wpływ content marketingu na sprzedaż bierze się z tego, że większość procesów zakupowych rozpoczyna się od rozeznania w internecie. Ponad połowa klientów pozyskuje około 70% informacji o produkcie z sieci zanim dojdzie do decyzji zakupu.
To oznacza, że klienci szukają treści. Google lubi te najbardziej jakościowe i unikalne, dlatego content marketing pomaga przedostać się w wyszukiwarce bliżej potencjalnego klienta. Jeżeli umiejętnie prowadzisz go od etapu wstępnego zainteresowania do porównywania dostawców, twoi handlowcy zyskają sporo punktów na starcie.
Czym jest content konwertujący?
Content konwertujący, który ma bezpośrednio pomagać w procesie zakupowym, może być używany i optymalizowany w ramach samej witryny sklepowej bądź też w innych zasobach sklepu, takich jak np. blog. Materiały, które umieszczamy na blogu e-sklepu, najczęściej są contentem użytkowym, natomiast treść konwertująca jest pewnego rodzaju uzupełnieniem i elementem mającym za zadanie zwiększyć zyski.
Poniżej zebrane formy content marketingowe zawężają się głównie do działań contentowych w obrębie witryny sklepowej.
Przedstaw produkt
Opisy produktów to rdzenny element każdego sklepu internetowego. Ich znaczenie podkreślają zarówno osoby zajmujące się zwiększaniem konwersji, jak i specjaliści od SEO. Z treścią, jaką umieszczamy przy produktach w naszym sklepie internetowym jest tak, że możemy zamieścić opisy i OPISY. Różnica pomiędzy nimi jest ogromna.
Właściciele sklepów skupiają się na fabrycznych cechach produktu, które często nie mówią o nim użytkownikowi zbyt wiele. Suche dane produktowe jednak nikogo nie zainteresują, potrzebna jest o wiele szersza perspektywa.
Oceny/opinie
Ta forma contentu może być zarówno autonomicznym działaniem, jak i łączonym np. z referencjami. W ramach produktów możemy dać użytkownikom możliwość pozostawiania opinii na temat produktów bądź oceniania w przyjętej skali (np.1-5 gwiazdek).
Zaletą tego elementu w e-sklepie jest to, że zyskujemy opinię użytkownika o produkcie, natomiast zaangażowanie i wysiłek, jakie musi włożyć w interakcję, są na tyle małe, że więcej osób wyrazi swoją opinię. Oceny można również połączyć z blogiem, gdzie np. do recenzji produktu dodajemy skalę, według której jest on oceniany.
Recenzje produktów
Recenzje są to formy content marketingowe, które raczej powinny być wykorzystywane w ramach zewnętrznych zasobów, poza witryną sklepową. Mogą być publikowane w ramach bloga albo w innych miejscach w sieci. Główna idea jest taka, aby zachęcić wpływowe osoby mające zgromadzone wokół nich społeczności do tego, by przetestowały nasz produkt i podzieliły się opinią o nim. Skrócona forma takiej oceny może być przedstawiona w postaci recenzji.
Jeśli natomiast zdecydujemy się na pozostawienie opinii, to powinna to być szersza publikacja, która w sposób metodologiczny przedstawia plusy i minusy produktu oraz określa jego grupę docelową. Jeśli recenzje piszą osoby tworzące własne społeczności albo znane w naszej, wtedy kapitał zaufania, jaki generuje pozytywna recenzja o produkcie, przenoszony jest na sklep i produkty.
Zadbaj o referencje
Opinie osób, które kupiły dany produkt, są jedną najbardziej skutecznych form promocji. Jeśli są wiarygodne, to nic nie zachęca bardziej do zakupu w danym sklepie niż komunikat od zjadacza chleba takiego jak ty czy ja o treści: „Ich produkty są dobre, kupuję, korzystam, polecam”.
To, że jest to element w e-sklepie, który warto wdrożyć, nie ma wątpliwości. Natomiast wiele internetowych punktów sprzedaży wprowadza tę funkcjonalność, nie mając przemyślanej strategii i szerszej perspektywy. Najczęściej skutkuje to tym, że 90-95% oferowanego asortymentu nie ma opinii – jest to bardzo negatywne zjawisko, ponieważ sugeruje brak zainteresowania innych użytkowników produktem.
W niektórych przypadkach rozwiązaniem tego problemu może być sprezentowanie kupującym przysłowiowej marchewki w postaci np. gratyfikacji, zniżek czy innych bonusów, które skłonią ich do podzielenia się opinią na temat produktu.
Kalkulacje produktowe
W kontekście bloga sklepowego kalkulacja produktowa może być artykułem edukacyjnym, który wskazuje, jak użytkownik może zaoszczędzić pieniądze, kupując wasz produkt. Natomiast w przypadku e-commerce i contentu konwertującego może to być treść, która w obrębie witryny sklepowej przelicza oszczędności uzyskane dzięki kupieniu produktów w pakiecie, w danym okresie promocyjnym czy w przedsprzedaży (tzw. pre-order).
Ostatnio coraz częściej w promocji produktów wchodzących na rynek stosuje się formy wideomarketingu, połączone z emisją materiału na YouTubie. Filmy z udziałem osób znanych w naszej grupie docelowej są bardzo dobrym sposobem do zaznaczenia wprowadzanych nowości.
Próbki produktowe
W zależności od charakteru prowadzonej przez ciebie działalności, próbki produktowe mogą mieć inny charakter. Gdy mówimy o sklepach prowadzących sprzedaż produktów opartych na wiedzy/informacji, jesteśmy w stanie zaproponować jej mały wycinek oferowanych produktów, część, która dla kupującego będzie testem jakości.
W przypadku sklepów fizycznych ta metoda również ma sens. Na przykład możemy załączyć materiały w formie e-booka czy filmu, które dostarczą dużo użytecznych informacji. Może to być publikacja, która przedstawi np. rozwiązanie problemów. Taki materiał powiązany z produktem może mieć dużą wartość dla użytkownika i jest elementem, który czyni nas bardziej wiarygodnymi.
Content pomaga zaoszczędzić
Oczywiście tworzenie wartościowych treści również kosztuje, ale odpowiednia strategia treści i dobrze dobrane narzędzia sprawiają, że koszt skutecznego dotarcia jest mniejszy niż w przypadku tradycyjnych metod. Dodatkowo dobra treść oznacza wysokie pozycjonowanie (SEO) i oszczędność np. na SEM, choć nie rekomendujemy zmniejania do zera tej pozycji kosztowej.
Jak to robić w sklepie internetowym?
Content marketing może być rewolucją w promocji sklepu internetowego. Pojawienie się wartościowych treści w marketingu spowodować ma coraz skuteczniejsze promowanie podmiotów wartych wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Od kilku lat walka o klienta w wynikach wyszukiwania Google’a nie jest już uzależniona jedynie od budżetu ścigających się, lecz od ich kreatywności i eksperckiej postawy. Dzięki tym zmianom, wytworzył się nowy ekosystem marketingowy, który powiązał ze sobą właścicieli stron, copywriterów, blogerów i portale żyjące z unikalnej treści.
Zmiana ta nie jest kolejnym krokiem w ewolucji, lecz istną rewolucją. Do niedawna promowanie się za pomocą treści i tworzenie jej pod cele długofalowe zarezerwowane było dla największych brandów stanowiących faktycznych ekspertów w branży. Sponsorowane artykuły tworzone na zamówienia firm produkcyjnych już dawno znalazły się w ofercie reklamowej każdego portalu dystrybuującego treści.
Dziś z tego mechanizmu zmuszeni są korzystać wszyscy – również właściciele sklepów internetowych, którzy jak nikt inny znają pojęcie konkurencji w internecie.
Jednak by i te działania przyniosły korzyści na wielu płaszczyznach, warto pochylić się nad tym zagadnieniem pod kątem technicznym, czyli samego przygotowania treści
Gdy umieszczasz treść na własnej stronie, pamiętaj o obowiązku zachowania unikalności spisanych słów. Nie kopiuj umieszczonych u siebie artykułów na żadne inne portale, nie wpłynie to dobrze na ocenę strony przez Google’a. Najważniejsze jednak, byś niezależnie od tego, gdzie umieścisz treść, myślał o tym, do kogo piszesz.
Na ogólnym, lekkim pod względem zamieszonych na nim artykułów portalu nie możesz umieścić bardzo eksperckiej wiedzy opartej o branżową terminologię, bo może wtedy nikt twojego materiału nie zrozumieć. Na swojej stronie zaś nie możesz pisać o oczywistościach, które będą zaburzać twój ekspercki wizerunek.
Gdy umieszczasz treść u siebie, możesz przekazywać konkretne informacje, które pomogą klientowi wybrać produkt. Ale gdy z treścią wychodzisz na zewnętrzne portale, to musisz się skupić na marketingu, by poprzez treść zachęcić czytelników do odwiedzenia twojego sklepu. Dlatego zawsze przed napisaniem jakiegokolwiek artykułu zdefiniuj jego cel oraz potencjalną grupę docelową.
To na pewno zwiększy efektywność podejmowanych w ramach content marketingu działań.
Podsumowanie idei jest oczywiste – rewolucyjna zmiana w prowadzonym dotychczas marketingu internetowym niesie ze sobą same korzyści
Docenieni zostaną ci, którzy tworzą coś wartościowego i mają pomysł na swój sklep. Wygrają te punkty, które będą chciały najpierw dać coś potencjalnym klientom, by potem dopiero działania te monetyzować. Oczywiście rozpoczęcie prac według powyższych wskazówek nie przełoży się na rozwój twojego biznesu w ciągu tygodnia czy dwóch.
Promocja sklepu internetowego to długotrwałe działanie. Jednak gdy myślisz o swoim sklepie poważnie, to musisz patrzeć na najbliższe lata, a nie tygodnie.
W kolejnych miesiącach idea ta może przyczynić się do fundamentalnej zmiany hierarchii i każdemu dać drugą szansę na zdobycie świeżego ruchu. Docelowe efekty zależą tylko od poniesionych nakładów. Jeżeli chcesz zdobywać coraz więcej klientów i rozwijać sprzedaż poprzez kanały internetowe, to musisz zacząć myśleć wielotorowo, również o treści jako nowym kluczu do sukcesu w promocji internetowej!
Content marketing wyręczy cię w obsłudze klienta
I to nie jest żart. Jeżeli content marketing wspiera sprzedaż i buduje zaufanie do marki wśród konsumentów, dlaczego nie miałby być również wykorzystany jako narzędzie wspierające działania firmy w obsłudze klienta czy pracy działu client service? Daj się poznać swojemu klientowi jako profesjonalista, a zostanie z tobą na długo.
Stawiając na content marketing, musisz pamiętać, że to nie tylko treści. To cały wachlarz możliwości, który przez artykuły, wideo, e-booki czy konkretne produkty i usługi jest odpowiedzią na potrzeby i pytania konsumentów. Dlatego też, nim przystąpisz do działań wdrożeniowych, trzeba stworzyć odpowiednią strategię. Nie jest to zadanie proste.
Co zrobić, aby klient był obsłużony treścią?
Dziel się wiedzą i edukuj – to główny cel. Im więcej wiedzy, tym mniej pytań. W dobie możliwości efektywnej i szybkiej (sieci społecznościowe, newslettery) dystrybucji treści trudno nie wykorzystać możliwości i narzędzi, jakie daje content marketing w obsłudze klienta.
Warto pochylić się nad stworzeniem strategii, która będzie zawierała dotychczas przeprowadzone i planowane działania contentowe z ukierunkowaniem ich na bieżących klientów firmy. Oto podstawowe narzędzia, które można wykorzystać w procesie utrzymania klienta to: e-booki, eventy, konferencje, newslettery i wszystko to co przekona twojego klienta do długotrwałej relacji z tobą.
Wszystkie szczegółowo omówiliśmy w artykule „Jak content marketing może pomóc w obsłudze stałego klienta?”.
Czy copywriting to to samo co content marketing?
Copywriter i content manager to profesje, które są potrzebne w skutecznym prowadzeniu biznesu w sieci i jego promocji. Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się, że kompetencje tych osób są bardzo podobne, to w rzeczywistości zajmują się one różnymi wycinkami twojego biznesu.
Content marketing to trend, który w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny i coraz szerzej wykorzystywany, mimo że znany jest od dawna. Najkrócej ujmując, jest to długotrwała strategia, która opiera się na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści pożądanych przez odbiorców.
Mogą to być artykuły, poradniki, infografiki, raporty, nagrania video, podcasty, e-booki czy memy. Powinny angażować odbiorcę i w długim okresie wspierać podstawowe cele organizacji. Content marketing a copywriting to nie to samo!
Copywriting to tworzenie treści pisanej. Może dotyczyć odpowiedniego przedstawienia oferty na stronie, tworzenia artykułów na firmowy blog, redagowania opisów produktów lub układania tekstów reklamowych. Copywriter powinien brać pod uwagę przede wszystkim wymagania odbiorcy, aby odpowiedzieć na jego potrzeby.
W przeciwieństwie do content managera nie zajmuje się jednak promocją treści. Zazwyczaj także nie tworzy wielomiesięcznej strategii, powinien natomiast orientować się, jak pisać, aby przyciągać uwagę czytelnika.
Copywriter jest nastawiony na dostarczenie ci odpowiednich treści i na tym kończy się jego praca. Dla content marketera to zaledwie początek drogi – następnie musi rozpropagować treść, zanalizować jej skuteczność i stale modyfikować strategię, aby utrzymać uwagę twojej grupy docelowej na jak najwyższym poziomie.
Jeśli chcesz zgłębić temat współpracy content managera i copywritera, zajrzyj tutaj.
Content is king
Moda na content marketing nie jest nowym odkryciem. Był stosowany już w XIX wieku, kiedy to amerykańska marka John Deere stworzyła dla konsumentów magazyn The Furrow. Wcześniej można to było uznawać po prostu za darmowe informacje. Obecnie marki wykorzystują content na wiele sposobów – zarówno do budowania wizerunku, jak i do edukowania sobie odbiorców, których później zamienią w klientów.
Działaj i zyskuj!
W content marketingu możesz wykorzystać wszystko, a nawet wychować sobie klienta.
Możliwości i rodzajów treści jest wiele. Ważne jest odpowiednie przygotowanie i określenie konkretnych celów. Do nich możemy zaliczyć zwiększenie liczby klientów, zwiększenie liczby subskrybentów newslettera, zwiększenie wartości koszyka zakupowego i wiele innych. Bez określenia celu i dokładnego planu działania nawet najciekawsza kampania może się nie udać.