Głównym celem większości programów lojalnościowych jest zbudowanie trwałych relacji z klientami i przywiązanie ich do marki. Efektami tych działań mogą być wzrost sprzedaży, obniżenie kosztów marketingu, pozyskanie ambasadorów marki i dotarcie do nowych nabywców. Aby jednak program lojalnościowy osiągnął zakładane wyniki, potrzebna jest przemyślana strategia, zawierająca m.in. proces segmentacji bazy klientów.
Czym jest segmentacja
Segmentacja polega na dzieleniu klientów na grupy (segmenty) osób o podobnych cechach, potrzebach i preferencjach zakupowych. Możesz w niej wykorzystać dane osobowe, demograficzne, sprzedażowe i behawioralne, a także informacje pozyskane od klientów za pomocą różnego rodzaju formularzy, quizów czy ankiet.
Wskazówka
Segmentacja nie jest celem samym w sobie. Dzięki niej dostosujesz działania marketingowe do indywidualnych preferencji i potrzeb klientów, a tym samym zwiększysz skuteczność swoich działań.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W czasach nadmiaru bodźców, które docierają do nas każdego dnia, ogólnikowy przekaz ma mniejszą siłę przebicia. Każdy z nas zwraca większą uwagę na oferty i promocje, które są zbieżne z naszymi preferencjami i obecnymi potrzebami. Zresztą sami coraz częściej oczekujemy tego od marek. Walutą jest uwaga, a środkiem do jej pozyskania – spersonalizowana treść.
Zapamiętaj
Dodanie imienia adresata w nagłówku wiadomości, co także jest nazywane personalizacją, nie załatwi sprawy. Jeśli chcesz skutecznie docierać do klientów ze swoją ofertą, podziel ich najpierw na segmenty.
Sposoby segmentacji klientów w programie lojalnościowym
Spójrz na program lojalnościowy jako na platformę komunikacyjną łączącą klientów z marką. Zauważysz, że to doskonała okazja, aby pozyskać cenne informacje i wykorzystać je w praktyce, np. do segmentacji. W programie lojalnościowym jest na to wiele sposobów.
Podsumowanie
Kim są Twoi klienci? W jaki sposób kupują? Czy kierują się tylko ceną czy również innymi czynnikami? Jakich produktów szukają? Jak najlepiej się z nimi komunikować?
Gdy właściwie zaplanujesz i przeprowadzisz segmentację, znalezienie odpowiedzi na te pytania nie będzie stanowić problemu. Cenny wkład w ten proces mogą stanowić dane pozyskane w programie lojalnościowym. Pamiętaj o tym, gdy przystąpisz do tworzenia własnej strategii lojalizacji klientów.
Artykuł pochodzi z e-booka „”. To aż 165 stron inspirującej lektury.
Zachęcamy do skorzystania ze wskazówek ekspertów. Pomogą Ci one zmierzyć się z wyzwaniami i efektywnie prowadzić działania marketingowo-sprzedażowe w 2023 r.
Materiał partnera