– Takiej wystawy w Koperniku jeszcze nie było. Składają się na nią zarówno interaktywne eksponaty, jak i wyjątkowa kolekcja jedno- i wielośladów – od tych najstarszych, zabytkowych po współczesne, wykorzystujące najbardziej nowoczesne technologie. Zwiedzający mają szansę przyjrzeć się im z bliska, poznać ich budowę i historię, a także samodzielnie wypróbować nietypowe modele. Przekonają się także, że jazda na rowerze o kwadratowych kołach jest możliwa – przekonuje Paweł Wójcik – Kierownik wystawy z Centrum Nauki Kopernik.
Ekologistyka miejska
Na ekspozycji można zobaczyć jednoślady historyczne i współczesne, poznać mechanizmy napędzające rowery, a także zjawiska stojące za ich działaniem. Na zwiedzających czekają m.in. pierwszy na świecie seryjnie produkowany rower górski braci Wright, który przyczynił się do powstania samolotu. Inne ciekawe okazy to siodełko przemytnicze, w którym szmuglowano deficytowe towary, a także elektryczny rower kurierski DHL Parcel – przykład nowoczesnego, ekologicznego jednośladu w służbie ekologistyki miejskiej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Nasz eksponat będzie można obejrzeć przez cały nadchodzący rok. Kurierski rower elektryczny, który stanął w Centrum Nauki Kopernik to model podobny do tych, z których korzystają kurierzy DHL Parcel. Rowery eParcycle są używane w czterech lokalizacjach. Można je spotkać na ulicach Warszawy, Poznania, Gdańska i Wrocławia. Inspiracją dla rozpoczęcia testów proekologicznej, rowerowej floty, jest strategia „go green” – jeden z kluczowych kierunków działań CSR w DHL Parcel. Zrównoważony rozwój uważamy za bardzo istotny. Chcemy, by naszym wkładem w ochronę środowiska była ekologiczna logistyka. Postawiliśmy sobie ambitny cel „zero emisji do 2050 roku”. Do tej pory chcemy ograniczyć do zera emisję dwutlenku węgla w operacjach logistycznych DHL Parcel – mówi Magdalena Bugajło – Dyrektor ds. Komunikacji Marketingowej i PR w DHL Parcel.
Rowery elektryczne
Wdrożenie rowerów elektrycznych to kolejny krok w realizacji tego celu. Rower umożliwia poruszanie się po mieście bez spalin, wibracji i hałasu. Jest również doskonałą alternatywą dla samochodu ze względu na możliwość łatwego dotarcia w miejsca trudno dostępne, a także w strefy zeroemisyjne. Rowery elektryczne są rozwiązaniem, które świetnie sprawdza się również w okresach, gdy w mieście odbywają się wydarzenia o dużej skali, wiążące się z intensyfikacją ruchu drogowego. Przykładem mogą być szczyt NATO, czy Światowe Dni Młodzieży, kiedy kurierzy DHL Parcel przesiedli się na rowery. Wtedy niezależnie od korków czy zamkniętych ulic, dostarczyli przesyłki na czas, nawet do najtrudniej dostępnych rejonów miasta.
W kolejnym kroku, DHL ma w planach zakup rowerów Cubicycle – wersji o większych gabarytach, która pozwoli rowerowym kurierom dostarczać jeszcze większe przesyłki. Celem DHL na najbliższe lata jest rozwój elektrycznej floty. Tworzą ją nie tylko rowery, ale także samochody elektryczne, którymi już teraz kurierzy doręczają przesyłki na ulicach Warszawy.
Więcej można zobaczyć w trakcie wirtualnego spaceru po wystawie. Wątek rowerów transportowych pojawia się po 35 minucie.