Pamięć emocjonalna ma ogromne znaczenie nie tylko w życiu prywatnym, lecz także w biznesie. Jeśli w bliskim towarzystwie dobrych emocji umieścisz Twój brand, klient siłą rzeczy będzie o nim pamiętał sięgając po miłe wspomnienia, a to z kolei pomoże budować świadomość Twojej marki.
Gwałtowne zamiany zachowań konsumentów – będące efektem pandemii COVID-19 – zmusiły branżę marketingową do większej kreatywności i zaangażowania. Jedna z bardziej widocznych i odczuwalnych różnic związana jest z procesem zakupowym produktów oraz usług. Wraz ze zmianą zwyczajów zakupowych, zmieniły się również towarzyszące zakupom emocje. Klienci częściej zaczęli robić zakupy w sieci z dostawą do domu, tym samym zmienił się moment i poziom odczuwanej satysfakcji oraz zadowolenia z zakupu, które bezpośrednio przekładają się na poczucie przynależności i identyfikacji z wybraną przez siebie marką.
Emocje okołozakupowe to jedno z podstawowych narzędzi marketera, które służy do pozyskiwania nowych i zatrzymania obecnych klientów na dłużej. Przy tworzeniu kampanii marketingowej nie chodzi już tylko o „ubranie” oferty firmy w „ładne opakowanie”, lecz przede wszystkim o nawiązanie relacji z klientem, które opierają się na zaufaniu i obopólnym zaangażowaniu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Aby uzmysłowić sobie, jak wielkie wyzwanie stoi przed współczesnym marketingiem, należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, że 74% obecnych marek znika całkowicie z rynku[1]. Obserwując obecną sytuację w biznesie, można się tylko domyślać, że skala ta jest aktualnie jeszcze większa. Powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Dla działów marketingu powinien być to jednak bodziec do tego, żeby zastanowić się, jak ich firmy są postrzegane u obecnych i potencjalnych klientów. Czy udaje się nawiązać dobrą relację i wytworzyć więź z marką?
Pamięć emocjonalna w biznesie
W tym miejscu pojawia się takie pojęcie jak pamięć emocjonalna – połączenie pamięci zdarzeń z emocjami. Aby uzmysłowić sobie jej działanie, należy zadać pytanie typu: „Co wydarzyło się 5 stycznia 2021 r.?”. Większość osób nie będzie pamiętało tamtego dnia. Kiedy jednak zmienimy pytanie i zapytamy: „Jaki był twój najlepszy wyjazd wakacyjny?”, okaże się, że bardzo szybko otrzymamy entuzjastyczną odpowiedź, ponieważ pochodzi ona bezpośrednio z pamięci emocjonalnej. Dokładniej zapamiętujemy więc te wydarzenia, które wypełniły nas zachwytem i radością, w których spełniły się nasze marzenia.
Ta sama zasada obowiązuje również w biznesie. Jeśli w bliskim towarzystwie dobrych emocji umieścisz Twój brand, klient siłą rzeczy będzie o nim pamiętał sięgając po miłe wspomnienia, a to z kolei pomoże budować świadomość Twojej marki. Przypomnienie sobie określonych wydarzeń doprowadza do odczuwania podobnych emocji jak w przeżywanych niegdyś sytuacjach, dlatego pozytywne emocje przywołują pozytywne skojarzenia. Nasz mózg bardzo dobrze zapamiętuje określone wrażenia uczuciowe i potrafi je przywołać przy ich wspominaniu. Potrafi także przydzielić je do odpowiedniej osoby czy też – bardziej biznesowo – do marki. Mechanizm ten jest prosty: pozytywne emocje, odczucia, wrażenia łączymy z danym wydarzeniem, osobą, miejscem. Dzięki temu zostają one trwale zapamiętane, a co za tym idzie, pozostają w naszej pamięci. Ta wiedza powinna być wykorzystywana w codziennej pracy każdego marketera, ponieważ pozwala nie tylko zbudować dobrą, ale również trwalszą, relację B2B.
Od lat zgłębiamy wiedzę na temat pamięci emocjonalnej oraz jej wpływu na nasze życie i naszych klientów. Według współczesnej psychologii, to jej mechanizmom w dużym stopniu zawdzięczamy naszą dobrą kondycję psychiczną. Dr. Marigold Linton zauważyła, że zapamiętujemy więcej zdarzeń związanych z emocjami pozytywnymi i na większym poziomie ich szczegółowości niż tych o negatywnej konotacji. Co za tym idzie, zdecydowanie łatwiej jest nam po nie sięgać. Według sieciowej teorii Bowera, nasze wspomnienia są siecią skojarzeń połączonych węzłami, których aktywacja przywołuje konkretne zdarzenia z naszego życia. Tymi węzłami są emocje, a ich intensywność odpowiada za to, na ile zapamiętamy konkretne zdarzenia w naszym życiu. Doświadczanie pozytywnych emocji poprawia również jakość naszego życia. Taylor i Brown dowiedli ich wpływ m.in. na łatwość w budowaniu relacji międzyludzkich, ciekawość świata, większą aktywność oraz umiejętność myślenia abstrakcyjnego.
Pamięć emocjonalna leży także u podstaw rywalizacji o klienta. Obecnie tworzenie programów motywacyjnych i lojalnościowych nabrało już innego znaczenia. Dobra strategia stwarza możliwości, buduje przewagę, a przede wszystkim czyni markę rozpoznawalną i pomaga budować długotrwałe relacje z klientem.
Potęgę pamięci emocjonalnej wykorzystuje EXP-PRO – marka spółki Emotivo, polskiego lidera branży czasu wolnego z ponad 10-letnim doświadczeniem, która jest także właścicielem takich marek jak Prezentmarzeń czy Go-Racing. EXP-PRO dostarcza rozwiązania z zakresu strategii marketingowej i świadczeń pozapłacowych, takich jak brandowane nagrody lub eventy tworzone pod indywidualne potrzeby. Skorzystaj z standardowej oferty gratyfikacji lub skontaktuj się z nami w celu przygotowania indywidualnego rozwiązania odpowiadającego potrzebom Twojej organizacji.
[1] M. Ulman, “Kto nam to da – wygra”, Marketing w Praktyce, 2015.
Materiał partnera