Jeśli nie ma Cię w social mediach, tzn. że nie istniejesz. Nie jest to przekonanie, tylko fakt. Ale czy firma może zarządzać aktywnością pracowników w sieci? W teorii – nie. Może jednak wspierać, motywować i zachęcać ich do dzielenia się treściami w mediach społecznościowych. To misja programów employee advocacy. Będzie o nich coraz głośniej.

Z tego artykułu dowiesz się:
- na co młode pokolenie zwraca uwagę podczas poszukiwania pracodawcy,
- dlaczego warto wykorzystać markę osobistą pracowników do promowania swojej firmy,
- jak zacząć wdrożenie programu employee advocacy,
- czym różnią się programy ambasadorskie w małej firmie od tych w dużej korporacji,
- jakie narzędzia przydają się w organizacji programów employee advocacy.
Kandydaci do pracy coraz częściej sprawdzają profile pracodawcy w mediach społecznościowych oraz poszukują informacji o liderach i pracownikach firmy1. Zwłaszcza młodzi ludzie chcą wiedzieć, z kim w najbliższym czasie będą spędzać jedną trzecią doby. Już po otrzymaniu zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną często sprawdzają osobę, która wysłała wiadomość lub zadzwoniła. Po rozmowie natomiast wyszukują rekrutera, team leadera i innych członków zespołu. Naturalnym środowiskiem takich poszukiwań jest LinkedIn.
Wskazówka
Aż 86% kandydatów poszukuje opinii na temat pracodawcy w internecie2. Warto więc zastanowić się nad tym, jak Twoja firma jest tam pokazywana. Nie tylko na oficjalnej stronie internetowej, lecz także w social mediach, wyszukiwarce czy w komentarzach. A że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, należy zadbać o odpowiednią prezentację – również na osobistych profilach pracowników w mediach społecznościowych.
Komunikaty firmowe są oficjalne i trafiają do wąskiej grupy odbiorców, którzy obserwują profil przedsiębiorstwa. Treści na prywatnych profilach pracowników mają zdecydowanie większy zasięg (dzięki pomnożeniu sieci kontaktów), a ponadto zdobywają „twarz” – są bardziej personalne, przez co odbiorcy chętniej w nie wierzą.
Jak wykorzystać markę osobistą pracowników
Randstad podaje, że przyjemna atmosfera w pracy jest bardzo ważna dla osób z najmłodszej grupy wiekowej, czyli 18–24 lata (79% odpowiedzi)3. Jak myślisz, kto ciekawiej i bardziej wiarygodnie opisze ją w mediach społecznościowych – firma czy jej pracownicy? Właśnie dlatego inwestycja w marki osobiste pracowników jest tak ważna i może przynieść wiele korzyści.
Zapamiętaj
Najlepsi ambasadorzy Twojej marki siedzą przy biurkach obok. Do działań promocyjnych, marketingowych, rekrutacyjnych czy sprzedażowych potrzebujesz zasobów, które w dużej części masz już blisko siebie.
Rozwiązaniem są działania employee advocacy, w których pracownicy stają się ambasadorami firmy. Wdrożenie takiego programu musi być jednak dobrze przygotowane.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Jak zaplanować program employee advocacy
Po pierwsze i najważniejsze – nie działaj ad hoc, na szybko. Dobrze przygotowany i realizowany program employee advocacy to współpraca obejmująca wiele zespołów w firmie:
- komunikację,
- PR,
- marketing,
- sprzedaż,
- HR,
- employer branding.
Wskazówka
Zadbaj o dobrą komunikację wewnątrz firmy. Zaproś pracowników do bycia ambasadorami marki, przedstaw benefity, jakie będą się z tym wiązać. Są nimi:
- inwestycja w markę osobistą pracownika,
- szkolenia i warsztaty,
- dołączenie do elitarnej grupy,
- nagrody uznaniowe.
Pamiętaj, że wdrożenie programu employee advocacy przebiega nieco inaczej w firmach o różnej wielkości. W małym przedsiębiorstwie, w którym pracownicy mają ze sobą bezpośredni kontakt, ambasadorami marki mogą być wszyscy. W średnich i dużych organizacjach, w których pracownicy nie znają się wzajemnie, pracują zdalnie lub są zatrudnieni w branży z dużą rotacją, zwykle program zaczyna się od mniejszej liczby ambasadorów (min. 20 osób), a później stopniowo zwiększa się tę liczbę przez dodanie nowej grupy. Poza tym różnice są niewielkie.
Zapamiętaj
Zarówno mała, jak i większa grupa ambasadorów firmy potrzebuje wsparcia i zaangażowania. Grywalizacja będzie wyglądała inaczej w małej firmie, a inaczej w dużej korporacji, jednak co do zasady cel będzie wspólny – aktywizacja ambasadorów.
Jakie narzędzia są przydatne w programach ambasadorskich
Na pewno znasz tę popularną marketingową odpowiedź: „To zależy”. Bardzo tutaj pasuje. Rodzaj i sposób korzystania z narzędzi zależy od tego:
- na jakim etapie wdrażania jesteś,
- jaki masz budżet,
- ilu pracowników zatrudnia firma,
- ilu z tych pracowników ma być ambasadorami marki,
- jakie masz zasoby,
- jakie masz cele,
- kto będzie zaangażowany wprowadzenie programu.
Wskazówka
Narzędzia są po to, żeby pomóc Ci przyśpieszyć i usprawnić działania ambasadorskie (ramka 2). Część z nich będzie już w firmie dostępna ze względu na inne realizowane projekty, a dzięki temu możesz nieco obniżyć koszt wdrożenia programu employee advocacy. W trakcie jego rozwoju razem z zespołem możecie testować nowe narzędzia, np. w ramach okresu próbnego lub wersji podstawowych, które zwykle są darmowe przez określony czas.
Przed wdrożeniem nowych narzędzi zawsze skonsultuj się z ambasadorami. W końcu to oni będą z nich korzystać.
- „Młodzi Polacy na rynku pracy w»nowej normalności” – raport PwC, czerwiec 2020,
- Tamże.
- „Randstad Employer Brand Research 2022”