Z Instagrama miesięcznie korzysta już ponad miliard osób. Szukasz inspiracji, jak prowadzić komunikację i jak się wyróżnić w tym serwisie społecznościowym? Sprawdź, które polskie konta firmowe ekspertki od social mediów prezentują w czasie swoich szkoleń jako dobre przykłady.
Muzeum Narodowe w Krakowie, Your KAYA, ANIA KRUK jewellery czy Pan tu nie stał – to tylko niektóre z najbardziej inspirujących polskich profili firmowych na Instagramie. Jaka jest tajemnica ich sukcesu i umiejętności angażowania obserwujących? Anna Ledwoń-Blacha, Agata Patoła i Justyna Mudło wskazały po pięć przykładów takich polskich kont firmowych na IG, którymi dzielą się z uczestnikami swoich szkoleń i prezentują je jako dobre praktyki.
Sprawdź drugie wydanie książki Artura Jabłońskiego – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
14 przykładów polskich firm, marek i instytucji, które inspirują na Instagramie
Anna Ledwoń–Blacha – co-founder & creative director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec, głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.
- ANIA KRUK jewellery (@aniakruk_jewellery)
ANIA KRUK jewellery to profil dopracowany w każdym calu. Spójność zdjęć, wykorzystywanych filtrów i elementów graficznych jest doskonała, a jednocześnie całość przyciąga uwagę i cieszy estetyką. Sposób prowadzenia komunikacji opiera się o prezentację produktów, ale nie nudzi. „Smaczku” dodają Instagram Stories, często związane z tematami lifestyle albo z właścicielką w roli głównej.
- yown_intimates (@yown_intimates)
Według mnie najładniejsze i najbardziej estetyczne zdjęcia bielizny na Instagramie. Swoimi stylizacjami pokazywanymi na zdjęciach typu flat lay [przyp. red. pięknie skomponowane zdjęcia „z lotu ptaka”] marka inspiruje i zachęca do zakupów. Na uwagę zasługuje również jej komunikacja z obserwatorami czy potencjalnymi klientami.
- gwpbrand (@gwpbrand)
Marka z misją. Oprócz sprzedaży ubrań i bielizny mamy tu do czynienia z edukacją i przełamywaniem tabu. Profil gwpbrand zapoczątkował ruch #girlswatchporn, który również zasługuje na uwagę. Oprócz tego, marka prezentuje piękne zdjęcia i świetne grafiki, które tworzą uporządkowaną i jednocześnie różnorodną całość.
- Pracuj.pl (@pracuj.pl)
Co zrobić, kiedy jesteś marką oferującą usługi B2B i w przypadku swojej działalności raczej nie możesz sobie pozwolić na atrakcyjne zdjęcia produktów? Świetnym przykładem jest firma Pracuj.pl, które tworzy spójną, estetyczną, a przede wszystkim zabawną komunikację. Na jej koncie na IG znajdziesz porady, ale również memy. Marka często współpracuje z influencerami, a wyniki tych działań w postaci filmów i porad są widoczne w IGTV czy na IG Stories.
- Muzeum Narodowe w Krakowie (@thenationalmuseuminkrakow)
To według mnie najlepszy profil instytucji kultury w Polsce. Prowadzony spójnie i regularnie (co nie jest takie oczywiste w tym przypadku), ale przede wszystkim z pomysłem. Ich „komiksy” w postaci karuzel na Instagramie z wykorzystaniem dzieł sztuki zasługują na duże brawa.
Agata Patoła – zajmuje się social mediami w agencji K2. Tworzy strategie komunikacji, kampanie reklamowe oraz prowadzi działania contentowe w oparciu o Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, czy Spotify. Prowadzi szkolenia dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu i user experience.
- Bolt Poland (@bolt_poland)
Profil Bolt to doskonały przykład tego, jak ważna w marketingu jest sprecyzowana grupa docelowa i wiedza o tym, czego ona oczekuje. Profil radzi sobie świetnie bez sesji produktowych i instagramowych fotek. Zamiast tego dodaje zdjęcia kontekstowe i przede wszystkim… angażuje się w stories. Instagram Stories i prywatne wiadomości (DM-y) to jeden z najpopularniejszych obecnie komunikatorów, to tam użytkownicy angażują się najmocniej. Bolt używa ich do konkursów, a także do… rozmów z fanami! To przykład, że dwustronna komunikacja z użytkownikami się opłaca. ;)
- Def Jam Recordings Poland (@defjampl)
Dopracowane graficznie publikacje, pomimo że są dzielone na kafelki, nie pozostawią Cię w dezinformacji. Bardzo nie lubię, gdy marki robią na Instagramie wielkie publikacje podzielone na 6 kafelków, a z tego większość mówi o niczym. Tu mamy spójność i konsekwencję w komunikacji. Twórcy nie zapominają o tym, że do ludzi mogą docierać pojedyncze kafelki i – co najważniejsze – klimat „siedzi” w odbiorcach. Poza tym warto obserwować konto dla samych stories przejmowanych przez raperów należących do wytwórni.
- Pochlebstwo (@pochlebstwo)
Pochlebstwo jest profilem niedużej marki, ale myślę, że i takimi powinniśmy się inspirować. To przykład, jak dla monotematycznej, pozornie mało sexy i lifestyle’owej marki zrobić ciekawy content. Piekarnia wykorzystuje do zdjęć układy mąki, chlebowe kształty i sytuacje z życia piekarni. Dodatkiem jest zawsze opis w postaci piosenki, nawiązujący do tego, co jest na zdjęciu. Do mnie przemawia śpiewająco i patrząc po reakcjach… do innych również. :)
- Pizza Hut (@pizzahutpolska)
To kolejny przykład marki, która „czuje” swoją grupę docelową i nie boi się „pośmieszkować”. Pizza Hut komunikuje się przede wszystkim za pomocą memów, które – o dziwo – sprawdzają się doskonale na Instagramie. Pełnią one funkcję tzw. spread the content – roznoszone przez wiadomości prywatne i instastories stały się nośnikiem informacji. Marka świetnie wplata w nie informacje o swoich produktach, insighty konsumenckie i… promocje!
Justyna Mudło – social media manager w MaxROY.agency, trener Instagrama. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jakąś historię (niektóre lądują na Instagram Stories, których jest wielką entuzjastką). Lubi ładny design, koty i rowery.
- Pan tu nie stał (@pantuniestalcom)
Znajdziesz tutaj autorskie animacje i grafiki zapowiadające nowe kolekcje czy akcje specjalne – wszystko utrzymane w niepowtarzalnym klimacie przywołującym na myśl duchy przeszłości (ale tylko te dobre!).
Odnalezienie własnego stylu i przyzwyczajenie do niego swoich odbiorców jest bardzo dobrym sposobem na prowadzenie spójnego i jednocześnie „zapamiętywalnego” profilu na Instagramie. Od Ciebie zależy, czy będziesz kolejnym sklepem z ciuchami, czy sklepem z ubraniami, którego aż żal nie obserwować.
- Tołpa (@tolpa_mniej_wiecej)
Marka kosmetyczna, która genialnie buduje relacje ze swoimi odbiorcami, prowadząc z nimi nieustający, kumpelski dialog. Wykorzystanie dostępnych w Instagram Stories angażujących naklejek w stylu ankiet czy Q&A, pomaga nie tylko uzyskać cenny feedback od odbiorców, ale i zaprzyjaźnić się z nimi.
Na uwagę zasługują też minimalistyczne okładki do wyróżnionych Stories pasujące do filozofii marki – dzięki nim profil łatwiej zapamiętać i skojarzyć.
- Foonka (@foonka.design)
Przykład profilu, który będzie inspiracją dla każdego miłośnika estetyki i kreatywnego podejścia do życia – mozaika postów układa się tu w rozmaite obrazy, tworząc konsekwentnie swoistą opowieść o marce i jej produktach.
Sposób prowadzenia tego profilu nie jest łatwy i wymaga dużej determinacji (tracąc często na zasięgach i zaangażowaniu z powodu dodawania kilka postów z rzędu), ale nadrabia efektem końcowym. Zresztą, niejeden profil próbował zrobić to ładnie i efekt nie zawsze udało się osiągnąć – a ten pościelowy sklep po prostu „cieszy” oczy.
- Muzeum Narodowe w Krakowie (@thenationalmuseuminkrakow)
Bawienie się sztuką i zrobienie z niej formy przystępnej dla najbardziej opornych – zwłaszcza na tak „selfie-lubnej” platformie, jaką jest Instagram – to naprawdę coś! Uwielbiam profil Muzeum Narodowego w Krakowie za perfekcyjne zrozumienie potrzeb grupy docelowej w social mediach – komiksy tworzone na bazie dzieł sztuki niejednokrotnie sprawiały, że odzyskiwałam wiarę w wartościowy content na Instagramie. Profil ten uczy przede wszystkim nieszablonowego podejścia do swojego „produktu” i wychodzenia poza ramy – pokazuje, że Instagram naprawdę nie jest tylko dla mody, ładnego jedzenia i zdjęć z Teneryfy.
- Ładne Bebe (@ladnebebe)
Można by pomyśleć, że nazwa profilu zobowiązuje, bo znajdziesz tutaj naprawdę same ładne rzeczy i polecenia. Warto zwrócić uwagę na piękne zdjęcia oraz autorskie plansze w Instagram Stories, które idealnie współgrają z kolorystyką marki. Wśród fotek można dostrzec od czasu do czasu grafikę z cytatem – również w pełni spójną z całością. To pokazuje, że nie musisz trzymać się kurczowo norm na Instagramie, tzn. że nie tylko zdjęcia mają tu rację bytu.
Warto doczytać:
- Krótki przewodnik po najnowszych zmianach i funkcjach na Instagramie w 2020 roku.
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę.
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych.
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens.
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie.
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak prowadzić skuteczne działania na Facebooku, Instagramie, LinkedInie i Tik Toku, sięgnij po „Marketera+” nr 3 (41) 2020 o skutecznej reklamie, sprzedaży i obsłudze klienta w social mediach.