Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy prowadzeniu konta marki na Instagramie? Jakie pomyłki w kampaniach reklamowych na Instagramie pojawiają się najczęściej i co zrobić, żeby ich uniknąć? Sprawdź, co sądzą na ten temat ekspertki w branży.
Prowadzenie konta firmowego na Instagramie nie zawsze jest tak intuicyjne, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele błędów, które można popełnić, stracić czas, zaufanie odbiorców i przepalić budżet. Czego unikać? Sprawdź wskazówki, którymi dzielą się: Anna Ledwoń-Blacha, Agata Patoła i Justyna Mudło.
Już jest! Drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
11 najczęstszych błędów popełnianych przy prowadzeniu konta marki na Instagramie
Anna Ledwoń–Blacha – co-founder & creative director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec, głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.
- Brak spójności. Kupujemy „oczami” i lubimy to, co znamy. Na Instagramie odbiorcy cenią przede wszystkim porządek i estetykę. Kilkadziesiąt procent ludzi, którzy lądują na Twoim profilu na Instagramie, to osoby, które Cię nie obserwują. Chaos na feedzie nie zachęca ich do tego, aby zostać z Tobą na dłużej. I oczywiście zasady można łamać i wprowadzać kreatywny chaos. Jednak – podobnie jak w fotografii – chcąc rozbijać zasady, najpierw trzeba je poznać.
- Stosowanie popularnych hasztagów w masowej liczbie. Liczbę wykorzystanych hasztagów powinieneś dopasować do potencjału Twojego konta oraz do samego zdjęcia. Używanie najbardziej znanych # sprawi, że Twój post ginie. Podobnie jak z pozycjonowaniem – trudno osiągnąć wysoką pozycję na najbardziej popularne frazy.
- Brak uwierzytelniania dwuskładnikowego i dbania o bezpieczeństwo konta. Przynajmniej raz w tygodniu pomagam komuś odzyskać konto na Instagramie. I cóż, nie zawsze to się udaje. Brak uwierzytelniania, niezmienianie haseł i zapisywanie ich w łatwo dostępnym miejscu oraz dawanie dostępu do Twojego biznesowego konta bez kontroli, może zaowocować jego stratą. Dbaj o własne bezpieczeństwo!
Agata Patoła – zajmuje się social mediami w agencji K2. Tworzy strategie komunikacji, kampanie reklamowe oraz prowadzi działania contentowe w oparciu o Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, czy Spotify. Prowadzi szkolenia dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu i user experience.
- Powielanie contentu z Facebooka lub z innych social mediów – czasem po prostu nie masz pomysłu na to, co opublikować w dwóch serwisach. Zadaj więc sobie pytanie, czy lepiej robić coś na „pół gwizdka”? Może warto przeczekać i umieścić równie angażujący content na obu kanałach?
- Korzystanie z popularnych hashtagów zamiast z tych, które pasują do publikowanego contentu. Pamiętaj, że fotka staje się widoczna i rozpoznawalne pod danym hashtagiem, tylko jeśli pasuje do całości i gdy użytkownicy je polubią. Jaka jest szansa, że ktoś polajkuje zdjęcie kanapki, jeśli wyszukuje ładne widoki? ;)
- Skupianie się tylko i wyłącznie na zdjęciu. Oczywiście kreacja wizualna jest bardzo ważna, bo na Instagramie sprzedajemy za pomocą obrazów. Dlatego o estetyce nie powinniśmy zapominać, jednak… zdjęcie i jego opis powinny przedstawiać jakąś treść. To, że użytkownik zainteresuje się Twoim produktem po zobaczeniu zdjęcia, to pierwszy sukces, ale co dalej…?
Justyna Mudło – social media manager w MaxROY.agency, trener Instagrama. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jakąś historię (niektóre lądują na IG Stories, których jest wielką entuzjastką).
- Nieuzupełnione lub źle uzupełnione bio. Częstym błędem marek jest traktowanie biogramu po macoszemu i umieszczanie w tym miejscu samej nazwy firmy albo jedynie 1-2 słów wyjaśnienia, czym się ona zajmuje. Takie podejście szkodzi Ci już na początku, ponieważ bio ma służyć temu, żeby zrobić dobre „pierwsze wrażenie” – a dokonuje się je tylko raz i bez względu na to, czy nam się to podoba, czy nie. Poza tym bezpośrednio pod biogramem można dodać jedyny klikalny link na całym profilu – zadbaj więc o pasujące CTA, które celnie przekieruje uwagę odbiorcy tam, gdzie chcesz.
- Niepoprawne użycie hashtagów lub ich brak. Aby zrozumieć problem, przypomnij sobie, po co właściwie są te hashtagi. Pierwotną i stałą ich funkcją jest agregowanie treści wokół danego tematu, który akurat poruszasz. Dzięki nim możesz otagować Twój content i znaleźć nowe inspiracje z zakresu, który Cię interesuje oraz ogólnie pokazać, że Twój post istnieje. To zresztą praktycznie jedyny sposób zdobycia zasięgu dla świeżych kont niemających jeszcze grona followersów. Ważne jest więc, aby poprawnie opisywać zdjęcia – niech użyte znaczniki mówią o tym, co znajduje się na fotografii lub w poście, bo wtedy również algorytm Instagrama będzie dla Ciebie łaskawy.
- Reposty bez pytania / kradzieże zdjęć. Wydawać by się mogło, że w tym temacie powiedziane zostało już wszystko – wielokrotnie wybuchały przecież burze z powodu podkradania zdjęcia lub niewłaściwego użycia postu, na którym dana marka została oznaczona. Niestety wciąż przybywa przykładów nieuczciwego zachowania w tym zakresie. Sam fakt, że Twój odbiorca Cię oznacza, nie dowodzi, że życzy sobie, żebyś publikowane zdjęcie potraktował jak swoje. Zawsze należy zapytać o zgodę – najlepiej w komentarzu, aby pokazać innym nasze uczciwe podejście i być może przy okazji zdobyć nowych fanów!
- Niedodawanie napisów do Instagram Stories. Czy wiesz, że zdecydowana większość odbiorców ogląda Instastory bez dźwięku? Powodów jest wiele – przeglądamy Instagram w tramwaju, w toalecie, przy śpiącym dziecku albo po prostu chcemy na szybko przejrzeć, co „w trawie piszczy”. Powstrzymując się więc od transkrypcji tego, o czym mowa w Instagram Stories, tracisz zainteresowanie odbiorców i szansę, żeby dokładnie zapoznali się oni z Twoim przekazem. Abstrahując już nawet od faktu, że jakąś część naszych followersów mogą stanowić osoby głuche, które bez napisów również nie będą miały okazji zrozumieć sedna relacji.
- Niepoprawne wykorzystanie naklejek i innych funkcji w Stories. Wspominałam wyżej, jak ważne jest używanie interaktywnych funkcji Instagram Stories – między innymi naklejek, ankiet, opcji Q&A czy chociażby lokalizacji pozwalających na odkrycie naszych relacji przez osoby, które nas (jeszcze!) nie obserwują. Trzeba jednak używać ich poprawnie, czyli tak, żeby spełniały swoją funkcję. Natomiast bardzo często można zauważyć Instastory, gdzie te elementy znajdują się za blisko prawej lub lewej krawędzi ekranu, stając się tym samym bezużytecznymi. Przy próbie dotknięcia naklejki, zamiast na nią odpowiedzieć, przeskoczysz relację do przodu lub do tyłu.
14 najczęstszych błędów w kampaniach reklamowych na Instagramie i wskazówki, co robić, aby ich unikać
Anna Ledwoń-Blacha:
- Promowanie postów poprzez „promuj post”, a nie w Managerze Reklam. To mocno zawęża pole działania i jednocześnie sprawia, że nie masz statystyk organicznych postu.
- Te same kreacje na feedzie, co w Instagram Stories. Te dwa umiejscowienia powinny mieć dedykowane kreacje reklamowe.
- Brak jasno określonego celu reklamowego. Przykład? Prowadzisz kampanię sprzedażową, wybrałeś w Managerze cel: konwersja. A jednocześnie zachęcasz ludzi w copy do komentowania czy udostępniania w Instagram Stories.
- Zbyt szeroka grupa odbiorców. Budowanie szerokiej grupy odbiorców znajduje sens, kiedy budujesz działania świadomościowe. Chociaż oczywiście można tutaj postawić duże „to zależy”. Natomiast prowadzenie działań sprzedażowych do grupy docelowej, która ma styczność z Tobą po raz pierwszy, jest przepalaniem pieniędzy.
- Złe przekierowania. Pokazujesz w reklamie konkretny produkt, do którego zakupu zachęcasz, a jednocześnie linkujesz na stronę główną sklepu bądź do kategorii.
Agata Patoła:
- Wybieranie influencerów, którzy mają tylko i wyłącznie obserwujących, a brakuje im zaangażowania pod postami. Jeśli zależy Ci na efektywnych działaniach dla marki, nie zapewni ich influencer, który ma 50 tys. obserwujących, a jedynie 10 komentarzy pod postem.
- Unikanie branded content. Nie ma potrzeby unikania oznaczenia sponsora postu. Jesteś wtedy fair w stosunku do użytkowników, obserwatorów i zapewniasz sobie dodatkowe przekliki z nazwy marki :)
- Skupianie się tylko i wyłącznie na zasięgach influencerów. To błąd powielany niemal w każdej kampanii. Bardzo często marketerzy kierują się wysokimi zasięgami, a zapominają np. o dopasowaniu influencera do produktu, a także… o tym, że rozchwytywany influencer z wysokimi zasięgami często jest bardziej „banerem reklamowym” niż kimś, kto rzeczywiście może polecić Twój produkt i jest przy tym… autentyczny.
- Niedostosowanie kreacji do umiejscowienia. Nic nie wygląda bardziej kiczowato jak kwadratowe grafiki z kawałkiem tekstu pokazujące się na Instagram Stories. Dbaj o estetykę i zainteresowanie.
Justyna Mudło:
- Używanie tylko i wyłącznie opcji „Promuj post”. Panel reklamowy dostarcza tak szerokiego wachlarza rozwiązań, jeśli chodzi o targetowanie czy optymalizację kampanii, że poprzestanie na „Promuj post” to doprawdy grzech główny w działaniach reklamowych na Instagramie. Nie przepalaj budżetu i korzystaj z pełni możliwości, jakie prezentuje Menedżer Reklam. Warto zgłębić dostępne opcje i wzbogacić swój profil o przemyślane kampanie płatne.
- Uruchamianie kampanii reklamowej bez określenia KPI. Chcesz włączyć reklamę, ale w sumie nie wiesz, po co. To znaczy wiesz – chcesz mieć dużo wszystkiego – serduszek, komentarzy, nowych obserwujących, przejść na stronę, dodań do koszyka, zakupów, rejestracji w formularzu… Zaraz, zaraz – wymienione tutaj elementy to przecież tak naprawdę wiele różnych celów reklamowych! Chcąc więc uzyskać jak najlepsze wyniki w każdym z nich, potrzebujesz kilku różnych kampanii reklamowych, które będą Cię zgodnie prowadzić do osiągnięcia założonych KPI. Pamiętaj, aby komponowanie reklamy zaczynać od wyboru celu, a nie kreacji czy targetu.
- Niedopasowanie kreacji graficznej do umiejscowienia reklamy. Dość często niestety widzi się niedopasowane grafiki czy zdjęcia pod konkretne umiejscowienie na Instagramie. Przykładowo, reklama w Stories to świetne rozwiązanie, ponieważ zwykle w ogóle nie przypomina treści typowo sprzedażowej, ale natywnie wrzuconą treść organiczną – zwłaszcza, jeśli dodasz do niej np. naklejkę z ankietą. Szkoda byłoby więc tracić potencjał na dobry wynik przez to, że nie dopasowałeś kreacji do umiejscowienia i zamiast kreatywnego przekazu graficznego w formacie 9:16, masz wypośrodkowany kwadrat z uciętą treścią posta pod spodem.
- Niedopasowanie języka reklamy do etapu lejka sprzedażowego. Nie jest to błąd charakterystyczny typowo dla kampanii na Instagramie, ale myślę, że warto o tym wspomnieć. Na każdym kroku tworzenia reklamy pamiętaj, do kogo ją kierujesz – a dokładniej: na jakim etapie lejka zakupowego znajdują się jej odbiorcy. Przesadny, zbyt nachalny ton sprzedażowy odstraszy potencjalnych klientów nie tylko totalnie nieznających naszej marki, ale i tych, którzy już mają coś w swoich koszykach. Manewruj słowem tak, aby odbiorca reklamy poczuł się zaopiekowany, a nie śledzony i wręcz dręczony komunikatem zakupowym.
- Automatyczne promowanie postów z Facebooka na Instagramie. Warto przypomnieć, że nie wszystkie posty z Facebooka nadają się do promowania na Instagramie. Dotyczy to przede wszystkim postów, gdzie oczekujesz komentarzy z dodanym zdjęciem (np. w konkursie) czy też kliknięcia w link dodany w treści – żadnej z tych rzeczy na Instagramie nie wykonasz, a jedynie wzbudzisz irytację wśród odbiorców, co przecież nie jest Twoim celem. Rozdzielaj więc umiejscowienia reklamy tak, żeby w pełni wykorzystywać możliwości danej platformy, a nie generować nieporozumienia.
Warto doczytać:
- Instagram w praktyce: najbardziej inspirujące polskie konta firmowe,
- Instagram w praktyce: 14 wskazówek, jak zwiększyć zasięg organiczny,
- Instagram w praktyce: najciekawsze kampanie i akcje 2020 roku.
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę,
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych,
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens,
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie,
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać,
- Instagram dla e-commerce w praktyce: 17 polskich kont e-sklepów, które inspirują.