Co łączy dyrektora zarządzającego Google UK, prezesa ITV i dyrektora generalnego Heineken? Wszyscy oni zgodnie przyznają, że lektura Johna R. Wellsa stanowi jedno z najważniejszych i najlepszych dzieł w dziedzinie biznesu. Kilkadziesiąt pozytywnych opinii znajdujących się na pierwszych stronach książki podkreśla niezwykłość lektury. A ja, jako osoba bardzo zainteresowana rozwojem przedsiębiorczości w Polsce, z ogromną przyjemnością dodałabym do tej listy swoją recenzję.
Z dużą rezerwą podchodziłam do lektury Johna R. Wellsa „Inteligencja strategiczna. Jak stworzyć mądrą firmę”. Mimo obiecującego tytułu, trochę obawiałam się zetknięcia z suchymi definicjami i wskazówkami opartymi na teorii rodem z podręczników o przedsiębiorczości. Ogromnie więc cieszę się, że książka amerykańskiego naukowca okazała się przeciwieństwem tych standardowych, poradnikowych publikacji.
Pozycja skierowana jest właściwie do każdej osoby, która związała swoje życie z przedsiębiorczością lub też dopiero znajduje się u progu kariery. Niezależnie bowiem od tego, czy jesteś rekinem biznesu, czy też płotką, John R. Wells otworzy Twoje oczy i wskaże najskuteczniejsze sposoby zarządzania Twoją firmą.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W swojej publikacji Wells odpowiada na pytania dotyczące upadku firm – trafnie wskazuje źródła porażek, które, jak można się domyślić, wynikają z przyczyn wewnętrznych organizacji. Za największe zagrożenie uznaje inercję, którą definiuje jako wręcz śmiertelną chorobę firm. Problemem, a właściwie wadą przedsiębiorców jest bowiem bierność – przyzwyczajeni do jednego sposobu postępowania, nie potrafią zmienić swoich nawyków. Uparcie realizują własne wizje, nawet te sprzed kilkunastu lat czy z początków działalności. Dlatego też Wells określa wymagania, jakie muszą spełnić firmy, by osiągnąć sukces i cały czas mocno podkreśla, jak ważne jest ciągłe wyznaczanie celów strategii biznesowej. Tworzy przy tym zgrabną definicję inteligencji strategicznej, szczegółowo opisując jej poziomy z przykładami prawidłowych i niewłaściwych działań na każdym z wyznaczonych szczebli.
Warto podkreślić, że nie są to rozważania czysto teoretyczne. Sam autor jest doświadczonym naukowcem, dyrektorem szkoły biznesu, ale przede wszystkim konsultantem strategicznym, przedsiębiorcą i członkiem zarządu. Całą swoją wiedzę opiera zatem na studiach przypadków – obserwowanych porażek (np. Circuit City) czy też analizie sukcesu (np. firmy Walmart).
Książka podzielona jest na trzy części, które autor podaje za najważniejsze składowe prawidłowego zarządzania firmą. Część pierwsza – „Mądra strategia” – wskazuje trzy poziomy inteligencji strategicznej (niski, średni, wysoki) oraz przykłady zachowań na każdym z tych szczebli. W kolejnej części – „Mądra struktura” – znajdziemy dogłębną analizę patologii inercji strukturalnej wraz ze wskazówkami skutecznego zwalczania przeszkód w rozwoju na tym poziomie. Wyjaśnione zostają elementy struktury, powody inercji, metody jej uniknięcia oraz sposoby na zwiększanie inteligencji strukturalnej. Trzecia część – „Mądre umysły” – skupia się na niewykorzystanym potencjale ludzkiego myślenia. Sięgając do genetyki i zagadnień społecznych, autor bada przyczyny ludzkiej odporności na zmiany, ale także możliwości dla firm, jakie niesie ze sobą ludzkie dążenie do rozwoju osobistego. Rozdziały zakończone są krótkimi podsumowaniami, gdzie w kilku punktach podkreślone zostają działania charakteryzujące dobrego lidera.
W publikacji spotkamy dużo haseł, reguł, wykresów, ale zero marketingowego mydlenia oczu. Co ważne, John R. Wells zwraca się do swoich czytelników językiem bardzo prostym, w przystępny sposób prezentując swoją wiedzę. Czasami bardzo dobitnie i bez ogródek wskazuje błędy osób na stanowiskach zarządzających. Wylewa kubeł zimnej wody na głowy biznesmenów, demaskując ich naturę „udawaczy-teoretyków”, którzy pod przykrywką strategii realizują swoją działalność. Dzięki temu książkę można traktować także jako dobry poradnik bycia przywódcą, który swoim współpracownikom może zagwarantować stabilną przyszłość i stale dostosowuje kierunek działań do realiów biznesowych.
Podsumowując, bardzo polecam tę publikację Wellsa. Książka zawiera tyle wiedzy, że nie można opuścić choćby jednej strony bez poczucia utraty cennych informacji. Nawiązując do przytoczonych w jej treści słów Lewisa Carrolla: „Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, wszystko jedno, w jakim kierunku się udasz”, należy podkreślić, że Wells doskonale wie, w jakim kierunku podążać i jak przełamać sposób myślenia o swoim własnym biznesie, prowadząc go drogą do sukcesu. Jestem przekonana, że każdy, kto poświęci kilka chwil na lekturę „Inteligencji strategicznej”, nie uzna tego czasu za zmarnowany.
[kreska]Tytuł: Inteligencja strategiczna. Jak stworzyć mądrą firmę
Autor: J. R. Wells
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Rebis