Ads Creative Studio to nowe narzędzie Google’a. W jaki sposób platforma ułatwi pracę marketerom i jak można wykorzystać ją w praktyce?
Chcesz wiedzieć, jak efektywnie wykorzystać możliwości Google Ads? Sięgnij po „Marketera+” nr 4 (54) 2022 o skutecznej reklamie w wyszukiwarkach.
Po udanym okresie testów Google wprowadził Ads Creative Studio – narzędzie, które wspiera tworzenie bardziej efektywnych reklam displayowych i wideo oraz ułatwia współpracę zespołom pracującym nad tworzeniem reklam.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówkami na temat tego, jak w praktyce można wykorzystać Ads Creative Studio dzielą się specjaliści z branży: Miłosz Bolszaków, SEM specialist w ADSright, Łukasz Chwiszczuk, Google Ads expert, Dagmara Kałkus, SEM specialist w DevaGroup, Zuzanna Kowalska, Google Ads specialist w agencji digitalk, Emilia Pakulska, senior PPC specialist w Bluerank oraz Edyta Stasiak, niezależny certyfikowany specjalista Google Ads.
Opinie ekspertów
Miłosz Bolszaków, SEM specialist w ADSright
Ads Creative Studio to platforma udostępniona niedawno przez Google’a, która umożliwia zarządzanie kreacjami reklam display oraz wideo. Daje możliwość tworzenia wielu wariantów reklam na podstawie przesłanych elementów, takich jak: obraz, tekst oraz dźwięk. Dzięki temu marketerzy mogą tworzyć spersonalizowane kreacje dopasowane do różnych grup odbiorców, kontekstów czy lokalizacji.
Dodatkową zaletą Ads Creative Studio jest możliwość synchronizacji platformy z kontem Google Ads, co ułatwia sprawne przesyłanie utworzonych kreacji, które można wykorzystać w kampanii w Sieci Reklamowej.
Reasumując – platforma usprawni i przyspieszy pracę zespołu kreatywnego w zakresie zarządzania zasobami reklamowymi. Nowa era, która nadeszła wraz z wejściem Ads Creative Studio sprawia, że od teraz marketerzy mogą w prosty sposób pracować nad samym projektem i wspólnie konfigurować jego parametry.
Łukasz Chwiszczuk, Google Ads expert
Ads Creative Studio jest dla mnie cały czas narzędziem do końca nieodkrytym. Nadal jestem w fazie testowania i poznawania jego funkcjonalności. Zakładam, że odkrycie wszystkich rozwiązań i przełożenie ich na praktykę zajmie mi jeszcze sporo czasu. Chętnie jednak podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami.
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby Wasz marketing, gdyby można było zrobić nieskończenie dużo kreacji, w dodatku dokładnie posegmentowanych pod względem demografii, zainteresowań, lokalizacji albo nawet dowolnego przez Was przekazanego sygnału? Co by było, gdybyśmy mogli to jeszcze testować i eksperymentować. Uzyskać odpowiedzi na pytania typu: które kreacje przy jakim targetowaniu sprawdzają się lepiej?
Byłoby po prostu idealnie i byłaby to dość duża zmiana na rynku reklamy digital. Okazuje się, że jest to możliwe. Na razie dla wybranych użytkowników. Być może w momencie, w którym czytacie mój tekst, Google udostępnił już narzędzie dla wszystkich.
Tym, co nas głównie ograniczało w przypadku powyższego testowania kreacji były zazwyczaj dwa czynniki, czyli przede wszystkim pieniądze oraz czas.
Pieniądze – nie zawsze mamy możliwość zrobienia wszystkich formatów/zmian/testowania kreacji, ze względu na rosnący koszt przy pracach graficznych. Dodatkowo ograniczenia finansowe (budżety kampanii) czasami przewyższały pełne wykorzystanie wszystkich możliwych formatów. Problem ten dotyczy zarówno mikro, jak i makro przedsiębiorców. Trywialnie rzecz ujmując, dla każdego koszt to po prostu koszt.
Czas – paradoksalnie wiele kreacji powstaje pod presją czasu, a kiedy czasu pozostaje mało, to często dostajemy okrojone paczki z kreacjami, w postaci części formatów. Bywa i tak, że to nam brakuje czasu na to, aby zrobić testy kilkudziesięciu kreacji do różnych kampanii, w różnych opcjach targetowania.
Jaka więc zmiana nastąpiła? Otóż pojawienie się narzędzia – Google Ads Creative Studio, które nie tylko da nam większe możliwości, ale i znacznie ułatwi pracę i pozwoli na wyciągnięcie ciekawych wniosków.
Czym jest GACS (Google Ads Creative Studio)? Narzędziem do tworzenia kreacji. O ile brzmi to bardzo prosto i skromnie, to otwiera ono zupełnie nowy rozdział. Przy pomocy szablonów możemy stworzyć wiele kreacji display lub wideo. Wygląda to dokładnie tak jak na screenie poniżej.
Jak możemy to wykorzystać w praktyce i jaka jest największa zaleta tego narzędzia?
1. Szybkość. Możemy stworzyć w szybki i prosty sposób kreacje display wideo. Dodatkowo możemy sami edytować teksty na kreacji. Potrzebujesz zmienić kreacje z aktualną promocją? Chcesz zwiększyć rabat czy wydłużyć czas oferty? Możesz to zrobić od ręki. Oczekiwanie będzie polegało tylko na zatwierdzeniu kreacji przez system.
2. Testy kreacji. Mamy możliwość testowania tekstów i obrazów różnych wariantów kreacji. Dzięki temu rozwiązaniu możemy znaleźć najlepszą kombinacje tekstów/obrazków/szablonów do prezentacji swoich usług lub produktów. Myślę, że będzie to duży powrót funkcjonalności zwanej eksperymenty w Google Ads.
3. Testy targetowania. Możliwość testowania wielu odmian kreacji w zależności od wybranego przez nas targetu, czyli odpowiedzi na pytania takie jak:
- czy dana kreacja zadziała lepiej na mężczyzn, czy na kobiety?
- czy kolor bądź CTA na kreacji będzie lepiej działał w danej grupie demograficznej?
- czy warto zmienić tło kreacji na panoramę miasta, na które właśnie targetujemy kampanie?
4. Wideo. Problemem, z jakim dosyć często się spotykam jest przygotowanie kreacji wideo. Pomimo tego, że zarówno my, jak i klienci doskonale wiemy, że użytkownicy wolą oglądać wideo, niż czytać treść. Czasami po prostu nie ma na takie działania dodatkowego budżetu lub, jak już wcześniej wspomniałem, brakuje czasu. W Ads Creative Studio, dzięki prostym szablonom, mamy możliwość stworzenia w szybki sposób kreacji do reklam wideo.
Czy oznacza to koniec pracy grafików i osób zajmujących się szeroko rozumianą pracą kreatywną? Absolutnie nie. Oznacza to, że będzie więcej czasu na przygotowanie podstawy kreacji/pomysłu/koncepcji, a mniej problemów z przeformatowaniem lub dostosowaniem kreacji pod dane medium reklamowe. Dodatkowo dostajemy nowe możliwości dotyczące samego wykorzystania kreacji. Jeżeli nie mieliście jeszcze okazji skorzystać z GACS, polecam to zrobić jak najszybciej :)
Dagmara Kałkus, SEM specialist w DevaGroup
W lipcu 2022 r. Google udostępnił platformę, którą do tej pory znaliśmy tylko z wersji beta o ograniczonej dostępności: Ads Creative Studio. Google obiecuje nam oszczędność czasu i pieniędzy przeznaczonych na pracę zespołów kreatywnych. Do dyspozycji mamy kilka narzędzi:
- director mix, w którym zmontujemy reklamy wideo. Dzięki opcji podstawiania elementów, możemy przygotować szereg kreacji dopasowanych indywidualnie do lokalizacji, języka czy zainteresowań użytkownika. W łatwy sposób podmienimy w projekcie cenę produktu czy przetestujemy nowe call to action. Możemy również skorzystać z gotowych szablonów reklam wideo.
- biblioteka zasobów – miejsce, w którym możemy przechowywać materiały graficzne i wideo do wykorzystania przez zespół w projektach.
- szablony animowanych reklam displayowych do wyświetlania na platformie Display&Video 360 oraz możliwość przesłania własnych pakietów kreacji HTML5.
Zuzanna Kowalska, Google Ads specialist w agencji digitalk
Bez grafika jak bez ręki – mawiają marketingowcy. Ale czy na pewno? Pomysł, odrobina kreatywności i odpowiednie narzędzie – czy są w stanie zdziałać cuda? Zdecydowanie! Poznajcie więc Ads Creative Studio, dzięki któremu każdy marketingowiec może zostać prawdziwym mistrzem kreatywności i dodatkowo dopasować filmy do wybranych odbiorców. Jesteście ciekawi jak?
Tworzenie filmów i reklam displayowych z Ads Creative Studio jest proste i efektywne. Możesz stworzyć bannery i filmy wprost do wykorzystania w kampaniach displayowych, YouTube, a nawet Performance Max. To narzędzie pozwala na wiele. Dodawanie tekstów, obrazów, ścieżki dźwiękowej, wideo i łączenie wszystkich materiałów w całość to tylko niektóre możliwości. Nie potrzeba dużych nakładów pracy i zasobów. Możesz wyeksponować przepięknie produkt, pokazać jego cechy charakterystyczne wykorzystując same rendery, trochę chwytliwego copy i muzykę z baz multimedialnych z zasobami do wykorzystania komercyjnego, dobierz jeszcze kolory i tadam! Gotowy klip, który przekaże więcej niż banner, masz gotowy. Narzędzie przetestowałam na własnej skórze i mam kilka wniosków, którymi się z Wami podzielę.
Interfejs jest niezwykle przyjazny. Dodawanie elementów do tworzonych szablonów nie powinno więc stanowić żadnego problemu – cały panel jest bardzo intuicyjny. Po wejściu do panelu możesz zdecydować się na utworzenie jednego z dwóch rodzajów projektów (na razie):
- do wykorzystania w sieci reklamowej – bannery reklamowe,
- do wykorzystania w sieci YouTube – wideo reklamowe.
Bez względu na to, który z typów projektów wybierzesz, jego stworzenie nie powinno być problematyczne. System krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces. Tylko warto zaznaczyć, że utworzone bannery możesz wyeksportować do kont reklamowych Display & Video 360, a filmy do Google Ads. Możliwość tworzenia filmów jest więc praktycznie dostępna dla każdego marketingowca! A filmy z YouTube w prosty sposób można pobrać i wykorzystać także w innych systemach reklamowych czy akcjach promocyjnych, dostosowując wymiary filmów do potrzeb reklamowych nawet w prostych darmowych edytorach.
Tworzenie wariantów jest też niezwykle pomocną funkcją. Zamień kolejność, muzykę, kolory, copy czy obrazy i sprawdź, które rozwiązanie będzie najlepsze. Przygotuj kilka wariantów reklam i pokaż je w różnych konfiguracjach dla potencjalnych klientów. Sprawdź, co się najlepiej klika, która reklama najlepiej konwertuje, a które kreacje warto poprawić. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj! Pamiętajcie, że nawet mała zmiana może wpłynąć na cały film. To jedna ze świetnych funkcji, których często brakuje w innych tego typu narzędziach.
Za pomocą utworzonych reguł możesz dostosować filmy dla konkretnych grup odbiorców. Kierowanie dotyczy demografii, zainteresowań, segmentów niestandardowych, lokalizacji i tematów. Przygotuj specjalne copy na filmach dla każdej z grup, do której chcesz dotrzeć – to pozwoli na testowanie kreacji i przekazu. Tworzenie reguły nie jest obowiązkowe. Możesz wyeksportować utworzone zasoby i już w kampaniach zadecydować, do kogo jaki przekaz ma trafić – to nieograniczone możliwości.
Efektywność – to coś, co jako marketerzy cenimy w kampaniach reklamowych najbardziej. A przede wszystkim najbardziej nas cieszy, gdy koszty reklam przynoszą realny zwrot z inwestycji! Ale mało kto dolicza koszty utworzenia zasobów reklamowych do kosztu reklamy, zwykle ograniczając się do stawek za kliknięcie. Ale pomyślcie, że zlecenie przygotowania wideo czy bannerów to także koszty, które teraz dzięki Ads Creative Studio możemy zminimalizować, a realne zwroty z poniesionej na reklamy inwestycji będą jeszcze większe. Nie rzucając słów na wiatr, podam przykład takiej efektywności. Marka General Motors South America, korzystając z Ads Creative Studio, mogła zmniejszyć koszty produkcji materiałów wideo aż o 30%, a kampania, która miała zwiększyć świadomość nowego modelu auta, odnotowała aż 56% wzrost wyszukiwań haseł związanych z modelem w sieci (źródło: https://blog.google/).
Eksport dzieła – ten może być trochę problematyczny. U mnie był, gdyż widząc, jak intuicyjne jest całe narzędzie, na koniec czekałam na magiczny guzik, który przerzuci zasoby do konta reklamowego i niestety trochę się pomyliłam. Guzika nie ma, ale da się to naprawdę szybko zrobić. Wystarczy wcześniej nie zapomnieć o połączeniu naszego Ads Creative Studio z kontem reklamowym. Reszta pójdzie już z górki. Gdy chcesz wyeksportować film, po przejściu całej ścieżki tworzenia możesz wygenerować kod, który trzeba dodać w Laboratorium Google Ads, a wideo zostanie przesłane automatycznie na konto. Pamiętaj tylko, że jeżeli będziesz ponownie edytować film, to zmiany w już wyeksportowanych filmach nie będą widoczne.
Samo narzędzie zapowiada się bardzo dobrze i może odmienić niejedno marketingowe życie. Na pewno pojawi się więcej funkcji, które umożliwią m.in. tworzenie projektów wideo możliwych do wyeksportowania do kont reklamowych Display & Video 360. Musimy jeszcze trochę poczekać na aktualizację, bo daty nie są znane.
Natomiast już możemy działać, tworzyć i dać poszaleć naszemu wewnętrznemu artyście pod kątem przygotowania kreacji. A co ciekawsze – przygotowywać bardziej przemyślane i dopasowane do docelowych odbiorców reklamy, bo konsumenci lubią i zdecydowanie wolą, gdy widzą komunikaty skierowane wprost do nich.
Chcesz wiedzieć, jak tworzyć skuteczne reklamy w Google Ads? Zamów prenumeratę roczną extra premium M+ z pakietem praktycznych e-szkoleń.
Emilia Pakulska, senior PPC specialist w Bluerank
Jeśli jeszcze nie korzystałeś z Ads Creative Studio w wersji beta, teraz bezpłatne konto możesz założyć tutaj i połączyć je z kontami Google Ads, Display & Video 360 lub Campaign Manager 360. Narzędzie pozwala na tworzenie, modyfikację i eksport kreacji wideo do Google Ads, natomiast w przypadku reklam displayowych uzyskaliśmy możliwość projektowania kreacji i ich eksportu tylko do Display&Video 360.
Zgodnie z obietnicami giganta z Mountain View platforma będzie prężnie rozwijana, więc wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności to kwestia czasu. Częste zmiany w zakresie promocji? Spersonalizowany przekaz? Wiele języków i lokalizacji? Platforma pomoże przeprowadzić zmiany komunikacyjne w kreacjach, a gotowe materiały wyeksportować do wielu kont jednocześnie. To pozwoli zredukować dotychczasowe koszty produkcji i modyfikacji. Usprawnieniu ulegnie proces twórczy i współpraca specjalistów PPC i działu kreatywnego. Warto już teraz uzupełniać Bibliotekę Zasobów w Ads Creative Studio, aby w jednym miejscu zgromadzić obrazy, filmy, dźwięki i czcionki, porządkując je i archiwizując do przyszłego użycia. Nareszcie wszystkie dotychczasowe, jak i aktualnie powstające reklamy graficzne i wideo będą też zgromadzone w jednym miejscu i dostępne dla całego zespołu!
Edyta Stasiak, niezależny certyfikowany specjalista Google Ads
Nie zawsze specjalista lub jego klient mają możliwość stworzenia profesjonalnego filmu reklamowego lub reklam graficznych. Wtedy z pomocą przychodzi Ads Creative Studio. Dzięki temu narzędziu reklamodawcy mogą dość szybko przygotować nowe kreacje i dostosować je do różnych odbiorców, kontekstów, języków czy lokalizacji. Odpowiednie reguły pozwolą stworzyć reklamy odpowiadające potrzebom różnych grup użytkowników, bez konieczności angażowania osób z zewnątrz.
Co więcej, po połączeniu Ads Creative Studio z Google Ads, Display & Video 360 lub Campaign Manager 360, marketerzy mogą udostępniać przygotowane reklamy na tych platformach i wykorzystywać je w swoich kampaniach.
To dopiero początek działania nowego narzędzia i ma ono jeszcze ograniczone funkcje. Liczę jednak, że z biegiem czasu stanie się coraz bardziej użyteczne w codziennej pracy.
Warto doczytać
- Jakie zmiany w Google Ads czekają marketerów w 2022 r.?
- Google Ads w praktyce – jak pisać i konfigurować skuteczne reklamy elastyczne
- 7 nieoczywistych kwestii, które warto zbadać przy optymalizacji konta Google Ads
- Niewielki budżet, dobre efekty. Jak skutecznie wykorzystać Google Ads w małej lub średniej firmie