78% polskich internautów przynajmniej raz kupiło online1. To sprawia, że liczba sklepów internetowych, a wraz z nią poziom konkurencji, szybko rośnie. Nowe podmioty, szczególnie małe i średnie, potrzebują odpowiednich narzędzi, które pozwolą im przebić się z ofertą do szerszej grupy odbiorców. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest multipartnerski program lojalnościowy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie korzyści mogą płynąć z dołączenia do multi-
partnerskiego programu lojalnościowego dla sklepów internetowych, - w jaki sposób multipartnerskie programy lojalnościowe mogą zwiększać sprzedaż i pozyskiwać nowych klientów,
- jakie działania promocyjne w ramach multipartnerskiego programu lojalnościowego mogą poprawić wyniki sprzedaży e-sklepu.
Program lojalnościowy – skuteczniejsza alternatywa dla obniżek cen
Konsumentów coraz trudniej przyciągnąć prostymi obniżkami cen. Od dłuższego czasu dostrzegalny jest również spadek efektywności płatnych działań promocyjnych skierowanych do szerokich grup odbiorców. Zdecydowanie atrakcyjniejszym i odpowiadającym na aktualne potrzeby konsumentów rozwiązaniem może być program lojalnościowy. Przyznawanie bonusów w postaci punktów w zamian za określoną aktywność to coraz popularniejsze narzędzie promocyjne.
Zapamiętaj
Dobrze zaprojektowany program lojalnościowy pomoże m.in. wzmacniać działania marketingowe sklepu i budować ruch w okresach niepromocyjnych oraz oferować klientowi stałą, dodatkową zachętę do zakupu. Samodzielna budowa od zera kompleksowego rozwiązania lojalnościowego wymaga jednak zasobów – zarówno ludzkich, technologicznych, jak i finansowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W grupie siła
Alternatywą dla samodzielnego tworzenia programu lojalnościowego może być dołączenie do programu multipartnerskiego, który zrzesza wiele marek. Najpopularniejszy na polskim rynku jest PAYBACK. Może pochwalić się bazą kilku milionów aktywnych użytkowników – klientów sklepów stacjonarnych i ponad 350 sklepów online, które są częścią programu.
Multipartnerskie programy lojalnościowe ze względu na swoją specyfikę oferują wiele korzyści dla uczestniczących w nich firm, w tym dla e-sklepów.
Multipartnerskie programy lojalnościowe, oparte na gratyfikacji za zakupy w formie punktów, działają na trzech głównych płaszczyznach.
1. Generowanie dodatkowych obrotów i pozyskiwanie nowych klientów
Najważniejszym narzędziem w tym zakresie są punkty przyznawane klientom. W internecie współpraca na linii sklepy – program lojalnościowy zazwyczaj odbywa się w modelu afiliacyjnym, co oznacza, że aby otrzymać punkty, klient musi przejść do sklepu internetowego ze strony lub aplikacji mobilnej programu. W niektórych przypadkach możliwe jest uruchomienie przekierowania dzięki wtyczce do przeglądarki.
2. Generowanie dodatkowych transakcji
Dobrze sprawdza się tu możliwość oferowania kart podarunkowych. Opcja wymiany punktów na vouchery jest najbardziej pożądanym przez konsumentów benefitem. Jego wprowadzenie pozwala przebić się do świadomości nowych klientów i może stanowić zachętę do pierwszych zakupów.
3. Wzmacnianie prowadzonych akcji promocyjnych
Może się to odbywać np. przez informowanie w kanałach własnych programu o trwających kampaniach czy przyznawanie dodatkowych punktów za zakupy w okresie promocji.
Przykład
W 2023 r. jeden ze sklepów online współpracujących z PAYBACK obchodził rocznicę działalności. Z tej okazji zorganizowana została specjalna dwutygodniowa kampania, nakierowana na zwiększenie sprzedaży. W pierwszej fazie akcji uczestnicy programu mogli skorzystać ze specjalnego kuponu, dzięki któremu dostawali 15 razy więcej punktów za zakupy na stronie sklepu, a przez ostatnie dwa dni promocji – aż 25 razy więcej. Oferta została wsparta komunikacją za pośrednictwem kanałów własnych PAYBACK. Dzięki podjętym działaniom sprzedaż w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim miesiącu wzrosła o 110%.
Mierzalne korzyści ze współpracy
Ważnym elementem współpracy sklepów online z multipartnerskimi programami lojalnościowymi jest możliwość skorzystania z różnorodnych formatów promocyjnych – od krótkoterminowych do wielotygodniowych, od wyspecjalizowanych do ogólnych, od okazjonalnych do regularnych. Każdy sklep, stacjonarny czy internetowy, ma inną charakterystykę działalności, więc każdy będzie wymagał innego miksu działań promocyjnych.
Oprócz zróżnicowania formatów akcji bardzo ważna jest mierzalność efektów. Dobry program lojalnościowy powinien na bieżąco dostarczać dane dotyczące rezultatów podjętych działań oraz zapewniać doradztwo w zakresie ich ewentualnej optymalizacji.
Przykład
PAYBACK oferuje sklepom online w koalicji zróżnicowany zestaw akcji promocyjnych. E-commerce, które uczestniczą w programie, otrzymują bieżące raporty z wyników realizowanych działań. Formaty stosowane przez PAYBACK obejmują m.in.:
- Turbo Środy, podczas których przez jeden dzień klienci wybranego sklepu otrzymują wysoką gratyfikację punktową za zakupy, co przekłada się na średni wzrost sprzedaży o 166%,
- Sklep Miesiąca, czyli miesięczną kampanię poświęconą jednemu sklepowi – zapewnia ona dużą ekspozycję w kanałach własnych PAYBACK, której efektem jest średni wzrost sprzedaży o 37%,
- PA NA TO, czyli siedmiodniową kampanię małych sklepów online realizowaną dla kilku członków koalicji jednocześnie – pozwala ona uzyskać średni wzrost sprzedaży o 242%,
- kampanie okazjonalne, np. podczas Black Week czy świąt Bożego Narodzenia.
W warunkach rosnących kosztów operacyjnych, a co za tym idzie: spadających marż, udział w multipartnerskim programie lojalnościowym stanowi bezcenne wsparcie dla sklepów internetowych. Optymalizacja wydatków marketingowych dzięki spersonalizowanej komunikacji opartej na szerokim profilu zakupowym konsumenta, dostęp do rozwiniętej platformy promocyjnej oraz zachęta w postaci punktów do zakupów, również poza okresami rabatowymi – to tylko niektóre z korzyści, które wiążą się z wdrożeniem programu lojalnościowego.
- „E-commerce w Polsce 2024” – raport Gemiusa, Polskich Badań Internetu i IAB Polska,
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży w 2025 roku”.
Materiał reklamowy partnera