W sporcie ceni się m.in. wytrwałość, umiejętność pracy zespołowej oraz zdrową rywalizację. Połączenie tych elementów w nowoczesnej formule, wspierającej regularną aktywność fizyczną, daje liczne i wymierne korzyści. MultiSport wykorzystuje w tym celu mechanizmy grywalizacyjne i lojalnościowe w Letniej Grze oraz w programie „Zaprojektuj formę”. Poznaj kulisy tych akcji.
Gry komputerowe są jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. Z raportu „The game industry of Poland” wynika, że w Polsce jest ok. 20 mln graczy1. Szacuje się, że ich liczba na całym świecie mogła przekroczyć już 3 mld (w 2021 r. miało ich być ok. 2,96 mld2).
Co ciekawe, rosnąca popularność gier komputerowych, a także powolny, ale zauważalny spadek zainteresowania tradycyjnymi systemami motywacyjnymi w firmach, silnie oddziałuje na tworzone obecnie rozwiązania, które mają na celu budowanie zaangażowania zespołów, pracowników czy klientów marki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ciekawostka
Z raportu „Gamification at Work” TalentLMS wynika, że:
- 9 na 10 pracowników deklaruje, że osiągnęłoby większą produktywność w pracy, gdyby ich codzienne czynności zawodowe miały elementy grywalizacji,
- 88% respondentów twierdzi, że grywalizacja sprawia, że są szczęśliwsi w pracy,
- elementy grywalizacji w pracy sprawiają, że 87% pracowników czuje większą więź społeczną.
(G)rywalizacja w Letniej Grze
Od kilku lat w ramach programu MultiSport użytkownicy kart mają możliwość korzystania z wakacyjnej grywalizacji, która premiuje aktywności sportowe i poszerzanie wiedzy z zakresu pozytywnego wpływu sportu na kondycję psychofizyczną.
Przez dziewięć tygodni (od czerwca do sierpnia) uczestnicy grywalizacji zdobywają punkty m.in. za systematyczność w treningach, odkrywanie różnych dyscyplin, odwiedzanie nowych obiektów sportowo-rekreacyjnych czy edukację w ramach quizów i eksperckich artykułów o aktywnym stylu życia.
Aby zachęcić odbiorców do wielotygodniowego udziału w projekcie, utrzymać ich uwagę, zaangażowanie i motywację do treningów w obiektach sportowych latem (czyli w sezonie, w którym popularniejsze są aktywności na świeżym powietrzu), Benefit Systems potrzebował nowoczesnego rozwiązania wykorzystującego m.in. kluczowe mechanizmy psychologiczne.
Gotowym wyjściem stała się szyta na miarę grywalizacja, w której tworzeniu niemal 13-letnie doświadczenie ma firma YesIndeed (spółka od 2021 r. jest częścią Grupy Benefit Systems). Okazało się bowiem, że potrzebom użytkowników MultiSport, ich motywacji wewnętrznej i zewnętrznej mogą odpowiadać poszczególne elementy mechaniki gier (ramka 1).
Ciekawostka
Letnia Gra z elementami grywalizacji od kilku lat skuteczne angażuje tysiące MultiSportowców. Co ciekawe, z roku na rok rośnie liczba nie tylko zaangażowanych osób, lecz także wykonanych zadań. W 2022 r. w ciągu dziewięciu tygodni promocji różnych dyscyplin sportowych uczestnicy Letniej Gry wykonali łącznie 182 tys. treningów, co daje ponad 6,2 tys. dni ćwiczeń z kartą MultiSport.
„Zaprojektuj formę” na dłużej
Benefit Systems dostrzega zarówno efekty grywalizacji, jak i rosnące potrzeby Polaków w zakresie prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia, dlatego oprócz Letniej Gry wprowadził także całoroczny program „Zaprojektuj formę”, oparty na sprawdzonych mechanizmach grywalizacyjnych autorstwa firmy YesIndeed.
Działania lojalnościowe wykorzystane w programie to gotowy plan poprawy zdrowia i jakości życia skierowany do blisko 1,2 mln użytkowników kart MultiSport (dane na koniec IV kwartału 2022 r.). W programie uwzględniono m.in. porady trenerów personalnych, dietetyków oraz ekspertów wellbeingu.
– Program „Zaprojektuj formę” powstał z myślą o długofalowym wsparciu użytkowników kart MultiSport w zdrowym i aktywnym trybie życia, a jednym z jego celów jest pomoc tym osobom w osiągnięciu wymarzonej kondycji i poprawie samopoczucia. Grywalizacja i mechanizmy wspierające lojalność wobec marki są kluczowe w tym projekcie, ponieważ znacznie szybciej przybliżają uczestników programu MultiSport do zakładanych celów – komentuje Dorota Szostek-Rejowska, head of marketing & e-commerce w Benefit Systems.
Postrzeganie aktywności fizycznej jako formy profilaktyki chorób zyskuje na znaczeniu, dlatego MultiSport w „Zaprojektuj formę” skupia się m.in. na treningach prozdrowotnych, efektywnej regeneracji czy właściwym oddychaniu.
„Zaprojektuj formę” to idealne połączenie misji spółki, lojalizacji użytkowników kart MultiSport oraz aktywnego działania na rzecz obecnych potrzeb społecznych w zakresie profilaktyki zdrowotnej. – Od blisko dwóch dekad misją Benefit Systems jest propagowanie zdrowego stylu życia oraz zachęcanie Polaków do codziennej aktywności. „Zaprojektuj formę” to całkowicie nowatorskie narzędzie motywacji i inspiracji do aktywności, które w połączeniu z kartą MultiSport pozwala zbudować solidne fundamenty zdrowego stylu życia. „Zaprojektuj formę” jest kompletną bazą wiedzy o tym, jak prawidłowo ćwiczyć, jeść, odpoczywać, oddychać i spać, aby czuć się lepiej każdego dnia. To teraz szczególnie ważne. Widzimy, jak duży i negatywny wpływ na zdrowie psychofizyczne miała pandemia. Jak wynika z naszych badań, aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na samopoczucie – aż 82% uczestników programu MultiSport uważa, że dzięki niej czuje się lepiej. Podczas tworzenia „Zaprojektuj formę” uwzględniliśmy wyniki corocznej grywalizacji w ramach Letniej Gry i przeanalizowaliśmy dokładnie proces budowania nawyków przez naszych odbiorców w konkretnym okresie. Jesteśmy przekonani, że ta cenna wiedza po raz kolejny wpłynie na przywiązanie użytkowników do marki, która zapewnia nowoczesne metody motywacji i budowania zaangażowania, dopinguje do odkrywania nowych aktywności i wspiera zdrowy styl życia – mówi Dorota Szostek-Rejowska.
Grywalizacja nie tylko w sporcie
Rozwiązania grywalizacyjne firmy YesIndeed, zastosowane m.in. w Letniej Grze MultiSport, wykorzystywane są od kilkunastu lat w ramach aktywizacji i wsparcia działów HR czy sprzedaży.
Wskazówka
Według YesIndeed grywalizacja doskonale sprawdza się np. w szkoleniach, w osiąganiu celów sprzedażowych, podczas onboardingu czy w programach wellbeingowych, ponieważ ma realny wpływ na budowanie zaangażowania pracowników, a nawet na kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych.
Istotną kompetencją YesIndeed są audyty sił sprzedaży i struktur wewnętrznych, kładące nacisk na synergię i umożliwiające optymalne kształtowanie struktury działów w organizacji.
Przykład
W 2022 r. Benefit Systems w ramach synergii posiadanych rozwiązań produktowych i technologicznych wdrożył moduł grywalizacyjny Active do oferty platformy kafeteryjnej MyBenefit. Zapewniło to pracodawcom skuteczne rozwiązanie do budowania zaangażowania, osiągania celów i nagradzania pracowników. Więcej informacji o MyBenefit Active znajdziesz tutaj.
- „The game industry of Poland – Report 2021”, dostęp online:
- G. Suteniec, „W 2022 r. liczba graczy przekroczy 3 mld”, „Puls Biznesu”