W jaki sposób za pomocą contenu organicznie zwiększać zasięgi na Facebooku? Czy generują je wyłącznie posty w news feedzie czy również publikacje w grupach lub relacje? Jakie treści są dzisiaj atrakcyjne dla użytkowników platformy?
Wskazówkami, jak przy wykorzystaniu contentu zwiększać zasięgi na Facebooku dzielą się specjaliści z branży: Anna Ledwoń-Blacha, creative owner More Bananas, Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w Tears of Joy, Dawid Kaźmierczak, digital creative director w agencji Przestrzeń oraz Aleksandra Żurek, social media specialist w agencji Insignia.
- Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Sięgnij po książkę Artura Jabłońskiego „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”.
- Chcesz się upewnić, że Twoje działania w social mediach są zgodne z prawem? Sprawdź pakiet specjalny z modułem „Social media” z kursu wideo „Prawo w marketingu”.
Opinie ekspertów
Anna Ledwoń-Blacha, creative owner w agencji More Bananas
Zasięg kojarzy nam się jednoznacznie z postami w newsfeedzie, a raczej, według nowego nazewnictwa Facebooka, w feedzie. Niesłusznie. Zasięgi organiczne na Facebooku generują również: obecność w grupach dyskusyjnych, organizowanie wydarzeń, organizowanie transmisji na żywo, tworzenie relacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Niezbędna jest różnorodność w wykorzystywanym contencie. 70-80% publikowanych treści to powinny być publikacje, których oczekuje Twoja grupa docelowa i takie treści, które ona lubi. Zdecydowanie nie to, co jest w trendach: być może Twoja persona nie lubi formatów wideo?. 20% treści przeznaczaj na eksperymenty, podążanie za trendami i testy A/B.
Nowa cyfrowa waluta to przyciąganie uwagi. Twój content musi wyróżniać się w feedzie. Oprócz spójnego brand visual identity i estetycznej grafiki – estetycznej dla odbiorcy, nie dla Ciebie i ogółu – musisz pamiętać o czymś, co przyciągnie wzrok użytkownika. I nie zawsze jest to ekstrawagancka, odważna czy zabawna grafika. Powinna być to przede wszystkim treść bazująca na insighcie i odpowiadająca na potrzeby odbiorcy.
Wykorzystuj CTA w mądry sposób. Zachęcaj do komentowania czy podawania treści dalej (ale nigdy naraz). Niech CTA będzie jednoznaczne.
Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy
Na Facebooku jesteśmy w stanie wyróżnić ponad osiem rodzajów kreacji, które możesz opublikować. Nie skupiaj się wyłącznie na postach ze zdjęciami – żongluj treściami i wykorzystuj możliwości platformy.
Post bez grafiki? Kiedyś było to nie do pomyślenia. Obecnie jednak takich rzeczy jest tak mało, że na wallu potrafią przyciągnąć uwagę odbiorcy. Gdy już zdobędziesz zainteresowanie jednej osoby, masz większe szanse na to, aby algorytm pokazał je drugiej, trzydziestej i trzytysięcznej.
Pamiętaj, że coraz mniej czasu poświęcamy na podejmowanie decyzji czy zapoznawanie się z jakąś treścią – obecnie jest to już mniej niż 2 s. Podawaj to, co chcesz przekazać na tacy albo stwórz wokół tego historię, w której pierwsze zdania będą haczykiem, przyciągającym uwagę i utrzymującym ją na dłużej.
Nie zapominaj również o tym, że materiały wideo są w cenie. Tutaj naprawdę nie chodzi o treści rodem ze spotów w przerwie Super Bowl. Wystarczy telefon z dobrą kamerą, pomysł i dobrze dopasowane światło.
Dawid Kaźmierczak, digital creative director w agencji Przestrzeń
Odpowiedź jest prosta: kreatywnością i odwagą. Nasze news feedy są do siebie bardzo podobne, nawet jeśli konsumujemy media z różnych baniek informacyjnych. Większość contentu bazuje na tym samym wykorzystaniu dostępnych nam formatów. Żeby wybić się „za darmo” potrzeba innego spojrzenia na dostępne formaty, innego niż wszyscy pozostali content creatorzy oraz marki. Doskonałym przykładem takiej kreatywnej zabawy na świecie jest Pablo Rochat, a na naszym rynku Włodi444. Jednak do tego potrzebna jest również odwaga marketera, który będzie chciał wyjść poza ramy codziennej komunikacji i pozwoli sobie na odrobinę ryzyka. Social media to żywy twór. Bez ekspermentowania nigdy nie dowiesz się, co „zażre”.
Aleksandra Żurek, social media specialist w agencji Insignia
Interakcje z postem są kluczem. Twórz treści, które będą odpowiedzią na pytanie: „dlaczego to jest interesujące?”. Działania, które zwiększają zasięgi na Facebooku:
- W zasięgach priorytet mają live’y i Facebook chętnie je promuje. Następne jest wideo, ale uważaj na sztuczne pompowanie zasięgów. Jeśli wideo, to takie, które jest wartościowe i wpisuje się w trendy. Udostępnienie w grupie zwiększa zasięgi tak samo, jak udostępnienie w wiadomości prywatnej. Stwórz fajną grupę tematyczną lub publikuj treści, które sam chciałbyś polecić bliskim.
- Zdjęcia i galerie zatrzymują uwagę, lecz nie o pierwsze z brzegu zdjęcie ze stocka tutaj chodzi. Zasięg zbiera to, co zaskakujące, aktualne, ciekawe lub zabawne. Pracuj nad prezentacją, wartością, zaczepnym copy i publikuj własne materiały.
- Sam tekst również się przebija. To zaskoczenie w świecie, który bombarduje nas multimediami. Potrzeba jednak świeżego pomysłu lub dobrego RTM’a, aby utrzymać uwagę.
- Spiralę interakcji da się uruchomić, ponieważ lubimy dzielić się przemyśleniami! Pytaj o konkrety: niech to będzie coś więcej niż „A Wy?”.
Warto doczytać
- Czy warto „przechytrzyć” algorytm Facebooka i jak to zrobić?
- Facebook w praktyce: Jak zbudować zaangażowaną społeczność w 2021 r.?
- Facebook w praktyce: O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej
- Facebook w praktyce: Jakie błędy popełniają firmy podczas prowadzenia kampanii reklamowych
- Czy warto „przechytrzyć” algorytm LinkedIna i jak to zrobić?
- Jak organicznie zwiększać zasięgi na LinkedInie?