Przedsiębiorcy coraz częściej zastanawiają się, co robić, aby skutecznie pozyskiwać klientów w sieci. Konkurencja bowiem jest spora. Jak więc wyróżnić się na rynku i dotrzeć do zainteresowanych osób? Z pomocą przychodzi marketing internetowy, który daje dziś właścicielom firm ogromne możliwości. Dzięki odpowiednim narzędziom i działaniom online można zwiększać sprzedaż produktów i usług. Jak skutecznie promować swoją ofertę i zdobywać klientów? Poznaj sprawdzone sposoby i sprawdź, jak efektywnie prowadzić działania promocyjne w internecie.
1. Określ swoją grupę docelową
Chcesz dotrzeć do klientów? Najpierw musisz ich poznać. Zastanów się więc, kim jest Twoja grupa docelowa. Pomyśl, jakie potrzeby i problemy mają Twoi potencjalni klienci oraz jakie są ich oczekiwania i preferencje. Dzięki temu można przede wszystkim łatwiej tworzyć firmową ofertę oraz przygotowywać skuteczne, spersonalizowane treści i komunikaty reklamowe, które przekonają odbiorców.
Aby lepiej zrozumieć swoich klientów oraz projektować produkty lub usługi, które odpowiadają ich potrzebom, warto tworzyć persony. Persona to opis potencjalnego klienta. Profile idealnego klienta tworzy się na podstawie różnych danych:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- demograficznych – wiek, płeć, wykształcenie, zawód, dochód itd.,
- psychograficznych – np. cechy osobowości, nawyki, zainteresowania, styl życia,
- behawioralnych – zwyczaje zakupowe, działania podejmowane na stronie WWW itd.
Informacje o klientach warto zbierać np. za pomocą ankiet, wywiadów i rozmów z klientami, badań oraz narzędzi analitycznych. Persony zaś można tworzyć, korzystając z darmowych szablonów dostępnych w internecie.
2. Zadbaj o atrakcyjną stronę internetową
Dziś każda firma, która chce zdobywać klientów, powinna być obecna w świecie online, a podstawą obecności w internecie jest strona WWW. To wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, miejsce do prezentowania oferty i kanał wspierający sprzedaż. Aby firmowa witryna była skuteczna, trzeba ją jednak prawidłowo zaprojektować. Powinna być przede wszystkim atrakcyjna wizualnie, dopasowana do danej branży i grupy docelowej, nowoczesna i funkcjonalna.
To jednak nie wszystko. Strona internetowa przyciągnie klientów, jeśli będzie dobrze widoczna w internecie. Należy więc zadbać o optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek (SEO). Działania SEO (search engine optimization) prowadzone na stronie składają się z optymalizacji technicznej oraz optymalizacji treści. Takimi działaniami zajmują się doświadczeni specjaliści, którzy dbają, aby strony internetowe dla firm zajmowały wyższe pozycje w Google i zdobywały ruch.
Stronę WWW warto też promować np. w mediach społecznościowych. Dobrym sposobem jest chociażby udostępnianie na Facebooku czy LinkedInie odnośników do firmowej oferty lub linków do artykułów z bloga. Tutaj przechodzimy do kolejnej ważnej kwestii, jaką jest tworzenie wartościowych treści.
3. Twórz wartościowe treści, które przyciągną klientów
Jeśli chcesz budować wizerunek eksperta w swojej branży i zdobywać zaufanie odbiorców, wykorzystaj content marketing, a więc twórz merytoryczne, wartościowe treści. Załóż firmowego bloga lub stwórz sekcję wiadomości na swojej stronie WWW. Publikuj ciekawe, unikalne artykuły, które dostarczą niezbędnych informacji Twoim potencjalnym klientom. W ten sposób zbudujesz wiarygodność i zachęcisz do skorzystania ze swojej oferty.
Oprócz artykułów warto tworzyć też np. e-booki, checklisty, poradniki i inne darmowe materiały do pobrania. Świetną opcją jest także publikowanie podcastów i filmów. Przygotowywanie takich materiałów zajmuje trochę czasu, ale zdecydowanie się opłaca. Wykorzystywanie marketingu treściowego pozwala docierać do nowych klientów. Trzeba jednak treści te dobrze wypromować m.in. w social mediach i za pomocą reklam online.
4. Postaw na efektywną reklamę w internecie – Google Ads, Facebook Ads
Sprawdzonym sposobem na pozyskiwanie klientów są działania płatne i tworzenie efektywnych kampanii reklamowych. Należy najpierw wybrać odpowiednią platformę reklamową. Jedną z nich jest Google Ads. Można tutaj tworzyć reklamy różnego rodzaju (tekstowe, graficzne, wideo). Pokazują się one internautom w różnych miejscach w internecie – w wynikach wyszukiwarki Google oraz w sieci reklamowej GDN (Google Display Network), w której skład wchodzą partnerskie serwisy.
Kolejnym systemem reklamowym jest Facebook Ads, który umożliwia tworzenie kampanii reklamowych, które wyświetlają się na Facebooku i w Messengerze, ale też na Instagramie. Jedną z głównych zalet reklamy Google Ads czy Facebook Ads jest szeroki zasięg oraz efektywne targetowanie – można docierać do konkretnej grupy docelowej, która jest zainteresowana danymi produktami czy usługami.
Aby kampanie reklamowe przynosiły jeszcze lepsze rezultaty, trzeba na bieżąco monitorować ich wyniki oraz zajmować się ich optymalizacją. Trafne działania optymalizacyjne wprowadzone w odpowiednim czasie wpłyną na zwiększenie zysków.
5. Buduj listy subskrybentów i wykorzystuj e-mail marketing
Kolejną metodą dotarcia do klientów jest e-mail marketing. Za jego pomocą można komunikować się z odbiorcami (potencjalnymi lub obecnymi klientami) oraz prezentować im swoją firmową ofertę. Wykorzystuj więc tę formę promocji. Wysyłaj newslettery, które będą atrakcyjne wizualnie oraz interesujące dla odbiorców. Dziel się w nich swoją wiedzą i dostarczaj praktycznych wskazówek.
Zaletą e-mail marketingu jest możliwość docierania z treściami do odpowiednich osób. Najpierw musisz jednak stworzyć tzw. lejek e-mail marketingowy, który pozwoli Ci zdobyć i podzielić na grupy Twoich potencjalnych klientów. Zaplanujesz ich całą podróż zakupową od chwili, gdy odkryją Twój produkt, aż do momentu, gdy dokonają zakupu i staną się Twoimi lojalnymi klientami. Treści wysyłanych maili należy dostosowywać do etapu, na jakim znajduje się dana osoba. Wszystko po to, aby odpowiedzieć na jej konkretne potrzeby.
Wysyłkę maili warto automatyzować. Jest wiele platform do e-mail marketingu, które pozwalają na usprawnienie całego procesu. Programy umożliwiają np. ustawienie wysyłki serii wiadomości, które będą zależeć od informacji zwrotnych od klientów. Ponadto dzielą odbiorców na grupy i na podstawie zgromadzonych danych automatycznie przydzielają ich do konkretnych wysyłek. Przykładowe programy do mailingu to GetResponse, Mailchimp czy bardziej zaawansowany HubSpot.
Tak samo jak w przypadku kampanii reklamowych, należy sprawdzać wyniki wysyłanych mailingów czy newsletterów. Dzięki współczynnikowi open rate dowiesz się, ile osób otworzyło Twoją wiadomość. Sprawdzisz też, ile osób kliknęło w linki znajdujące się w mailu i przeszło na Twoją stronę WWW. Analiza wyników kampanii jest bardzo ważna, gdyż dzięki niej możesz stwierdzić, czy wysyłka była skuteczna i przyniosła zadowalające efekty. Na podstawie takich informacji możesz wprowadzić niezbędne zmiany i udoskonalić swoje następne kampanie.
6. Monitoruj dane i analizuj wyniki
Jak widać, prowadzenie działań z zakresu marketingu internetowego nie wystarczy. Trzeba jeszcze na bieżąco zajmować się analizą danych i monitorować wyniki. Warto testować różne rozwiązania, aby dowiedzieć się, co się sprawdza, a co niekoniecznie. Dzięki temu można dostosowywać działania do specyfiki własnego biznesu i potrzeb grupy docelowej.
Optymalizacja strategii marketingowej wymaga wiedzy i umiejętności oraz czasu. Nie każdy przedsiębiorca jest w stanie samodzielnie analizować działania i wprowadzać zmiany. To dlatego właściciele firm zatrudniają specjalistów do spraw marketingu internetowego lub nawiązują współpracę z ekspertami z zewnątrz. Warto powierzać swoje działania osobom, które mają doświadczenie i znają się na rzeczy.
7. Buduj relacje ze swoimi klientami
Nie można też zapominać, że w biznesie bardzo ważne jest budowanie relacji. Należy więc zadbać o doskonałą obsługę klienta, gdyż często to ona ma ostateczny wpływ na to, czy odbiorca zdecyduje się skorzystać z oferty.
Jeśli chcesz sprzedawać więcej, zadbaj o nawiązywanie kontaktu z nowymi osobami, ale też o utrzymywanie relacji, tworzenie więzi z obecnymi klientami i zdobywanie ich lojalności. Częstym błędem jest bowiem skupianie się wyłącznie na pozyskaniu nowych klientów, a gdy to się uda, to pozostawienie tych osób samym sobie. Trzeba pamiętać, że zakupienie produktu czy usługi to nie koniec. Warto jeszcze utrzymywać kontakt, zbierać opinie i zachęcać do ponownego skorzystania z oferty. Klienci, którzy Ci ufają, chętnie do Ciebie wrócą oraz polecą Twoją ofertę innym osobom.
Dobrze jest korzystać z wybranego systemu CRM (customer relationship management). To narzędzie, które zarządza danymi o klientach oraz pomaga w budowaniu, utrzymywaniu i polepszaniu relacji. CRM podnosi jakość obsługi klienta i zwiększa szanse na sprzedaż.
Skuteczne pozyskiwanie klientów przez internet – podsumowanie
Pozyskiwanie klientów w internecie wcale nie musi być trudne. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia strategia działania. Nigdy nie można działać ,,na oślep’’. Najpierw trzeba dokładnie poznać swoją grupę docelową, a następnie przygotować dokładny plan i konsekwentnie go realizować. Oczywiście w trakcie może okazać się, że pewne czynności nie przynoszą efektów. Dlatego należy na bieżąco monitorować wyniki, aby wprowadzać niezbędne zmiany i udoskonalać swoją promocję w sieci.
Atrakcyjna strona WWW, marketing treści, media społecznościowe, kampanie reklamowe w internecie, e-mail marketing – to przykłady skutecznych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Pamiętaj, że wszystkie działania wymagają wiedzy i umiejętności. Jeśli czujesz, że Ci ich brakuje, skorzystaj z usług specjalistów. Przykładem są doradcy internetowi WeNet, którzy doskonale znają się na e-marketingu i nowej technologii oraz pomagają przedsiębiorcom rozwijać się w internecie.
Konkurencja na rynku jest spora, a dziś, aby wyróżnić się i dotrzeć do klientów, trzeba być aktywnym w świecie online. Nie czekaj więc i zacznij działać. Promuj swoją firmę w internecie, buduj jej rozpoznawalność i zadbaj o pozytywny wizerunek.
Materiał reklamowy partnera