Forum Horeca Idea to cykliczne dwudniowe wydarzenie w formie offline skierowane do sprzedawców, event managerów oraz szefów sprzedaży z branży MICE, którego konwencja opiera się na kreatywnej pracy w grupach pod wodzą ekspertów. Ubiegłoroczna szósta specjalna edycja organizowana była przez Idea Profit Sp. z o.o. i TAURON Arenę Kraków. Na jej przykładzie dowiedz się, jak skutecznie i w uporządkowany sposób wypromować swój event oraz o czym pamiętać w jego trakcie.

Wyróżniki wydarzenia
Dokonaj oceny wartości zdefiniowanych wyróżników wydarzenia. Zastanów się, co da uczestnikom realną korzyść, będzie stanowić autentyczny wyróżnik na tle konkurencyjnych imprez i stanie się atrakcyjne w kontekście działań marketingowych. My wytypowaliśmy 10 takich wyróżników.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tematyka eventu
Każda edycja Forum odbywa się pod nowym hasłem. Idea ostatniego – Evolving – odnosiła się do procesu ciągłego rozwoju, jakiemu podlega świat MICE, a co za tym idzie: konieczności adaptacji do nowych warunków, pomysłów i potrzeb.
Język komunikacji
Naszą ambicją jest stworzenie alternatywy dla tradycyjnych konferencji branży MICE, które odbywają się w klasycznym formacie, gdzie uczestnicy są jedynie słuchaczami debat. Staramy się to precyzyjnie komunikować.
Wskazówka
Pamiętaj, aby sformułować katalog słów wykluczonych, które mają pejoratywny charakter. Dlatego mówiąc o Forum, unikamy określenia „konferencja”. Słowa niosą konkretny ładunek skojarzeń, zatem żeby zmienić postrzeganie swojej oferty, warto zacząć od zmiany języka komunikacji.
Komunikacja wewnętrzna
Pierwszy raz organizowaliśmy event wspólnie z TAURON Areną Kraków, co stanowiło dodatkowe wyzwanie od strony komunikacji wewnętrznej.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Wskazówka
Najważniejsze to precyzyjnie określić zakres odpowiedzialności, aby wiedzieć, do kogo zwracać się w danej kwestii i jakie osoby angażować w ustalenia i proces decyzyjny. Jeśli o to zadbasz już na starcie, rezultatem będzie np. porządek podczas zebrań online i możliwość planowania ich tak, aby osoby, których już nie dotyczy dany temat, kończyły wcześniej spotkanie.
Budżet marketingowy
Oto przykładowe elementy, które mogą się składać na budżet marketingowy wydarzenia.
Motyw wizualny
Porozmawiaj z ChatGPT i nakieruj go na poszukanie rozwiązania wyrażającego ideę wydarzenia. Warto za pomocą programu graficznego (np. Photoshopa) usunąć zbędne tło grafiki, aby móc wykorzystywać ją w różnoraki sposób. Ułatwi Ci to tworzenie kolejnych formatów reklam i postów.
Kampania Google Ads
Stwórz różne warianty haseł i kreacji graficznych (od kilku do kilkunastu). Dzięki temu algorytm Google’a będzie mógł testować skuteczność reklam i wybierać optymalne treści.
Warianty reklam w kampanii Google Ads
Źródło: materiały własne autora
Wskazówka
Jeśli zlecasz prowadzenie kampanii na zewnątrz, poproś o dostęp do panelu Google Ads i możliwość stworzenia kampanii testowej (zakładka: „Kampanie” „Reklamy”). W ten sposób szybciej wypracujesz optymalne rozwiązanie. W panelu znajdziesz informacje o ograniczeniach co do długości tekstów (nagłówek 30 znaków ze spacjami, długi nagłówek 90 zzs, teksty reklam 90 zzs) i potrzebnych danych (końcowy adres URL, nazwa firmy).
Kampania Facebook Ads
Kluczem do skutecznej kampanii reklamowej jest precyzyjne zdefiniowanie grupy odbiorczej. Jeśli Twoje wydarzenie jest cykliczne, zajrzyj do list uczestników z poprzednich lat. Jeśli uwzględniono w nich pozycję „stanowisko”, otrzymasz gotową podpowiedź, jakich określeń stanowisk szukać w panelu reklamowym.
Wskazówka
W przypadku reklam Mety połóż większy nacisk na kampanie, których celem jest przejście do linku. Oczywiście wyniki będą mniej spektakularne niż w przypadku kampanii zasięgowych, jednak istotne jest kierowanie uczestników wydarzenia na stronę WWW także z poziomu social mediów.
Każdorazowo przygotuj różne formaty grafik w wymiarach: 1080 × 1080 px, 1920 × 1080 px i 1080 × 1920 px, aby platforma Meta mogła wyświetlać je bez ograniczeń.
Różne formaty grafik promocyjnych na platformę Meta
Źródło: materiały własne autora
Panel narzędzia Meeting Application
Źródło: materiały własne autora
Strona WWW
Sprzedaż biletów prowadziliśmy z poziomu cyklicznie wykorzystywanej do tego strony internetowej Forum.HorecaIdea.pl. Pięć miesięcy przed datą wydarzenia zaktualizowaliśmy jej zasoby. Skupiliśmy się na sekcjach: „Program”, „Eksperci”, „Rejestracja”, „Poprzednie edycje” i „Kontakt”. W kolejnych miesiącach aktualizowaliśmy jej strukturę, informując o konkursach czy wstawiając materiały wideo przygotowywane przez ekspertów.
Strona wydarzenia została ściśle zintegrowana z narzędziem Meeting Application, którego wybrane sekcje po zaktualizowaniu wyświetlały się także jako elementy WWW. To rozwiązanie usprawniło pracę nad stroną. Aplikacja jest na tyle intuicyjna, że mogli się nią posługiwać różni członkowie naszego zespołu.
Meeting Application
Instalacja aplikacji przez uczestników była konieczna, aby mogli oni wziąć udział w Forum. Dawała możliwość samodzielnego check-inu, dostęp do agendy, wskazówki ułatwiające poruszanie się w obiekcie (istotne w przypadku skomplikowanej przestrzeni TAURON Areny Kraków), wytyczne do grywalizacji czy ankietę do oceny wydarzenia.
Wideo w komunikacji eventu
Materiały wideo, które wykorzystasz w kampanii, mogą być zróżnicowane. Możesz przygotować np.:
- skrót poprzednich wydarzeń (jeśli event jest cykliczny),
- wideo pokazujące lokalizację i przestrzeń, w której odbędzie się event,
- materiały z wypowiedziami uczestników poprzednich edycji,
- wideo przygotowywane na bieżąco przez ekspertów i gości wydarzenia, np. z zaproszeniem.
Wideo z wypowiedziami ekspertów
Źródło: materiały własne autora
Jeśli nie posiadasz oficjalnego profilu na YouTubie, warto rozważyć jego stworzenie. Jeśli będziesz dysponować linkami do nagrań, łatwiej osadzisz te materiały na stronie WWW lub jako hiperłącza w dokumentach zapraszających do udziału w wydarzeniu.
Jak pokazały statystyki naszych platform społecznościowych, materiały wideo z udziałem ekspertów miały najwyższe współczynniki wyświetleń, biorąc pod uwagę wyniki organiczne – warto na nie postawić w komunikacji eventu.
Podczas planowania komunikacji wydarzenia w social mediach warto odwołać się do wskazówek z ramki 4, które pomogą Ci uporządkować działania i skutecznie dotrzeć do odbiorców.
Patronat medialny i współpraca partnerska
Przeprowadź wnikliwą rozmowę z każdym z partnerów medialnych, aby uzgodnić strategię komunikacji. Strona WWW, social media i baza mailingowa to podstawowe miejsca, dzięki którym wypromujesz wydarzenie wśród odbiorców patrona. W przypadku Akademii Leona Koźmińskiego informacje o Forum pojawiły się na ekranach TV zlokalizowanych na uczelni.
Gotowe treści warto udostępnić partnerom, aby maksymalnie ułatwić im pracę. Jeśli umowa patronacka zobowiązuje Cię do oznaczania wszystkich partnerów w postach (tagowania profili i hasztagów), spełnij ten warunek z wykorzystaniem sekcji z komentarzami. W przypadku dużej liczby profili, które wymagają oznaczenia, sprawi to, że treść wpisu będzie łatwiejsza do przyswojenia.
Pamiętaj, że działania PR-owe mogą być bardziej zniuansowane i je też warto wykorzystać w komunikacji. Nie można również zapominać o współpracy partnerskiej, która dodatkowo pozwoli urozmaicić wydarzenie. Jak pozyskać wsparcie finansowe od partnerów eventu, dowiesz się z ramki 5.
Komunikat w systemie Horeca Idea
Niestandardowym i bardzo efektywnym sposobem dotarcia do potencjalnych uczestników wydarzenia okazały się komunikaty wyświetlane w systemie Horeca Idea. Po zalogowaniu się do niego każdemu użytkownikowi wyświetlany był pop-up z grafiką, krótkim opisem i hiperłączem kierującym na sprzedażową stronę WWW. Respondenci ankiety udostępnionej po Forum wskazali ten kanał komunikacji jako najskuteczniejszy i mający największy wpływ na ich decyzję.
Komunikaty w systemie Horeca Idea
Źródło: materiały własne autora
Portale i magazyny branżowe
Warto rozważyć wykorzystanie przestrzeni na branżowych portalach i w magazynach (wersje papierowe i PDF). Przykładem niestandardowego działania w tym obszarze był artykuł autorstwa Blanki Retmańskiej-Man, opublikowany na stronie www.e-hotelarz.pl, w którym inicjatorka Forum Horeca Idea w bezpośredni sposób opowiedziała o problematyce branży MICE, gdzie zakupy nowych dywanów do obiektu są ważniejsze od inwestycji w zespół. W ten sposób daliśmy do zrozumienia, że skierowanie pracowników na nasze wydarzenie może być najlepszą inwestycją.
Profesjonalna obsługa foto i wideo
Pewnie zastanawiasz się, czy warto angażować profesjonalistów od fotografii i wideo do obsługi wydarzenia. Oczywiście wszystko będzie zależało od skali i przebiegu eventu, Twoich wewnętrznych zasobów osobowych, oczekiwanej liczby i jakości materiałów, a także pomysłu na ich dalsze marketingowe wykorzystanie.
Zapamiętaj
Koszt pełnej dwudniowej obsługi foto i wideo realizowanej przez firmę delegującą do wykonania zadania dwóch–trzech specjalistów waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto. Ważne, aby w ramach współpracy ustalić możliwie szybkie przygotowanie materiałów
Naszym priorytetem było otrzymanie pełnej galerii zdjęć, by od razu po zakończonym evencie umożliwić jego zrelacjonowanie – nie tylko nam, lecz także uczestnikom, ekspertom i partnerom.. Błyskawicznie otrzymaliśmy także wideoskróty z całego wydarzenia i klipy relacjonujące poszczególne elementy agendy.
Galeria zdjęć z eventu
Źródło: materiały własne autora
W ciągu kilku najbliższych miesięcy opublikujemy pełne nagrania z power speechów i improwizowanego występu Grupy AD HOC. Nagranie ze Śniadania Mistrzów można już obejrzeć w serwisie YouTube.
Oczywiście w ramach recyklingu powstałe treści wykorzystamy w kampanii promującej kolejną edycję Forum.
Gadżety i upominki biznesowe
Przygotuj torbę z prezentami dla uczestników. Zwykłe przedmioty, takie jak zawieszka na klamkę, lusterko czy miętówki, mogą idealnie podkreślić klimat wydarzenia, jeśli np. wzbogacisz je o kreatywne hasła i specjalnie przygotowane ilustracje, nawiązujące do branżowej codzienności.
Gadżety dla uczestników wydarzenia
Źródło: materiały własne autora
Wskazówka
Aby ograniczyć koszty i urozmaicić zawartość gift packów, zaproponuj partnerom, aby dodali do worków swoje gadżety. Koniecznie zaznacz, że mają to być przedmioty o charakterze praktycznym, zabawowym lub w jakiś sposób nawiązującym do idei wydarzenia. Chcesz uniknąć sytuacji, w której worek zostanie wypełniony makulaturą z ulotek.
Podsumowanie po Forum
Rozbudowana ankieta po wydarzeniu to dziś absolutny must have. Dzięki niej zrewidujesz, jak Twoje wyobrażenie o ofercie i przebiegu wydarzenia ma się do odczuć uczestników. Pozwoli Ci to w przyszłości uniknąć wielu błędów.
Wskazówka
Po zakończonym wydarzeniu odszukaj wzmianki na jego temat. Cześć z nich wyszukasz od razu dzięki oznaczeniom Twojego profilu, ale żeby dotrzeć do większej liczby, dokonaj prostego researchu na profilach uczestników. Warto zrobić zrzuty ekranu dokumentujące te wzmianki, a następnie je przeanalizować. W ten sposób uchwycisz aspekty najistotniejsze dla gości. Wykorzystaj je, aby udoskonalić przyszłą agendę i komunikację.
Warto rozważyć udział w konkursach oceniających i wyróżniających najciekawsze branżowe wydarzenia. Oczywiście będzie to oznaczało konieczność spełnienia wielu warunków regulaminu, ale potencjalne wyróżnienie z pewnością podniesie prestiż i rozpoznawalność Twojego eventu.
Powodzenia w promocji wydarzeń i do zobaczenia na siódmej edycji Forum Horeca Idea 2025!