Według raportu IAB Polska/PwC Adex wydatki na reklamę w social mediach w Polsce w pierwszym półroczu 2018 r. stanowiły 18% tortu reklamowego online. Ich wartość osiągnęła prawie 400 mln zł. Warto zaznaczyć, że cały ubiegły rok zamknął się wynikiem 600 mln zł, a jeśli wziąć dodatkowo pod uwagę dynamikę rynku reklamy w mediach społecznościowych – na poziomie 54% rok do roku po pierwszych sześciu miesiącach – można się spodziewać poprawienia tego wyniku z nawiązką.

Dane procentowe za cały rok nie są jeszcze dostępne, ale już po tych cząstkowych informacjach widać, że był to kolejny okres, w którym wydatki na social media (obok reklamy na urządzeniach mobilnych oraz wideo online) miały kluczowy wpływ na wzrost wartości rynku komunikacji cyfrowej w Polsce.
Jak zaznaczają eksperci, większe wydatki reklamodawców w social mediach, a także zabieganie marketerów o tę samą i coraz bardziej ograniczoną czasowo uwagę klienta mogą mieć przełożenie na wyższe koszty reklamy. Co zrobić, aby mimo tych niesprzyjającym warunków wyniki kampanii w mediach społecznościowych były coraz lepsze? Jak sprawić, aby wraz ze wzrostem kosztów reklamy rosła także jej efektywność?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na powyższe pytania – i na wiele innych – odpowiadają w temacie numeru zaproszeni eksperci. Ponadto dowiesz się, o czym musisz pamiętać podczas prowadzenia działań w Facebook Ads w 2019 r., jak dobrać grupę docelową do działań reklamowych na Facebooku i Instagramie, jak się komunikować z użytkownikami w zależności od etapu ścieżki zakupowej oraz jak połączyć cel reklamowy Facebooka ze strategią i z celem komunikacji. W tym wydaniu „Marketera+” autorzy podpowiadają też, czego unikać w działaniach reklamowych i które formaty poprawiają efektywność, a które zmniejszają koszty kampanii. Po lekturze tego numeru nie powinieneś mieć problemu zarówno z doborem umiejscowienia reklamy i targetowaniem, jak i z przygotowaniem kampanii zasięgowej przy małym budżecie, a także z analizą i optymalizacją prowadzonych działań.
Polecam też Twojej uwadze dodatek o kampaniach płatnych na LinkedInie, z którego dowiesz się m.in.: na co zwrócić uwagę przy planowaniu płatnych działań w tym kanale, aby były one efektywne, jakie formaty reklamowe są dostępne na LinkedInie i z których najlepiej korzystać, jakie są możliwości targetowania reklam na tej platformie oraz czy jest możliwe osiągnięcie efektu synergii działań reklamowych na Facebooku i LinkedInie.
Na koniec pamiętaj, że mechanizmy systemów reklamowych się zmieniają, ale jedno zawsze pozostaje niezmienne – strategia. Nawet jeśli kampanię prowadzi agencja lub freelancer, to kontrolę nad komunikacją sprawować musisz Ty, bo to Ty wiesz najlepiej, na czym polega przewaga Twojego produktu, i znasz swoich klientów. Taka kontrola jest niezbędna, aby szybko wyeliminować ewentualne błędy. Jednocześnie, aby skutecznie komunikować się z agencją, musisz znać zasady działania mechanizmów poszczególnych systemów reklamowych.
To relacja win-win. Mam nadzieję, że wiedza zawarta w tym numerze pomoże Ci ją zbudować, a Twoje kampanie będą przynosiły lepsze efekty.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Z najnowszego wydania dowiesz się m.in.:
- jakie są nowości w systemie reklamowym i najbliższe plany Facebooka i Instagrama,
- jakie mechanizmy kampanii warto zastosować,
- czego unikać w działaniach reklamowych na Facebooku i Instagramie,
- jak przygotować kampanię zasięgową z małym budżetem,
- jak się komunikować z użytkownikami w zależności od etapu ścieżki zakupowej,
- czym jest model 5A i jak połączyć go z celami reklamowymi Facebooka,
- jak wybrać cel reklamowy i jaki wpływ ma on na efekty kampanii,
- jak połączyć cel reklamowy Facebooka ze strategią i z celem komunikacji,
- na co warto zwrócić uwagę przy zastosowaniu poszczególnych celów,
- jak nakreślić profil konsumenta na podstawie modelu STP i jak dopasować do niego jak najbardziej zindywidualizowany komunikat,
- jak dobrać grupę docelową do działań reklamowych na Facebooku i Instagramie,
- jak stworzyć grupy niestandardowych i podobnych odbiorców w panelu reklamowym Facebooka,
- jak dobrać umiejscowienie reklamy w systemie reklamowym Facebooka,
- jakie są najczęstsze błędy w tworzeniu reklam na Facebooka i Instagrama,
- jak dobierać kreacje reklamowe w trudnych branżach,
- jak przygotowywać reklamy zgodne z regulaminem Facebooka,
- jak budować zasięg w kampaniach lokalnych,
- jak wykorzystywać potencjał Facebooka w sektorze B2B,
- jakie formaty poprawiają efektywność i zmniejszają koszty kampanii na Facebooku,
- jak tworzyć skuteczne posty reklamowe,
- czym jest prawo Hicka i jak je wykorzystać w projektowaniu kreacji,
- jak stworzyć kreację reklamową, która przyciągnie uwagę, przekaże informację lub skłoni użytkownika do działania,
- jak wyznaczyć oczekiwane wartości takich wskaźników, jak CPC czy koszt pozyskania transakcji, jeszcze przed rozpoczęciem pierwszej kampanii,
- dlaczego musisz kontrolować częstotliwość emisji reklam w swoich kampaniach,
- jak optymalizować kampanię, w której nie ma jeszcze konwersji,
- czy ROAS to najlepszy miernik efektywności kampanii,
- czy Facebook może zoptymalizować Twoje kampanie za Ciebie,
- na jakie kwestie zwracać uwagę przy zlecaniu prowadzenia działań reklamowych na Facebooku i Instagramie agencji lub freelancerowi,
- od czego zacząć współpracę z agencją zewnętrzną lub freelancerem i jakich błędów unikać,
- jak się rozliczać z agencją lub freelancerem i jakie są modele rozliczeń.
Z dodatku o płatnych kampaniach na Linkedin dowiesz się m.in.:
- jakie są nowe możliwości kont firmowych na LinkedInie,
- o czym należy pamiętać, gdy prowadzi się konto firmowe na LinkedInie,
- jak krok po kroku stworzyć stronę firmową na LinkedInie,
- jakie nowe funkcje LinkedIna ułatwiają publikowanie treści w tym serwisie,
- jakie są podstawowe rozmiary grafik i formaty wideo na LinkedInie,
- jak działają mechanizmy reklamowe na LinkedInie,
- na co zwrócić uwagę w planowaniu płatnych działań w tym kanale, tak aby były one efektywne,
- jakie formaty reklamowe, cele i rodzaje reklam są dostępne na LinkedInie i z których najlepiej korzystać,
- jak działa piksel remarketingowy LinkedIna,
- jakie są koszty reklamy na LinkedInie w Polsce,
- jak łączyć działania płatne na LinkedInie i Facebooku,
- jak podejść strategicznie do planowania kampanii na LinkedInie,
- jak optymalnie skonfigurować kampanię,
- jakie są możliwości targetowania reklam na LinkedInie,
- jak stworzyć odpowiednią kreację reklamową,
- jak uniknąć typowych błędów podczas planowania kampanii,
- jak monitorować i optymalizować kampanie.
Ze stałych cykli dowiesz się m.in.:
- na jakie pytania musisz sobie odpowiedzieć, zanim zaczniesz budować listy adresowe,
- o jakich dobrych praktykach musisz pamiętać prowadząc działania e-mail marketingowe,
- jak powinna być wyrażona zgoda na e-mail marketing,
- o jakich kwestiach prawnych nie możesz zapomnieć przy budowaniu list adresowych,
- czy w celu marketingu bezpośredniego można przetwarzać dane bez ograniczeń,
- czy do własnych klientów można telefonować z zamiarem upsellingu,
- o czym musisz pamiętać, kiedy chcesz wysłać materiały marketingowe pocztą tradycyjną,
- jak dostarczyć klauzulę informacyjną w papierowych materiałach reklamowych,
- co jest, a co nie jest telefonicznym marketingiem, na który potrzebna jest zgoda,
- jakie są ograniczenia prawne w marketingu i sprzedaży przez telefon w B2B,
- jak pozyskać zgodę na rozmowę telefoniczną w celach marketingowych z konkretną osobą przy użyciu narzędzia typu callback,
- na co zwrócić uwagę, uwagę w wyborze instrumentów marketingu omnichannel,
- w jaki sposób integrować narzędzia offline z narzędziami online,
- czym jest all-line marketing i dlaczego klasyczny podział marketingu na tradycyjny i cyfrowy nie znajduje zastosowania we współczesnych realiach rynkowych.
Ponadto:
- jakie są korzyści ze współpracy między markami,
- czym jest teoria zależności zasobów,
- które firmy zdecydowały się na współpracę i dlaczego,
- jakie są cztery główne rodzaje co-brandingu.
W felietonie Jacka Szlaka przeczytasz m.in. o tym:
- czy negowanie wartości autorytetu jest ryzykowne w dzisiejszych czasach,
- czy Gary Vaynerchuk myli się w kwestii roli Facebooka i Instagrama, gdy uznaje je za najlepsze i jedyne środowisko działań marketingowych,
- na czym opiera się evidence-based marketing i dlaczego musisz umieć odczytywać dane (a nie zostawiać wszystko algorytmom),
- czy marki mogą żądać czegoś oprócz pieniędzy za swoje usługi, a jeśli tak, to czego (i co w takim wypadku powinny dać w zamian),
- czy jest coś, czego markom na pewno nie wolno markom robić – bo to nieetyczne, a nie tylko bezprawne,
- czy firmy powinny przestać się obawiać obawiać występować we własnym imieniu.
Autorami najnowszego wydania są:
Małgorzata Bieńkowska, Angelika Chimkowska, Adrian Gamoń, Franciszek Bazyli Georgiew, Monika Glosowitz, Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, Natalia Kijko-Łuciuk, Karolina Kociołek, Grzegorz Nowak, Mateusz Nowak, Dominika Płatkowska-Kloch, Dominika Rzepa, Paweł Sala, Patryk Sienkiewicz, Tomasz Starzyński, Jacek Szlak, Olga Ulatowska, Agata Weryszko.