Według raportu IAB Polska/PwC Adex wydatki na reklamę w social mediach w Polsce w pierwszym półroczu 2018 r. stanowiły 18% tortu reklamowego online. Ich wartość osiągnęła prawie 400 mln zł. Warto zaznaczyć, że cały ubiegły rok zamknął się wynikiem 600 mln zł, a jeśli wziąć dodatkowo pod uwagę dynamikę rynku reklamy w mediach społecznościowych – na poziomie 54% rok do roku po pierwszych sześciu miesiącach – można się spodziewać poprawienia tego wyniku z nawiązką.
Dane procentowe za cały rok nie są jeszcze dostępne, ale już po tych cząstkowych informacjach widać, że był to kolejny okres, w którym wydatki na social media (obok reklamy na urządzeniach mobilnych oraz wideo online) miały kluczowy wpływ na wzrost wartości rynku komunikacji cyfrowej w Polsce.
Jak zaznaczają eksperci, większe wydatki reklamodawców w social mediach, a także zabieganie marketerów o tę samą i coraz bardziej ograniczoną czasowo uwagę klienta mogą mieć przełożenie na wyższe koszty reklamy. Co zrobić, aby mimo tych niesprzyjającym warunków wyniki kampanii w mediach społecznościowych były coraz lepsze? Jak sprawić, aby wraz ze wzrostem kosztów reklamy rosła także jej efektywność?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na powyższe pytania – i na wiele innych – odpowiadają w temacie numeru zaproszeni eksperci. Ponadto dowiesz się, o czym musisz pamiętać podczas prowadzenia działań w Facebook Ads w 2019 r., jak dobrać grupę docelową do działań reklamowych na Facebooku i Instagramie, jak się komunikować z użytkownikami w zależności od etapu ścieżki zakupowej oraz jak połączyć cel reklamowy Facebooka ze strategią i z celem komunikacji. W tym wydaniu „Marketera+” autorzy podpowiadają też, czego unikać w działaniach reklamowych i które formaty poprawiają efektywność, a które zmniejszają koszty kampanii. Po lekturze tego numeru nie powinieneś mieć problemu zarówno z doborem umiejscowienia reklamy i targetowaniem, jak i z przygotowaniem kampanii zasięgowej przy małym budżecie, a także z analizą i optymalizacją prowadzonych działań.
Polecam też Twojej uwadze dodatek o kampaniach płatnych na LinkedInie, z którego dowiesz się m.in.: na co zwrócić uwagę przy planowaniu płatnych działań w tym kanale, aby były one efektywne, jakie formaty reklamowe są dostępne na LinkedInie i z których najlepiej korzystać, jakie są możliwości targetowania reklam na tej platformie oraz czy jest możliwe osiągnięcie efektu synergii działań reklamowych na Facebooku i LinkedInie.
Na koniec pamiętaj, że mechanizmy systemów reklamowych się zmieniają, ale jedno zawsze pozostaje niezmienne – strategia. Nawet jeśli kampanię prowadzi agencja lub freelancer, to kontrolę nad komunikacją sprawować musisz Ty, bo to Ty wiesz najlepiej, na czym polega przewaga Twojego produktu, i znasz swoich klientów. Taka kontrola jest niezbędna, aby szybko wyeliminować ewentualne błędy. Jednocześnie, aby skutecznie komunikować się z agencją, musisz znać zasady działania mechanizmów poszczególnych systemów reklamowych.
To relacja win-win. Mam nadzieję, że wiedza zawarta w tym numerze pomoże Ci ją zbudować, a Twoje kampanie będą przynosiły lepsze efekty.
Z najnowszego wydania dowiesz się m.in.:
- jakie są nowości w systemie reklamowym i najbliższe plany Facebooka i Instagrama,
- jakie mechanizmy kampanii warto zastosować,
- czego unikać w działaniach reklamowych na Facebooku i Instagramie,
- jak przygotować kampanię zasięgową z małym budżetem,
- jak się komunikować z użytkownikami w zależności od etapu ścieżki zakupowej,
- czym jest model 5A i jak połączyć go z celami reklamowymi Facebooka,
- jak wybrać cel reklamowy i jaki wpływ ma on na efekty kampanii,
- jak połączyć cel reklamowy Facebooka ze strategią i z celem komunikacji,
- na co warto zwrócić uwagę przy zastosowaniu poszczególnych celów,
- jak nakreślić profil konsumenta na podstawie modelu STP i jak dopasować do niego jak najbardziej zindywidualizowany komunikat,
- jak dobrać grupę docelową do działań reklamowych na Facebooku i Instagramie,
- jak stworzyć grupy niestandardowych i podobnych odbiorców w panelu reklamowym Facebooka,
- jak dobrać umiejscowienie reklamy w systemie reklamowym Facebooka,
- jakie są najczęstsze błędy w tworzeniu reklam na Facebooka i Instagrama,
- jak dobierać kreacje reklamowe w trudnych branżach,
- jak przygotowywać reklamy zgodne z regulaminem Facebooka,
- jak budować zasięg w kampaniach lokalnych,
- jak wykorzystywać potencjał Facebooka w sektorze B2B,
- jakie formaty poprawiają efektywność i zmniejszają koszty kampanii na Facebooku,
- jak tworzyć skuteczne posty reklamowe,
- czym jest prawo Hicka i jak je wykorzystać w projektowaniu kreacji,
- jak stworzyć kreację reklamową, która przyciągnie uwagę, przekaże informację lub skłoni użytkownika do działania,
- jak wyznaczyć oczekiwane wartości takich wskaźników, jak CPC czy koszt pozyskania transakcji, jeszcze przed rozpoczęciem pierwszej kampanii,
- dlaczego musisz kontrolować częstotliwość emisji reklam w swoich kampaniach,
- jak optymalizować kampanię, w której nie ma jeszcze konwersji,
- czy ROAS to najlepszy miernik efektywności kampanii,
- czy Facebook może zoptymalizować Twoje kampanie za Ciebie,
- na jakie kwestie zwracać uwagę przy zlecaniu prowadzenia działań reklamowych na Facebooku i Instagramie agencji lub freelancerowi,
- od czego zacząć współpracę z agencją zewnętrzną lub freelancerem i jakich błędów unikać,
- jak się rozliczać z agencją lub freelancerem i jakie są modele rozliczeń.
Z dodatku o płatnych kampaniach na Linkedin dowiesz się m.in.:
- jakie są nowe możliwości kont firmowych na LinkedInie,
- o czym należy pamiętać, gdy prowadzi się konto firmowe na LinkedInie,
- jak krok po kroku stworzyć stronę firmową na LinkedInie,
- jakie nowe funkcje LinkedIna ułatwiają publikowanie treści w tym serwisie,
- jakie są podstawowe rozmiary grafik i formaty wideo na LinkedInie,
- jak działają mechanizmy reklamowe na LinkedInie,
- na co zwrócić uwagę w planowaniu płatnych działań w tym kanale, tak aby były one efektywne,
- jakie formaty reklamowe, cele i rodzaje reklam są dostępne na LinkedInie i z których najlepiej korzystać,
- jak działa piksel remarketingowy LinkedIna,
- jakie są koszty reklamy na LinkedInie w Polsce,
- jak łączyć działania płatne na LinkedInie i Facebooku,
- jak podejść strategicznie do planowania kampanii na LinkedInie,
- jak optymalnie skonfigurować kampanię,
- jakie są możliwości targetowania reklam na LinkedInie,
- jak stworzyć odpowiednią kreację reklamową,
- jak uniknąć typowych błędów podczas planowania kampanii,
- jak monitorować i optymalizować kampanie.
Ze stałych cykli dowiesz się m.in.:
- na jakie pytania musisz sobie odpowiedzieć, zanim zaczniesz budować listy adresowe,
- o jakich dobrych praktykach musisz pamiętać prowadząc działania e-mail marketingowe,
- jak powinna być wyrażona zgoda na e-mail marketing,
- o jakich kwestiach prawnych nie możesz zapomnieć przy budowaniu list adresowych,
- czy w celu marketingu bezpośredniego można przetwarzać dane bez ograniczeń,
- czy do własnych klientów można telefonować z zamiarem upsellingu,
- o czym musisz pamiętać, kiedy chcesz wysłać materiały marketingowe pocztą tradycyjną,
- jak dostarczyć klauzulę informacyjną w papierowych materiałach reklamowych,
- co jest, a co nie jest telefonicznym marketingiem, na który potrzebna jest zgoda,
- jakie są ograniczenia prawne w marketingu i sprzedaży przez telefon w B2B,
- jak pozyskać zgodę na rozmowę telefoniczną w celach marketingowych z konkretną osobą przy użyciu narzędzia typu callback,
- na co zwrócić uwagę, uwagę w wyborze instrumentów marketingu omnichannel,
- w jaki sposób integrować narzędzia offline z narzędziami online,
- czym jest all-line marketing i dlaczego klasyczny podział marketingu na tradycyjny i cyfrowy nie znajduje zastosowania we współczesnych realiach rynkowych.
Ponadto:
- jakie są korzyści ze współpracy między markami,
- czym jest teoria zależności zasobów,
- które firmy zdecydowały się na współpracę i dlaczego,
- jakie są cztery główne rodzaje co-brandingu.
W felietonie Jacka Szlaka przeczytasz m.in. o tym:
- czy negowanie wartości autorytetu jest ryzykowne w dzisiejszych czasach,
- czy Gary Vaynerchuk myli się w kwestii roli Facebooka i Instagrama, gdy uznaje je za najlepsze i jedyne środowisko działań marketingowych,
- na czym opiera się evidence-based marketing i dlaczego musisz umieć odczytywać dane (a nie zostawiać wszystko algorytmom),
- czy marki mogą żądać czegoś oprócz pieniędzy za swoje usługi, a jeśli tak, to czego (i co w takim wypadku powinny dać w zamian),
- czy jest coś, czego markom na pewno nie wolno markom robić – bo to nieetyczne, a nie tylko bezprawne,
- czy firmy powinny przestać się obawiać obawiać występować we własnym imieniu.
Autorami najnowszego wydania są:
Małgorzata Bieńkowska, Angelika Chimkowska, Adrian Gamoń, Franciszek Bazyli Georgiew, Monika Glosowitz, Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, Natalia Kijko-Łuciuk, Karolina Kociołek, Grzegorz Nowak, Mateusz Nowak, Dominika Płatkowska-Kloch, Dominika Rzepa, Paweł Sala, Patryk Sienkiewicz, Tomasz Starzyński, Jacek Szlak, Olga Ulatowska, Agata Weryszko.