Nieskuteczne kampanie reklamowe, porzucone koszyki, rosnąca konkurencja – to tylko niektóre problemy, które na co dzień spędzają sen z oczu właścicielom sklepów internetowych. Trzymanie się starych strategii oraz brak wiedzy o nowych trendach i oczekiwaniach klientów prowadzą do strat finansowych oraz marnowania zasobów. Jak temu zaradzić?
Odpowiedzią na te wyzwania są innowacje technologiczne. Nowoczesna analityka danych pomaga postępować z informacjami, aby zyskać wartościowe i praktyczne wnioski oraz podejmować lepsze decyzje. Innowacyjna technologia uzupełnia tę wiedzę i umożliwia m.in. optymalizację kampanii reklamowych, personalizację procesu zakupowego czy skuteczną walkę z konkurencją bez sięgania po radykalne obniżki, które zabijają marże.
Analityka w e-commerce – kto używa danych, wygrywa
Każdy sklep internetowy gromadzi ogromne ilości danych – pochodzących z systemów e-commerce, ERP, CRM, czy platform reklamowych. Problem polega jednak na tym, że wiele firm nie wie, jak te dane efektywnie wykorzystać. Często powodami są:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- brak wiedzy o korzyściach płynących z analityki,
- brak umiejętności wdrożenia raportowania i czasu na obsługę procesów,
- obawy przed wysokimi kosztami.
Tymczasem nowoczesne rozwiązania są łatwe we wdrożeniu i w dużej mierze autonomiczne w działaniu. Przy świetnej relacji jakości do ceny zapewniają wartościowe analizy rynku, konsumentów i oferty produktowej. Dzięki temu pomagają podejmować skuteczne decyzje, dają oszczędności i zwiększają rentowność biznesu.
Zapamiętaj
Technologie takie jak uczenie maszynowe, analityka biznesowa (business intelligence) oraz generatywna AI skutecznie przyciągają klientów do sklepu, zapewniając im doskonałe doświadczenia na każdym etapie zakupów – od pierwszego kontaktu aż po finalizację transakcji. Dzięki nim można zdobyć nie tylko przychylność klientów, ale także ich długoterminową lojalność.
Polski rynek e-commerce ma rozwijać się w tempie 8% rocznie, aby w 2028 r. osiągnąć wartość niemal 200 mld zł (raport PwC „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”). W tak dynamicznym otoczeniu przewaga konkurencyjna staje się kluczowa jak nigdy dotąd, a sukces zależy od wykorzystania technologii, które skutecznie rozwiązują problemy sklepów internetowych..
Kampanie reklamowe na sterydach – wydajność dzięki analityce
Google Ads i Facebook Ads są gotowe przyjąć każdy budżet, jaki marketer e-commerce zdecyduje się zainwestować. Jednak bez precyzyjnej wiedzy o swojej grupie docelowej przepalanie pieniędzy na nieskuteczne reklamy staje się aż zbyt łatwe – co niestety potwierdziło już wielu rozczarowanych przedsiębiorców.
Zapamiętaj
Optymalizacja wydajności kampanii reklamowych i zarządzanie kosztami to obszary, w których analityka biznesowa staje się niezastąpionym narzędziem. Dzięki niej można precyzyjnie segmentować klientów na podstawie ich zachowań, preferencji oraz historii zakupów, co pozwala tworzyć reklamy trafiające w punkt – a to przekłada się na wyższy zwrot z inwestycji (ROI).
Analityka biznesowa dzięki danym z różnych źródeł firmowych umożliwia też monitorowanie kampanii w czasie rzeczywistym. Daje to możliwość błyskawicznego reagowania na zmieniające się trendy i zachowania konsumentów, co skutecznie optymalizuje działania marketingowe.
Dostęp do szczegółowych informacji o zachowaniach klientów i trendach rynkowych pozwala nie tylko przewidywać efektywność reklam, ale też oceniać ich realną opłacalność. Zaawansowana technologia analizuje nie tylko przychody (ROAS), ale także marżowość i faktyczne zyski, uwzględniając pełne koszty, takie jak zakup towarów czy logistyka.
Większa sprzedaż dzięki personalizacji doświadczeń zakupowych
Współczesny konsument oczekuje, że oferta będzie dopasowana do jego potrzeb. Analityka w e-commerce umożliwia badanie zachowań klientów i rekomendowanie produktów na podstawie ich wyborów. Personalizacja doświadczeń zakupowych, wsparta przez AI, sprawia, że użytkownik czuje się bardziej zrozumiany i zachęcony do zakupów.
Nieoceniona jest tu też generatywna AI, dzięki której konsument nie musi dokładnie wiedzieć, jak nazywa się szukany przez niego produkt. Wystarczy, że opisze go swoimi słowami albo prześle jego zdjęcie, aby zobaczyć gotowe, trafne podpowiedzi.
Zapamiętaj
Sztuczna inteligencja nie tylko szanuje czas kupujących, lecz także sprawia, że zakupy stają się prostsze i przyjemniejsze. Klienci wracają chętniej do sklepu, który rozumie ich potrzeby i potrafi błyskawicznie zaproponować to, czego szukają.
Wśród konsumentów rośnie udział pokolenia Z, czyli osób szczególnie aktywnych w mediach społecznościowych, takich jak TikTok, YouTube, czy Instagram, gdzie nie tylko spędzają czas, ale także chcą robić zakupy. Obecność e-commerce na tych platformach staje się więc niezbędna, co wiąże się z dodatkowym wyzwaniem – tworzeniem angażujących i wartościowych treści.
Generatywna AI może szybko dostosować się do oferty sklepu i jego stylu komunikacji, wspierając efektywnie tworzenie treści na social media, do newsletterów, powiadomień czy e-mailingu. Dzięki danym o korzystaniu ze sklepu może też reaktywować klientów personalizowanymi promocjami i informacjami o nowościach w ofercie, aby wzbudzać zainteresowanie, które przekłada się na wyższe zyski.
Wyższa rentowność e-commerce, czyli jak nie dać się konkurencji
Jak już wspomniano, rynek e-commerce ma rosnąć o 8% rocznie, co z pewnością zwiększy poziom konkurencji. Jej efektem już dziś jest presja na obniżki cen, ponieważ konsumenci szukają najlepszych okazji, np. w porównywarkach online. Taka sytuacja prowadzi do spadających marż i zmniejszającej się rentowności wielu sklepów internetowych.
Zapamiętaj
Walka ceną to równia pochyła, na której efekt skali premiuje dużych graczy. Mniejsze sklepy powinny skupić się na analityce danych, aby lepiej rozumieć potrzeby i preferencje klientów. Pozwoli im to segmentować grupę docelową oraz dopasowywać oferty, promocje i reklamy do konkretnych grup, minimalizując konieczność agresywnych obniżek cen.
Uczenie maszynowe to element, który umożliwia analizę ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym, aby przewidywać popyt i na tej podstawie właściwie zaplanować podaż. Przykładowo pozwala ono uniknąć problemów z:
- brakami popularnych produktów (co powoduje ucieczkę klientów do konkurencji),
- kosztownym zaleganiem w magazynie asortymentu, którym klienci się nie interesują.
Zarządzanie danymi pozwala też na stały monitoring marż oraz tego, czy sklep nie działa na granicy opłacalności lub poza nią. Daje to także możliwość wykraczenia poza standardowe wskaźniki, takie jak ROAS i dane o konwersjach, które mogą nie dostarczać pełnego obrazu sytuacji firmy.
Pozwala również na ocenę wydajności działań marketingowych nie tylko na podstawie przychodu, jaki wygenerowali kupujący z danego kanału, lecz także uwzględniając inne czynniki, takie jak koszty zakupu, logistyki, magazynowania, obsługi zwrotów, itp. Zastosowanie analityki biznesowej umożliwia łatwe identyfikowanie najbardziej opłacalnych produktów i skutecznych strategii sprzedażowych.
Konferencja Alterdata – prosto o skutecznych rozwiązaniach dla e-commerce
Rewelacyjne wyniki często można osiągnąć dzięki zastosowaniu jednej z kluczowych technologii, takich jak uczenie maszynowe, analityka biznesowa czy generatywna AI. Wiedza i umiejętności pozwalają zarządzającym e-commerce wybrać najbardziej odpowiednie narzędzia analityczne, które najlepiej pasują do specyfiki ich biznesu.
Jednak, aby skutecznie wdrożyć zmiany, niezbędne są zarówno dogłębne „know-how”, jak i jasna wizja rozwoju organizacji w kontekście rewolucji zarządzania danymi.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie wykorzystać innowacyjne technologie w e-commerce, weź udział w konferencji „Dane, które napędzają biznes”, która odbędzie się 25 września 2024 roku w biurze Google we Wrocławiu.
Organizatorem wydarzenia jest Alterdata, firma z bogatym doświadczeniem w analizowaniu i modelowaniu danych na potrzeby klientów e-commerce oraz budowaniu wydajnych ekosystemów, które wspierają procesy decyzyjne i osiąganie większej sprzedaży.
Podczas konferencji eksperci przedstawią konkretne case studies z wdrożeń, które pomogły firmom w szybszym rozwoju, oraz omówią, jak analityka biznesowa i AI mogą wesprzeć Twój sklep internetowy. To także doskonała okazja do networkingu i wymiany doświadczeń z przedstawicielami branży.
🚀 Udział w konferencji jest bezpłatny – wystarczy się zarejestrować. Szczegółowy program oraz formularz rejestracyjny znajdziesz na stronie organizatora
Materiał reklamowy partnera