Według raportu DigitalPoland „Big data w Polsce” w naszym kraju jedynie 8% firm korzysta z informacji, którymi dysponuje. Jak więc rozwijać biznes dzięki analizie danych i analityce marketingowej? Mamy nadzieję, że po lekturze 49. wydania „Marketera+” nie pozwolisz już, żeby dane leżały bezczynnie. Niech pracują dla Twojego biznesu!
Połowa firm – według danych opublikowanych przez Claudia Fesera – nie jest obecnie w stanie przetrwać dłużej niż dekadę. Tylko 15% podmiotów funkcjonuje na rynku ponad 30 lat, a 5% – przeszło 50. Średni czas życia organizacji wynosi ok. 12 lat. Do ich porażek przyczyniają się m.in. nowe technologie i nowe modele biznesowe, jednym słowem: zmiany.
„Zmiana sama w sobie nie powoduje jednak upadku przedsiębiorstwa. Dopiero niezauważona bądź pozostawiona bez reakcji może prowadzić do przykrych konsekwencji. Jeden z warunków odporności firm to analityka biznesowa”. To słowa prof. Roberta Kozielskiego, którego felietonem otwieramy sekcję „Temat numeru” poświęconą analizie danych i analityce marketingowej. Profesor podkreśla, że fascynowanie się coraz to nowszymi wskaźnikami nie prowadzi do rozwoju organizacji i kreowania szans na jej przetrwanie. Niezbędna jest zintegrowana i upowszechniana w firmach wiedza o klientach oraz zachowaniach konkurentów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W najnowszym wydaniu „Marketera+” wyjaśniamy, jak rozwijać biznes dzięki analizie danych dostępnych na różnych poziomach firmy. Z artykułu Marka Protalskiego oraz Pawła Borkowskiego dowiesz się, czym jest data quality i jak zadbać o jakość danych w firmie, w jaki sposób sprawdzić jakość bazy danych klientów oraz jak zwiększyć tę bazę bez pogorszenia jej parametrów.
Anna Karcz-Czajkowska wyjaśnia, jak przeprowadzić analizę cen i ofert konkurencji, aby otrzymać maksymalnie użyteczne wnioski do wykorzystania w rozwoju biznesu.
Moc small data odkrywa Marek Tobota, który na przykładzie memów opisuje sposoby wykorzystania analizy jakościowej do łowienia trendów i insightów konsumenckich online oraz wyjaśnia, jak wygląda proces netnograficzny w praktyce oraz jakie narzędzia warto w nim zastosować.
Z tematu numeru „Analiza danych i analityka marketingowa w praktyce” dowiesz się m.in.:
- jakie informacje gromadzone są przez platformy sklepów internetowych oraz systemy marketingowe i jak ocenić ich przydatność,
- jak interpretować dane z Google Analytics i wykorzystywać tę wiedzę do optymalizacji strony i poprawy UX,
- jak z wykorzystaniem Google Analytics znaleźć przyczyny migracji klientów oraz jak im przeciwdziałać,
- jak dzięki analityce zbudować skuteczny lejek sprzedażowo-marketingowy w e-sklepie,
- jak analizować efekty działań w mediach społecznościowych, aby pokazać ich realny wpływ na cele biznesowe,
- jak wyznaczać KPI i jak je mierzyć w programie socialsellingowym,
- czym jest analiza konkurencji w SEO i jak ją prawidłowo przeprowadzić,
- jak analizować treści na stronie, żeby wyciągnąć z nich jak najwięcej,
- jak projektować dashboardy oraz raporty, które pozwolą podejmować właściwe decyzje,
- jak dzięki warsztatom projektowym poradzić sobie z problemami, które wynikają z danych analitycznych.
Zamów 49. wydanie „Marketera+”
z dodatkiem specjalnym „Upominki biznesowe. Inspiracje 2021”
Dodatek specjalny „Upominki biznesowe. Inspiracje 2021” rozpoczynamy felietonem dr Adama Zemełki o… darmowych notesach. Doktor psychologii specjalizujący się w praktycznym zastosowaniu neuronauki w obszarach marketingu na własnym przykładzie wyjaśnia, jak działa mózg, który łowi gratisy.
Dlaczego warto wręczać upominki w relacjach biznesowych? Czym się kierować w ich wyborze? Jakich upominków biznesowych unikać? Odpowiedzi na te m.in. pytania udzielają przedstawiciele firm reklamowych i marketerzy w Forum „Marketera+”: Patrycja Górecka-Butora, Justyna Klimuk, Aleksander Winnicki, Maja Wiśniewska oraz Judyta Mojżesz-Zimonczyk.
Gadżety reklamowe pomagają angażować emocjonalnie konsumentów czy kontrahentów, budować w nich pozytywne skojarzenia z marką, jak również ich aktywizować. Cele te uda się jednak osiągnąć tylko wtedy, gdy działania będą dobrze zaplanowane.
Z dodatku „Upominki biznesowe. Inspiracje 2021” dowiesz się m.in.:
- jakie funkcje mogą pełnić gadżety reklamowe i jakimi zasadami trzeba kierować się przy ich wyborze,
- na co zwrócić uwagę przy planowaniu kampanii z wykorzystaniem gadżetów reklamowych,
- dlaczego niezbędne jest dopasowanie gadżetu reklamowego do celu akcji oraz do grupy odbiorców,
- jakie elementy powinien zawierać brief akcji wykorzystującej gadżety,
- kiedy zakup gadżetów powierzyć zewnętrznej agencji a kiedy składać zamówienia we własnym zakresie,
- jak zbadać efektywność gadżetów reklamowych wykorzystanych w kampanii.
Upominki reklamowe oraz giftpacki stały się nieodłącznymi elementami wszelkiego rodzaju spotkań organizowanych w formule zdalnej. W dodatku znajdziesz więc przykłady rozwiązań, które mogą stać się dla Ciebie inspiracją do połączenia online’u z offline’em.
W cyklu „#porozmawiajmyomarce”, którym rozpoczynamy bieżące wydanie, polecamy inspirującą rozmowę z Jerome’em Josephem, CEO w The Brand Theatre Worldwide, jednym z najpopularniejszych na świecie mówców w zakresie budowania marki, internal brandingu, personal brandingu i customer experience, autorem ośmiu bestsellerów poświęconych brandingowi.
„Cała kultura organizacyjna Twojej firmy powinna mówić: »To jest nasza marka«. Ten element nie tylko będzie Cię wyróżniać na rynku, lecz także sprawi, że Twoi ludzie będą podążać w jednym kierunku”. To nie jedyna wskazówka, jaką Jospeh przekazuje.
Z wywiadu z Jerome Joseph dowiesz się m.in.:
- czym jest internal branding, czyli branding wewnętrzny,
- co łączy branding wewnętrzny i zewnętrzny, czyli external branding,
- na czym polega różnica między internal brandingiem a employer brandingiem,
- w jaki sposób można zaangażować pracowników, aby stali się ambasadorami marki.
W dziale „Skuteczny marketing” odpowiadamy na pytanie, czym jest SXO, jakie działania obejmuje oraz jak i które wskaźniki interakcji użytkowników z treściami na stronie warto analizować i optymalizować.
W najnowszym wydaniu „M+” prezentujemy także kulisy projektu, w którym Decathlon wprowadził sport na salony umeblowane przez Ikeę. W czasie pandemii sport znikał z boisk, z parków i przenosił się do czterech ścian. Z kolei dom sukcesywnie przejmował rolę zamkniętych siłowni i ośrodków. Tym samym sport stawał się coraz bardziej domowy, a dom – coraz bardziej sportowy. Dzięki temu powstała wspólna przestrzeń działań dla Decathlonu i Ikei – marek dotąd tak od siebie odległych.
Zamów 49. wydanie „Marketera+”
z dodatkiem specjalnym „Upominki biznesowe. Inspiracje 2021”
W bieżącym numerze przeczytasz również felietony:
- Jolanta Piela – zainspirowana swoją pracą z młodymi przedsiębiorcami, freelancerami, założycielami start-upów – kieruje swój felieton głównie do osób, które chcą rozkręcić swój biznes, ale wciąż borykają się z niesłabnącym oporem materii i próbuje odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego ta maszyna nie może w końcu ruszyć?”.
- Sebastian Umiński wyjaśnia, dlaczego im bardziej zaawansowane techniki zakupu i emisji mediów stosujemy, tym mocniej powinniśmy dbać o transparentność wyników i odpowiednie połączenia w systemach analitycznych.
- Mateusz Suryś odpowiada na pytanie, w jaki sposób marce Louis Vuitton udało się wrócić na właściwe tory i znowu być postrzeganą jako ekskluzywny brand.
- Albert Stęclik wyjaśnia, dlaczego cieszy go fakt, że branża nie dzieli już mediów na tradycyjne oraz nowe, takie jak social media.
- Jacek Szlak próbuje zrozumieć a przy okazji wyjaśnić szczegółowo czytelnikom, jak działa konsument.
Wiedzą w wydaniu wrzesień-październik „Marketera+” dzielą się:
Michał Bednarczyk, Paweł Białas, Paweł Borkowski, Piotr Dyba, Justyna Dzielińska, Patrycja Górecka-Butora, Jerome Joseph, Karolina Kałużna, Anna Karcz-Czajkowska, Justyna Klimuk, Robert Kozielski, Michał Kuciński, Aleksandra Lisiecka-Lenart, Edyta Lisowska, Tomasz Misiukiewicz, Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Łukasz Murawski, Krzysztof Nowakowski, Karmena Obrał, Marcin Oleszko, Jolanta Piela, Bartosz Pilch, Marek Portalski, Arkadiusz Ratajczak, Marcin Sokołowski, Albert Stęclik, Mateusz Suryś, Jacek Szlak, Marek Tarasiuk, Marek Tobota, Sebastian Umiński, Leszek Urban, Katarzyna Wardzyńska, Aleksander Winnicki, Maja Wiśniewska, Michał Wojciechowski, Dominika, Wójcik, Martyna Zastrożna, Adama Zemełka, Paulina Ziober, Aleksandra Żychowska.