Narzędzia bazujące na uczeniu maszynowym bezpowrotnie zmieniły sposób pracy w marketingu. W przypadku content marketingu największe znaczenie mają duże modele językowe, które są w stanie wykonywać zadania z zakresu przetwarzania języka naturalnego. Możesz je również wykorzystać do tworzenia atrakcyjnych mailingów. Dowiedz się, jak to zrobić.
Jakie narzędzia AI przydadzą się w e-mail marketingu
Oto trzy narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które mogą usprawnić Twoje działania e-mail-marketingowe.
1. ChatGPT – wielofunkcyjny asystent e-mail marketera
ChatGPT stworzony przez OpenAI jest zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem na rynku. Darmowy model językowy dostępny w wersji 3.5 umożliwia wsparcie wielu zadań w obszarze e-mail marketingu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
ChatGPT możesz wykorzystać do przygotowania m.in.:
- strategii e-mail-marketingowej dopasowanej do specyfiki rynku, produktu oraz potrzeb i preferencji odbiorców,
- planu sekwencji wiadomości e-mailowych w cyklach automatyzacji,
- tekstów poszczególnych wiadomości,
- redakcji treści z uwzględnieniem tonu i głosu marki.
2. GetResponse – platforma e-mail-marketingowa, która wykorzystuje AI
GetResponse to platforma do wysyłki e-maili, budowy listy i automatyzacji marketingu. Narzędzie jest zintegrowane z technologią GPT od OpenAI, co pozwala na szybkie przygotowanie newsletterów od A do Z (ich wyglądu, treści oraz tematów) na podstawie słów kluczowych i trendów branżowych. Obsługuje wiele języków, dzięki czemu oszczędzisz czas i pieniądze na tłumaczeniach.
Inteligentny kreator e-maili na podstawie danych wprowadzonych przez marketera przygotuje tekst, zoptymalizuje układ wiadomości, uzupełni ją o grafiki oraz stworzy chwytliwy i wysoko konwertujący temat.
Formularz tworzenia poleceń w generatorze kampanii AI w GetResponse
Źródło: materiały własne autora
Ponadto GetResponse oferuje nowość –generator kampanii AI, dzięki któremu platforma szybko przygotuje dla Ciebie trzy zasoby pozwalające rozpocząć wysoko konwertujące działania e-mail-marketingowe:
- landing page – prostą stronę internetową z formularzem zapisu do newslettera,
- wiadomość powitalną – e-mail wysyłany do użytkownika od razu po wypełnieniu formularza,
- pierwszy newsletter – e-mail z podstawowymi informacjami na temat Twojej oferty.
3. Magic Design – narzędzie AI do tworzenia materiałów graficznych
Magic Design to bezpłatne narzędzie AI, które znajdziesz w aplikacji Canva. Dzięki niemu szybko przygotujesz grafiki na potrzeby kampanii e-mail-marketingowych. Wystarczy, że stworzysz polecenie, na którego podstawie aplikacja wygeneruje dla Ciebie unikatową grafikę spójną z identyfikacją Twojej marki.
Magic Design – narzędzie AI w aplikacji Canva
Źródło: Canva
Jednak grafiki do mailingu to nie wszystko. Możesz wykorzystać Canvę do opracowania profesjonalnie wyglądających lead magnetów, czyli treści, dzięki którym zwrócisz uwagę grupy docelowej i zachęcisz potencjalnych klientów do subskrypcji.
Przykład
Oto fragment sugestii wygenerowanych przez ChatGPT w wersji 3.5 na podstawie następującego polecenia: „Jesteś specjalistą ds. marketingu sklepu e-commerce oferującego kosmetyki dla mężczyzn z naturalnych składników. Twoimi klientami są mężczyźni w wieku 30–50 lat. Wymień trzy najpopularniejsze lead magnety, które wykorzystasz w kampanii zachęcającej potencjalnych klientów do subskrypcji”.
„Oczywiście! Oto trzy potencjalne lead magnety, które mogą przyciągnąć uwagę i zainteresowanie mężczyzn w wieku 30–50 lat, zainteresowanych naturalnymi kosmetykami dla mężczyzn:
- Przewodnik po męskiej rutynie pielęgnacyjnej w 5 minut. Zaoferuj praktyczny przewodnik, jak efektywnie zadbać o skórę i wygląd w zaledwie 5 minut dziennie. Wartościowe wskazówki, proste triki i rekomendacje dotyczące produktów z asortymentu sklepu będą świetnym dodatkiem.
- E-book „Tajniki naturalnej pielęgnacji dla mężczyzn”. Stworzony e-book prezentujący korzyści i sposoby użycia naturalnych składników w pielęgnacji męskiej skóry. To może być świetny sposób na zaznajomienie klientów z filozofią marki i wartościami ekologicznymi.
- Kod rabatowy na pierwsze zakupy z personalizowaną poradą. Zaproponuj potencjalnym klientom kod rabatowy na pierwsze zakupy w zamian za subskrypcję newslettera. Dodatkowo zaprezentuj personalizowaną poradę pielęgnacyjną dostosowaną do ich konkretnych potrzeb”.
Jak tworzyć mailingi z pomocą AI
Za pomocą opisanych narzędzi możesz tworzyć atrakcyjne mailingi. Zobacz, jak robić to krok po kroku.
1. Zacznij od strategii
Zadziwiająco duża grupa marketerów wysyła e-maile bez strategii, co w znacznej mierze ogranicza skuteczność działań.
Sprecyzuj cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą działań e-mail-marketingowych. Promocja produktów, wsparcie sprzedaży, budowa społeczności – realizacja każdego z wymienionych celów będzie wymagała innego sposobu komunikacji, a co za tym idzie: innej strategii.
Wskazówka
Skorzystaj z ChatGPT, aby opracować podstawową strategię kampanii e-mail-marketingowej. W treści polecenia wpisz branżę, cel biznesowy oraz cechy idealnego klienta. ChatGPT wesprze Cię i być może podpowie nieoczywistą wskazówkę, która zaważy na wynikach kampanii. Pamiętaj jednak, że z pewnością nie opracuje dla Ciebie gotowej strategii, ale pomoże Ci zweryfikować własne pomysły i obrać główny kierunek działań e-mail-marketingowych.
2. Stwórz wiadomość lub zaplanuj serię wiadomości
Skorzystaj z ChatGPT, aby napisać treść serii wiadomości promujących kampanię. W poleceniu sprecyzuj, czego powinien dowiedzieć się odbiorca, aby móc podjąć samodzielną decyzję o zakupie produktu lub usługi.
Gdy już znasz swoje cele, ale potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści, możesz skorzystać z GetResponse.
Dwa sposoby tworzenia wiadomości w GetResponse
Źródło: materiały własne autora
Wskazówki
- Użyj kreatora newsletterów GetResponse, aby od początku zaprojektować wiadomość (w tym wygląd oraz treść) z uwzględnieniem potrzeb odbiorców. Wygeneruj
e-maile i grafiki na bazie słów kluczowych i podstawowych informacji o Twojej firmie. - Następnie wesprzyj się generatorem tematów, aby stworzyć chwytliwy temat wiadomości. Narzędzie pomoże Ci w tym, co może czasami sprawiać trudność twórcy treści – w napisaniu tematu, który zaciekawi odbiorcę i zachęci do otwarcia wiadomości. Każdy, kto choć raz przygotował wysyłkę od A do Z, wie, że weny może zabraknąć.
- Na koniec przejdź do zaplanowania wysyłki. Może Ci w tym pomóc funkcja Perfect Timing.
Obserwuj statystyki wiadomości i testuj różne formaty. Na początek proponuję wysyłać krótkie e-maile, które poruszają jeden temat. Z czasem możesz rozbudować wiadomości o segmenty odnoszące się do różnych produktów.
3. Przygotuj kampanię zgodną z identyfikacją wizualną marki
Czy AI to tylko pojedyncze działania? Oczywiście, że nie! Przyszedł więc czas na zaplanowanie kampanii marketingowej wspieranej przez narzędzia AI.
Skorzystaj z GetResponse, aby przygotować landing page, wiadomość powitalną oraz pierwszy newsletter. Dzięki łatwemu generatorowi kampanii AI stworzysz kompletną kampanię bez wiedzy technicznej ani doświadczenia.
Zasoby generatora kampanii AI w GetResponse
Źródło: materiały własne autora
Wskazówka
Możesz wesprzeć się Canvą, aby przygotować wyjątkowe grafiki spójne z identyfikacją wizualną Twojej marki, a następnie dodać je do e-maili tworzonych na platformie GetResponse.
Jakich błędów należy unikać
Najważniejsze jest to, aby narzędzia AI były Twoją pomocą, a nie odwrotnie. Twoim zadaniem jest przygotowanie mailingów w sposób zgodny z celem biznesowym i obraną strategią. Zawsze sprawdzaj wygenerowane zasoby pod kątem poprawności i jakości.
Poniżej znajdziesz kilka błędów często popełnianych podczas przygotowywania mailingów z użyciem AI. Sprawdź, czego powinno się unikać.
Podsumowanie
Rok 2023 jest przełomowy. Narzędzia wykorzystujące algorytmy AI stały się powszechne i znacznie zmieniły content marketing. Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci oswoić zmiany i zachęci Cię do wykorzystania nowych technologii w e-mail marketingu, który z roku na rok nie słabnie, ale wręcz przeciwnie – rośnie w siłę. Powodzenia.