Narzędzia bazujące na uczeniu maszynowym bezpowrotnie zmieniły sposób pracy w marketingu. W przypadku content marketingu największe znaczenie mają duże modele językowe, które są w stanie wykonywać zadania z zakresu przetwarzania języka naturalnego. Możesz je również wykorzystać do tworzenia atrakcyjnych mailingów. Dowiedz się, jak to zrobić.

Jakie narzędzia AI przydadzą się w e-mail marketingu
Oto trzy narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które mogą usprawnić Twoje działania e-mail-marketingowe.
1. ChatGPT – wielofunkcyjny asystent e-mail marketera
ChatGPT stworzony przez OpenAI jest zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem na rynku. Darmowy model językowy dostępny w wersji 3.5 umożliwia wsparcie wielu zadań w obszarze e-mail marketingu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
ChatGPT możesz wykorzystać do przygotowania m.in.:
- strategii e-mail-marketingowej dopasowanej do specyfiki rynku, produktu oraz potrzeb i preferencji odbiorców,
- planu sekwencji wiadomości e-mailowych w cyklach automatyzacji,
- tekstów poszczególnych wiadomości,
- redakcji treści z uwzględnieniem tonu i głosu marki.
2. GetResponse – platforma e-mail-marketingowa, która wykorzystuje AI
GetResponse to platforma do wysyłki e-maili, budowy listy i automatyzacji marketingu. Narzędzie jest zintegrowane z technologią GPT od OpenAI, co pozwala na szybkie przygotowanie newsletterów od A do Z (ich wyglądu, treści oraz tematów) na podstawie słów kluczowych i trendów branżowych. Obsługuje wiele języków, dzięki czemu oszczędzisz czas i pieniądze na tłumaczeniach.
Inteligentny kreator e-maili na podstawie danych wprowadzonych przez marketera przygotuje tekst, zoptymalizuje układ wiadomości, uzupełni ją o grafiki oraz stworzy chwytliwy i wysoko konwertujący temat.
Formularz tworzenia poleceń w generatorze kampanii AI w GetResponse

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Źródło: materiały własne autora
Ponadto GetResponse oferuje nowość –generator kampanii AI, dzięki któremu platforma szybko przygotuje dla Ciebie trzy zasoby pozwalające rozpocząć wysoko konwertujące działania e-mail-marketingowe:
- landing page – prostą stronę internetową z formularzem zapisu do newslettera,
- wiadomość powitalną – e-mail wysyłany do użytkownika od razu po wypełnieniu formularza,
- pierwszy newsletter – e-mail z podstawowymi informacjami na temat Twojej oferty.
3. Magic Design – narzędzie AI do tworzenia materiałów graficznych
Magic Design to bezpłatne narzędzie AI, które znajdziesz w aplikacji Canva. Dzięki niemu szybko przygotujesz grafiki na potrzeby kampanii e-mail-marketingowych. Wystarczy, że stworzysz polecenie, na którego podstawie aplikacja wygeneruje dla Ciebie unikatową grafikę spójną z identyfikacją Twojej marki.
Magic Design – narzędzie AI w aplikacji Canva
Źródło: Canva
Jednak grafiki do mailingu to nie wszystko. Możesz wykorzystać Canvę do opracowania profesjonalnie wyglądających lead magnetów, czyli treści, dzięki którym zwrócisz uwagę grupy docelowej i zachęcisz potencjalnych klientów do subskrypcji.
Przykład
Oto fragment sugestii wygenerowanych przez ChatGPT w wersji 3.5 na podstawie następującego polecenia: „Jesteś specjalistą ds. marketingu sklepu e-commerce oferującego kosmetyki dla mężczyzn z naturalnych składników. Twoimi klientami są mężczyźni w wieku 30–50 lat. Wymień trzy najpopularniejsze lead magnety, które wykorzystasz w kampanii zachęcającej potencjalnych klientów do subskrypcji”.
„Oczywiście! Oto trzy potencjalne lead magnety, które mogą przyciągnąć uwagę i zainteresowanie mężczyzn w wieku 30–50 lat, zainteresowanych naturalnymi kosmetykami dla mężczyzn:
- Przewodnik po męskiej rutynie pielęgnacyjnej w 5 minut. Zaoferuj praktyczny przewodnik, jak efektywnie zadbać o skórę i wygląd w zaledwie 5 minut dziennie. Wartościowe wskazówki, proste triki i rekomendacje dotyczące produktów z asortymentu sklepu będą świetnym dodatkiem.
- E-book „Tajniki naturalnej pielęgnacji dla mężczyzn”. Stworzony e-book prezentujący korzyści i sposoby użycia naturalnych składników w pielęgnacji męskiej skóry. To może być świetny sposób na zaznajomienie klientów z filozofią marki i wartościami ekologicznymi.
- Kod rabatowy na pierwsze zakupy z personalizowaną poradą. Zaproponuj potencjalnym klientom kod rabatowy na pierwsze zakupy w zamian za subskrypcję newslettera. Dodatkowo zaprezentuj personalizowaną poradę pielęgnacyjną dostosowaną do ich konkretnych potrzeb”.
Jak tworzyć mailingi z pomocą AI
Za pomocą opisanych narzędzi możesz tworzyć atrakcyjne mailingi. Zobacz, jak robić to krok po kroku.
1. Zacznij od strategii
Zadziwiająco duża grupa marketerów wysyła e-maile bez strategii, co w znacznej mierze ogranicza skuteczność działań.
Sprecyzuj cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą działań e-mail-marketingowych. Promocja produktów, wsparcie sprzedaży, budowa społeczności – realizacja każdego z wymienionych celów będzie wymagała innego sposobu komunikacji, a co za tym idzie: innej strategii.
Wskazówka
Skorzystaj z ChatGPT, aby opracować podstawową strategię kampanii e-mail-marketingowej. W treści polecenia wpisz branżę, cel biznesowy oraz cechy idealnego klienta. ChatGPT wesprze Cię i być może podpowie nieoczywistą wskazówkę, która zaważy na wynikach kampanii. Pamiętaj jednak, że z pewnością nie opracuje dla Ciebie gotowej strategii, ale pomoże Ci zweryfikować własne pomysły i obrać główny kierunek działań e-mail-marketingowych.
2. Stwórz wiadomość lub zaplanuj serię wiadomości
Skorzystaj z ChatGPT, aby napisać treść serii wiadomości promujących kampanię. W poleceniu sprecyzuj, czego powinien dowiedzieć się odbiorca, aby móc podjąć samodzielną decyzję o zakupie produktu lub usługi.
Gdy już znasz swoje cele, ale potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści, możesz skorzystać z GetResponse.
Dwa sposoby tworzenia wiadomości w GetResponse
Źródło: materiały własne autora
Wskazówki
- Użyj kreatora newsletterów GetResponse, aby od początku zaprojektować wiadomość (w tym wygląd oraz treść) z uwzględnieniem potrzeb odbiorców. Wygeneruj
e-maile i grafiki na bazie słów kluczowych i podstawowych informacji o Twojej firmie. - Następnie wesprzyj się generatorem tematów, aby stworzyć chwytliwy temat wiadomości. Narzędzie pomoże Ci w tym, co może czasami sprawiać trudność twórcy treści – w napisaniu tematu, który zaciekawi odbiorcę i zachęci do otwarcia wiadomości. Każdy, kto choć raz przygotował wysyłkę od A do Z, wie, że weny może zabraknąć.
- Na koniec przejdź do zaplanowania wysyłki. Może Ci w tym pomóc funkcja Perfect Timing.
Obserwuj statystyki wiadomości i testuj różne formaty. Na początek proponuję wysyłać krótkie e-maile, które poruszają jeden temat. Z czasem możesz rozbudować wiadomości o segmenty odnoszące się do różnych produktów.
3. Przygotuj kampanię zgodną z identyfikacją wizualną marki
Czy AI to tylko pojedyncze działania? Oczywiście, że nie! Przyszedł więc czas na zaplanowanie kampanii marketingowej wspieranej przez narzędzia AI.
Skorzystaj z GetResponse, aby przygotować landing page, wiadomość powitalną oraz pierwszy newsletter. Dzięki łatwemu generatorowi kampanii AI stworzysz kompletną kampanię bez wiedzy technicznej ani doświadczenia.
Zasoby generatora kampanii AI w GetResponse
Źródło: materiały własne autora
Wskazówka
Możesz wesprzeć się Canvą, aby przygotować wyjątkowe grafiki spójne z identyfikacją wizualną Twojej marki, a następnie dodać je do e-maili tworzonych na platformie GetResponse.
Jakich błędów należy unikać
Najważniejsze jest to, aby narzędzia AI były Twoją pomocą, a nie odwrotnie. Twoim zadaniem jest przygotowanie mailingów w sposób zgodny z celem biznesowym i obraną strategią. Zawsze sprawdzaj wygenerowane zasoby pod kątem poprawności i jakości.
Poniżej znajdziesz kilka błędów często popełnianych podczas przygotowywania mailingów z użyciem AI. Sprawdź, czego powinno się unikać.
Podsumowanie
Rok 2023 jest przełomowy. Narzędzia wykorzystujące algorytmy AI stały się powszechne i znacznie zmieniły content marketing. Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci oswoić zmiany i zachęci Cię do wykorzystania nowych technologii w e-mail marketingu, który z roku na rok nie słabnie, ale wręcz przeciwnie – rośnie w siłę. Powodzenia.