Obsługa zwrotów jest ważnym elementem funkcjonowania sklepu internetowego. Proces powinien przebiegać sprawnie i szybko – od momentu zgłoszenia przez klienta, przez sposób odesłania towaru, aż po zwrot środków na konto. Jak więc sprawić, aby obsługa zwrotów stała się atutem e-sklepu? Pomoże w tym usługa Apaczka PRO Returns.

Coraz więcej zwrotów w e-commerce
Jak wynika z raportu „Co (u)gryzie e-commerce? 2021”, już 18% klientów przyznaje się do zwrotów produktów zamówionych w sklepach internetowych, a kolejne 38% badanych potwierdza, że często ma ochotę rozpocząć procedurę zwrotu.
Co ważne, aż 57% kupujących zwraca zamówienie z powodów niezwiązanych bezpośrednio z produktem (jak rozmyślenie się lub nowe okazje zakupowe), z kolei 26% badanych zamawia produkty w różnych rozmiarach i kolorach z myślą o zwrocie tych niepasujących. W efekcie zwroty najczęściej występują w takich kategoriach jak ubrania (26%), obuwie (22%) oraz bielizna (21%).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Każdy e-przedsiębiorca, niezależnie od rodzaju sprzedawanych produktów, musi być przygotowany do obsługi zwrotów. Taki obowiązek nakładają na niego przepisy prawne – klient może bez podania przyczyny zwrócić towar zakupiony przez internet. Warto więc postarać się o to, aby miał pozytywne doświadczenie związane ze zwrotem, ponieważ wtedy – jak wynika z badań – chętnie ponownie skorzysta z usług danego sprzedawcy.
Jak poprawić doświadczenie klienta?
Aby klient mógł łatwo zwrócić produkt w Twoim e-sklepie, zadbaj o kilka elementów. Korzystne warunki zwrotu produktów mogą nawet wpłynąć na zwiększenie liczby zamówień, ponieważ klienci są skłonni kupować więcej, gdy wiedzą, że mogą łatwo odesłać produkty.
- Stwórz czytelne i przyjazne zasady zwrotów. Zazwyczaj określa je regulamin sklepu internetowego lub dokument zwany polityką zwrotów. Informacje o procedurze zwrotu zamieść również w widocznym miejscu na Twojej stronie WWW, dzięki czemu klient szybko je znajdzie (wiele osób szuka ich jeszcze przed złożeniem zamówienia).
- Przedstaw atrakcyjne warunki zwrotów. Według prawa klient może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej na odległość – bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (wyjątkiem są koszty odesłania produktu do sklepu). Następnie sprzedający od momentu otrzymania towaru ma 14 dni na zwrócenie pieniędzy kupującemu. W praktyce jednak wiele e-sklepów oferuje klientom korzystniejsze warunki – możesz np. pokryć koszt odesłania towarów, wydłużyć termin zwrotów czy przyspieszyć czas zwrotu środków.
- Zadbaj o to, aby polityka zwrotów obejmowała maksymalnie kilka kroków i była przyjazna dla klienta. Z jego punktu widzenia zwroty powinny być przede wszystkim proste. Ułatwieniem jest np. możliwość zgłoszenia zwrotu przez elektroniczny formularz na stronie sklepu (zamiast drukowania i wypełniania papierowego dokumentu).
Jak przyspieszyć obsługę zwrotów?
„Jak utrzymać wysoki poziom obsługi, jednocześnie nie angażując wiele czasu i zasobów na zarządzanie zwrotami?” – wielu przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie. Z pomocą przychodzi automatyzacja obsługi zwrotów, która usprawnia cały proces.
Z myślą o ułatwieniu sprzedającym obsługi zwrotów oraz z powodu rosnących wymagań konsumentów Apaczka przygotowała pakiet PRO Returns, który oferuje możliwość zarządzania zwrotami online.
Dzięki tej usłudze możesz zautomatyzować proces zwrotu produktów zakupionych w Twoim e-sklepie. Co istotne – automatyzacja obejmuje zarówno sprzedającego (pozwala mu w pełni kontrolować wszystkie zwroty), jak i kupujących (zapewnia możliwość zgłoszenia zwrotu online oraz pozwala śledzić poszczególne etapy jego realizacji).

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Dlaczego warto skorzystać z usługi PRO Returns?
Sprzedawca, który korzysta z pakietu PRO Returns, widzi wszystkie zwroty w swoim panelu klienta w serwisie apaczka.pl. Tam też może nimi swobodnie zarządzać. Sam decyduje o koszcie, okresie zwrotu, a także dostępnych metodach wysyłki.
Korzyści dla sprzedawcy:
- zautomatyzowany proces zarządzania zwrotami,
- pełna kontrola nad ich realizacją,
- możliwość analizy czynników powodujących zwroty,
- gotowe powiadomienia wysyłane do klientów,
- możliwość akceptacji, odrzucania zgłoszeń oraz śledzenia ich statusów,
- najpopularniejsi przewoźnicy: InPost, DHL, UPS, Poczta Polska.
Dzięki pakietowi PRO Returns klient e-sklepu może zgłosić zwrot, klikając w link zamieszczony w automatycznym e-mailu informującym o doręczeniu przesyłki lub w dedykowanym e-mailu od sklepu powiadamiającym o utworzeniu zwrotu. Co ważne, kupujący nie musi zakładać konta na serwisie Apaczka.pl – wystarczy, że kliknie w podany link i wypełni prosty formularz.
Korzyści dla klienta:
- łatwy proces zwrotu,
- krótki formularz do wypełnienia (bez konieczności zakładania konta),
- list przewozowy dla przesyłki zwrotnej dołączony do wiadomości e-mail,
- poradnik pakowania przesyłek zwrotnych,
- powiadomienia o statusie zwrotu i możliwość śledzenia przesyłki zwrotnej.
Szybkie i łatwe zwroty to jedna z najbardziej pożądanych przez klientów funkcjonalności e-sklepów. Usługa PRO Returns pozwoli Ci zbudować satysfakcję i lojalność wśród kupujących, a równocześnie zapewni oszczędność czasu dzięki automatyzacji procesu zwrotów.
Więcej szczegółów znajdziesz na stronie: www.apaczka.pl/pro-returns
Materiał partnera