Obsługa zwrotów jest ważnym elementem funkcjonowania sklepu internetowego. Proces powinien przebiegać sprawnie i szybko – od momentu zgłoszenia przez klienta, przez sposób odesłania towaru, aż po zwrot środków na konto. Jak więc sprawić, aby obsługa zwrotów stała się atutem e-sklepu? Pomoże w tym usługa Apaczka PRO Returns.
Coraz więcej zwrotów w e-commerce
Jak wynika z raportu „Co (u)gryzie e-commerce? 2021”, już 18% klientów przyznaje się do zwrotów produktów zamówionych w sklepach internetowych, a kolejne 38% badanych potwierdza, że często ma ochotę rozpocząć procedurę zwrotu.
Co ważne, aż 57% kupujących zwraca zamówienie z powodów niezwiązanych bezpośrednio z produktem (jak rozmyślenie się lub nowe okazje zakupowe), z kolei 26% badanych zamawia produkty w różnych rozmiarach i kolorach z myślą o zwrocie tych niepasujących. W efekcie zwroty najczęściej występują w takich kategoriach jak ubrania (26%), obuwie (22%) oraz bielizna (21%).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Każdy e-przedsiębiorca, niezależnie od rodzaju sprzedawanych produktów, musi być przygotowany do obsługi zwrotów. Taki obowiązek nakładają na niego przepisy prawne – klient może bez podania przyczyny zwrócić towar zakupiony przez internet. Warto więc postarać się o to, aby miał pozytywne doświadczenie związane ze zwrotem, ponieważ wtedy – jak wynika z badań – chętnie ponownie skorzysta z usług danego sprzedawcy.
Jak poprawić doświadczenie klienta?
Aby klient mógł łatwo zwrócić produkt w Twoim e-sklepie, zadbaj o kilka elementów. Korzystne warunki zwrotu produktów mogą nawet wpłynąć na zwiększenie liczby zamówień, ponieważ klienci są skłonni kupować więcej, gdy wiedzą, że mogą łatwo odesłać produkty.
- Stwórz czytelne i przyjazne zasady zwrotów. Zazwyczaj określa je regulamin sklepu internetowego lub dokument zwany polityką zwrotów. Informacje o procedurze zwrotu zamieść również w widocznym miejscu na Twojej stronie WWW, dzięki czemu klient szybko je znajdzie (wiele osób szuka ich jeszcze przed złożeniem zamówienia).
- Przedstaw atrakcyjne warunki zwrotów. Według prawa klient może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej na odległość – bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (wyjątkiem są koszty odesłania produktu do sklepu). Następnie sprzedający od momentu otrzymania towaru ma 14 dni na zwrócenie pieniędzy kupującemu. W praktyce jednak wiele e-sklepów oferuje klientom korzystniejsze warunki – możesz np. pokryć koszt odesłania towarów, wydłużyć termin zwrotów czy przyspieszyć czas zwrotu środków.
- Zadbaj o to, aby polityka zwrotów obejmowała maksymalnie kilka kroków i była przyjazna dla klienta. Z jego punktu widzenia zwroty powinny być przede wszystkim proste. Ułatwieniem jest np. możliwość zgłoszenia zwrotu przez elektroniczny formularz na stronie sklepu (zamiast drukowania i wypełniania papierowego dokumentu).
Jak przyspieszyć obsługę zwrotów?
„Jak utrzymać wysoki poziom obsługi, jednocześnie nie angażując wiele czasu i zasobów na zarządzanie zwrotami?” – wielu przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie. Z pomocą przychodzi automatyzacja obsługi zwrotów, która usprawnia cały proces.
Z myślą o ułatwieniu sprzedającym obsługi zwrotów oraz z powodu rosnących wymagań konsumentów Apaczka przygotowała pakiet PRO Returns, który oferuje możliwość zarządzania zwrotami online.
Dzięki tej usłudze możesz zautomatyzować proces zwrotu produktów zakupionych w Twoim e-sklepie. Co istotne – automatyzacja obejmuje zarówno sprzedającego (pozwala mu w pełni kontrolować wszystkie zwroty), jak i kupujących (zapewnia możliwość zgłoszenia zwrotu online oraz pozwala śledzić poszczególne etapy jego realizacji).
Dlaczego warto skorzystać z usługi PRO Returns?
Sprzedawca, który korzysta z pakietu PRO Returns, widzi wszystkie zwroty w swoim panelu klienta w serwisie apaczka.pl. Tam też może nimi swobodnie zarządzać. Sam decyduje o koszcie, okresie zwrotu, a także dostępnych metodach wysyłki.
Korzyści dla sprzedawcy:
- zautomatyzowany proces zarządzania zwrotami,
- pełna kontrola nad ich realizacją,
- możliwość analizy czynników powodujących zwroty,
- gotowe powiadomienia wysyłane do klientów,
- możliwość akceptacji, odrzucania zgłoszeń oraz śledzenia ich statusów,
- najpopularniejsi przewoźnicy: InPost, DHL, UPS, Poczta Polska.
Dzięki pakietowi PRO Returns klient e-sklepu może zgłosić zwrot, klikając w link zamieszczony w automatycznym e-mailu informującym o doręczeniu przesyłki lub w dedykowanym e-mailu od sklepu powiadamiającym o utworzeniu zwrotu. Co ważne, kupujący nie musi zakładać konta na serwisie Apaczka.pl – wystarczy, że kliknie w podany link i wypełni prosty formularz.
Korzyści dla klienta:
- łatwy proces zwrotu,
- krótki formularz do wypełnienia (bez konieczności zakładania konta),
- list przewozowy dla przesyłki zwrotnej dołączony do wiadomości e-mail,
- poradnik pakowania przesyłek zwrotnych,
- powiadomienia o statusie zwrotu i możliwość śledzenia przesyłki zwrotnej.
Szybkie i łatwe zwroty to jedna z najbardziej pożądanych przez klientów funkcjonalności e-sklepów. Usługa PRO Returns pozwoli Ci zbudować satysfakcję i lojalność wśród kupujących, a równocześnie zapewni oszczędność czasu dzięki automatyzacji procesu zwrotów.
Więcej szczegółów znajdziesz na stronie: www.apaczka.pl/pro-returns
Materiał partnera