Wiele osób słysząc określenie trend kojarzy je jedynie z branżą fashion. To błąd, który może skutkować wolniejszym rozwojem firmy oraz zbyt późnym wdrażaniem innowacji. Gdyż to właśnie, dzięki obserwacji otoczenia i zachodzących w nim zmian, niezależnie od branży możesz uniknąć stagnacji w biznesie oraz zdystansować konkurencję. Jak zacząć „pracować na trendach”?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym właściwie jest trend,
- na jakie trendy warto zwrócić uwagę,
- jak rozpocząć współpracę z ekspertami w zakresie trendów.
Definicja trendu może się różnić zarówno na poziomie branży jak również wykonywanej specjalizacji. Jednakże, aby uspójnić i w pełni zrozumieć czego będzie dotyczyła tematyka niniejszego artykułu, posłużę się terminem zaproponowanym przez pioniera socjologii trendów Henrika Veljgaarda w książce „Anatomia trendu”. Definicja odwołuje się do procesu zmiany, który rozpoczyna się od kreatorów, trendsetterów, a następnie przenosi na szersze wody mainstreamu, by w końcu (choć niekoniecznie) utracić popularność. W tym znaczeniu, jeśli coś jest trendem, to odnotowuje się początkową fazę tego procesu – skupia na pierwszych oznakach zmiany.
Gdzie szukać odpowiedzi
Gdy znana jest już definicja, czas przejść do kolejnego etapu wdrażania oraz poznawania tego rozwiązania. Pierwsze pytanie, które może pojawić się w głowie brzmi: czy da się i jak rozpoznać nowy trend?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W tym przypadku możesz wykorzystać rozwiązanie „3 x Obserwuj”:
- Obserwuj ludzi, którzy zajmują się w danej branży nowościami lub innowacjami.
- Obserwuj otoczenie i zmiany , nie tylko w swojej branży, podglądaj również wszystkie pokrewne.
- Obserwuj czynniki oraz sytuacje, które mogą wywołać lub rozwinąć nowy trend.
Jeżeli chcesz osiągnąć sukces, nigdy nie poprzestawaj w poszukiwaniach. Pamiętaj, aby nie skupiać się tylko na tym co stało się w mainstreamie, ponieważ czasem nawet subtelna zmiana w niszowej branży może wpłynąć na pojawienie się nowego trendu. Zachowaj otwartą głowę i nie bój się czasem zaryzykować.
Skuteczne wdrażanie trendów i związane z nimi ryzyko
Wdrażanie innowacji opartej na wybranym trendzie to skomplikowany proces, wymagający dużego zaangażowania, specjalistycznej wiedzy, pracy zespołowej oraz stosunkowo dużego nakładu finansowego. Jednak poprawnie i szybko przeprowadzone wdrożenie może dać Twojej firmie przewagę konkurencyjną na danym rynku, ponieważ opracowanie nowych rozwiązań w większości przypadków wymaga czasu. Właśnie w ten sposób, dzięki „pracy na trendach” możesz uzyskać lepsze dopasowanie komunikacji, usługi, bądź produktu do potrzeb Twoich klientów, tym samym zapewnić sobie sukces sprzedażowy, lub wizerunkowy.
Oczywiście nie każde wdrożenie innowacji gwarantuje powodzenie. Czasem poprzez błędny research i wnioskowanie może okazać się, że przewidywany trend był tylko krótkotrwałą modą i przyniesie więcej strat niż pożytku. Warto pamiętać również, że prawie 1/3 wprowadzanych produktów ponosi klęskę. Czy jest jakiś sposób aby zminimalizować ryzyko? Tak! Bardzo ważne jest badanie rynku oraz rozmowa z ekspertami branżowymi (m.in. trendwatcherami), nie możesz również zapomnieć o odpowiedniej analizie, ustrukturyzowaniu oraz uporządkowaniu obserwacji. Ponieważ dużym błędem jest zakładać, że wszystko co innowacyjne, przyjmie się tylko dlatego, że jest nowe czy inne.
Poznaj Trendwatcherów i Trendsetterów
Planując bazowanie na trendach powinieneś wziąć pod uwagę współpracę z ekspertami w tym sektorze. Ważne abyś orientował się kto i za co jest odpowiedzialny. Poznaj kilka stanowisk działających w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie (poniżej znajdziesz cztery główne, oczywiście jest ich zdecydowanie więcej):
- Trendhunter – to osoba, której celem jest obserwacja i „wyłapywanie” trendu w jego zalążku.
- Trendwatcher – jest to osoba z otwartą głową i oczami. Zajmuje się przede wszystkim obserwacją, ale również analizą i wnioskowaniem. Jej zakres działań jest bardzo szeroki (obserwuje różne branże i rynki, jeździ na różnego rodzaju konferencje, rozmawia z ekspertami, czyta prasę branżową). Obserwacje i wnioski przekazuje firmom, projektantom, jak również działom R&D.
- Trendsetter – osoba, która najczęściej zajmuje się promocją danego produktu, usługi, czy rozwiązania. To m.in. dzięki niemu trend „wypływa” na szersze wody i wchodzi do mainstreamu.
- Trendforecaster – osoba zajmująca się prognozowaniem. Poprzez analizę badań oraz na podstawie różnego rodzaju wywiadów (insightów) przedstawia kierunki rozwoju np. danego sektora.
Trendy na które warto zwrócić uwagę tworząc strategię komunikacji i przy rozwijaniu biznesu
- Sharing economy. Współdzielenie to trend, który przenika do kolejnych branż. Dziś przecież użytkownik nie musi posiadać, aby móc korzystać z jakiegoś rozwiązania. Bazuje on na otwartości ludzi do współpracy oraz ich chęci do dzielenia się. Przykładem firm, które wykorzystują sharing economy są m.in. Uber, Airbnb, czy Trusted House Sitters.
- Re-use. Trend bazujący na tendencji do nadawania produktom „drugiego życia”. Coraz więcej osób stara się kupować mniej, używać rzeczy wielokrotnie, przerabiać (DIY), czy przekazywać niepotrzebne produkty osobom potrzebującym. Dzięki temu przyczyniają się do ograniczenia produkcji śmieci. Firmy, które wykorzystują trend re-use to m.in. Allegro, czy OLX.
- Localism. To trend, który trwa już od pewnego czasu. Jego główną przesłanką jest opieranie się na przekonaniu, że lokalne tzn. z danej okolicy, miasta, regionu, czy kraju oznacza produkt m.in. lepszy, trwalszy, zdrowszym, czy naturalniejszy. Firmy, które wykorzystują trend lokalności to m.in. Patagonia, Sery Naturek, ale również lokalnyrolnik.pl.
Na koniec do zapamiętania. W „pracy na trendach” liczy się szybkość i zdecydowanie, a więc obserwuj, analizuj, wyciągaj wnioski i działaj! No i wszędzie szukaj inspiracji.