Fenomen User Generated Content wynika z faktu, że jest to autentyczny content stworzony przez użytkowników. Oryginalne treści tworzone przez internautów stwarzają wiele możliwości wykorzystania darmowego contentu w działaniach marketingowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co kryje się pod pojęciem: User Generated Content (UGC);
- na czym polega fenomen UGC na świecie;
- zainspirujesz się pomysłami do wykorzystania UGC w komunikacji marki.
User generated content (UGC) to content tworzony przez użytkowników, który jest definiowany, jako dowolny materiał utworzony i przesłany do Internetu przez użytkowników np.: blogi, fora dyskusyjne, posty, czaty, tweety, podcasty, obrazy, memy, wideo i inne formy stworzone przez użytkowników, ale nie przez profesjonalistów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego czym jest UGC i dlaczego jest ważny dla marketerów obejrzyj filmik:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Potencjał UGC w liczbach:
-
- 70% konsumentów ufa rekomendacjom i recenzjom od użytkowników (Reevoo),
- Konsumenci w wieku od 25 do 54 lat stanowią 70% wszystkich UGC (SparkReel),
- 86% Millenialsów twierdzi, że treści generowane przez użytkowników są na ogół dobrym wskaźnikiem jakości marki lub usługi (Bazaarvoice),
- 59% Millenialsów korzysta z UGC do podejmowania decyzji dotyczących zakupów elektroniki, 54% dla zakupów samochodów, 53% RTV i AGD, 53% dla telefonów komórkowych (Crowdtap).
Sprawdzone sposoby na User Generated Content w praktyce
1. Zachęcaj fanów marki do dzielenia się zabawnymi zdjęciami z produktem w mediach społecznościowych.
PrzykładNajwiększe marki jak Coca-Cola, Pepsi czy Nutella każdego dnia promują swoje produkty dzięki internautom, którzy publikują niezliczoną ilość treści, w których chwalą dany produkt za smak czy chociażby design opakowania.
2. Pokaż produkt w działaniu
Najlepszymi ambasadorami marki są wiarygodni użytkownicy. Promuj autentycznych bohaterów.
PrzykładMarka GoPro, która chętnie dzieli się filmami (Video of the Day), nagranymi przez użytkowników przy użyciu ich sprzętu, zachęcając tym samym innych do nagrywania swoich filmów, co dodatkowo zwiększa sprzedaż.
3. Angażuj odbiorców poprzez konkursy
Daj użytkownikom powód, aby chcieli dzielić się swoimi przeżyciami z marką.
PrzykładMarka Somersby, przy współpracy z blogerami, uruchomiła akcję, która polega na zrobieniu zdjęcia ze znajomymi, wrzuceniu na Instagrama, Facebooka i Twittera i oznaczeniu hashtagami #frendsie, #somersby. Zdjęcia, na których pojawią się butelki Somersby są dodatkowo punktowane. Najlepsi autorzy zostali nagrodzeni niespodziankami.
4. Zachęcaj do dzielenia się opiniami o produkcie
Wpisy, komentarze i opinie to rekomendacja dla potencjalnych klientów.
PrzykładNa stronie www.rossmann.pl w zakładce Opinie przy produktach można znaleźć recenzje zadowolonych konsumentów, którzy kupili i wypróbowali konkretne produkty.
5. Bądź otwarty na różne komentarze – zarówno pozytywne jak i negatywne.
Komentarze uwiarygodnią Twój przekaz, ale także powinny być dla Ciebie przyczyną do refleksji. Postaraj się zamienić słabości w sukces.
PrzykładUnder Armour w kampanii #IWillWhatIWant wykorzystał krytyczne wpisy z Twittera pod adresem modelki Gisele Bündchen. Dzięki temu powstała kampania w oparciu o storytelling.
6. Obserwuj światowe trendy
Moda na „podglądanie” życia innych ludzi to szansa do stworzenia oryginalnego contentu dla marki.
PrzykładMłodzi ludzie dzielą się filmikami wideo, w których spożywają posiłki przed ekranem. W Południowej Korei panuje moda na „food porn live stream”, gdzie fani nawet wybierają, co i kiedy ma zjeść twórca wideo.
Dlaczego warto stosować User Generated Content?
- jest bezpłatny;
- integruje fanów wokół marki;
- autentyczne treści budują pozytywny wizerunek marki;
- może być zasięgowy, jeśli będzie wsparty np. konkursami z nagrodami.
- generuje nowe pomysły do komunikacji.
Tylko autentyczne treści pochodzące od użytkowników zaliczają się do UGC. Natomiast treści, które przygotowują profesjonaliści (dziennikarze, graficy, reklamodawcy) nie zalicza się do UGC.
UGC przybiera różne formy: tekstowe, graficzne lub filmowe, a ich rodzaj zależy od kreatywności użytkowników, dzięki której skorzysta i Twoja marka.
Warto doczytać: