Znamy wyniki 18. Ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group. Wynika z nich m.in., że dla zdecydowanej większości firm e-mail jest wciąż głównym kanałem komunikacji, a klienci oczekują spersonalizowanych wiadomości e-mailowych. Jakie inne wnioski płyną z badania?
Dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści – uważa 80 proc. ankietowanych. Sześciu na dziesięciu otrzymuje mailing na podstawie swojego zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedził. 57 proc. zauważyło zwiększenie liczby mailingów w prywatnej skrzynce odbiorczej w czasie pandemii.
Aż 84. proc. firm wskazuje na e-mail jako główny kanał komunikacji z klientem. – Wyniki 18. Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty e-mail z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał – mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group. – Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie wyzwania stoją przed e-mail marketingiem?
Możliwości, jakie stwarza marketing automation wykorzystuje 28 proc. specjalistów. 51 proc. pomimo tego, że je zna, to dopiero planuje wykorzystać jego potencjał. Z badania wykorzystania poczty elektronicznej wyłania się obraz rynku polskich użytkowników e-maila ukształtowany w czasie pandemii i wzrostu znaczenia e-commerce. Raport prezentuje zarówno perspektywę adresata kampanii mailowych, jak i osób odpowiedzialnych za ich realizację.
Niemal połowa firm dostrzega wzrost sprzedaży dzięki zastosowaniu marketing automation. Co ciekawe, chociaż większość specjalistów od e-mail marketingu deklaruje, że nie korzysta z targetowania behawioralnego czy demograficznego w kampaniach e-mail marketingowych, to osoby używające tego rozwiązania w 95 proc. potwierdzają jej skuteczność.
Na pytanie dotyczące korzyści, jakie firma osiąga dzięki wykorzystaniu e-mail marketingu, dwóch na trzech marketerów wskazuje na utrzymanie relacji z klientem. Budowa długotrwałych relacji z klientem w oparciu o trwałą komunikację jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie digital marketing będzie musiał stawić czoła wielu wyzwaniom.
Prawdopodobnie największym wyzwaniem jest kwestia zbliżającej się ery cookieless. Dla kanału e-mailowego jest to duża szansa na zwiększenie jego roli w komunikacji z klientem. Wzrośnie konieczność posiadania własnych baz, a co za tym idzie budowy trwałych relacji z lojalnymi klientami. Dane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno, jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania.
Bazy własne przyszłością komunikacji
Odbiorcy oczekują wysyłki mailowej adekwatnej do konkretnego zachowania klienta, takiej, która jest dopasowana do zainteresowań oraz historii zakupów. Nic dziwnego, że 86 proc. ankietowanych planuje rozbudowywać własne bazy danych. Bazy takie budowane zgodnie z prawidłami rynku są dziś kluczem do sukcesu w komunikacji e-mail marketingowej.
Przypomnijmy, że proces wdrożenia automatyzacji marketingu wymaga czasu. Zaczyna się od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych, ich rozbudowy o nowe elementy lub stworzenia od podstaw całego procesu komunikacji. – Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe. Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji – wyjaśnia Karolina Macionczyk, customer success director w Digitree Group.
Wśród korzyści płynących ze stosowania e-mail marketingu ankietowani wskazują przede wszystkim:
- możliwość personalizacji pod względem zainteresowań czy aktywności użytkowników (50 proc.),
- remarketing i retargeting (22 proc.)
- możliwość odzyskiwania porzuconych koszyków (20 proc.).
Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania. 18. Ogólnopolskie badanie wykorzystania poczty elektronicznej jest uzupełnione o komentarze ekspertów z branży email marketingowej oraz marketing automation.
Ankieta została przeprowadzona wśród użytkowników poczty elektronicznej oraz marketerów na co dzień odpowiadających za realizację komunikacji mailowej, przy pomocy panelu badawczego Agencji Badawczej Biostat i modułu ankiet systemu SARE.
Marketer+ jest patronem medialnym badania.