Cyfryzacja nie jest procesem nowym ani gwałtownym dla polskiej przedsiębiorczości. Trwa od dłuższego czasu i wiąże się ze zmianą sposobu myślenia o możliwościach technicznych, potencjale rozwojowym, a także o współpracy z pracownikami oraz klientami. Dopiero pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła proces cyfryzacji w naszym kraju i wymusiła na przedsiębiorcach konieczność inwestowania w nowoczesne technologie informatyczne. Jak dziś wygląda cyfryzacja w polskich firmach? Jak wpływa ona na charakter programów motywacyjnych i lojalnościowych?
Rewolucja w toku
To, kiedy nastąpił początek cyfryzacji, nie jest tak ważne jak fakt, że nabrała ona tempa kilka lat temu, a pandemia była głównym katalizatorem postępu. Rozwój cyfryzacji przyspieszył, bo tak naprawdę musiał – firmy nie mogły ryzykować zdrowia pracowników, a z drugiej strony nie było opcji, aby pozwolić na dłuższe przestoje.
Niemal w jednej chwili byliśmy świadkami przełomu – przeniesienia się do sieci prawie każdej sfery życia: zakupy, nauka, konsultacje medyczne, zajęcia sportowe, a przede wszystkim praca – wszystko odbywało się online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dla wielu firm wdrożenie pewnych rozwiązań oznaczało „być albo nie być” i takie postawienie pod ścianą zmusiło do bliższego zapoznania się z tematem nowoczesnych technologii. Zgodnie z raportem Banku Światowego, który opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości niemal 1/3 polskich przedsiębiorstw zaczęła używać lub zwiększyła poziom użycia internetu, aplikacji, social mediów oraz platform cyfrowych. Transformacja cyfrowa przestała być hasłem, a stała się głównym elementem nowej rzeczywistości.
Jak to wygląda w liczbach?
Powiedzieć, że transformacja dotyka w mniejszym lub większym stopniu niemal każdej firmy to jak nie powiedzieć nic. Liczby mówią same za siebie – firma IDC oszacowała wzrost wartości europejskiego rynku transformacji cyfrowej na kwotę niemal 480 mld USD w latach 2020–2022.
Co ważne, Polska wcale nie zostaje w tyle, wręcz przeciwnie, mamy spory wpływ na poziom tych liczb i wygląd statystyk. W przypadku wielu firm jest to główny punkt wymieniany w strategii rozwoju na najbliższe lata. Co do rodzimego podwórka, warto jeszcze podkreślić, że na ten moment już 64% firm ocenia własny poziom cyfryzacji jako wysoki lub bardzo wysoki – jak podaje EY Polska w raporcie „Transformacja cyfrowa 2024”.
Oprócz zwrotu w ocenie samego procesu zmianie uległo również podejście do tematu potencjalnych korzyści – transformacja cyfrowa nie jest już tylko wygodnym sposobem na zmniejszenie kosztów. Walory ekonomiczne powoli przechodzą na drugi plan, ustępując miejsca kwestiom związanym z modernizacją. To właśnie szukanie nowych możliwości rozwoju jest obecnie priorytetem większości przedsiębiorstw.
Nie można tu jednak postawić wymownej kropki, bo zmiany te można porównać do kostek domina – jedna prowadzi do drugiej i wpływa na kolejne obszary. I tak nowe podejście do tematu cyfryzacji powoduje, że nawet kwestia wynagradzania wymaga modyfikacji.
Programy lojalnościowe zmieniły całkowicie charakter w ciągu ostatnich lat. Firmy muszą obecnie docierać do kontrahentów i pracowników kanałami cyfrowymi, aby nadążyć za ich oczekiwaniami. Bez tego zostaną daleko w tyle, a konkurencja, mówiąc kolokwialnie, zje ich na śniadanie.
To wpływa również na kształt i charakter działań związanych z zachęcaniem klientów i nagradzaniem za lojalność. Nie da się ukryć, że w dzisiejszych warunkach liczą się przede wszystkim jak najkrótszy czas wydania nagrody, dobra, jasna komunikacja i maksymalna automatyzacja procesów związanych z nagradzaniem. Wszystko wymaga jak najlepszej sprawności, a tę można osiągnąć przy pomocy odpowiednich narzędzi.
Akcja – motywacja
Nowy wymiar cyfryzacji oznacza nowy wymiar motywacji, a dokładniej – jej charakteru. Nie tylko sposób dotarcia do kontrahentów i pracowników uległ zmianie. Dotknęła ona wszystkich elementów programów lojalnościowych. Kojarzące się jeszcze do niedawna z elitarnymi klubami, do których dostęp zapewnia wyłącznie złota karta, i to wydawana wyłącznie wybranym klientom, dziś działają w całkowicie odmienny sposób. Programy lojalnościowe mają nowe zadania, funkcjonalności, a także znacznie większe grono odbiorców. Właśnie dlatego zagościły w świadomości polskich konsumentów, ba, rozsiadły się wygodnie i nigdzie się nie wybierają.
Nic dziwnego – według danych pochodzących z raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcie sprzedaży 2023” około 62% rodaków bierze udział w minimum jednym programie lojalnościowym, a odsetek ten stale rośnie. I nieważne, czy mowa o osobach, które całkowicie dostosowują decyzje zakupowe pod program, czy o tych konsumentach, którzy korzystają z niego od święta. Uczestników jest coraz więcej i są oni coraz bardziej aktywni.
Ta aktywność wiąże się z rozwojem funkcjonalności udostępnianych dla klientów – wiele zmieniły i nadal zmieniają w tym zakresie aplikacje mobilne. Program lojalnościowy, który ma angażować w jak największym stopniu, powinien być:
- prosty,
- przewidywalny,
- motywujący,
- zachęcający,
- nowoczesny.
Prostota zarówno w kwestii uczestnictwa, jak i wszelkich zasad jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego zaangażowania. Do tego niezmiernie istotna jest świadomość konsumenta czy pracownika, odnośnie do tego, na co mogą oni liczyć i czego oczekiwać. Jeżeli dodać do tego szybką gratyfikację, atrakcyjny wygląd oraz możliwość podjęcia różnych działań w jednym miejscu, to mamy solidne fundamenty sukcesu.
Wykorzystanie aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych to zdecydowanie odpowiedź na potrzeby klientów. Uczestnik może nie tylko sprawnie przeglądać ofertę i zbierać punkty, lecz także sprawdzać historię zakupów oraz otrzymywać powiadomienia o zniżkach – a wszystko nierzadko w otoczeniu elementów grywalizacji. W ten sposób osiąga się spójny i komfortowy w użytkowaniu system, w którym kolejne elementy płynnie się przenikają.
To ważne, bo statystyki wskazują, że aż 90% uczestników programów lojalnościowych korzysta z ich aplikacji mobilnych. To zdecydowanie nowa era marketingu lojalnościowego, w której firmy muszą przystosować się do nowych technologii i odmiennych oczekiwań.
Nagrody w dobie cyfryzacji
Popularność danego programu lojalnościowego nie jest niezmienna – żeby utrzymał atrakcyjność w oczach konsumentów, niezbędne jest maksymalne zaangażowanie, zróżnicowanie oferty oraz innowacyjne podejście. Firmy nie mogą pozwolić sobie obecnie na pozostanie w sztywnych ramach konwencjonalnych programów. Elastyczność, nieustanne doskonalenie i opracowywanie nowych ścieżek zaangażowania – to przepis na sukces w konkurencyjnym otoczeniu. Jakie elementy mogą w tym pomóc? Kluczowe jest wprowadzenie gamifikacji oraz nagród, które odnoszą się do emocji i tworzą pozytywne doświadczenia.
Jak nagradzać w dobie cyfryzacji? Czy idealne rozwiązanie istnieje? Nie zawsze są tutaj potrzebne skomplikowane, wielowymiarowe pomysły, czasami liczy się prostota. Opracowując strategię dotyczącą planowania, warto zwrócić uwagę, aby oferowane nagrody były:
- uniwersalne,
- dostępne natychmiast,
- wartościowe,
- praktyczne.
Powiedzenie, że pieniądze szczęścia nie dają, nie ma w tym przypadku zastosowania – badania wskazują, że to właśnie nagrody pieniężne stanowią największą motywację do wzięcia udziału w akcji promocyjnej. Dlaczego? Bo spełniają każde z powyższych wytycznych składających się na nagrodę idealną. Przede wszystkim można je przeznaczyć na dowolny cel, ich pragmatyczność i wartość są bezdyskusyjne, a dzięki odpowiednim narzędziom mogą również być szybko dostępne.
Krótko mówiąc: pieniądze tak, ale czy w gotówce? To już niekoniecznie. Pożądana forma to oczywiście nagrody cyfrowe. Okazuje się jednak, że przelewy na konto mają znacznie mniejszy efekt i nie wiążą się z takimi emocjami jak karty przedpłacone, eVouchery czy czeki BLIK. Przelew sprawia, że pieniądze pochodzące z nagrody spajają się w jedną całość z całą zawartością konta – staje się to częścią budżetu ogólnego i czar wyjątkowości pryska, a to nie jest podatny grunt dla wzrostu motywacji i zaangażowania.
Czeki BLIK – ideał na miarę czasów?
1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona zł – rok 2023 był zdecydowanie rokiem BLIK-a. Statystyki wskazują, że aktywnych, regularnych użytkowników jest obecnie aż 15,8 mln. Polacy pokochali tę formę rozliczeń za prostotę, szybkość i intuicyjność. BLIK wyznaczył nowy standard w bankowości mobilnej i w sposób znaczący przyczynił się do zmiany zachowań konsumenckich. Możliwość skorzystania z niego w aplikacjach bankowości mobilnej ma niemal każdy klient krajowych instytucji płatniczych z aplikacją mobilną.
A gdyby tak wykorzystać ulubioną metodę płatności milionów Polaków jako nagrodę? Czy to się może udać? Odpowiedź brzmi: może, a nawet już się udało. Czeki BLIK to najnowocześniejszy sposób gratyfikacji, który łączy uniwersalność, szybkość oraz pragmatyczność – czyli wszystko to, czego oczekują uczestnicy programów lojalnościowych.
Innowacyjny sposób nagradzania powstał we współpracy Motivation Direct, Santander Bank oraz Polskiego Standardu Płatności, a obecnie zyskuje coraz większą popularność. Nic dziwnego, temu rozwiązaniu ciężko odmówić zalet, takich jak:
- Względy ekonomiczne – produkcja nagród w formie np. kart przedpłaconych oraz konieczność ich późniejszej dystrybucji wiążą się z kosztami, które czeki BLIK pozwalają znacznie ograniczyć.
- Względy ekologiczne – mniej plastiku to mniej śmieci, zatem rezygnując np. z kart przedpłaconych, ogranicza się wykorzystanie tworzyw sztucznych, co korzystnie wpływa na środowisko.
- Względy praktyczne – korzystanie z czeków BLIK nie wymaga korzystania ze smartfona czy posiadania konta bankowego. Uczestnik otrzymuje 9–cyfrowy numer czeku w formie SMS–a, a kod PIN zostaje wysłany mailem.
Wszystko to sprawia, że czeki BLIK są idealnym substytutem karty przedpłaconej oraz niefunkcjonalnych papierowych kuponów. Stanowią atrakcyjną nagrodę nie tylko w programach lojalnościowych i motywacyjnych, lecz także w konkursach oraz loteriach promocyjnych. Co więcej, można je wypłacać w ponad 20 000 bankomatów w całym kraju lub zapłacić nimi w większości sklepów stacjonarnych z dostępem do terminali z opcją płatności BLIK-iem.
MotivationDirect.pl
Zwiększanie motywacji pracowników oraz wzmacnianie lojalności klientów to główne zadania realizowane przez Motivation Direct – lidera rynku programów motywacyjnych i lojalnościowych. Celem firmy jest wzmacnianie zaangażowania i budowanie relacji pomiędzy marką a jej odbiorcami.
Motivation Direct rozpoznaje potrzeby i oczekiwania każdej grupy docelowej. Zapewnia kompleksowe wsparcie swoim klientom i nowoczesne formy gratyfikacji – takie jak czeki BLIK, które mogą sprawdzić się w programach lojalnościowych, motywacyjnych, loteriach czy konkursach.
Materiał reklamowy partnera