Cyfryzacja nie jest procesem nowym ani gwałtownym dla polskiej przedsiębiorczości. Trwa od dłuższego czasu i wiąże się ze zmianą sposobu myślenia o możliwościach technicznych, potencjale rozwojowym, a także o współpracy z pracownikami oraz klientami. Dopiero pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła proces cyfryzacji w naszym kraju i wymusiła na przedsiębiorcach konieczność inwestowania w nowoczesne technologie informatyczne. Jak dziś wygląda cyfryzacja w polskich firmach? Jak wpływa ona na charakter programów motywacyjnych i lojalnościowych?

Rewolucja w toku
To, kiedy nastąpił początek cyfryzacji, nie jest tak ważne jak fakt, że nabrała ona tempa kilka lat temu, a pandemia była głównym katalizatorem postępu. Rozwój cyfryzacji przyspieszył, bo tak naprawdę musiał – firmy nie mogły ryzykować zdrowia pracowników, a z drugiej strony nie było opcji, aby pozwolić na dłuższe przestoje.
Niemal w jednej chwili byliśmy świadkami przełomu – przeniesienia się do sieci prawie każdej sfery życia: zakupy, nauka, konsultacje medyczne, zajęcia sportowe, a przede wszystkim praca – wszystko odbywało się online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dla wielu firm wdrożenie pewnych rozwiązań oznaczało „być albo nie być” i takie postawienie pod ścianą zmusiło do bliższego zapoznania się z tematem nowoczesnych technologii. Zgodnie z raportem Banku Światowego, który opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości niemal 1/3 polskich przedsiębiorstw zaczęła używać lub zwiększyła poziom użycia internetu, aplikacji, social mediów oraz platform cyfrowych. Transformacja cyfrowa przestała być hasłem, a stała się głównym elementem nowej rzeczywistości.
Jak to wygląda w liczbach?
Powiedzieć, że transformacja dotyka w mniejszym lub większym stopniu niemal każdej firmy to jak nie powiedzieć nic. Liczby mówią same za siebie – firma IDC oszacowała wzrost wartości europejskiego rynku transformacji cyfrowej na kwotę niemal 480 mld USD w latach 2020–2022.
Co ważne, Polska wcale nie zostaje w tyle, wręcz przeciwnie, mamy spory wpływ na poziom tych liczb i wygląd statystyk. W przypadku wielu firm jest to główny punkt wymieniany w strategii rozwoju na najbliższe lata. Co do rodzimego podwórka, warto jeszcze podkreślić, że na ten moment już 64% firm ocenia własny poziom cyfryzacji jako wysoki lub bardzo wysoki – jak podaje EY Polska w raporcie „Transformacja cyfrowa 2024”.
Oprócz zwrotu w ocenie samego procesu zmianie uległo również podejście do tematu potencjalnych korzyści – transformacja cyfrowa nie jest już tylko wygodnym sposobem na zmniejszenie kosztów. Walory ekonomiczne powoli przechodzą na drugi plan, ustępując miejsca kwestiom związanym z modernizacją. To właśnie szukanie nowych możliwości rozwoju jest obecnie priorytetem większości przedsiębiorstw.
Nie można tu jednak postawić wymownej kropki, bo zmiany te można porównać do kostek domina – jedna prowadzi do drugiej i wpływa na kolejne obszary. I tak nowe podejście do tematu cyfryzacji powoduje, że nawet kwestia wynagradzania wymaga modyfikacji.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Programy lojalnościowe zmieniły całkowicie charakter w ciągu ostatnich lat. Firmy muszą obecnie docierać do kontrahentów i pracowników kanałami cyfrowymi, aby nadążyć za ich oczekiwaniami. Bez tego zostaną daleko w tyle, a konkurencja, mówiąc kolokwialnie, zje ich na śniadanie.
To wpływa również na kształt i charakter działań związanych z zachęcaniem klientów i nagradzaniem za lojalność. Nie da się ukryć, że w dzisiejszych warunkach liczą się przede wszystkim jak najkrótszy czas wydania nagrody, dobra, jasna komunikacja i maksymalna automatyzacja procesów związanych z nagradzaniem. Wszystko wymaga jak najlepszej sprawności, a tę można osiągnąć przy pomocy odpowiednich narzędzi.
Akcja – motywacja
Nowy wymiar cyfryzacji oznacza nowy wymiar motywacji, a dokładniej – jej charakteru. Nie tylko sposób dotarcia do kontrahentów i pracowników uległ zmianie. Dotknęła ona wszystkich elementów programów lojalnościowych. Kojarzące się jeszcze do niedawna z elitarnymi klubami, do których dostęp zapewnia wyłącznie złota karta, i to wydawana wyłącznie wybranym klientom, dziś działają w całkowicie odmienny sposób. Programy lojalnościowe mają nowe zadania, funkcjonalności, a także znacznie większe grono odbiorców. Właśnie dlatego zagościły w świadomości polskich konsumentów, ba, rozsiadły się wygodnie i nigdzie się nie wybierają.
Nic dziwnego – według danych pochodzących z raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcie sprzedaży 2023” około 62% rodaków bierze udział w minimum jednym programie lojalnościowym, a odsetek ten stale rośnie. I nieważne, czy mowa o osobach, które całkowicie dostosowują decyzje zakupowe pod program, czy o tych konsumentach, którzy korzystają z niego od święta. Uczestników jest coraz więcej i są oni coraz bardziej aktywni.
Ta aktywność wiąże się z rozwojem funkcjonalności udostępnianych dla klientów – wiele zmieniły i nadal zmieniają w tym zakresie aplikacje mobilne. Program lojalnościowy, który ma angażować w jak największym stopniu, powinien być:
- prosty,
- przewidywalny,
- motywujący,
- zachęcający,
- nowoczesny.
Prostota zarówno w kwestii uczestnictwa, jak i wszelkich zasad jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego zaangażowania. Do tego niezmiernie istotna jest świadomość konsumenta czy pracownika, odnośnie do tego, na co mogą oni liczyć i czego oczekiwać. Jeżeli dodać do tego szybką gratyfikację, atrakcyjny wygląd oraz możliwość podjęcia różnych działań w jednym miejscu, to mamy solidne fundamenty sukcesu.
Wykorzystanie aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych to zdecydowanie odpowiedź na potrzeby klientów. Uczestnik może nie tylko sprawnie przeglądać ofertę i zbierać punkty, lecz także sprawdzać historię zakupów oraz otrzymywać powiadomienia o zniżkach – a wszystko nierzadko w otoczeniu elementów grywalizacji. W ten sposób osiąga się spójny i komfortowy w użytkowaniu system, w którym kolejne elementy płynnie się przenikają.
To ważne, bo statystyki wskazują, że aż 90% uczestników programów lojalnościowych korzysta z ich aplikacji mobilnych. To zdecydowanie nowa era marketingu lojalnościowego, w której firmy muszą przystosować się do nowych technologii i odmiennych oczekiwań.
Nagrody w dobie cyfryzacji
Popularność danego programu lojalnościowego nie jest niezmienna – żeby utrzymał atrakcyjność w oczach konsumentów, niezbędne jest maksymalne zaangażowanie, zróżnicowanie oferty oraz innowacyjne podejście. Firmy nie mogą pozwolić sobie obecnie na pozostanie w sztywnych ramach konwencjonalnych programów. Elastyczność, nieustanne doskonalenie i opracowywanie nowych ścieżek zaangażowania – to przepis na sukces w konkurencyjnym otoczeniu. Jakie elementy mogą w tym pomóc? Kluczowe jest wprowadzenie gamifikacji oraz nagród, które odnoszą się do emocji i tworzą pozytywne doświadczenia.
Jak nagradzać w dobie cyfryzacji? Czy idealne rozwiązanie istnieje? Nie zawsze są tutaj potrzebne skomplikowane, wielowymiarowe pomysły, czasami liczy się prostota. Opracowując strategię dotyczącą planowania, warto zwrócić uwagę, aby oferowane nagrody były:
- uniwersalne,
- dostępne natychmiast,
- wartościowe,
- praktyczne.
Powiedzenie, że pieniądze szczęścia nie dają, nie ma w tym przypadku zastosowania – badania wskazują, że to właśnie nagrody pieniężne stanowią największą motywację do wzięcia udziału w akcji promocyjnej. Dlaczego? Bo spełniają każde z powyższych wytycznych składających się na nagrodę idealną. Przede wszystkim można je przeznaczyć na dowolny cel, ich pragmatyczność i wartość są bezdyskusyjne, a dzięki odpowiednim narzędziom mogą również być szybko dostępne.
Krótko mówiąc: pieniądze tak, ale czy w gotówce? To już niekoniecznie. Pożądana forma to oczywiście nagrody cyfrowe. Okazuje się jednak, że przelewy na konto mają znacznie mniejszy efekt i nie wiążą się z takimi emocjami jak karty przedpłacone, eVouchery czy czeki BLIK. Przelew sprawia, że pieniądze pochodzące z nagrody spajają się w jedną całość z całą zawartością konta – staje się to częścią budżetu ogólnego i czar wyjątkowości pryska, a to nie jest podatny grunt dla wzrostu motywacji i zaangażowania.
Czeki BLIK – ideał na miarę czasów?
1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona zł – rok 2023 był zdecydowanie rokiem BLIK-a. Statystyki wskazują, że aktywnych, regularnych użytkowników jest obecnie aż 15,8 mln. Polacy pokochali tę formę rozliczeń za prostotę, szybkość i intuicyjność. BLIK wyznaczył nowy standard w bankowości mobilnej i w sposób znaczący przyczynił się do zmiany zachowań konsumenckich. Możliwość skorzystania z niego w aplikacjach bankowości mobilnej ma niemal każdy klient krajowych instytucji płatniczych z aplikacją mobilną.
A gdyby tak wykorzystać ulubioną metodę płatności milionów Polaków jako nagrodę? Czy to się może udać? Odpowiedź brzmi: może, a nawet już się udało. Czeki BLIK to najnowocześniejszy sposób gratyfikacji, który łączy uniwersalność, szybkość oraz pragmatyczność – czyli wszystko to, czego oczekują uczestnicy programów lojalnościowych.
Innowacyjny sposób nagradzania powstał we współpracy Motivation Direct, Santander Bank oraz Polskiego Standardu Płatności, a obecnie zyskuje coraz większą popularność. Nic dziwnego, temu rozwiązaniu ciężko odmówić zalet, takich jak:
- Względy ekonomiczne – produkcja nagród w formie np. kart przedpłaconych oraz konieczność ich późniejszej dystrybucji wiążą się z kosztami, które czeki BLIK pozwalają znacznie ograniczyć.
- Względy ekologiczne – mniej plastiku to mniej śmieci, zatem rezygnując np. z kart przedpłaconych, ogranicza się wykorzystanie tworzyw sztucznych, co korzystnie wpływa na środowisko.
- Względy praktyczne – korzystanie z czeków BLIK nie wymaga korzystania ze smartfona czy posiadania konta bankowego. Uczestnik otrzymuje 9–cyfrowy numer czeku w formie SMS–a, a kod PIN zostaje wysłany mailem.
Wszystko to sprawia, że czeki BLIK są idealnym substytutem karty przedpłaconej oraz niefunkcjonalnych papierowych kuponów. Stanowią atrakcyjną nagrodę nie tylko w programach lojalnościowych i motywacyjnych, lecz także w konkursach oraz loteriach promocyjnych. Co więcej, można je wypłacać w ponad 20 000 bankomatów w całym kraju lub zapłacić nimi w większości sklepów stacjonarnych z dostępem do terminali z opcją płatności BLIK-iem.
MotivationDirect.pl
Zwiększanie motywacji pracowników oraz wzmacnianie lojalności klientów to główne zadania realizowane przez Motivation Direct – lidera rynku programów motywacyjnych i lojalnościowych. Celem firmy jest wzmacnianie zaangażowania i budowanie relacji pomiędzy marką a jej odbiorcami.
Motivation Direct rozpoznaje potrzeby i oczekiwania każdej grupy docelowej. Zapewnia kompleksowe wsparcie swoim klientom i nowoczesne formy gratyfikacji – takie jak czeki BLIK, które mogą sprawdzić się w programach lojalnościowych, motywacyjnych, loteriach czy konkursach.
Materiał reklamowy partnera