Ponad połowa kupujących przed wyborem sklepu internetowego bierze pod uwagę, czy firma jest odpowiedzialna społecznie. Aby w pełni zasłużyć na ten tytuł, e-sklep powinien zadbać o rzetelne dane na temat produktów, opierające się na globalnych identyfikatorach. W ten sposób pomaga walczyć z podróbkami, a także przyczynia się do zmniejszenia liczby zwrotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie proekologiczne zmiany zachodzą na rynku e-commerce,
- dlaczego dbanie o rzetelność danych stanowi podstawowy obowiązek e-sprzedawców,
- w jaki sposób dane przyczyniają się do zmniejszenia liczby zwrotów i umożliwiają identyfikację podrobionych produktów,
- jak pozyskiwać dane ze sprawdzonych źródeł.
Wzrastające każdego roku obroty e-handlu wiążą się ze zwiększonym śladem węglowym. Według Arkadiusza Kawy z Poznańskiego Instytutu Technologicznego zamówienia składane przez internet w 2021 r. wygenerowały globalnie ok. 157 mld przesyłek. W tym roku będzie ich blisko 170 mld. W Polsce jest to odpowiednio ok. 700 i 800 mln sztuk. – Te liczby mają bardzo duże znaczenie dla logistyki, a co za tym idzie: dla środowiska – komentuje Kawa.
Na szczęście z każdym rokiem wzrasta świadomość ekologiczna – nie tylko wśród klientów, lecz także wśród samych firm. Żeby pozostać konkurencyjnymi w oczach kupujących, podmioty działające na rynku e-commerce dążą do optymalizacji łańcucha dostaw. Chodzi o magazynowanie i transport (zwłaszcza tzw. ostatnią milę), ale również o opakowania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-handel coraz bardziej świadomy
Opublikowany w tym roku raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-Commerce 2022” wskazuje, że liderzy polskiego handlu elektronicznego, np. Allegro, rozwijają biznes, mając na uwadze troskę o czyste powietrze, środowisko naturalne, racjonalne używanie zasobów czy dbałość o wygląd miast.
Ciekawostka
Jak wynika z badania e-Izby, prawie połowa polskich e-commerce (45%) stara się podpowiadać klientom „zielone” wybory na swojej stronie internetowej. „Zielone guziki”, czyli zachęty do wyboru ekologicznych opakowań i ograniczenia zwrotów, wprowadziło 51% badanych firm. Według raportu przełożenie tych i innych działań na satysfakcję klientów, pracowników bądź partnerów biznesowych bada już 94% organizacji (w porównaniu z 75% rok temu).
Rzetelne dane chronią przed podróbkami
Jak pokazuje raport, właśnie dbanie o wiarygodność i rzetelność danych stanowi podstawowy obowiązek e-sprzedawców. Nie chodzi tylko o śledzenie informacji sprzedażowych, lecz także o możliwość weryfikacji autentyczności produktu.
Zapamiętaj
Okazuje się, że mnogość danych, którymi dysponują sprzedający, nie jest wcale jednoznaczna z ich dokładnością. Z doświadczenia GS1 wynika, że sieci handlowe i sprzedawcy internetowi czasem nie są w stanie kategorycznie odpowiedzieć na pytanie: „Czy to faktycznie taki produkt, za jaki go uważam?”.
Weryfikacja jest szczególnie ważna w przypadku leków. Jak podaje portal Logistyka.net.pl, nawet 1% leków sprzedawanych w krajach rozwiniętych może być podrabianych. Ponadto szacuje się, że sfałszowane leki dostępne za pośrednictwem internetu to ok. 50% oferowanych produktów. W skali globalnej mogą one stanowić ok. 10% światowego rynku leków, a w niektórych krajach rozwijających się – powyżej 30% preparatów dostępnych w sprzedaży.
Wiarygodne dane zmniejszają liczbę zwrotów
Rzetelne dane na temat produktów, opierające się na globalnych identyfikatorach, pomagają obniżać wysoką obecnie liczbę zwrotów, wynikającą ze złych opisów zamieszczonych w e-sklepie.
Ciekawostka
Podczas wyprzedaży sezonowych, zwłaszcza związanych ze świętami Bożego Narodzenia oraz Black Friday, odsetek zwrotów zakupów online wynosi aż 40%. W opublikowanym w 2020 r. raporcie firmy logistycznej PostNord „E-commerce in Europe 2020” podano, że 36% Polaków kupujących w sieci w 2020 r. dokonało zwrotu. Aż 74% e-kupujących przepytanych przez PostNord deklaruje, że odsyła 1 na 10 zamówionych produktów.
Zwroty generują zbędną emisję GHG nie tylko za sprawą transportu, lecz także ze względu na opakowania. W 2020 r. było to ponad 800 mln sztuk, z czego większość pochodziła z e-handlu.
Jak wynika z danych firmy Last Mile Experts, w 2022 r. do Polaków może dotrzeć niemal 1 mld paczek. Gdyby każda była trafionym zakupem, opakowania z nich nie powiększałyby niepotrzebnie góry śmieci na polskich wysypiskach.
Dane tylko ze sprawdzonego źródła
Według polskiego prawa za jakość towaru oraz opis zgodny ze stanem faktycznym odpowiada właściciel sklepu. Z tej przyczyny e-Izba do Kodeksu Etyki dla e-commerce dodała zapis o konieczności weryfikacji danych w sklepach internetowych jako jednym z podstawowych aspektów e-odpowiedzialności.
Zapamiętaj
Ważne jest, aby e-sklep otrzymywał bazy produktowe z miejsc, które swoje dane pozyskują u źródła, czyli od producentów. Umożliwia to baza eProdukty (www.eprodukty.gs1.pl), stworzona przez uczestników Systemu GS1. Obecnie zawiera ona podstawowe atrybuty ponad 210 mln produktów. Mogą z niej korzystać firmy tworzące aplikacje mobilne, internetowe platformy sprzedażowe, sklepy internetowe i stacjonarne, sieci handlowe, porównywarki cen i agencje badania rynku.
Platforma eProdukty bazuje na GTIN – globalnym numerze jednostki handlowej (kodzie EAN). To obecnie kluczowy identyfikator w sprzedaży – nie tylko stacjonarnej, lecz także coraz częściej online. Świat handlu korzysta z niego już od 50 lat.
Wskazówka
Zdefiniowana struktura GTIN pomaga uporządkować dane produktowe (np. kolor, wielkość, smak czy zapach). To z kolei pozwala stworzyć spójne źródło danych, które usprawnia działanie wyszukiwarek. Dlatego numer GTIN tak dobrze sprawdza się w wyszukiwaniu i porównywaniu produktów w sklepach internetowych. Co więcej, pomaga w odróżnianiu oryginalnych egzemplarzy od podróbek, co jest szczególnie ważne w przypadku zakupów produktów z górnej półki czy wspomnianych leków.
Wszystkie numery GTIN wydane przez organizację GS1 na całym świecie można zweryfikować na platformie eProdukty. Właśnie tam producenci mogą sprawdzać swoją bazę. Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.eprodukty.gs1.pl.
Artykuł pochodzi z e-booka „”. To aż 165 stron inspirującej lektury.
Zachęcamy do skorzystania ze wskazówek ekspertów. Pomogą Ci one zmierzyć się z wyzwaniami i efektywnie prowadzić działania marketingowo-sprzedażowe w 2023 r.
Materiał partnera