Świat SEO pełen jest niedopowiedzeń, które często prowokują dyskusje na temat kontrowersyjnych zagadnień – szczególnie tych zawartych we „Wskazówkach dla webmasterów”, które opublikował zespół Google dla swojej wyszukiwarki. Jako że wspomniane wskazówki są jedynie sugestiami związanymi m.in. z działaniami podejmowanymi przez pozycjonerów, pozostawiają duże pole do interpretacji, a to wywołuje burzliwe wymiany zdań wśród specjalistów SEO. Przykładem jednej ze spornych kwestii, o których nieustannie rozmawia się w środowisku SEO, jest dodawanie linków do katalogów stron internetowych. Pozycjonerzy dyskutują, czy jest to rozwiązanie korzystne dla stron ich klientów, czy lepiej zrezygnować z takiego sposobu linkowania. Nikt nie może jednak zaprzeczyć, że odnośniki umieszczone w wartościowych katalogach stron różnicują profile linków danej witryny internetowej, a to jest niezwykle ważne w procesie pozycjonowania.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy linki dodawane do katalogów tematycznych i branżowych są wartościowe,
- w jakiego rodzaju katalogach warto umieszczać linki do stron www,
- na co zwracać uwagę, dodając linki do katalogów stron internetowych.
Zróżnicowanie profilów linków
Obserwując zmiany, jakie zaszły w wyszukiwarce Google (a także w innych wyszukiwarkach) w ciągu ostatnich kilku lat, można wyraźnie zauważyć, że katalogi stron internetowych, które kiedyś były głównym (a często i jedynym) źródłem linków dla pozycjonowanej strony, dzisiaj nie mają już takiej mocy jak kiedyś. Na chwilę obecną, aby strona znalazła się na szczycie listy wyników wyszukiwania, trzeba nieco bardziej się postarać, a mianowicie umiejętnie zróżnicować profile linków zewnętrznych. Same katalogi już nie wystarczą, stały się jednym z wielu miejsc, w których można dodawać odnośniki prowadzące do strony docelowej (co więcej część z nich nie przedstawia obecnie większej wartości…).
Jeżeli linki prowadzące do pozycjonowanej strony będą bardziej zróżnicowane, tym większe są szanse na to, że zostaną uznane przez roboty wyszukiwarek za naturalne – a to otworzy przed stroną drzwi do tego, aby znalazła się na wysokiej pozycji listy wyników wyszukiwania. Naturalność linków jest bowiem tym, czego wyszukiwarki oczekują od stron, które chcą polecać swoim użytkownikom. Zadaniem współczesnego pozycjonera jest więc stworzenie takiej strategii działania, której efektem będzie zdobycie sztucznych linków, jednak przez roboty wyszukiwarek uznawanych za naturalne. Można to osiągnąć wyłącznie wtedy, gdy odnośniki zdobywane są po pierwsze – z różnych źródeł, po drugie – w sposób jak najmniej schematyczny.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W celu zróżnicowania profilu linków pozycjonowanej strony, należy dokładnie przemyśleć strategię działania. Podczas jej budowania powinno skupić się na znalezieniu źródeł, w których będzie można umieścić odnośniki. Pod uwagę bierze się zwykle katalogi branżowe i tematyczne, fora internetowe, różnego rodzaju portale, blogi, a także strony zapleczowe. Warto jednak podkreślić, że nie każda witryna, forum czy katalog nadaje się do tego, żeby umieścić tam link…
Wybór katalogów
Sprawdzonym sposobem na zwiększenie widoczności strony www w sieci jest dodanie jej do wybranych katalogów branżowych i tematycznych. Czym jednak kierować się podczas ich wyboru? Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy dany katalog posiada moderatora. Jeśli okaże się, że nie, należy od razu zrezygnować z pomysłu zamieszczenia w nim swojej strony internetowej. Niemoderowane katalogi są zwykle „siedliskiem” spamu, tak więc dodanie w tym miejscu jakiegokolwiek odnośnika może zaszkodzić witrynie (roboty mogą bowiem ją samą uznać za spam). Należy być jednak czujnym, ponieważ nawet katalogi, które posiadają moderatorów mogą okazać się mało atrakcyjne – mowa o takich, które automatycznie zatwierdzają wpisy osób, które wykupiły jeden z dostępnych na stronie pakietów usług. Po drugie, mimo iż wielu specjalistów uznaje wyższość katalogów płatnych nad darmowymi, te drugie, w wielu przypadkach, również dobrze sprawdzają się jako źródła wartościowych linków. Trzeba jednak dokładnie sprawdzać, czy darmowa publikacja nie jest ograniczona czasem, np. obowiązuje przez okres 14 dni (po tym czasie link znika z sieci), co jest niekorzystne dla większości strategii pozycjonowania. Po trzecie, najlepiej skupić się na katalogach branżowych lub tematycznych, ponieważ w nich zarówno robotom wyszukiwarek, jak i internautom łatwiej będzie odnaleźć poszczególne strony.
Charakterystyczną cechą katalogów stron internetowych jest to, że wszystkie znajdujące się w nich informacje zostały dodane przez użytkowników. Jest to niezwykle ważny fakt, ponieważ jeśli nikt nie czuwa nad jakością dodawanych wpisów, może się okazać, że są one nie tyle zbiorem wartościowych stron, ale skupiskiem spamu, którego wyszukiwarki ze wszystkich sił się wystrzegają.
Katalogi stron internetowych mogą przyjmować różne formy, jednak najbardziej wartościowe grupy stanowią:
- katalogi branżowe,
- katalogi tematyczne.
Katalogi tematyczne
Tego rodzaju katalogi tworzone są najczęściej w tematycznych serwisach oraz przy wyszukiwarkach. Bardzo łatwo jest się po nich poruszać, ponieważ związane są z jednym tematem, który podzielony jest na pomniejsze kategorie. Dodając więc swoją stronę, wystarczy przyporządkować ją do odpowiedniego działu, co ułatwi jej odnalezienie zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek. Warto podkreślić, że każdy wpis dodany do nieodpowiedniej kategorii traci sens (nikt go nie odnajdzie, ponieważ nie będzie dobrze przyporządkowany), a w konsekwencji jest zwykle usuwany przez moderatora.
Katalogi branżowe
Zdobywając odnośniki do danej witryny, warto sięgać również po katalogi branżowe. Dodawane są do nich bowiem strony należące do firm działających w konkretnej branży. Jest to idealne miejsce do tego, aby dołączyć witrynę do grona stron promujących konkretne usługi. Daje to dodatkowe szanse dotarcia do zainteresowanych użytkowników.
Jak odróżnić katalogi tematyczne od branżowych?
Katalogi tematyczne i branżowe są często ze sobą mylone, jednak tak naprawdę nie są to strony tożsame. Kiedy bowiem pierwsze skupiają się na tematyce poruszanej na łamach danego serwisu (niekoniecznie firmowego, ale też np. bloga), tak drugie są przeznaczone wyłącznie dla stron firmowych.
Trwałość linków z katalogów
W zależności od tego, jaki zostanie wybrany pakiet oferowany przez twórców katalogu, tak długo link dodany do katalogu będzie w nim widoczny. Niektóre katalogi są całkowicie płatne, gwarantując tym samym stałą publikację umieszczonych w nim linków, inne z kolei są po części płatne, a po części darmowe – w zależności od wybranego pakietu. W tych ostatnich darmowe linki utrzymują się w sieci zwykle przez okres 14 dni od daty ich publikacji. Wystarczy jednak wykupić płatny pakiet, a linki czasowe zmienią się w stałe, które można usunąć albo ręcznie, albo wysyłając w tej sprawie wiadomość do moderatora.
Czy warto dodawać linki do katalogów?
Umiejętnie wybrane katalogi stron www mogą stanowić wartościowe źródła odnośników. Za ich pośrednictwem można nie tylko zróżnicować profile linków prowadzących do pozycjonowanej strony, ale także – szczególnie w początkowej fazie pracy – uzyskać miejsca promujące daną witrynę. Trzeba podkreślić, że kluczem do sukcesu w katalogowaniu jest wybór wartościowych miejsc. Czasem może się okazać, że bardziej korzystne dla strony jest umieszczenie odnośników do niej w mniejszej ilości katalogów – powiedzmy nie w 1000, ale w 100. Jeśli bowiem te 1000 katalogów będzie stronami uznanymi przez roboty wyszukiwarek za „siedliska” spamu, a w konsekwencji wyrzuconymi z indeksu wyszukiwania, to umieszczenie na nich linka do strony www nie tylko nie będzie miało sensu, ale wręcz stanowić będzie dla niej zagrożenie (każda strona, do której linki będą się tam znajdować, może zostać bowiem uznana za spam). Warto również zwrócić uwagę na trwałość linków dodawanych do katalogów – jest to bardzo ważny czynnik w pozycjonowaniu. Bowiem im lepszej jakości jest link, tym większe ma szanse na to, żeby na dłużej utrzymać się w sieci.
[kreska]Warto doczytać:
1. Google, „Wskazówki dla webmasterów”.
2. C. Glijer, „Top 100 najlepszych katalogów”.