Łukasz Wołek
Założyciel i CEO firm Eura7, Abanana Advertising oraz Viscale.
Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży są kluczowymi elementami strategii marketingowych B2C i B2B. Sukces takiego programu w 2024 r. zależeć będzie od jego zdolności do budowania trwałej, lojalnej relacji marki z klientem i wielu innych czynników:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- prostoty,
- przewidywalności,
- sprawności działania,
- motywowania,
- stymulowania sprzedaży,
- atrakcyjności,
- integracji z nowoczesnymi technologiami.
Klienci poszukują marek autentycznych w swoich działaniach, oferujących produkty i usługi, które spełniają kryteria wysokiej jakości, wiarygodności i zgodności z hierarchią wartości konsumentów
Najnowsze trendy i innowacje w branży inspirują firmy do wykorzystania zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji do hiperpersonalizacji ofert i komunikacji. Dostosowanie programu do indywidualnych potrzeb klientów, w połączeniu z autentycznością i transparentnością działań, buduje silne emocjonalne więzi z odbiorcami i zwiększa ich lojalność.
Wyzwaniem jest natomiast zapewnienie zgodności podejmowanych przedsięwzięć z przepisami o ochronie danych i inwestowanie w bezpieczeństwo danych, niezbędne do budowania zaufania klientów.
W obliczu rosnącej świadomości konsumentów autentyczność i transparentność stają się nie tylko oczekiwaniem, lecz także wymogiem. Klienci poszukują marek autentycznych w swoich działaniach, oferujących produkty i usługi, które spełniają kryteria wysokiej jakości, wiarygodności i zgodności z hierarchią wartości konsumentów. Strategie marketingowe, które uwzględniają ten kanon wymagań, budują silniejsze, bardziej emocjonalne więzi z klientami, co w długiej perspektywie przekłada się na ich lojalność i wzmacnia działanie całego programu.
Pomimo rosnącej presji na wyjątkowe doświadczenia i usługi – zniżki oraz punkty w programach lojalnościowych nadal odgrywają znaczącą rolę w zwiększaniu zaangażowania i przyciąganiu klientów. Pamiętaj, że konsumenci oczekują teraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń. Jednak to właśnie prostota oraz łatwość – zarówno w dołączaniu do programu, jak i w zdobywaniu oraz wykorzystywaniu nagród – pozostają najważniejsze dla większości z nich.
Aby program lojalnościowy odniósł sukces w 2024 r., firmy muszą skupić się na adaptacji do nowych technologii i zmieniających się oczekiwań klientów oraz na inwestycji w obszary mające największy wpływ na budowanie lojalności
Warto przywołać siedem zasad konstruowania programu lojalnościowego, opisanych przez zespół naszych ekspertów:
- Zachowanie jasności.
- Zachowanie przewidywalności.
- Szybka gratyfikacja.
- Motywowanie przez wartościowe nagrody i doświadczenia.
- Stymulowanie sprzedaży określonych produktów.
- Atrakcyjność wizualna.
- Integracja z platformami e-commerce i mobilnymi.
Wszystkie te elementy są niezbędne do sukcesu programu lojalnościowego, który zwiększa satysfakcję i lojalność klientów, ale również wspiera sprzedaż.
Konsumenci uważają programy lojalnościowe za wymianę wartości. Oczekują przekonujących korzyści finansowych w zamian za czas, pieniądze i dane, którymi dzielą się z marką. Aby program lojalnościowy odniósł sukces w 2024 r., firmy muszą skupić się na adaptacji do nowych technologii i zmieniających się oczekiwań klientów oraz na inwestycji w obszary mające największy wpływ na budowanie lojalności.
Hiperpersonalizacja, autentyczność, zaawansowana analiza danych oraz integracja z nowoczesnymi technologiami i trendami mediowymi są najistotniejsze dla zwiększania zasięgu trwałych relacji z klientami w nowej erze marketingu lojalnościowego.
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2024”.