Świat biznesu i polityki jest obwarowany wieloma zasadami. Także zasadami związanymi z wizerunkiem. Na straży porządku stoi dress code – zbiór zasad, regulujący dopasowanie ubioru do okazji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie znaczenie ma dress code w biznesie;
- czy i kiedy warto nosić się na czarno.
Strojem możemy zaznaczyć nasz status, stanowisko, władzę, doświadczenie. Tak utworzony pozawerbalny przekaz, okazuje się być jedną z kluczowych składowych pierwszego wrażenia. Aby usystematyzować reguły towarzyskie związane ze strojem i jednocześnie uprościć życie stworzono dress code. Łatwiej przecież poruszać się w obszarach, w których zasady są jasne i przejrzyste. Dlatego też dress code powinien być drogowskazem, a nie ograniczeniem.
Pomimo spisanych wytycznych, zdarzają się odstępstwa od z góry ustalonych reguł. Dlaczego? Ponieważ czasem warto nagiąć zasady, pod warunkiem, że robi się to umiejętnie. Jednak istnieją takie zasady, których łamać nie warto. Bo ich złamanie może zniweczyć profesjonalny wizerunek. I właśnie jedną z takich rzeczy, jest zastosowanie czerni w garderobie biznesowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Historia z czarnym kolorem w tle
Bezsprzecznie, czerń jest wspaniałym kolorem. Powszechnie uchodzi za kolor bezpieczny, pięknie komponujący się z innymi kolorami, poważny. Ale czy faktycznie tak jest? To zależy od płci. Bowiem czerń w garderobie damskiej i męskiej, nieco się różni.
Jeśli chodzi o kobiety, to dopiero dzięki Coco Chanel, kolor ten stał się symbolem elegancji. Dziś, wiele kobiet, nie wyobraża sobie szafy bez tzw. „małej czarnej”. Co ciekawe, pierwsza sukienka wcale nie była taka mała – sięgała do połowy łydki.
Jednak zanim kolor ten stał się synonimem elegancji, czerń była utożsamiana z żałobą. Nosiły go wdowy, które często wraz z mężem traciły dochód. Pośrednio zatem kolor ten kojarzono z biedą i smutkiem. Dopiero lata 20. XX wieku postawiły czerń na piedestale, i wtedy też czerń stała się synonimem dobrego smaku, wyrafinowania i elegancji.
Czy czarny to kolor biznesu?
Współcześnie, w biznesie, kobiety mogą sobie pozwolić na czerń przez cały dzień. Należy jednak pamiętać, że jest to kolor dość ciężki, dlatego aby stał się bardziej przyjaznym, warto przełamać go innym kolorem.
Inaczej sprawa ma się z mężczyznami i męską garderobą biznesową. Otóż, czarny zarezerwowany jest tylko i wyłącznie na spotkania po godz. 18.00. W ciągu dnia, czarny garnitur jest mocno nie na miejscu, i powinien być zastąpiony granatowym, grafitowym lub szarym.
Na wieczorne wyjścia, bankiety, kolacje, najbardziej eleganckim zestawieniem kolorów dla mężczyzn jest ponadczasowe połączenie czerni i bieli.
Wraz z cieplejszymi dniami i większą ilością słońca, instynktownie garderoba biznesową robi się lżejsza, zarówno w kolorach, jak i formie. Tym bardziej czerń będzie sprawiała wrażenie ciężkiej i bardziej wymagającej.
„Twoje ubranie decyduje o tym, jak widzi Cię świat. Zwłaszcza dziś, gdy kontakty międzyludzkie są tak szybkie, ubiór jest błyskawicznym językiem.” Miuccia Prada