Zbliża się rok 2024. Żyjemy w niepewnych czasach, więc trudno przewidzieć, jaka będzie przyszłość. Eksperci z agencji Symetria podjęli się tego zadania, przeprowadzając badania dotyczące kompetencji, które zmienią rynek pracy w najbliższych latach. Partnerami raportu „Symetria między człowiekiem a technologią: kompetencje przyszłości” są Pracuj.pl oraz Gazeta.pl, a patronem medialnym jest „Marketer+”.
Szczegóły badania
Celem badania było zdiagnozowanie, jakie kompetencje będą niezbędne na rynku pracy w latach 2024-2029. Aby uzyskać pełny obraz, Symetria oparła swoją analizę na trzech obszarach:
- analiza ofert pracy,
- ankieta wśród specjalistów,
- przewidywania ekspertów.
Analiza ofert pracy skupiała się na kluczowych umiejętnościach dla stanowisk managerskich w działach związanych z rozwojem organizacji, produktu i obsługą klienta. Celem było wyłonienie aktualnych wspólnych tendencji i potrzeb na rynku.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ankieta ze specjalistami była narzędziem do zdefiniowania tego, jakich umiejętności brakuje w zespołach, jakie kompetencje będą brane pod uwagę w przyszłości, a także w jaki sposób firmy wspierają rozwój swoich pracowników.
Istotnym elementem raportu są także przewidywania ekspertów reprezentujących topowe polskie firmy, takie jak m.in. BLIK, Play, Pracuj.pl, Orange Polska czy mBank. Symetria zapytała ich o oczekiwane kompetencje przyszłości i kierunki rozwoju zawodowego, które będą kluczowe dla sukcesu w ich branży.
Najważniejsze insighty
Jakie są zatem najważniejsze kompetencje przyszłości? Wyniki badań wskazują na znaczenie biznesocentryczności, rozumienia nowych technologii, wykorzystywania AI, a wręcz traktowania AI jako członka zespołu.
Kompetencje specjalistyczne i wiedza merytoryczna z określonej dziedziny są ważne, jednak niewystarczające. Kluczowe będzie łączenie ich z umiejętnościami miękkimi, takimi jak kreatywne i krytyczne myślenie czy zarządzanie emocjami.
Przyszłe kompetencje miękkie to power skills, które pozwalają na elastyczne dostosowanie się do szybko zmieniającego się świata technologicznego i biznesowego. Będą niezbędne do budowania efektywnych relacji międzyludzkich w wielopłaszczyznowym środowisku pracy.
Na podstawie badania Symetria wyłoniła 10 najważniejszych insightów, wśród których znalazły się:
- Biznesocentryczność wszystkich interesariuszy.
- Traktowanie AI jako członka gry zespołowej.
- Pielęgnowanie relacji międzyludzkich.
- Rozwijanie wyobraźni technologicznej.
- Oswajanie stanu ciągłej niepewności.
- Rezyliencja i zwinność poznawcza.
- Selekcja nadmiarowych danych.
- Zapewnianie bezpieczeństwa danych.
- Zarządzanie emocjami pracowników i klientów.
- Mapowanie kompetencji zespołów.
Cały raport „Symetria między człowiekiem a technologią: kompetencje przyszłości” możesz pobrać tutaj: https://symetria.pl/raport-kompetencje-przyszlosci/.
Raport został przygotowany przez agencję Symetria. Partnerami raportu są Pracuj.pl oraz Gazeta.pl, a patronem medialnym jest „Marketer+”.