Jakie czynniki wpływają na skuteczność komunikacji marketingowej w warunkach przeciążenia informacyjnego i które z metod komunikacji są najbardziej efektywne? To główne cele badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”. Jego inicjatorem jest marka SARE, należąca do Grupy Kapitałowej Digitree Group S.A.

Gdy informacji jest więcej, niż jesteśmy w stanie przetworzyć, uwaga klientów staje się towarem deficytowym. W efekcie tworzy się nowa logika, którą psycholog Herbert A. Simon już w 1971 r. określił mianem ekonomii uwagi. Na konkurencyjnym rynku o nasze względy zabiegają sprzedawcy, platformy cyfrowe i media, szukając skutecznych strategii na przebicie się przez kakofonię komunikatów.
Ile maili, SMS-ów, powiadomień czy reklam rzeczywiście do nas dociera? Ile zapamiętujemy? Ile z nich przekłada się na realne decyzje zakupowe?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Aby odpowiedzieć na te pytania, SARE wspólnie z Biostat® Centrum Badawczo-Rozwojowe rozpoczyna badanie „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” w ramach XXI edycji Badania Poczty. Pierwszy cel ma charakter poznawczy i dotyczy identyfikacji kluczowych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w warunkach przeciążenia. Posłuży tookreśleniu wagi poszczególnych elementów komunikacji, takich jak timing, kanał komunikacji czy jego forma.
Chcemy zrozumieć mechanizmy zachowania konsumentów w cyfrowym świecie. Z ciekawością obserwujemy, jak konsumenci wypracowują własne strategie radzenia sobie z natłokiem komunikatów – opowiada Magdalena Niedobecka, specjalistka ds. marketingu w SARE.
Badanie jest dostępne na stronie SARE.
Jaki jest cel praktyczny badania SARE
Konieczność ciągłego przetwarzania nadmiaru informacji rodzi szereg negatywnych konsekwencji i prowadzi do przeciążenia psychicznego i emocjonalnego. Wypalenie cyfrowe (ang. digital burnout) jest ceną, jaką użytkownicy płacą za uczestnictwo w wirtualnym świecie.
Celem praktycznym badania SARE jest analiza jakie formy komunikacji są najbardziej przystępne w sytuacji nadmiaru informacji. Co lepiej się sprawdza w praktyce: krótkie, konkretne komunikaty czy może rozbudowane opisy? Jak reagujemy na spersonalizowane treści? Czy rzeczywiście więcej komunikatów reklamowych przekłada się na więcej transakcji? A może jest przeciwnie?

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
W efekcie będą możliwe:
- opracowanie rekomendacji dla optymalizacji strategii komunikacji,
- identyfikacja skutecznych praktyk w warunkach przeciążenia,
- wskazanie kierunków rozwoju narzędzi i metod komunikacji.
Obserwujemy zjawisko świadomego „odcinania się” konsumentów od pewnych kanałów komunikacji, szukają oni analogowego spokoju w cyfrowym chaosie. To sytuacja, która stawia przed marketingiem nowe wyzwania. Jak dotrzeć do odbiorcy, który świadomie ogranicza ekspozycję na przekazy reklamowe? – mówi Magdalena Niedobecka. – Chcemy zrozumieć zachowania klientów, aby pomóc markom docierać do odbiorców, nie przyczyniając się jednocześnie do pogłębiania problemu cyfrowego przeciążenia.
Organizatorzy oczekują, że pierwsze wyniki badania ukażą się w czerwcu tego roku.
Czego można się spodziewać po wynikach badania?
Wyniki badania mogą mieć przełomowe znaczenie nie tylko dla branży marketingowej. Badanie SARE to także głos w dyskusji o cyfrowym dobrostanie i zrównoważonej komunikacji w świecie przepełnionym informacją. Może się okazać, że skuteczna komunikacja marketingowa przyszłości to nie taka, która krzyczy najgłośniej, ale taka, która najlepiej rozumie potrzeby i ograniczenia swojego odbiorcy – dodaje Magdalena Niedobecka.
Do badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” oprócz marketerów zostali zaangażowani także specjaliści od user experience, psychologowie i badacze zachowań konsumenckich. To interdyscyplinarne podejście poskutkuje kompleksowym spojrzeniem na problem i wypracowaniem praktycznych rozwiązań.
🚀 Zachęcamy do wzięcia udziału w badaniu.Partnerem medialnym badania jest „Marketer+”