Ponad połowa mieszkańców Polski zamyka całość procesu zakupowego na smartfonie – wynika z badania przeprowadzonego pod koniec października 2024 r. przez SMSAPI1. SMS-y to istotny kanał komunikacji, który dociera bezpośrednio do klientów oraz omija przeładowane skrzynki e-mailowe i media społecznościowe. Dowiedz się, jak monitorować i analizować skuteczność kampanii SMS-owych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- od czego zależy skuteczność marketingu SMS-owego i jak ją zmierzyć,
- jak krok po kroku monitorować ruch z kampanii SMS-owych w Google Analytics 4,
- jak wykorzystać parametry UTM, aby śledzić ruch z wiadomości tekstowych w GA4,
- jak skutecznie skracać linki i jakimi narzędziami,
- jakie są inne sposoby na pomiar skuteczności SMS marketingu.
Od czego zależy skuteczność kampanii SMS-owych
To, czy kampania osiągnęła założony rezultat czy też nie, zależy od wielu czynników. Do najważniejszych można zaliczyć:
- Zgody marketingowe. Sposób pozyskania numerów na potrzeby wysyłek SMS-ów jest fundamentem dobrej kampanii. Baza danych zbudowana z poszanowaniem prywatności, ze zgodami RODO, będzie zawsze skuteczniejsza niż listy wysyłkowe zakupione u zewnętrznego dostawcy.
- Wiarygodność. Historia poprzednich wysyłek, własne pole nadawcy (nadpis SMS) czy domena, do której odsyłasz w linkach – to wszystko ma znaczenie.
- Jakość bazy danych z klientami. Zawsze przed większą kampanią sprawdź numery do wykluczenia i usuń z listy numery nieaktywne. Dzięki temu podniesiesz całościową skuteczność wysyłek i przy okazji obniżysz koszty komunikacji.
- Dopasowanie do grupy odbiorczej. Oznacza to precyzję doboru argumentów sprzedażowych czy grupy adresatów oraz personalizację treści i czasu wysyłki. Spójrz na to przez pryzmat klientów, których starasz się zaangażować.
- Atrakcyjność treści. Przyjrzyj się zarówno warstwie językowej czy stylistycznej, jak i ponętności oferty oraz wartościom dodanym, które wpływają na odbiór wiadomości.
- CTA Call to action to czasownik w trybie rozkazującym („zamów”, „skorzystaj”, „odbierz”), który poprzedza łącze lub adres czy numer do oddzwonienia. Odpowiednio dobrany, może zadecydować o klikalności linków.
- Dzień i godzina wysyłki. Tak jak w przypadku social mediów, w SMS marketingu też występują preferowane godziny odczytywania komunikatów. Wybór nie jest jednak tak oczywisty, ponieważ każda grupa odbiorcza ma inny harmonogram dnia. Proponuję testować optymalny czas wysyłki metodą prób i błędów.
- Częstotliwość. Zbyt wiele wiadomości poskutkuje wypisami z bazy odbiorczej. Podobnie będzie w sytuacji, gdy wyślesz jeden SMS czy dwa na rok. Klienci mogą najzwyczajniej zapomnieć o Złotym środkiem są trzy lub cztery komunikaty w miesiącu. W zależności od wyników steruj częstotliwością, tak aby dopasować ją do preferencji odbiorców.
Jak monitorować ruch z kampanii SMS-owych w GA4
Jak zobaczyć ruch przychodzący z wiadomości tekstowych przesłanych klientom? To proste! Wystarczy, że przed wysyłką odpowiednio przygotujesz linki i analitykę. Moja instrukcja przeprowadzi Cię krok po kroku od generowania adresów URL po filtrowanie ruchu w GA4. Niezbędne będą poniższe narzędzia:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- bramka SMS-owa,
- generator UTM-ów,
- skracacz linków,
- Google Analytics 4.
Czy można prościej mierzyć skuteczność kampanii SMS-owych
Skąd tyle zachodu, żeby zmierzyć skuteczność kampanii SMS-owej? Pamiętaj, że standard wiadomości tekstowych powstał ponad 30 lat temu jako system jednokierunkowej komunikacji dla operatorów GSM. Przez ten czas był rozwijany, jednak ze względów technicznych nie ma (i nie będzie) możliwości uzyskiwania bezpośrednich informacji o otwarciu SMS-a czy kliknięciu w załączony link. Skrzynki odbiorcze na telefonach najzwyczajniej nie wysyłają takiej wiadomości zwrotnej. Dlatego właśnie marketerzy muszą posiłkować się innymi metodami analitycznymi.
Wskazówka
Parametry UTM nie są jedynym sposobem na sprawdzenie, czy wiadomości trafiły do klientów i wywołały zamierzone rezultaty. Obserwuj kluczowe wskaźniki na stronie i w aplikacji. Ze względu na krótki czas reakcji na SMS-y możesz zauważyć wzrost ruchu, wyświetleń, konwersji (pobrań, zamówień, wypełnionych formularzy, umówionych spotkań, zapisów) zaraz po wysyłce. Jeśli będziesz wykorzystywać SMS-y do informowania o zamówieniach, dostawie albo za ich pomocą zarządzać kalendarzem spotkań czy wizyt, znajdzie to też odzwierciedlenie w wynikach badań satysfakcji i lojalności klientów.
Prawdziwa zabawa zaczyna się, gdy wysyłasz do GA4 dane o transakcjach. Daje Ci to wgląd w liczbę zakupów i wymiar pieniężny (filtrowanie przez kluczowe zdarzenie). Równie pożyteczne okażą się kupony rabatowe – pozwoli Ci to sprawdzić współczynnik ich wykorzystania i wartości koszyków sfinalizowanych z ich udziałem. Możesz również podglądać ruch na stronie w czasie rzeczywistym za pomocą filtrowania po nazwie kampanii. A to tylko wstęp do zabawy danymi w SMS marketingu.



