Co warto wiedzieć?
Zakupy to emocje… Wie o tym każdy, kto kupuje i sprzedaje. Nie ma różnicy, czy jest to produkt czy usługa. Lubimy kupować i wybierać te dobra, które oferują nam wysoką jakość, atrakcyjną cenę, markę czy wartości dodane. XXI wiek przyniósł marketerom ogromną liczbę technologicznych nowinek, usprawnień i udogodnień.
Pierwsza dekada nowego stulecia zdominowana została przez proste konkursy i quizy, najczęściej z wykorzystaniem tradycyjnej (papierowej) formy komunikacji z konsumentem lub SMS-ów premium.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kolejne lata to jednak zdecydowany rozwój różnych form sprzedaży i mechanizmów promocji, w których o wygranej decyduje ślepy los, a nie mocno angażujące czynności, takie jak kolekcjonowanie punktów, wymyślanie haseł czy odpowiedzi na rozmaite pytania w celu zachowania konkursowej formy akcji promocyjnej.
Loterie na polskim rynku to obecnie codzienność niemal w każdej branży, zarówno w B2C, jak i w B2B. I niekoniecznie powinny być one kojarzone wyłącznie z FMCG. Loterie są wykorzystywane z powodzeniem przez firmy z sektorów finansowego, ubezpieczeniowego, IT, rolnicze, sieci sklepów, galerie handlowe, ale również fundacje, stowarzyszenia, samorządy czy spółki skarbu państwa. Wielu marketerów, rozważając organizację loterii promocyjnej, zastanawia się nad kosztami, czasem wdrożenia czy aspektami prawno-podatkowymi wynikającymi z przepisów stosownych ustaw i obowiązkami ciążącymi na organizatorze.
Rzeczywiście wdrożenie loterii trwającej tydzień na fanpage’u marki z pulą nagród
1 tys. zł to przerost formy nad treścią, ale przy budżecie na nagrody w kwocie 10 tys. zł i więcej oraz odpowiednim czasie na komunikację i realizację promocji warto rozważyć zaoferowanie konsumentom gry losowej.
Zalety loterii promocyjnych
- Loterie promocyjne są na polskim rynku bardzo dokładnie uregulowane przez przepisy prawa (Ustawa o grach hazardowych, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych itp.), w odróżnieniu np. od konkursów, sprzedaży premiowej czy akcji lojalnościowych.
- Bezpieczeństwo i transparentność dzięki losowym formom wyłaniania zwycięzców to korzyści PR-owe i wygoda dla organizatorów.
- Brak utrudnień typowych dla konkursów czy akcji typu collect & win. Proste i łatwe w komunikacji zasady i mechanizmy: kup, zgłoś się i wygraj w losowaniu! Codziennie, co miesiąc, w wielkim finale.
- Różnorodność mechaniki dopasowanej do potrzeb marki oraz jej grupy docelowej dzięki możliwości urządzania loterii tradycyjnych (zdrapki, kupony, inne dowody udziału w grze, np. bilety) oraz interaktywnych, z wykorzystaniem stron WWW, aplikacji mobilnych, mediów społecznościowych, lub synergia obu tych kanałów dotarcia.
Kto zorganizuje MOJĄ loterię?
Najlepszym wyborem będzie doświadczona agencja marketingu zintegrowanego, zapewniająca kompleksowe wsparcie na każdym etapie wdrożenia promocji (mechanika, architektura IT, prawo i podatki, zakup i logistyka nagród). Najlepiej, najwygodniej i w zasadzie najtaniej jest zaprosić do współpracy firmę, która przejmie kompetencje organizatora i weźmie na siebie nie tylko odpowiedzialność za terminową i rzetelną realizację zobowiązań względem konsumentów, lecz także ciężar formalności i obowiązków wobec organów administracji celno-skarbowej, skarbowej, UOKiK, GIODO.
Serdecznie polecamy usługi agencji Gratifica. Zapraszamy do rozmowy, wspólnego planowania strategii i aktywności marketingowych w Twojej firmie.
Materiał partnera.