Według firmy badawczej Forrester zdobycie nowego klienta okazuje się pięciokrotnie droższe niż utrzymanie obecnego. Inwestycja w lojalność jest zatem kluczowa dla przyszłości firmy. Jak zbudować program lojalnościowy, aby być w stałym, żywym kontakcie z klientem? Jakie możliwości w tym obszarze daje aplikacja mobilna?

Według badań przeprowadzonych przez IBRiS 89% Polaków korzysta z aplikacji mobilnych codziennie lub kilka razy w tygodniu, a u blisko połowy są to aplikacje lojalnościowe. Chętnie robimy zakupy z ich użyciem, sprawdzamy promocje i uczestniczymy w loteriach oraz konkursach. Technologia mobilna przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania programami lojalnościowymi, które w ostatnim roku zanotowały wzrost liczby użytkowników o 5%. Na aplikacje oraz inicjatywy, które motywują do zakupów i nagradzają zaangażowanie, chętnie decydują się sieci sklepów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Polacy chętnie biorą udział w loteriach. Z badania przeprowadzonego w 2021 r. przez Sodexo wynika, że dwie trzecie członków programów lojalnościowych uczestniczy w loteriach przynajmniej raz w miesiącu. Deklarują oni, że motywacją do gry jest nie tylko szansa na zdobycie atrakcyjnej nagrody, lecz także możliwość zabawy i urozmaicenia codziennego życia, szczególnie w dobie pandemii.
Wirtualna zdrapka zamiast tradycyjnej
Dzięki zastąpieniu tradycyjnej zdrapki wirtualną można grać w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Wystarczą smartfon i dostęp do internetu. Aplikacja mobilna maksymalnie upraszcza cały ten proces, ponieważ eliminuje konieczność rejestracji paragonów i nie wymaga wstępnej weryfikacji. Wszystko przebiega szybko i przy minimalnym wysiłku uczestnika oraz bez angażowania kasjerów. Program lojalnościowy, który proponuje swoim użytkownikom choćby niewielkie, ale natychmiastowe korzyści, angażuje i lojalizuje o wiele bardziej niż żmudne zbieranie punktów.
Zapamiętaj
- Średnio między trzecim a szóstym miesiącem korzystania z programu następuje spadek zainteresowania. Jeśli w tym czasie interakcja z uczestnikiem nie zostanie podtrzymana, istnieje spore ryzyko, że jego punkty staną się martwe, a on sam znudzi się i
- Bycie w stałym kontakcie z uczestnikiem, przyciąganie jego uwagi akcjami promocyjnymi typu loteria i oferowanie szybkiej gratyfikacji – to sprawia, że korzyści płynące z lojalnościowego partnerstwa są bardziej zrównoważone i wyższe po obu stronach: zarówno marki, jak i klienta
Z programów lojalnościowych najczęściej korzystają Polki w wieku 25–36 lat. To młode pokolenie wychowane w erze cyfrowej bez problemu odnajduje się w nowoczesnej technologii. Aplikacja mobilna stanowi dla nich ułatwienie życia, a nie wyzwanie. Warto pamiętać, że pandemia COVID-19 przyśpieszyła cyfryzację w Polsce – mówi się, że był to przeskok o trzy–cztery lata. Masowo zaczęliśmy pracować i uczyć się zdalnie, a tym samym wzrosło zapotrzebowanie na szerokopasmowy internet, w związku z czym rozbudowała się infrastruktura. Według UKE w 2021 r. prawie 59% internautów w Polsce korzystało już z łączy o prędkości co najmniej 100 Mb/s, podczas gdy jeszcze cztery lata wcześniej było to niewiele ponad 17%. Orange z kolei podaje, że do 2024 r. ok. 7–9 mln gospodarstw domowych w Polsce (czyli ponad połowa wszystkich w kraju) będzie korzystać z usług światłowodowych. Tworzenie rozwiązań cyfrowych dla wąskiej grupy odbiorców z dużych miast przestało być więc odpowiednim podejściem.
Wskazówka
Rozszerzenie programu lojalnościowego o aplikację mobilną sprawia, że staje się on bardziej dostępny dla uczestnika. Gdy dodasz do tego loterię promocyjną, zwiększysz atrakcyjność oferty i zmotywujesz odbiorców do wielokrotnego korzystania z akcji.
Udział w loterii tego typu wiąże się z minimalnym wysiłkiem po stronie konsumenta (po prostu sprawdza on e-zdrapkę, pocierając ekran swojego telefonu). Jest to również ogromne uproszczenie dla firmy – kasjerzy nie są bowiem obciążeni dodatkowym zadaniem w postaci wydawania kuponów, szczególnie że często wymaga to przeliczenia wartości z paragonu, odjęcia niektórych produktów itd.
Zapamiętaj
Każdy zakup zarejestrowany przez aplikację mobilną to dodatkowe dane, z których powstaje ogromna baza rzeczywistych – a nie deklaratywnych – informacji.
Uczestnicy są bardziej skłonni do przekazywania danych na rzecz programu – i nie mają jednocześnie poczucia bycia inwigilowanymi – im więcej korzyści z niego czerpią. Takie korzyścią zapewni im loteria z mechanizmem instant-win, czyli z natychmiastową gratyfikacją.
Materiał partnera
Artykuł został również opublikowany w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2022”, który możesz pobrać bezpłatnie .