Planujesz loterię promocyjną? Chcesz ją skierować do uczestników programu lojalnościowego oraz użytkowników aplikacji? Wybierz mechanizm instant win, dzięki któremu nie tylko zwiększysz sprzedaż, lecz także wzmocnisz zaangażowanie oraz lojalność swojej grupy docelowej. Dodaj możliwość wymiany punktów na zdrapki i zwiększ aktywność klientów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego ludzie tak chętnie biorą udział w loteriach typu instant win,
- jakich formalności należy dopełnić przy organizacji loterii z e-zdrapką,
- czym powinna charakteryzować się dobrze przygotowana loteria.
Model instant win to wszystkie loterie promocyjne, w których uczestnik natychmiast poznaje wynik. Wystarczy dokonać zakupu, zarejestrować się w akcji, odebrać e-zdrapkę i odczytać rezultat. Z punktu widzenia uczestnika to prosta i szybka zabawa, która nie wymaga specjalnego wysiłku, a daje szansę na benefity w postaci nagród i… emocji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli dodatkowo osadzisz ją wewnątrz aplikacji mobilnej, gdzie na bieżąco zakupy będą przeliczane na losy lub e-zdrapki, a nagrody – wgrywane na konta w programie (do odbioru w sklepach) albo przesyłane elektronicznie (e-vouchery), to wyjątkowo skutecznie zwiększysz nie tylko liczbę zgłoszeń, wartość koszyków zakupowych, lecz także powracalność klientów.
Dlaczego klienci kochają e-zdrapki
Przewaga mechanizmu instant win opiera się na zasadach ekonomii behawioralnej. To właśnie one powodują, że ludzie tak chętnie biorą udział w tego typu loteriach.
Organizacja loterii – to musisz wiedzieć
1. Regulamin
Podstawową kwestią jest przygotowanie szczegółowych zasad. Trzeba dokładnie określić warunki udziału, czyli np. próg kwotowy czy zakup konkretnych produktów, okres przyjmowania zgłoszeń, ilość nagród, sposób ich wylosowania itd.
Zapamiętaj
Dokładne opisanie mechaniki w regulaminie jest z jednej strony „uszczelnieniem” loterii przed nieuczciwymi graczami, a z drugiej stanowi prawie gotową specyfikację dla deweloperów, którzy później będą programowali elementy loterii (e-zdrapki, stronę, bazę itd.).
2. Uzyskanie zezwolenia
To procedura w Izbie Administracji Skarbowej (IAS). Należy ją rozpocząć mniej więcej dwa miesiące przed startem akcji. Jeśli loteria jest ogólnopolska, wniosek składany jest w IAS właściwej dla siedziby organizatora. Jeżeli jej zasięg jest zawężony np. do jednego miasta (takie loterie są np. w centrach handlowych), wtedy wniosek składamy do IAS, której podlega dane miasto. Do wniosku organizator musi dołączyć bilans za poprzedni rok, RZiS, CIT-8, zaświadczenia o niezaleganiu w US i ZUS, które potwierdzają legalność źródeł kapitału przeznaczonego na organizację loterii.
Wskazówka
W trakcie procedury Izba może żądać zmian w regulaminie, dlatego warto dobrze znać przepisy „Ustawy o grach hazardowych”. Po pierwsze po to, aby właściwie przygotować regulamin, a po drugie – aby móc ewentualnie negocjować z IAS.
3. Gwarancja bankowa
To zabezpieczenie puli nagród jest niezbędne do uzyskania zezwolenia. W ten sposób ustawodawca zadbał o interesy laureatów – na wypadek, gdyby nie mogli wyegzekwować nagród od organizatora. W takiej sytuacji Skarb Państwa uruchamia gwarancję i ze środków z niej otrzymanych wypłaca równowartość nagrody. Doświadczenie podpowiada, że ryzyko takiego zdarzenia jest niewielkie, zwłaszcza że nagrody są kupowane najczęściej jeszcze przed startem akcji.
Wskazówka
Wzór gwarancji, która zostanie wystawiona przez bank, warto potwierdzić z właściwą IAS, prowadzącą postępowanie, aby uniknąć sytuacji, w której Izba będzie prosiła o przeformułowanie zapisów. Gwarancję może dostarczyć zleceniodawca loterii lub jej organizator – podwykonawca.
4. Opłaty i podatki
- Opłata za wydanie zezwolenia, która stanowi 10% wartości puli nagród brutto, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej – ta w 2023 r. wynosiła 6565,44 zł (kwota bazowa jest co roku podwyższana i na pewno zmieni się także w trakcie 2024 r.).
- Zryczałtowany podatek od wygranych – jeśli jak większość firm zamierzasz w imieniu laureata odprowadzić ten podatek, musisz do każdej nagrody o wartości powyżej 2280 zł brutto dodać 11,1%.
Zapamiętaj
Wyręczenie laureata w odprowadzeniu podatku jest traktowane jako część nagrody, więc kwota podatku powiększy pulę nagród, a tym samym wysokość opłaty za zezwolenie.
- Koszt wydania i utrzymania gwarancji bankowej – każdy bank wylicza go indywidualnie.
Podsumowanie
Przygotowanie loterii jest bardziej złożone niż np. wdrożenie konkursu, jednak wysiłek włożony w organizację zwraca się w postaci większego zainteresowania klientów.
Zapamiętaj
Z punktu widzenia uczestnika atrakcyjna loteria to:
- Niski próg wejścia – wystarczy zakup produktu lub wykonanie innej aktywności, np. pobranie aplikacji.
- Przejrzyste zasady – zazwyczaj można je opisać w trzech–czterech krótkich punktach.
- Wiarygodność – o wyborze zwycięzcy decyduje przypadek, a nie subiektywna opinia.
- Rozrywka – udział w loterii to także zabawa i związane z nią emocje.
Właśnie dlatego loterie cieszą się sporą popularnością.
Ciekawostka
Według raportu „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” najczęściej wybieranym rodzajem akcji promocyjnych w 2022 r. w Polsce był program lojalnościowy (74,6%). Drugie miejsce zajęła loteria (69%).
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2024”.